Kuinkahan tuon sähkön kanssa mahtaa käydä. Jos ja kun sähkömoottorilla ja näillä näkymin pelkillä
akuilla kulkevia ajoneuvoja on edes muutama kymmenen prosenttia nykysestä ajoneuvomäärästä,
alkaa ydin-, aurinko ja tuulivoimalan rakentajia hääriä joka rannalla ja mäellä. Jostain se energia on
kuitenkin akkuihin ladattava. Nykysysteemeillä noille ei ikinä saa rakennuslupia.
Ja jos voimala on kaukana latauspaikasta tarvii välille vetää pitkäsi ja paksua piuhaa.
Vai käykö niin kuin noiden minun sähkömoottorilla ja akuilla toimivien RC-vekottimien kanssa.
Kun kentän laidalle menee päiväksi, mukaan lähtee bensalla pyörivä agrekaatti millä ladataan
tyhjiksi lennetyt akut?
No seuraava helikopteri toimiikin sitten bensakoneella, niin jää pois välistä noi turhat
hyötysuhdetta pilaavat energian olotilan muutokset

.
Niin ja toi yhden kilowatin tehoinen agrekaatti ei oikein tuossakaan hommassa riitä kuin aluksi.
Pro kavereiden akkulatureissa ja powereissa onkin sitten tehoa kilowattikaupalla. Ja
joidenkin mielestä on kysymys leluista?
Entäs sitten kun aletaan ladata 1:1 kulkuneuvoja. Jos akut haluaa noissa ladata samaa tahtia kuin
noissa "leluissa", tehontarve on jo kymmeniä kilowatteja/ajoneuvo.
Tässä yhtenä kylmänä talvena paikallinen sähkön myyjä kytki dieselillä toimivat varavoimakoneensa verkkoon
kun oli halvempaa ajaa verkoon sähköä dieselagrekaatilla kuin ostaa sitä pörssistä.
Pekka