Kirjoittaja Aihe: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS  (Luettu 11645 kertaa)

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #15 : Lokakuu 29, 2012, 22:32:13 ip »
Voisitko TunturiTT tai  joku pikkasen valaista tuota pikakaasun toimintaperiaatetta. Kiertääkö siinä kaasuvaijeri jonkun välityksen tms. kautta. Vai kiertyykö kahva itsessään "epänormaalisti". Jospa vaikka kokeilis.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #16 : Lokakuu 30, 2012, 06:46:09 ap »
Tavallisessa pikakaasussa kahvassa on isommalla kehällä varustettu vaijeripyörä. Eli avaa läpät nopeammin/ vähemmällä kahvan kierrolla.
Calin ruisku parani jo tällä huomattavasti. Maguran tuoreisiin kahvoihin saa progressiivisia rullia. Ne avaavat muuttuvalla nopeudella läppää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

tramp

  • Viestejä: 151
  • Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2012, 08:44:20 ap »
Toisenlainen ajatyuskulku olis päinvastoin eli enemmän kiertoliikettä kahvassa aiheuttaisi pienemmän liikkeen kaasuvivustossa, jolloin alkupään säätö olis "tarkempi" isommalla liikkeellä kahvassa. Ehkä se ei näin vaan toimi ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2012, 08:52:52 ap »
Olisko syynä se, että vakio kaasukahvalla avaus "viipyy" turhaan epämääräisen virtauksen alueella tms.? Eli siellä aivan pienen avauksen tuntumassa ei ilman virtausnopeus ole kovin häävi.
Omaan käteen sopii parhaiten tuo kapula, sai yhden käden asennon ulottuville koko kaasuskaalan. Halpa kokeilla, olikohan 10-20€ tuo kahva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #19 : Lokakuu 30, 2012, 09:10:11 ap »
Juuri noin kuin tramp kertoo olen tehnyt välityksen. Siitä tulee aina epälienaarinen eli kaasukahvan liikettä tarvitaan paljon että päästään tyhjäkäynniltä kierroksille mutta isoilla kierroksilla kaasu on kuin pikakaasu. Tämän voi toteuttaa vaijerikaasussa haluttaessa kahvaan tai sinne läppärunkoon. Kumpi helpommalta tuntuu. Oikein tehtynä se ei pidennä kahvan liikettä mutta keventää pienillä tehoasetuksilla.
Sähkökaasukahvassa se on ohjelmointijuttu.

Kierron alussa "hidaskaasu" kierron lopussa "pikakaasu".
Avainsana on vaijerikehän epäkeskeisyys. Kyse on siis vipusuhteen vaikutuksesta liikkeen määrään.
Valmis kaupasta hankittu pikakaakaasukahva voi olla hyvä aihio muokattavaksi. Itse tekisin sen kyllä läppärungon kupeeseen. Silloin rakenne on päinvastainen. Alussa vipusuhde on pisimmillään.

Saan sellaisen rakenteen kuvattua ehkäpä jo viikon sisään. Eräässä toisenmerkkisessä pyörässä "joudun" käyttämään kyseistä ratkaisua korkean ahtopaineen hallintaan kun moottorijarrutuksesta siirrytään kiihdytykseen jolloin paine-ero pyrkii vetämään kaasuläppiä lujasti kiinni.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #20 : Lokakuu 30, 2012, 09:13:41 ap »
Tein joskus pikakaasun Honda SP1:een. Hyvin toimi ja oli käytössä vuosia. Huomaattehan tuon alkupään hionnan jolla pyrittiin siihen että kaasun pikaisuus alkaa esiintyä progressiivisemmin vasta isommilla kaasunavauksilla :

http://www.kolumbus.fi/koivupiha/SP1%20pics%20more/uusi.JPG
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/SP1%20pics%20more/mitat2.JPG
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/SP1%20pics%20more/uusik1.JPG
http://www.kolumbus.fi/koivupiha/SP1%20pics%20more/uusik2.JPG

Ja selitys kohdassa May 2006 täällä : http://www.kolumbus.fi/koivupiha/sp1.htm

Esimerkki sitten tuosta vaijerin alapäässä olevasta "throttle cam":stä, jonka puoliympyrästä poikkeavalla muotoilulla voi saada aikaan sekä loivan alkupään että pikakaasumaisen loppupään :
http://www.electraeon.com/throttlecam.html

Mutta nämä eivät siis poista sen nykimisongelman alkusyytä, joka on polttoaineensyötön äkkinäisyys.

- JuhaV


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Yleistä tietoa moottorinohjauksesta: osa 1, TPS
« Vastaus #21 : Lokakuu 30, 2012, 09:40:57 ap »
Tuon Juhan esittelemän systeemin voi joihinkin kahvoihin rakentaa sopivasti sijoitetulla nippusiteellä. En ole ihan varma saako Guzzissa käytettyyn Dominoon(?) laitettua muuten kuin liimaamalla tuollainen katkaistu rengas. Siitä Yamahan kapulastahan voi hioa vaikka minkälaisen, siinähän on sitä materiaalia tarjolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.