Kirjoittaja Aihe: Latimolle talvipuuhaa  (Luettu 6289 kertaa)

Kaijus

  • Viestejä: 807
Latimolle talvipuuhaa
« : Joulukuu 12, 2012, 18:44:52 ip »
Tästä kun otat Motomatin kanssa mallia, niin kohta meillä on mualiman ensimmäinen(?) GuzziQuad   ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2012, 20:21:17 ip »
Tulee mieleen Alivaltiosihteerin kirja: Aito idiotiA.
Jos tuon voi hyvinkin tehdä, niin miksi tehdä väkisin ruma.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

latimo

  • Viestejä: 31
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2012, 20:43:20 ip »
Moottorikelkan ja t-foortin risteytyskö toi on?

latimo  8)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2012, 21:01:06 ip »
Erikoisen näköinen kolarikorjaus.
Forza Moto Guzzi!

Kaijus

  • Viestejä: 807
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2012, 21:55:47 ip »
Ameeriikkalaista huumoria - ja sen voi ostaa omaksi    http://www.mgnoc.com/classifieds.html  :P


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2012, 22:52:44 ip »
Tää on parempi.

Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #6 : Joulukuu 13, 2012, 09:55:47 ap »
Suit You, Sir!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #7 : Joulukuu 13, 2012, 13:26:10 ip »
Mitenkähän tuollaisen Morgan tyylisen katsastus onnistuisi Suomen liikenteeseen? Nythän on noita ihmeellisiä ajoneuvoluokkia, jos vaikka joku kävisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 895
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #8 : Joulukuu 13, 2012, 22:37:12 ip »
Mitenkähän tuollaisen Morgan tyylisen katsastus onnistuisi Suomen liikenteeseen? Nythän on noita ihmeellisiä ajoneuvoluokkia, jos vaikka joku kävisi.

Ilmeisesti onnistuu, jos se on ollut rekisterissä jossain toisessa EU-maassa.

Rakennussarjoja saisi, mutta miten sellaisen kilvittää, onkin sitten jo vaikeamman tuntuinen asia.

Tuossa vähän nykyaikaisempi toteutus samasta teemasta : http://www.blackjackzero.com/mainindex.htm

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #9 : Joulukuu 13, 2012, 23:29:51 ip »

Todennäköisesti ei onnistu, jos laite ei ole riittävän vanha. Se, että laitteen saa kilpiin jossakin toisessa EU-massa, ei välttämättä kerro mitään. Ei maissa kun on erilaisia yksittäishyväksyntämenettelyjä (tms.) pieninä sarjoina tai yksittäiskappaleina valmistettavilla ajoneuvoille. Nämä yksittäishyväksynnät eivät käsittääkseni ole suoraan ole voimassa muissa jäsenmaissa. Esimerkiksi täällä Suomessa, jossa moista menettelyä ei edes ole. Tämä siis ulkomuistista ja mutuna, Motomatti tai joku muu varmaan osaa kertoa asiasta tarkemmin.


motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2012, 09:11:28 ap »
Omavalmisteena onnistuu. Tässä maassa onnistuu kaikki kuin aikanaan Neuvostoliitossa: kun vain tarpeeksi maksaa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2012, 09:38:01 ap »
Mihinkähän ajoneuvoluokkaan tuo menisi? Eli tulisiko jotain teho- tai nopeusrajotteita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2012, 09:41:36 ap »
Omavalmisteena onnistuu. Tässä maassa onnistuu kaikki kuin aikanaan Neuvostoliitossa: kun vain tarpeeksi maksaa...

Mikäs siinä mättäisi? Onhan niitä kolmipyöräisiä moottoripyöriä rekisterissä Suomessakin.
Triking taitaa kyllä olla lopettanut toimintansa.
Emeritus-guzzisti

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2012, 11:42:00 ap »
Omavalmisteena onnistuu. Tässä maassa onnistuu kaikki kuin aikanaan Neuvostoliitossa: kun vain tarpeeksi maksaa...

Niinpä tietysti, onhan noita omavalmisteita jopa täällä ajoneuvojen ei-ei-maassa. Tuo ilmeisesti tarkoittaisi, että joutuu itse omalla kustannuksellaan hankkimaan tarvittavat todistukset kunkin osa(kokonaisuuden) vaatimustenmukaisuudesta?

Ja ajoneuvoluokka olisi varmaankin L5e. Ajetaan B-ajokortilla. Sama kuin esimerkiksi Can-Am Spyderissä, eli ei nopeus- tai muita rajoituksia. Ja lisää mutua/hataraa muistitietoa: tuossa kun ei ole turvakaaria/kattoa, sitä ajaessa täytyisi Suomessa ilmeisesti käyttää kypärää?

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Latimolle talvipuuhaa
« Vastaus #14 : Joulukuu 14, 2012, 12:04:57 ip »
L5e-luokka lienee.

A)
Kun tehdään trike moottoripyörästä niin että pyöräpari tulee taakse jää alkuperäisen pyörän identiteetti voimaan koska muutosprosentti on 10% korvilla. Voi olla enemmänkin jos pyörää muutetaan muualtakin. Esimerkiksi vetotapa vaihtuu.

Tuon jälkimmäisen kuvan tyyppisen triken tekeminen on ongelmallisempaa kun alkuperäisestä pyörästä ei jää tarpeeksi osia identiteetin säilymiseksi. Esimerkisi runko.

Triken voi tehdä moottoripyörästä jonka ensirekisteröinti on tapahtunut ennen heinäkuuta 2004. Sen jälkeen rekisteröidystä moottoripyörästä ei voi tehdä trikeä eikä yleensäkään muutoksia ilman valmistajalta saatua hyväksymistä. Muutoskatsastuksessa on oltava 35% alkuperäisestä pyörästä jäljellä. Pyörä pitää alistaa erinäisiin lain vaatimiin testauksiin ajo-ominaisuuksien ja jarrujen osalta. Testauksen suorittaa MMAF Testmill Pentanovan valtuuksilla.

B)
Omavalmisteen (yksittäis ja piensarjavalmistus) voi tehdä mistä vain kunhan se täyttää tietyt vaatimukset kuten käyttöönottoajankohdan päästömääräykset. Autoveroa tulee maksettavaksi testausmaksujen lisäksi. Melko raskas prosessi mutta ei mahdoton. Suomessa ei ole vaadittaviin toimenpiteisiin valtuutettua tarkastuslaitosta.

C)
Hankitaan toisessa EU-maassa liikenteeseen hyväksytty trike, tehdään identiteettitarkistus katsastuskonttorilla, maksetaan autoveroa ja ajetaan.

D)
Hankitaan rakennussarja joka on jo hyväksytty EU-alueella liikennekäyttöön rakennussarjan valmistajan/toimittajan toimesta. (EU-alueella ei ole sisämarkkinoiden osalta enää ns. maahantuojia.)
Kootaan rakennussarja. Otetaan nippu hyväksyntäpapereita mukaan ja mennään katsastuskonttorille hakemaan leima rekisteröintitodistukseen.

Latimolle kun tein trikeä niin piti tehdä hieman tutkimusta. Tuossa yllä pieni osa sen tuloksista.
Tässä tekemisestä kokonaisuudessaan lopusta alkuun: http://www.motomatti.fi/search/label/California%20Trike

Lainsäädännöstä omaa mietelmää: http://www.motomatti.fi/2012/02/california-trike-lainsaadannostakatsast.html

Ja tässä selväsanaisesti suomeksi Trafin soveltamisohje korjaamisesta ja muuttamisesta: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/042758fa2acdc9104b40a95508fee053/4761-Soveltamisohjeita_LVM_asetukseen_L-luokan_ajoneuvon_korjaamisesta_ja_rakenteen_muuttamisesta.pdf

Tämä Trafin ohje on varsin kattava mutta ei siinäkään kaikkea kerrota. Pari kertaa tuntui että päätä pitää hakata betoniin mutta asia kerrallaan selvisi. Katsastusmieheltä ei etukäteen saanut sellaisia ohjeita joiden pohjalta homma onnistuisi varmasti.

Katsastaja tuijottaa tähän ohjeeseen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf  melko järkkymättä tai soittaa Trafiin lisäohjeita saadakseen. Katsastusmiestä ei saa neuvoa eikä "opettaa" katsastustoimenpiteen aikana.

Huom! Identiteettitarkistus ja katsastus ei olle lainkaan sama asia vaikka molemmat tehdään katsastuskonttorilla. EU-alueella liikkuvalle tavaralle ei ole enää niin kutsuttua "Laajaa maahantuontikatsastusta" vaikka katsastuskonttoreilla mielellään rahastustarkoituksessa niin väittävätkin. Tulee mielenkiintoinen keskustelu...