Kyläkauppa kuolee siihen, että sieltä ostetaan vain ne, jotka unohtui ostaa kirkolla marketista. Mutta lopulta itketään menetettyä kauppaa...
Monet kypäräkauppiaat noituvat, että kuppi sovitetaan myymälässä ja näyttelyssä, mutta ostetaan netistä saksalaisesta kaupasta. Sen jälkeen asiakas kiroilee, kun suomalaisessa kaupassa on liian vähän valikoimaa ja hinnat kovia.
Renkaistahan on täälläkin keskusteltu. Kun Saksasta saa kympin-kaksi halvemmalla, kuin Suomesta...
Nettikauppa on sikälikin helppoa, että siinä ei tarvitse olla juurikaan väkeä töissä eikä liiketilaa. Varasto voi olla vaikka pienessä kylässä alppien juurella, josta kuljetusfirma hakee rullakon päivittäin. Varasto voi jopa olla ison tukkurin naapurissa, ja tavarat noudetaan sieltä saatujen tilausten mukaan. Sitoutunut pääomakin jää näin alhaiseksi. Lisäksi iso saksalainen verkkokauppa myy esim. 50x enemmän renkaita, kuin suomalainen edustaja, jolloin ostohinnasta pääsee ruuvaamaan vielä lisää.
Takavuosina keskustelin erään valmistajan kanssa jospa tekisivät vähän muutoksia laitteeseen suomalaisen asiakkaan pyynnöstä. Ei tehty, kun Suomen kokonaismarkkinat ( 4 vuotta ) olivat alle 2 viikon tuotanto eimericcalaisella tehtaalla.
Itse myyntipäällikkönä joka päivä törmää virolaisiin sähköasentajiin: Ne tekevät suurimmalta osaltaan sutta ja sekundaa, mutta kun ne on kuulemma halpoja, niin niitä käytetään.
Parvekkeelta seuraan viereisen rakennustyömaan asioita lähes päivittäin. NCC:n miehet tulevat töihin, menevät pukukoppiin ja vaihtavat siellä puhtaat - NCC:ltä annetut - työvaatteet ja suojaimet ennen kuin menevät kohteeseen.
Virolaiset vaihtavat p****set vaatteet P-paikalla, eikä ole edes wc:tä. No, ei ole kyllä muutakaan sosiaaliturvaa. Mutta - halvalla tekevät!
Ei nää hinta-asiat niin yksinkertaisia ja helppoja ole.
Ja mitä tulee sitten Piikkiön hintoihin yms. Tietääkseni mikään muu maahantuoja ei ole näin tiiviissä ja hyvässä yhteistyössä merkkikerhon SEKÄ yksittäisten jäsenten kanssa, kuin Moto Italia.
Taannoin keskustelin erään gruppolaisen kanssa tästä asiasta. Totesimme, että Moto Guzzilla ajaminen ei ole pelkästään moottoripyörällä ajamista. Se on tavallaan elämäntapa, johon sisältyy niin Italo, kuin Bella ja kaikki yhdessä olemiset ja kokoonontumiset. Eikä suhteet Piikiön väkeen ole mitenkään toisarvoiset. Aina kun olen tarvinnut teknistä neuvontaa, niin Make on niitä antanut - laskuttamatta.
Ja "syysajelu" - koskahan Honda tai Kasawika omilleen...