Kirjoittaja Aihe: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään  (Luettu 8800 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« : Marraskuu 17, 2012, 11:17:15 ap »
Terveisiä Scuderia Laverda Finlandialta!

Meillä on kehitelty Ignitech TCIP4:ään sopiva MAP/TPS asennussarja.
Grupposta löytynee Guzzin omistajia, jotka ovat Ignitechin asentaneet ja voisivat siten systeemiä hyödyntää.
Linkistä voit ladata on pdf-tiedosto, josta selviää oleellisimmat asiat.

Terveisin,
Sami Niemi
webmaster
Scuderia Laverda Finland

http://www.guzziclub.fi/images/pdf/tekniikkapalsta/map-tps%20asennussarja%20tcip4.pdf
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2012, 18:05:22 ip »
Tutkin asiaa: Homma perustuu siihen että näillä anturoinnin signaaleilla sytytys tietää mihin suuntaan ja millä nopeudella kaasua käännetään joten sytytystä voi tällä ohjaustiedolla aikaistaa/myöhäistää siten että sytytysennakko on suorassa suhteessa tarvittavaan seoksen palamisaikaan. Huonoa palamista ei siis enää ilmene siinä määrin kuin kiinteään sytytyskäyrän omaavalla sytkällä.
Kaasutintekniikka lähenee ominaisuuksiltaan tällä järjestelyllä merkittävästi ruiskutusjärjestelmää jossa ei ole lambda-takaisinkytkentää.

Kaasuttimet pitää olla hyvissä säädöissä ja balanssissa keskenään että järjestelmästä on oikeasti hyötyä.

Viimeisissä kaasutinGuzzeissa oli osa tätä järjestelmää (MAP-anturitieto) säätämässä sytytystä moottorin toiminnan ja kuljettajan tahdon mukaan. Japanilaisissa pyörissä oli kaasutinveihkeissa viime vuosiin asti sekä MAP-anturi että kaasunasentoanturit (joissain moottorissa useita) säätämässä että päästään päästötavoitteisiin eli vähäiseen kulutukseen.

Henkilökohtaisesti kuitenkin heivaisin kaasuttimetkin pois ja laittaisin nykyaikaisen lambda-takaisinkytkennällä varustetun ECUn joka hoitaa kipinän ja seoksen optimaaliseksi eri polttoainelaaduilla automaattisesti.

Joka tapauksessa hieno ympäristöteko Laverdaharrastajilta.

JuhaV

  • Vieras
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2012, 19:17:59 ip »
Vai olisko tuossa kyse vaan siitä että tehdään ikäänkuin entisajan alipainesäätö tuohon elektroniseen syttyyn ?
Eli kun kaasareilla on iso alipaine ja kaasunavaus pienehkö (eli kruisaillaan pintakaasulla) niin vedetään ennakot suuremmalle.

Hieno vekotin ! Lieneekö Laverdan koneessa joku juttu miksi se erityisesti hyötyy tuosta "alipainesäädöstä". Olisiko kuormalla jotain nakutusherkkyyttä (isot puristukset) jos perusennakko vedetään liian isoksi. Tässä voi taas kerran olla takana sekin että kun Laverdan kone suunniteltiin niin bensa oli vähän eri kamaa kun tänään. Tuolla saa varmasti koneen pelaamaan hyvin myös 95E:llä.

t: JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2012, 21:09:13 ip »
Niinpä juuri. Moottoripyörissä vain ei ole juuri näkynyt alipainesäätöistä virranjakajaa. Mutta perusidea on sama mutta nykyisin kytkettynä digitaalitekniikkaan.

Kun asiaa miettii lisää niin vanhaan keskipakosäätöiseen katkojankärkivirranjakajaan ei olisi kovinkaan hankala homma rakentaa alipainesäätöä kalvokammioineen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2012, 07:53:54 ap »
Olisko siksi, että taitaa moottoripyörissä olla jonkin verran nopeampaa tuo alipaineen vaihtelu imukanavassa. Eiköhän se oikea tapa ole juuri digitaalinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2012, 12:02:40 ip »
Alipaineen vaihtelu lienee yksi syistä, tietenkin. Mutta merkittävin syy on moottoripyörän pieni massa. Ei ole katsottu aikanaan tarpeelliseksi laittaa hienouksia, kuten alipainesäätö, hetkellistä muutostilaa eli nopeuden muutosta varten.
Nykyään kun asiaa tarkastellaan tarkemmin ja usein ympäristönäkökohtien kautta saadaan ikään kuin sivutuotteena parempi käynti ja pienempi kulutus. Ja tietenkin myös toisinpäin. Usein vain ahnehditaan tehoa hiukan liikaa ja tulee ylilyöntejä.

Lauantaina luin lehdestä tutkimustietoa autovalinnasta: Kulutus tulee autoa valttaessa kriteereistä vasta neljännellä sijalla. Epäilen että moottoripyörän valinnassa se ei ole niin korkealla....

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #6 : Marraskuu 19, 2012, 19:26:34 ip »
Tässä lisäinfoa kyseiseen aparaattiin:

Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

cape

  • Viestejä: 10
    • Scuderia Laverda Finlandia
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #7 : Marraskuu 19, 2012, 20:13:45 ip »
Morjens Gruppo Moto Guzzin väki,

Päätin kuitenkin rekisteröityä teidän foorumille, niin voin tarvittaessa osallistua tähän keskusteluun. Olen siis Sami ja puuhastelen Scuderia Laverda Finlandian nettivastaavana.

Tuon MAP/TPS systeemin pääarkkitehtina on toiminut Leo Valkeakoskelta ja osa teistä hänet varmaan tunteekin. Minä olen prosessissa ollut mukana enemmänkin kannustajana ja systeemin valmistuttua olen sitten tehnyt sitä tunnetuksi vähän siellä sun täällä.

Tällä hetkellä meillä on kokemusta kahdesta asennuksesta; Minun Laverda 1000 Jota ja Leon RGS Corsa. . Molemmat siis 1000cc ja varustettu kolmella Dellorto PHF kaasuttimella. Muutamaan muuhun Laverdaan asennus on parhaillaan menossa.  Kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Kuten tuossa liite pdf:ssä mainitaan, niin yksi vaikutus on, että polttoaineen kulutus tippuu melkoisesti. Jotassa kulutus oli aikaisemmin 7/100km ja systeemin myötä alimmillaan 4,125l/100km. Corsassakin kulutus oli viime kesänä kaikilla tankkauksilla alle 5l/100km. Tämä on siis seurausta siitä, ennakkokäyrä on saatu säädettyä huomattavasti aikaisempaa tarkemmin ja se ottaa nyt huomioon kuorman, kierrokset ja kaasun asennon. Kaasuttimien säätöihin ei ole puututtu millään tavalla. Vaikutukset perustuvat siis tehokkaampaan palamisprosessiin kun ennakot on kohdillaan vaihtelevissa tilanteissa. Muitakin vaikutuksia on, ainakin omien kokemusten mukaan kone käy tasaisemmin.

Kimmo ehtikin jo liittää kuvan, josta selviää kytkennät vähän tarkemmin. Virtasuodatin tuossa piirissä on välttämätön, koska MAP anturin (käytimme PRT03/04 anturia) vasteaika on alle 2ms ja Ignitech TCIP4 lukee TPS tietoa 10ms:n välein. Virtasuodatin siis hidastaa MAP anturin tuottamaa tietoa siten, että TCIP4 kestää perässä.

Systeemi on vapaasti kopioitavissa. Luulisin että sitä pystyy ainakin vanhemmissa Guzzeissa hyödyntämään, jos ei suoraan, niin kenties pienillä muutoksilla. Jos joku on kiinnostunut kuvan mukaisesta valmiista asennussarjasta, niin minulla on vielä muutama sarja kaupan. Hinta 75€ + postikulut. Tiedustelut: cape@laverdafinland.org

Terveisin,
-Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #8 : Marraskuu 20, 2012, 11:39:25 ap »
Terve. On vaikea uskoa kulutuksen pudonneen 30 %. Mahdollisuuksia:
A. Olette ajaneet varovaisemmin nyt?
B. Tai nyt/ennen mitanneet kulutukset väärin. T s myyntipuhe..
C. Voiko Laverdat olleet huonosti säädettyjä viime vuonna?

Täytyy tehdä enemmän/tarkempia testejä.  ???


cape

  • Viestejä: 10
    • Scuderia Laverda Finlandia
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #9 : Marraskuu 20, 2012, 12:16:15 ip »
Vai myyntipuheita? Jos ne niitä olisi, niin sitten pelkästään kauppaisin tuotetta, enkä tarjoaisi kaikkea tietoa ilmaiseksi. Vaan jos et usko, niin minkäs minä sille mahdan.

Oman Laverdan osalta kulutuksen tippuminen on kuitenkin faktaa. Kaasarien säädöt olivat aikaisemmin ihan kohdillaan ja samoilla säädöillä mennään edelleen. Toki kulutuksessa on eroja, riippuen onko kyseessä matka-ajo vai kaupungissa pyöriminen. Keskikulutus ennen MAP/TPS systeemiä minulla oli 6,5-7l/100km. Systeemin myötä se on ollut alimmillaan matka-ajossa 4,125l/100km, jolloin kulutuksen tiputus on jo 40%. Keskikulutus tällä hetkellä on n. 5,5l/100km, joten tiputus on 20%. Ja se kulutus on aika helppo mitata, kun merkkaa jokaisen tankkauksen ja kilometrit ylös. Takana systeemin kanssa minulla tosin vasta 5000km, Leolla jo n. 15000km.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #10 : Marraskuu 20, 2012, 16:05:36 ip »
Kyllä tuo litra/100km on ihan hyvä saavutus, jos käy kaikilla kierroksilla yhtä hyvin kuin ennen aparaatin lisäystä. Vastaavan aikakauden guzzeissa on toimiva keskipakosäätäjä, joten hyöty saattaa olla pienempi kuin Laverdoissa. Tosin en tiedä miten Laverdojen ennakon säätö alunperin on toteutettu. Liekö säätöä ollenkaan.
Forza Moto Guzzi!

cape

  • Viestejä: 10
    • Scuderia Laverda Finlandia
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #11 : Marraskuu 20, 2012, 16:37:23 ip »
Tällähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen ennakkokäyrä Laverdan alkuperäisessä sytytysjärjestelmässä on ollut. Vertailukohtana on siis Ignitech TCIP4 ennen ja jälkeen MAP/TPS asennusta. Tuossa on liitteenä käyttämäni ennakkoasetukset. Alimmalla rivillä on punaisella reunustettuna ns. peruskäyrä, joka siis vastaa ennakkoasetuksia ilman TPS:ää. MAP/TPS:n myötä käytössä on koko taulukko.

Tässä on youtube linkki, josta näette systeemin käytännön toimissa:
http://www.youtube.com/watch?v=U35qAq5mB14&list=UUdq1TkjNMxvnzjrNzLgvsJQ
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #12 : Marraskuu 20, 2012, 18:14:08 ip »
No mikä oli Laverdan kulutus ennen  Ignitech TCIP4:n asennusta?
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #13 : Marraskuu 20, 2012, 19:13:51 ip »
Tällähän ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen ennakkokäyrä Laverdan alkuperäisessä sytytysjärjestelmässä on ollut.

Moi.

Hyvin olette saaneet parannettua Laverdan moottorin toimntaa jos kulutus oikeasti putoaa noin paljon.
Moottori ei ilmeiseti siedä kovin suurta sytytysennakkoa matka-ajo kierroksilla jos kuski kääntää silloin
kaasun auki? Tuota tilannettahan tämä teidän parannus taitaa koskea.
Kun en ole päässyt tutustumaan moottorin sisuksiin, kiinnostaisi tietää minkälainen palotila tuossa on?
Siis aluksi ns. paljealueen koko kiinnostaa ja se kuinka lähellä kantta mäntä käy yläkuolokohdassa tuon paljealueen
kohdalla.
Jos löytyy kuva männästä ja kannesta palotilan puolelta?
Tämä liittyy siihen miten hyvin palotila toimii osakuormalla. Sillähän kulutus on ymmärtääkseni laskenut.


Pekka
Sohc van Helmi.

cape

  • Viestejä: 10
    • Scuderia Laverda Finlandia
Vs: MAP/TPS asennussarja Ignitech TCIP4 sytkään
« Vastaus #14 : Marraskuu 20, 2012, 20:06:21 ip »
No mikä oli Laverdan kulutus ennen  Ignitech TCIP4:n asennusta?
Itselläni ei ole kulutuslukuja Laverdan alkuperäisillä sytytysvehkeillä, kun hommasin pyörän ostettuani melkein heti alkuun Ignitech boksin. Laverdan peruskulutus kuitenkin lienee 7-8l/100km (btz/cdi sytytys).

Moi.

Hyvin olette saaneet parannettua Laverdan moottorin toimntaa jos kulutus oikeasti putoaa noin paljon.
Moottori ei ilmeiseti siedä kovin suurta sytytysennakkoa matka-ajo kierroksilla jos kuski kääntää silloin
kaasun auki? Tuota tilannettahan tämä teidän parannus taitaa koskea.
Kun en ole päässyt tutustumaan moottorin sisuksiin, kiinnostaisi tietää minkälainen palotila tuossa on?
Siis aluksi ns. paljealueen koko kiinnostaa ja se kuinka lähellä kantta mäntä käy yläkuolokohdassa tuon paljealueen
kohdalla.
Jos löytyy kuva männästä ja kannesta palotilan puolelta?
Tämä liittyy siihen miten hyvin palotila toimii osakuormalla. Sillähän kulutus on ymmärtääkseni laskenut.


Pekka
Kyselet jo niin vaikeita, että minulla ei ole vastauksia…
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!