Kirjoittaja Aihe: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)  (Luettu 19444 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« : Syyskuu 23, 2012, 12:48:07 ip »
Terve!
Mieltä on askarruttanut uusien V7 pikkulohkojen polttoaineen syöttö.
Yleisesti mainitaan niiden omaavan vain yhden ruiskun (mm viimeisin Moto1 lehti).

Viimeisillä mp messuilla totesin samaa ja minua oikaistiin tietävästi:
"Ruiskuja on toki kaksi, mutta läppärunkoja on vain yksi. Molemille pytyille on oma ruisku, mutta yksi läppärunko hoitaa ilman tulon"

Vaan miten se todellisuudessa menee? Osaako joku tyhjentävästi kertoa, jotta maallikkokin ymmärtää?
t. Kimmo

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #1 : Syyskuu 23, 2012, 13:01:20 ip »
http://www.youtube.com/watch?v=lMNmtp8gXxw

kertookohan oheinen esitys aiheesta mitään. Minusta näyttää siltä, että on vain yksi murikka, joka syöttää kumpaakin pyttyä. Imuaukossa näkyvät pillit ovat polttoaineen syötön tasapainotuksen tarkistusta/säätöä varten. Miten se käytännössä tehdään, ei ole harmainta aavistusta. Korjaamokäsikirjaa ei ole vielä saatavilla ainakaan Gregory Benderin sivuilta.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #2 : Syyskuu 23, 2012, 14:38:58 ip »
En ole vielä purkanut moista mutta olen konttaillut kyseisen mallin ymprillä ja sen verran voin kertoa että pyörässä ei ole yhtään ruiskua!
Noilla toimittajilla opin ja tiedon puutteen vuoksi menee terminologia ja rakenteiden nimet sekaisin.
Yleinen oman huvin lähde bongata toimittajien virheitä. Erityisesti TM "kunnostautuu" tässä viihdelajissa useasti. Yksi syy olla tilaamatta sitäkään teknistä julkaisua. Mutta erehtyminen on inhimillistä.


Pieni sanasto:
Sähköinen ruisku, englaniiksi EFI. Ei käytössä enää aikoihin. Rakennetyyppi ilmoittaa että laitteessa on yksi elektroninen ruiskutuksen ohjausyksikkö ja yksi tai useampia sytytysyksikköjä. Erilliset järjestelmät siis.
Elektroninen eli sähköinen moottorinohjaus, ECU. Sisältää digitaaliset ruiskun ja sytytyksen samassa paketissa. Normi ratkaisu nykyään.
Suutin on sähköinen venttiili joka katkoo EFI:n tai ECU:n ohjaamana polttoainevirtaa imukanavaan. Useimmiten sylinterikannen imuventtiilin välittömässä läheisyydessä. Yksi tai useampia sylinteriä kohden.
Yksipisteruiskutus: Yksi läppärunko, yksi suutin. Suutin on tällöin sylinterien yhteisessä ilmanjakokammiossa, engl. plenum matkan päässä sylinterikansista.
Monipisteruisku: Yksi tai useampia läppärunkoja ja useita suuttimia, yleensä ainakin yksi per sylinteri.

V7:ssa on siis yksi läppärunko, yksi TPS, yksi MAP, yksi ECU ja kaksi suutinta jotka sijaitsevat aivan sylinterikannen kupeessa imusarjassa. Näyttäisivät Bosch-merkkisiltä. Ei näy kuvissa oikein hyvin.
Yksinkertainen on kaunista. Tarkempi kuvaus: monipisteruisku kahdella suuttimella ja yhdellä läppärungolla, digitaalinen moottorinohjaus.

Vaikuttaisi kovasti siltä että V7:n moottorinohjaus on tehty integroidusti läppärunkoon. Voi olla niin että koko paketti menee vaihtoon jos jokin normaalisti vaihdettavista komponenteista vikaantuu...

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2012, 15:54:45 ip »
En ole vielä purkanut moista mutta olen konttaillut kyseisen mallin ymprillä ja sen verran voin kertoa että pyörässä ei ole yhtään ruiskua!
...
V7:ssa on siis ... Tarkempi kuvaus: monipisteruisku kahdella suuttimella ja yhdellä läppärungolla, digitaalinen moottorinohjaus.
Ei yhtään ruiskua, mutta sittenkin monipisteruisku. ???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2012, 19:31:24 ip »
En itsekään ihan tajunnut Matin ajatusta. Mutta V7:ssa on siis yksi läppärunko ja kaksi suutinta.



http://www.totalmotorcycle.com/motorcycles/2012models/2012-MotoGuzzi-V7750Engine.htm
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 23, 2012, 21:25:02 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 959
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2012, 19:35:02 ip »
On näköjään uudessa rakenteessa helpotettu ilman nielemistä ja sen viritystä. Nyt jo "vanha" Anniversario Nevada on samalla tekniikalla kuin 2011 V7. Katsoin niitä molempia kaupassa ja sama tekniikka minusta niissä oli. Molemmilla sylintereillä on oma ilman läppärunkonsa ja niissä mekaanikon sanoin ruiskurungot. Vasenta läppää kääntää kaasuvaijerit. Siitä kaasutupen liike välittyy oikealle ilmaläpälle yhdystangolla, akseleiden alapäistä. Asentotunnistin potentiometri on oikealla. Tasapainoa säädetään yhdystangon pituutta säätämällä, jonka jälkeen resetoidaan ohjelmallisesti asentopotentiometrin nollakohta. Tai näin olen ainakin ymmärtänyt. Ei tarvinnut säätää, mutta ilmapillien liittimet löytyivät helposti ja tasapaino näytti olevan ok. Ilmaläppien säätöruuvit on plommattu vakuuttavan näköisesti ja varoitettu koskemasta.

Mutta... mitä eroa on ruiskurungolla ja suuttimella?

Ja ilmanpuhdistimen filtterin vaihto jäi arvoitukseksi kun mekaanikko näki koko komeuden ekaa kertaa. Kurkittiin taskulampulla, ettei tarvitse vielä vaihtaa, mutta kuinka vaihdetaan? Sekin aika joskus tulee. Ei ole missään tilaa, että saisi patruunan pois ja uuden sisään. Mitähän siitä kuuluu purkaa? Tankin irrotus ei auta. Sytty-yksikön irrotus ehkä?
Sentire la forza!
Terv: Timo

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2012, 20:08:10 ip »
Läppärunko on kyllä omituinen sana. Englannista köpelösti käännetty "throttle body" eli se osa imusarjan putkea, jossa läppä on. Toisaalta 'kuristus ruumis' ei sekään kuulostaisi kovin hyvältä.
Jos kyse olisi kaasuttimesta, se olisi yksinkertaisesti kurkku.  :)

Ja motomatti nyt vähän saivartelee, kyllä bensa suuttimesta ruiskuttamalla sinne imusarjaan menee, vaikka minkälaisia muita ominaisuuksia mikroprosessoreilla olisi.  ;D
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2012, 20:13:22 ip »
<snip>
Ja ilmanpuhdistimen filtterin vaihto jäi arvoitukseksi kun mekaanikko näki koko komeuden ekaa kertaa. Kurkittiin taskulampulla, ettei tarvitse vielä vaihtaa, mutta kuinka vaihdetaan? Sekin aika joskus tulee. Ei ole missään tilaa, että saisi patruunan pois ja uuden sisään. Mitähän siitä kuuluu purkaa? Tankin irrotus ei auta. Sytty-yksikön irrotus ehkä?

Jaaha, perinteet jatkuvat. Kaasari-pikkulohkoissa ilmansuodattimen vaihto on (harrastajalle) aivan epätoivoinen homma. Luulisi, että ihan niin paljon perinteitä ei tarvitsisi kunnioittaa.  >:(
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2012, 20:26:15 ip »
Tuossa uudessa varmaan lähtee ilmanputsari ihan sivukopan takaa. Eli koppa irti ja putsarikopan kansi auki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #9 : Syyskuu 23, 2012, 21:07:56 ip »
Myönnän oman virheeni. Olisi pitänyt olla: monipisteruiskutus kahdella suuttimella, eikä: monipisteruisku kahdella suuttimella. Joku aina osaa ymmärtää luetun.

Saivareita lisää: Ennen siis oli ruisku ja sytkä erikseen ja ne eivät keskustelleet keskenään. Nyt kun on integroitu digitaalinen moottorinohjaus on siis teknisesti väärin nimittää laitetta ruiskuksi vaan nimenomaan moottorinohjaukseksi koska se tekee molempien hommat. Laitteisto voi silti olla hajasijoitettu mutta tyypillisesti yleensä yhdessä rasiassa.
 
Pitkään oli suuttimet läppärungon yhteydessä samassa paketissa. Kun suutintekniikka kehittyi niin suutin saatettiin sijoittaa lähelle imuventtiiliä kuten nykyään on useimmissa. Joissakin moottoreissa suutin on jo palotilassa. Silloin puhutaan suoraruiskutuksesta. Siitäkin kuulee paljon virheellisiä mainintoja. Puhekielessä usein puhutaan suorasuihkutuksesta mutta se on diesel-termi.
V7:ssa on siis epäsuora polttoaineen ruiskutus. Suuttimet sijaitsevat aivan imukanavan päässä.

Erikseen ruiskutuksesta puhutaan juuri suutinten kohdalla. Suuttimethan ruiskuttavat ja siitä termit yksipiste- nja monipisteruiskutus.

Edelleenkään ei V7:ssa ole ns ruiskua kuten on esimerkiksi omassa -82-vuosimallin Cali T3:ssa jälkiasennettuna.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #10 : Syyskuu 23, 2012, 21:26:52 ip »
Eiköhän dieselissä aina puhuta ruiskutuksesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2012, 00:32:47 ap »
Dieselissä on AINA suihkutus ja "bensamoottori" eli ottomoottori aina ruiskutus jos ei ole kaasukäyttöinen tai kaasutinmoottori.
Tää oli asia jonka moottoritekniikan opinnoissa juntattiin päähän. Koko ikäni olen moottoreita räplännyt. Veden alla ja päällä kulkevia moottoreita, "maamottoreita" ja ilmailumoottoreita. Itsellekin joskus puheessa tulee lipsahduksia ja termit sekoavat.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2012, 00:35:44 ap »
Joku ehti kaipailla korjaamokirjoja V7-malleihin.

Guzzitek pelastaa jälleen: http://www.guzzitek.org/gb/ma_us_uk/pb/

Siellä pesii muidenkin uutusmallien ja vähemmän uusienkin tiedostot.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2012, 01:12:34 ap »
Sitä mieltä olen että:
Dieseleissä käytetään nykyään yleisesti mm. Yhteispaineruiskutusta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhteispaineruiskutus

Kaiken lisäksi tuo on alunperin italaialaisten jatkokehitelmä minkä
myivät Boschille.

http://www.powertechengines.com/IvecoData/0-FPTinfo/Diesel.pdf

Dieseleissä ruiskutuspaineet ovat nykyään 2000 bar tasolla.

Bensakoneiden polttoaineen suihkutuslaitteiston polttoainepaine on muutama bar kun
suihkutetaan imukanavaan.
Suorasuihkutuksessa on paineet nykyään 200 bar luokkaa.

http://www.renault.com/en/innovation/gamme-mecanique/pages/energy-tce-115.aspx
Tuolta sivulta kun aikansa klikkailee, pääsee tutustumaan moderniin suorasuihkutuksella varustettuun
ottomoottoriin.
 
Tuo Guzzin yhdellä läppäkotelolla ja kahdella suuttimella tehty polttoaineensyöttö
on periaatteessa "halpismalli" missä on vähän liikkuvia osia (hyvä) ja valmistusprosessi
on optimoitu (huono jos menee rikki ja varaosana myydään vain koko järjestelmä kalliilla).
Pitkillä imukanavilla on ilmeisesti saatu myös parannettua moottorin toimintaa
käytetyimmällä kierroslukualueella.
Hyvä laitteisto kyseiseen Guzzimalliin.
Tuollainen toteutus olisi oikeastaan täysin riittävä Guzzin kaikkiin malleihin.

Pekka

Muoks: korjasin kijoitusvirheitä

Sohc van Helmi.

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Guzzin V7 mallisto ja ruisku(t)
« Vastaus #14 : Syyskuu 24, 2012, 06:26:37 ap »
... Nyt kun on integroitu digitaalinen moottorinohjaus on siis teknisesti väärin nimittää laitetta ruiskuksi vaan nimenomaan moottorinohjaukseksi koska se tekee molempien hommat...
Tässä olen eri mieltä. Jos joku tietokonehimmeli ohjaa useampaa moottorin toimintaa, ei ne kyseisen toiminnan mekaaniset komponentit ole mihinkään sieltä alta kadonneet. Jos ruiskutuksen toteuttavat komponentit moottoriohjauksen ohjaamana tekevät sen saman ruiskutustoiminteen, mitä erillinen "ruisku" jossain muussa, niin kyllä ne yhdessä muodostavat ruiskun, vaikka se moottoriohjaus huolehtii samalla muustakin.

  .