Aletaas perästä päin:
Ei kunnossa oleva pyörä voblaa eikä saa voblata. Vika voi olla laakeroinnissa. (etu-, takapyörän, takahaarukan tai ohjauslaakerin vika/väljyys) Teleskooppi väljä tai runkopultit ovat löysässä. Huonot renkaat, huonot takaiskarit tai väärät paineet gummeissa vaikuttavat myös. Tehostavat vähäistäkin ongelmaa.
Kardaanin niveltä ja laakeria ei varmaan keväällä tarkastettu/voideltu? Sekin pitäisi sisällyttää huoltoon toisinaan. Varsinkin kun se on käsillä silloin kun kytkin on auki.
Kardaanin nivel kestää useita satoja tuhansia kunhan se vain voidellaan silloin tällöin tai muutaman vuoden välein ja samalla tukilaakeri vaihdetaan.
Perän välystä ei voi havaita kuin purkamalla perä irti. Takapyörän heilumiseen, jos sitä tarkoitat, löytyy lääke uusista laakereista. Homma on nopea ja edullinen.
Perävaihteen irrotus on helppo tehdä esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä ja samalla tarkistaa/puhdistaa/voidella kardaanin takapään spoori ja kardaanitunneli. Peräöljyn vaihtokin on mukavampi tehdä pöydän ääressä kuin perän paikallaan ollessa. Mitään erikoistyökaluja ei tarvita.
Mitä tarkoitat etuhaarukan laakereilla? Teflonhelat teleskooppiputkien päissä? Jos näin niin äkkiä ovat kuluneet. Onkohan renkaanvaihdon yhteydessä kiristetty etuakseli väärin?
Varmasyi löytyy runsaasti kohteita jotka voivat hajota jo noilla kilometreillä jos niitä ei ole huollettu/puhdistettu asianmukaisesti. Onko tehty pyörien pinnojen tarkastus/säätö ajallaan? Helppo tehdä itse. Ko. pyörä ilmaan ja napauttelemaan kevyesti jokaiseen pinnaan esim. 10 mm lenkkiavaimella. Pitää kuulua joka pinnasta sama nuotti. Jos kuuluu "plonk" tai särähdys on pinna löysällä. Jos kuuluu oikein korkea sointu niin pinna on liian kireällä. Selkeä syy voblaamiseen. Tällöin pitää suorittaa vanteelle rihtaus. Se taasen on alalle oppineen henkilön hommia.