Kirjoittaja Aihe: Moottoripyörien voimanlähteet  (Luettu 13042 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Moottoripyörien voimanlähteet
« : Marraskuu 08, 2012, 18:47:32 ip »
Kuten varmaan kaikki tietävät on olemassa, bensiinin ohella, muitakin käyttökelpoisia polttoaineita ja voimalähteitä millä saa moottoripyörän kulkemaan. Osassa vaihtoehdoista on toistaiseksi rajoitteita esimerkiksi sähkön osalta. Sen lataaminen kun on hidasta mutta kuluminen nopeaa. Laitekustannuksen jälkeen se on kuitenkin hinnaltaan ylivoimainen polttoaineisiin verrattuna.

Etanoli on lyönyt jo läpi autokäytössä mutta tehdastekoista flexifuelpyörää ei ole markkinoilla näkynyt. Ne jotka tiedän ovat itse modifioituja joko omin avuin tai eritysien bolt-on-ohjausyksikön avulla.

Jotkut kasailevat dieselpyöriä kehittyneiden moottoreiden ympärille mutta varsinaista moottoripyöräkäyttöön suunniteltua dieseliä ei ole näkynyt. Vai tietääks joku? Mopoautodieselit on liian pikkuisia.

Myös kaasukäyttöisiä moottoripyöriä on esitelty mutta eipä näy baanalla.



Rockmaple

  • Viestejä: 31
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #1 : Marraskuu 08, 2012, 19:19:06 ip »
http://dieselmotorcycles.com/

Tuollainen löytyi. Jostain lehdestä olen lukenut vuosia sitten jenkkiarmeijen yhden polttoaineen politiikkaan sopivasta diesel-endurosta. En nyt kyllä muista, että oliko jo yleisessä käytössä vaiko vasta prototyyppiasteella.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #2 : Marraskuu 08, 2012, 20:26:04 ip »
Youtuben dieselpyörissä on jolua. Jos pyörästä ei oikeasti kuuluisi mitään, eikä yhtään olisi moottorin sykettä niin kyllä ajamisesta on maku mennyt. Tiisseli kiinnostaisi. Eli reilusti kuutioita ja yksi, kaksi tai max kolmesylinterinen diesel.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2012, 21:21:04 ip »
Etanoli. Sitä pystyttäisiin tekemään mielin määrin, lähes kaikesta eloperäisestä. Lisäksi tehon saaminen etanolilla olisi "helpompaa", enemmän puristusta kestävää, ahtoa kestävää polttoainetta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #4 : Marraskuu 08, 2012, 21:24:18 ip »
Valitsin sähkön, koska tällöin pääsisi eroon ottomoottorista. Ottomoottorissa on huono hyötysuhde ja liikaa liikkuvia osia.
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2012, 23:45:11 ip »
http://dieselmotorcycles.com/

Tuollainen löytyi. Jostain lehdestä olen lukenut vuosia sitten jenkkiarmeijen yhden polttoaineen politiikkaan sopivasta diesel-endurosta. En nyt kyllä muista, että oliko jo yleisessä käytössä vaiko vasta prototyyppiasteella.

Siellä on maininta: "Hayes Diesel does not offer engines or diesel powered vehicles for consumer use."
Mutta Wikipediasta löytyy: "In 2005, the United States Marine Corps adopted the M1030M1, an off-road motorcycle based on the Kawasaki KLR650, and retrofitted it with an engine designed to run on diesel or JP8 jet fuel. Since other U.S. tactical vehicles like the HMMWV utility vehicle and M1 Abrams tank also use JP8, adopting a scout motorcycle which runs on the same fuel would ease logistics." Ja "The U.S. Marine Corps bought 440 of the M1030M1 model, under the name M1030M1 JP8/Diesel. The M1030M1E AVTUR/Diesel Military motorcycle is sold to British and European NATO countries. A version made for the civilian market, the D650A1 "Bulldog" was originally slated for release in March 2006, but due to increased military demand for the M1030M1, production of the civilian Bulldog has been delayed indefinitely."

Hollannissa joku heppu teki enduro-tyyppisen pyörän, tarkoitus oli tehdä myytävä laite, mutta eipä ole siitäkään kuulunut enempää. Wikipediasta löytyy tietoa: "Track T-800CDI has an 800 cc three-cylinder CDI common rail turbo diesel engine developed by Mercedes especially for the motorcycle, and has a fuel consumption of only 2.4 L/100 km (120 mpg-imp; 98 mpg-US). It has a cardan shaft drive. The transmission is a Continuously Variable Transmission (CVT ). The Track Diesel motorcycle produces 45 hp (34 kW) and 100 N·m (74 lbf·ft) torque in between 1,800 and 4,500 rpm, delivering a top speed of about 160 km/h (99 mph) and acceleration from 0–100 km/h (0–62 mph) in 6 seconds. The throttle is connected with an electronic throttle control. Dutch E.V.A. Products BV started to sell the diesel motorcycle in 2009, with sales outside the Netherlands expected to start in summer 2010." Ajatus kuulosti hyvältä.

Saksassa on ollut myynnissä parikin Royal Enfieldin rungolle tehtyjä diesel-pyörää, joissa on käytetty pieniä teollisuusmoottoreita - on tiedä onko enää - ajatus on huono, tehoa puuttuu, 11 hevosvoimalla ei paljon juhlita.  :'(
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #6 : Marraskuu 09, 2012, 09:46:27 ap »
Ryoal Enfieldillä on ollut dieselkoneellinen malli sarjatuotannossa ainonana valmistajana maailmassa. Moto Italiassa on sellainen näytillä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_motorcycle
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2012, 09:59:55 ap »
Jep, näytillä kun ko. yksilöä ei saa kilpiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2012, 10:44:29 ap »
Saksassa Neander tekee kaksikampiakselista dieselmoottoria, josta ovat
innostuneet tekemään moottoripyörän moottorin ja jopa pyörän moottorin ympärille.

http://www.neander-motorcycle.com/shortversion-neu/main_en.html

Noi on ilmeisesti suunnattu niille, joiden mielestä Boss Hoss on liian kaunis ja siro.



motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #9 : Marraskuu 09, 2012, 11:55:39 ap »
Tältä sivulta on mukava seurata mitä maailmalla tapahtuu. Mielenkiintoisia moottoreita kuten Nembo ja Ducati Elenore V8. Dieselkehittelyitäkin näkyy olevan.

http://thekneeslider.com/

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #10 : Marraskuu 09, 2012, 11:58:06 ap »
Heh, tuo Neanderhan edustaa tavallaan paluuta juurilleen. Ernst Neumann-Neander -niminen pellepeloton rakenteli 20-luvulla samaa nimeä kantavia moottoripyöriä, jotka nekään eivät olleet mitään varsinaisia silmäniloja. Sen verran teknisesti edistyksellisiä kuitenkin, että Opel osti designin ja rupesi myymään pyöriä omalla nimellään.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #11 : Marraskuu 09, 2012, 13:10:22 ip »
Jep, näytillä kun ko. yksilöä ei saa kilpiin.

Johtunee tästä?
Wikipedia: "Royal Enfield in India was the only manufacturer that has built a diesel motorcycle in mass production. A 6.5 hp industrial diesel was installed in the frame of the British-based Royal Enfield. However, due to pollution laws, this bike is no longer produced."
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #12 : Marraskuu 09, 2012, 16:07:07 ip »
Kannattaisi varmaan nyt hyvissä ajoin pitää korvat auki ja kuunnella mikä pyörä päästää kauneimmat/komeimmat äänet ja äänittää se. Ehkä jopa koota kattava ääniarkisto. Sitten kun vain sähköpyöriä on saatavana voi valita siihen keinotekoisen äänen omien mieltymysten mukaan. Eiväthän ne muuten mene kaupaksikaan. Muuten käy niin, että maitopurkin pahvista ja pyykkipojista äiti tekee meille räpättimet. Palaamme siis juurillemme. Sehän on nykyisin suurta muotia, tämä down sifting.

Se aika ei ole kovin kaukana. Sähkömoottoripyörällä on niin monia ylivoimaisia etuja. Ja kaukana ei ole sekään aika, että ottomoottori ja sen yli satavuotias tekniikka kerta kaikkiaan ei mahdu päästönormeihin. Tai sen käyttö tehdään verotuksella mahdottomaksi jo ennen aikojaan, joka on ehkä todennäköisenpää.

Äänestin siis sähköä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #13 : Marraskuu 09, 2012, 19:35:59 ip »
Kuinkahan tuon sähkön kanssa mahtaa käydä. Jos ja kun sähkömoottorilla ja näillä näkymin pelkillä
akuilla kulkevia ajoneuvoja on edes muutama kymmenen prosenttia nykysestä ajoneuvomäärästä,
alkaa ydin-, aurinko ja tuulivoimalan rakentajia hääriä joka rannalla ja mäellä. Jostain se energia on
kuitenkin akkuihin ladattava. Nykysysteemeillä noille ei ikinä saa rakennuslupia.
Ja jos voimala on kaukana latauspaikasta tarvii välille vetää pitkäsi ja paksua piuhaa.
Vai käykö niin kuin noiden minun sähkömoottorilla ja akuilla toimivien RC-vekottimien kanssa.
Kun kentän laidalle menee päiväksi, mukaan lähtee bensalla pyörivä agrekaatti millä ladataan
tyhjiksi lennetyt akut?
No seuraava helikopteri toimiikin sitten bensakoneella, niin jää pois välistä noi turhat
hyötysuhdetta pilaavat energian olotilan muutokset ;D.
Niin ja toi yhden kilowatin tehoinen agrekaatti ei oikein tuossakaan hommassa riitä kuin aluksi.
Pro kavereiden akkulatureissa ja powereissa onkin sitten tehoa kilowattikaupalla. Ja
joidenkin mielestä on kysymys leluista?
Entäs sitten kun aletaan ladata 1:1 kulkuneuvoja. Jos akut haluaa noissa ladata samaa tahtia kuin
noissa "leluissa", tehontarve on jo kymmeniä kilowatteja/ajoneuvo.

Tässä yhtenä kylmänä talvena paikallinen sähkön myyjä kytki dieselillä toimivat varavoimakoneensa verkkoon
kun oli halvempaa ajaa verkoon sähköä dieselagrekaatilla kuin ostaa sitä pörssistä.

Pekka
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Moottoripyörien voimanlähteet
« Vastaus #14 : Marraskuu 09, 2012, 20:32:40 ip »
Jos ne sähköajoneuvot alkavat oikeasti yleistymään kymmenen vuoden sisään
niin nyt on jo todella kiire ruveta rakentamaan uusia ydinvoimaloita sähköntarpeen
tyydyttämiseksi. Tai sitten pitää rakentaa paljon uusia kivihiilivoimaloita.
Saksalaiset ovat kaukoviisaasti jo aloittaneet tämän kivihiilivoimaloiden rakennustyön.