ainoa oikea arvo on 150mV yhdystanko irroitettuna
Tähän on vielä lisättävä että "kaasuläppä" täysin kiinni (auki nolla astetta). Monissa malleissa liene "topruuvi", jota vasten tuo läppä oleskelee. Se on käännettävä niin auki että läppä makaa ilmakanavan seinämiä vasten, ei topruuvia vasten.
ajat ovat muuttuneet eikä sen aikaiset pelit enää oikein käy nätisti tuolla arvolla
Niin, Matin tekemä ja JuhaV:n ideoima säätölaitehan ymmärtääkseni on juuri tehty tätä varten. Kun kerran ei ole olemassa halpaa softaa päästä itse säätämään ecu:ssa lymyileviä "karttoja" ja jos vaikka sellaisen uskalletaan arvata olevan talven aikana tulossa, lienee harvalla osaaminen ja laitteisto ("dyno") kartan muokkaamiseen. Matin laitetta käyttämällä on mahdollisuus määrittää TPS:n käyrälle tarvittava suuntaissiirto ("tps:n tarvittava kääntäminen, x,x mm"), jonka avulla muuttuneen polttoaineen ominaisuudet saadaan osin huomioitua. Tai jos vaikka sattuu pätkimään siinä 3000 r/min huituvilla, siihenkin saattaa löytyä lääke.
Kerran luin mielestäni hyvän perustelun, miksi kaikkia tehtaan arvoja on noudatettava. Kun moottorinohajusjärjestelmän toiminnot päätetään (esim. Magneti-Marelli & Guzzi -yhteistyönä), se tehdään kyseisen mallin perusmoottorin avulla ja niissä olosuhteissa jotka tuolloin vuonna XXXX vallitsevat. Sitten päätetään ne arvot, jonka mukaan mennään (ruiskutusmäärät suhteessa kierroslukuun ja läpän asentoon, sytytykset, polttoainen laatu ym, ym.). Moottorinohjausjärjestelmä voi toimia niin kuin valmistaja on ajatellut ainoastaan silloin, kun olosuhteet ovat myös käytännössä ne, jotka ovat tällä säätömoottorilla tuolloin vallinneet. Arvelen, että harvoin käytännössä näin on (osaamis- & mittalaitekysymys, polttoainetta lantrataan alkoholilla jne.). Siksi esiintyy huonoa tyhjäkäyntia, pätkivää vetoa yms.
Kun säätöjä tehdään nyt (esim. omalla kohdalla on kulunut ainakin 13 vuotta siitä, kun moottorinohjausjärjestelmä on lyöty lukkoon), ainakin polttoaineen laadun tiedetään muuttuneen. Voi siis olla, että säätöjä tarvitaan. Ihanteellista lienee aina, että säädöt tehdään Dynossa järjestelmää ohjelmoiden tai jollain apuvälineellä manipuloiden. Varmemmaksi vakuudeksi totean että itse en ole omalla kohdalla mitään kovin oleellista osannut muuttaa, kartat ovat ammattilaisen jäljiltä.