En ole vielä purkanut moista mutta olen konttaillut kyseisen mallin ymprillä ja sen verran voin kertoa että pyörässä ei ole yhtään ruiskua!
Noilla toimittajilla opin ja tiedon puutteen vuoksi menee terminologia ja rakenteiden nimet sekaisin.
Yleinen oman huvin lähde bongata toimittajien virheitä. Erityisesti TM "kunnostautuu" tässä viihdelajissa useasti. Yksi syy olla tilaamatta sitäkään teknistä julkaisua. Mutta erehtyminen on inhimillistä.
Pieni sanasto:
Sähköinen ruisku, englaniiksi EFI. Ei käytössä enää aikoihin. Rakennetyyppi ilmoittaa että laitteessa on yksi elektroninen ruiskutuksen ohjausyksikkö ja yksi tai useampia sytytysyksikköjä. Erilliset järjestelmät siis.
Elektroninen eli sähköinen moottorinohjaus, ECU. Sisältää digitaaliset ruiskun ja sytytyksen samassa paketissa. Normi ratkaisu nykyään.
Suutin on sähköinen venttiili joka katkoo EFI:n tai ECU:n ohjaamana polttoainevirtaa imukanavaan. Useimmiten sylinterikannen imuventtiilin välittömässä läheisyydessä. Yksi tai useampia sylinteriä kohden.
Yksipisteruiskutus: Yksi läppärunko, yksi suutin. Suutin on tällöin sylinterien yhteisessä ilmanjakokammiossa, engl. plenum matkan päässä sylinterikansista.
Monipisteruisku: Yksi tai useampia läppärunkoja ja useita suuttimia, yleensä ainakin yksi per sylinteri.
V7:ssa on siis yksi läppärunko, yksi TPS, yksi MAP, yksi ECU ja kaksi suutinta jotka sijaitsevat aivan sylinterikannen kupeessa imusarjassa. Näyttäisivät Bosch-merkkisiltä. Ei näy kuvissa oikein hyvin.
Yksinkertainen on kaunista. Tarkempi kuvaus: monipisteruisku kahdella suuttimella ja yhdellä läppärungolla, digitaalinen moottorinohjaus.
Vaikuttaisi kovasti siltä että V7:n moottorinohjaus on tehty integroidusti läppärunkoon. Voi olla niin että koko paketti menee vaihtoon jos jokin normaalisti vaihdettavista komponenteista vikaantuu...