Morjens Gruppo Moto Guzzin väki,
Päätin kuitenkin rekisteröityä teidän foorumille, niin voin tarvittaessa osallistua tähän keskusteluun. Olen siis Sami ja puuhastelen Scuderia Laverda Finlandian nettivastaavana.
Tuon MAP/TPS systeemin pääarkkitehtina on toiminut Leo Valkeakoskelta ja osa teistä hänet varmaan tunteekin. Minä olen prosessissa ollut mukana enemmänkin kannustajana ja systeemin valmistuttua olen sitten tehnyt sitä tunnetuksi vähän siellä sun täällä.
Tällä hetkellä meillä on kokemusta kahdesta asennuksesta; Minun Laverda 1000 Jota ja Leon RGS Corsa. . Molemmat siis 1000cc ja varustettu kolmella Dellorto PHF kaasuttimella. Muutamaan muuhun Laverdaan asennus on parhaillaan menossa. Kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Kuten tuossa liite pdf:ssä mainitaan, niin yksi vaikutus on, että polttoaineen kulutus tippuu melkoisesti. Jotassa kulutus oli aikaisemmin 7/100km ja systeemin myötä alimmillaan 4,125l/100km. Corsassakin kulutus oli viime kesänä kaikilla tankkauksilla alle 5l/100km. Tämä on siis seurausta siitä, ennakkokäyrä on saatu säädettyä huomattavasti aikaisempaa tarkemmin ja se ottaa nyt huomioon kuorman, kierrokset ja kaasun asennon. Kaasuttimien säätöihin ei ole puututtu millään tavalla. Vaikutukset perustuvat siis tehokkaampaan palamisprosessiin kun ennakot on kohdillaan vaihtelevissa tilanteissa. Muitakin vaikutuksia on, ainakin omien kokemusten mukaan kone käy tasaisemmin.
Kimmo ehtikin jo liittää kuvan, josta selviää kytkennät vähän tarkemmin. Virtasuodatin tuossa piirissä on välttämätön, koska MAP anturin (käytimme PRT03/04 anturia) vasteaika on alle 2ms ja Ignitech TCIP4 lukee TPS tietoa 10ms:n välein. Virtasuodatin siis hidastaa MAP anturin tuottamaa tietoa siten, että TCIP4 kestää perässä.
Systeemi on vapaasti kopioitavissa. Luulisin että sitä pystyy ainakin vanhemmissa Guzzeissa hyödyntämään, jos ei suoraan, niin kenties pienillä muutoksilla. Jos joku on kiinnostunut kuvan mukaisesta valmiista asennussarjasta, niin minulla on vielä muutama sarja kaupan. Hinta 75€ + postikulut. Tiedustelut: cape@laverdafinland.org
Terveisin,
-Sami