Kirjoittaja Aihe: guzzi kevääks tien päälle  (Luettu 10993 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
guzzi kevääks tien päälle
« : Joulukuu 11, 2012, 21:10:44 ip »
Niin kirjoittelen tätä täältä lahden länsipuolelta, tuossa tuli tehtyä kaupat moto guzzi californiasta tarkemmin sport special aluminium.
Pyörä on vuosimallia -04 ja ajettu 5001km pyörälle on ainoastaan tehty huolto 1500km kohdalla sen jälkeen huoltoja ei ole tehty eipä kyllä ole kilometrejäkään tullut.
Pyörä otettu käyttöön elokuussa -04 katsatettu -06 km 2400 -08 4200 ja -10 4800 tarkistettu  tänä vuonna olisi pitänyt käydä näyttämässä vielä mutta lumi sotki suunnitelmat.
Varmasti pitäis kaikki öljyt vaihtaa ja renkaissa oli pintaa reilusti jäljellä mutta sivuissa alkoi olla halkeemia, pikkuisen kromaus kukki mittarin ympäriltä, myyjä oli täälläpäin hyvin tunnettu
muusikko ja kapellimestari joka heti myönsi että musiikin hän tuntee mutta koneet ovat niin vain koneita.
Ja ne minun ongelmat on se että tämä on ensimmäinen guzzi jonka omistan, että mistä löytyy öljy suodatin  ja kaikista muistakin neuvoista olen erittäin kiitollinen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #1 : Joulukuu 12, 2012, 00:01:30 ap »
Moi
Tästä kuten monesta muustakin vanhemmasta Guzzizta öljynsuodatin löytyy öljypohjan sisäpuolelta
Pääset heti ruuvaamisn makuun, ei ole paha rasti mutta tarvitset varmuuden vuoksi ainakin yhden öljypohjan tiivisteen.
Muista avata myös öljypohjan alta, etu ja takareunassa, olevat neljä ruuvia. Niiden kehällä olevien lisäksi.
Öljypohjasta voi pidemmän päälle löytyä muutakin siivottavaa.
Jotkut pelkäävät öljynsuodattiemen irtoamista ja laittavat letkuklemmarin suodattimen juureen niin, että
klemmarin kiristin törmää paineenrajoitinventtiilliin jos suodatin lähtee avautumaan itestään.

Pekka


Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #2 : Joulukuu 12, 2012, 09:12:28 ap »
Onnittelut hankinnastasi!

Vähimmällä pähkäilyllä ja päänraapimisella pääset hankkimalla käyttöösi asianmukaiset ja ajan tasalla olevat huoltomanuaalin, korjaamokäsikirjan ja varaosaluettelon. Ne voi hankkia joko merkkiliikkeestä kirjallisina teoksina tai sitten esimerkiksi täältä: http://guzzitek.org/ sähköisessä muodossa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #3 : Joulukuu 12, 2012, 09:18:00 ap »
Myöskin käyttämällä tämän keskustelupalstan Haku:a tuossa ylhäällä vasemmalla tietoa löytyy runsaasti.
Forza Moto Guzzi!

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #4 : Joulukuu 12, 2012, 13:11:29 ip »
Hieno pyörä, onneksi olkoon. Aluminium on Titaniumin rinnakkaismalli.
Titaniumin kuski

Reima

  • Vieras
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #5 : Joulukuu 12, 2012, 13:20:02 ip »
..,ja harvinaisempi California-malli kuten Titaniumkin - non bulk product ! Onnea uudelle pyörälle!

PS. kuva tältä linkkisivulta: http://www.vespaedwardsville.com/new_vehicle_detail.asp?sid=01984369X12K12K2012J5I24I15JAMQ2576R0&veh=6393&pov=2163065

Huom. ks. rekkarikilven alusta, Motoitalia rapakon takanakin... ;D

Kaijus

  • Viestejä: 806
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #6 : Joulukuu 12, 2012, 15:41:51 ip »
Juu, onneksi olkoon minunkin puolestani. Kirjoitit, että "renkaissa oli pintaa reilusti jäljellä mutta sivuissa alkoi olla halkeemia"  - taitaa olla paras vaihtaa uudet kummit alle keväällä.
2004 mallin pyörässä renkaat ovat ainakin sen 10 vuotta (ehkä enemmän) vanhat ja varmasti jo menettäneet pitoaan ikääntymisen myötä. Tässä muutama lainaus eri lähteistä:

"Renkaan kokonaisikä = renkaan tekninen ikä valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen nelinumeroisena tunnuksena DOT-merkinnän yhteyteen; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta."(autot)

"Tästä syystä renkaat on tarkastettava säännöllisesti mahdollisen ikääntymisen tai heikkenemisen varalta. Se voi ilmetä esimerkiksi kumin säröilynä kulutuspinnassa, olka-alueella tai kyljissä."

"Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä Michelin suosittelee, että kaikki yli 10 vuotta vanhat renkaat (tarkista valmistusajankohta DOT-merkinnästä) tulee korvata uusilla, vaikka ne näyttäisivätkin olevan hyvässä kunnossa ja urasyvyys täyttäisi lain vaatimukset." (MP)

Akkukin saattaa olla finito, jos se on alkuperäinen..


I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2012, 16:50:17 ip »
Hieno pyörä, onneksi olkoon. Aluminium on Titaniumin rinnakkaismalli.
Tuossa nuo mallit ovat, kuten huomataan plexi, kaatumaraudat ja sivulaukut ovat lisävarusteita.
Titaniumin kuski

Reima

  • Vieras
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2012, 17:05:22 ip »
Hyvän ja oikean moottoripyörän näköisiä nämä molemmat Californian sisarversiot - taisivat olla aikanaan jonkin verran normi-Calia kalliimpia  ???

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2012, 18:12:38 ip »
Onko siinä hydrauliset venttiilinnostimet? Taitaa olla. Jos (ja luultavasti -kun) on niin onko se päivitysremontti tehty?

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2012, 19:48:35 ip »
Kiitoksia kaikille vastauksista.
Ja taas asiaan niin renkaat menee vaihtoo on niin paljon halkeamia reunoissa siinä on takana paikalla 140/80 B17  69V ja rekisteriote ilmoittaa että pitäis olla 160/70-B17  73V olisko tuo leveä parempi ajaa, ja yleensä miten tuo rengas irroitetaan että voi viedä rengasliikkeeseen vanteen itse työskentelen vähän raskaampien koneiden kanssa ja ne metodit taitaa olla vähän liian rajuja.
ilmaputsari taitaa olla tankin alla pirullisessa paikassa vaihtaa tankki irti siis, akku on uusi.
Yritin ladata kuvaa tänne mutta en saa nyt pakattua sitä kuvaa pienemmäksi.
Varuste hankinta listalla on selkänoja telineellä, sivulaukut sekä matalampi fleksi jos joltain löytyy ylimääräisiä ollaan valmiita hieromaan kauppaa.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #11 : Joulukuu 12, 2012, 20:58:33 ip »
Levee on parempi. Lataa vaan se korjaamokäsikirja motomatin suosittelemasta osoitteesta. Siellä on kuvien kanssa selostettu miten koko masina puretaan ja kootaan mukaanlukien etu- ja takapyörä.
Forza Moto Guzzi!

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #12 : Joulukuu 12, 2012, 21:42:12 ip »
Onko siinä hydrauliset venttiilinnostimet? Taitaa olla. Jos (ja luultavasti -kun) on niin onko se päivitysremontti tehty?
Joo, mulla kyllä on, päivitysosat on vaihdettu ja hyvin on paukutellut eikä ole tarvinnut venttiileitä säädellä   ;D
Titaniumin kuski

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #13 : Joulukuu 12, 2012, 21:44:12 ip »
Levee on parempi. Lataa vaan se korjaamokäsikirja motomatin suosittelemasta osoitteesta. Siellä on kuvien kanssa selostettu miten koko masina puretaan ja kootaan mukaanlukien etu- ja takapyörä.
Niin mitenkas tuon käsikirjan lataaminen oikein tapahtuu

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: guzzi kevääks tien päälle
« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2012, 07:55:41 ap »
Ilmanputsarin vaihto on helppo: Satulan alta yksi ruuvi irti ja varovasti tanki takapäätä ylös. Putsarinkansi pois ja siinähän se.
Öljysuodattimen vaihto on hieman  - huom! hieman - työläämpi: Öljypohjan kehältä kuusikoloruvit irti ja pohjan alapuolella olevat pitkät ruuvi - 4 kpl - irti ja pohja irstoaa. Jos kanittaa, niin tarkista onko kaikki ruuvit irti ja naputa varovasti pohjaa. Hyvä juttu tällaisessa on se, että saa kaikki pohjalle kerääntyneet töhkät pois ja samalla valutettua sen ihan tyhjäksi.
Peräöljyt on helppo vaihtaa. Talven aikana olisi hyvä irroittaa koko perämurikka kardaaniputken neljästä pultista ja tarkistaa paikat. Booriholkkiin on syytä lisätä vaseliinia ihan kunnolla. Vaseliinia myös takapyörän vetohampaisiin. Minä lisäisin peräöljyyn käsikirjan mukaan Molykotea.
Laatikkoöljy on myös syytä vaihtaa.

Renkaat on kuulemma sellaiset, että niiden kanssa ei pärjää kuin ao. koneiden kanssa. Rengasmestari sanoi joskus, että ihan turha sitten raahata rautoja ja Tip-Toppeja. Ei nouse vanteelle tienpenkalla.
Jarruneste on tietenkin vaihdettava, vaatii kaverin, mutta jos ei möhlää, niin ei ole kummoinenkaan juttu.
Vaijerit olisi syytä öljytä - helppo juttu. Vanha pyörä => jarrupalat vaihtoon, samoin ajovalopolttimo ja tulpat - eivät maksa paljon.

Huollolla ja tarkistuksilla on ensi kesänä huolettomia ilometrejä - ei tarvitse miettiä lauantai-iltana jossain Perä-Mettälässä ( Norra-Skogsmark ), jotta onkohan jarrut kunnossa...

Kaikenkaikkiaan Moto Guzzi on helppo ylläpidettävä; Suurin osa on itse tehtävissä ilman erikoistyökaluja.