Kirjoittaja Aihe: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?  (Luettu 7153 kertaa)

Griso 1200 09

  • Vieras
Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« : Elokuu 14, 2012, 15:55:09 ip »
Puolen tunnin rata-ajon jälkeen todettiin vaihteistoöljyä tulleen huohotinputken kautta tuntematon määrä, joka sotki koko pyörän takaosan - radalta sitä ei kuitenkaan tarvinnut siivota.

Pyörän seistyä jonkun aikaa - harmi ettei tullut erikseen kokeiltua, oliko laatikon kuori miten kuuma - tarkistin öljyn määrän.
Vasta 5-10 astetta oikealle kallistettuna öljyn pinta pyrki ulos eli vajausta kai oli? Oliko öljy kuumaa vai jo jäähtynyttä - sitä en tullut testanneeksi.

Laajeneeko öljy merkittävästi, kun jokaiseen mutkaan tullessa joutuu vaihtamaan pienemmälle maksimikierroksilla moottorijarrutukseen päästäkseen mutkasta ulos mahdollisimman liukkaasti?
Onko sillä merkitystä, jos ajan voittamiseksi vaihtaa ylöspäin ilman kytkintä? Onnistuu myös Norgella (lienee sama laatikko).

Rata-ajon jälkeen ajoa kertyi vain vajaat 200 km ja huohotin putkesta oli ilmaantunut sinä aikana vähän lisää öljyä..

Sain öljyä ja sitä sitten menikin se melkein puoli litraa!!

Yleensä huollon jälkeen kaikki öljyntäyttöproput tihkuvat öljyä ja kun asiasta mainitsin, niin nyt moottoriöljyn mittatikku oli niin tiukalla ettei käsin auennut, mutta silti öljyä tihkui. Onko oikea tiiviste?

Nyt normaalisti liikenteeseen ja seuraan tilannetta..

Kiinnostaa kuulla onko muilla ollut vastaavia kokemuksia sitten vuoden 2010 elokuun jälkeen.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2012, 21:19:36 ip »
Onko ihan varmasti laatikkoöljyä? Oma Cali tuuppaa radalla ajon päälle moottorin huohotuksesta öljylimaa. Se ei oikeen kait missään vakioisolohkossa riitä radalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2012, 21:49:57 ip »
Allekirjoittaneella ei ole omaa kokemusta Grison laatikosta, mutta vanhempien 5-vaihteisten Guzzien käytöksestä kylläkin, myös rata-ajossa.

Jos osoittautuu (niinkuin tässä tapauksessa lienee koska laatikkoon piti lisätä öljyä), että öljy on peräisin vaihdelaatikon huohottimesta, niin siltikään laatikossa ei välttämättä ole vikaa.

Jos pyörää on näin sateisena kesänä säilytetty ulkosalla ja sitä ei ennen rata-ajoa ollut ajettu kunnolla kuumaksi, niin öljyyn on saattanut kertyä kosteutta joka sitten kovassa ratarääkissä vaahtouttaa öljyä ja tukkii sitä huohotinletkua siten että lämmössä kasvanut paine pärskii öljyvaahtoa ulos huohottimesta.

Tilanne on paranee jos lootaan vaihtaa hyvälaatuisen uuden öljyn ja katsoo että huohottimen letku nousee sujuvasti (ilman pahoja mutkia) ylöspäin ja on riittävän pitkä. En tiedä millainen Grison huohotinputki on ja kuinka pitkä mutta aikanaan muihin Guzzeihin vaihdoin pidemmät ja avarammat vaihteiston huohotinletkut jotka toin ylös aina satulan alle asti. Isompihalkaisijaista putkea ei öljylima tuki ja putkeen kondensoituva öljy mahtuu pitkästä putkesta paremmin valumaan takaisin lootaan. Käytin Bel-Rayn öljyjä jotka tuntuivat toimivan tässä suhteessa joitain muita paremmin (sori öljymerkin mainos).

Eli kosteus pois öljystä / oikea määrä kunnollistä öljyä / riittävän juoheva, pitkä ja halkaisijaltaan riittävä huohotinletku niin pitäisi toimia myös kovemmassa ajossa.

Tuollainen iso ilmajäähy Guzzi on kyllä mielestäni aika lujilla jos sitä jatkuvasti käyttää kierroslukualueen yläpäässä ratahommeleissa. Kannattaa ehkä ihan viimeiset 500-750 rpm:ää punarajaan jättää reserviksi ja lämmitellä ja jäähdytellä kone kunnolla sessioiden yhteydessä. Moottorin öljynvaihtovälikin kannattaa lyhentää 2500 - 3000 tkm:iin jos ratapäiviä tulee muuten kuin ihan satunnaisesti.

Mutta on tosi kiva että radalla ajetaan muillakin laitteilla kuin perusnelikkokyykyillä !

T: JuhaV

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2012, 22:09:19 ip »
Sportissa laatikon huohotusletku nousee kokolailla suoraan ylös jotain 30-40cm ja päättyy tankin alle. En kyllä ole huomannu että sieltä öljyä olisi koskaan tullut. 1200 grisossa näkyy olevan varaosanumeron mukaan sama letku. Onkohan ko pyörässä tuota letkua ollenkaan?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2012, 22:26:27 ip »
Niin, kyllä itsekin olen saanut radalla myös laatikkorasvat liikkeelle. Öljy oli vieläpä lähes uutta ja kirkasta. Mutta enemmän koneen huohottimesta tulee visvaa kun lootan.
Veikkaan että tuo Grison kuusi vaihteinen on pienempi ilmatilaltaan, joten vaahtoutunut öljy voi hyvinkin pyrkiä pihalle.
Tuossa viisivaihteisessa ei Californian tapauksessa oikein kovin nätisti mene vaihteet ilman kytkintä tupaan. Asensin talvella quickshifterin ja se vaatii vieläkin säätöä, että toimisi ilman kytkintä. Vähän aiheuttaa pään raapimista tuo läjä niveliä ja liikkeitä, mitä vivusto pitää sisällään. Tällä hetkellä menee puolikytkimellä kaasua nostamatta vaihteet sisään. Ei ihan vielä kohdallaan.

Niin ja Kemora menee Californialla alle 1:40:n, täytyisi katsoa kaverin kuvanauhalta miten paljon, mutta alle kuitenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Griso 1200 09

  • Vieras
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2012, 23:06:14 ip »
Kiitoksia tähän astisista vastauksista ja mielipiteistä!

Huohotinletku nousee satulan alle, josta laajalla mutkalla kääntyy ja jatkuu 10 senttiä alas, mutta ikävästi niin, jos sieltä öljyä tulee, niin se valuu molemmin puolin moottoria ja ilmavirrasta koko perään  :'(
Se oli varmasti laatikkoöljyä mitä sieltä tuli. Jouduin lisäämään öljyä melkein puoli litraa, joten aika tyhjäksi meni.

Tarkistin moottoriöljyn - riittääkö kylmän mopon seisottaminen pystysuorassa viiden minuutin ajan saadakseen oikean öljytason? Näytti, että reilusti yli puolen välin oli öljyä jäljellä maahantuojan  talven aikana tekemän öljynvaihdon jälkeen.
Sateessa pyörä ei ole ollut ja pesuja en ole haarastanut  ;D Pyörä pestiin ammattilaisen toimesta rata-ajon ja oljypurskeen jälkeen.
Mitä maahantuoja on talven aikana huollon lisäksi tehnyt ja miten säilyttänyt, niin siitä ei ole tietoa..

Tänään oli sitten kolme viikkoa vanha akku tyhjä, kun piti lähteä liikenteeseen - vajaat kaksi tuntia laturilla virtaa ja paukkuen käyntiin - oliko käynnistysyrityksistä jäänyt palamatonta bensaa putkistoihin? Videnkymmenen kilometrin testilenkin jälkeen ei vuotoja.

Kun tämän mopon alakerran rakenteita ja öljyjen sisällä pysymistä ei ole rakennettu rata-ajoa silmällä pitäen, niin rata-ajoharjoittelusta uhkaa muodostua ajateltua kalliimpi  8)

Täytyy pistää lotto sisälle ja varata koeajo loppuvuodesta:
http://www.bmwblog.com/2012/07/27/the-new-bmw-hp4-based-on-the-s-1000-rr/

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2012, 06:46:32 ap »
Kyllä nämä rataa kestää, vähän vaan esittävät vaikeampaa kuin ovat. Kokeile laittaa siihen huohotusletkun päähän pullo, niin näet miten paljon se oikeasti puhaltaa. Ei välttämättä paljoa, mutta sotkee aika tehokkaasti pienelläkin määrällä. Liekö lootassa alun alkaenkaan tarpeeksi rasvaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #7 : Elokuu 15, 2012, 21:32:20 ip »
Mulla kävi keväällä reissun päällä niin että öljylimaa alkoi roiskumaan moottorin oikealle puolella ja vähän muuallekin. Pari päivää ihmettelin ja tutkin. Soitin Piikkiöönkin ja mieli rauhottui että ei pitäisi olla vakavaa jos ei paljon tule. Jäi kuitenkin asia kaivelemaan kun ei aiemmin ole moista tehnyt (tosin pyörä on ollut vasta viime vuoden loppukesästä). Pääsin reissulta kotiin ja purin hivenen oikean sivustan härpäkkeitä ja huomasin että huohotinletku oli irronnut liitoksesta. Oli melkoisen löysä liitos kun tungin letkun takaisin omalle paikalle - ei ollut minkäänlaista kiristäjää ja on kyllä niin ahdas paikka että lienee vaikea saadakaan sinne mitään kiristäjää mahtumaan. Tein sillä lailla että pyöräytin huohotinletkun ympärille pari kierrosta rautalankaa aika tiukalle kun letkun pää oli irti ja törkkäsin sitten takaisin paikalleen - ei ole irronnut sen jälkeen. Voi ens talvena miettiä jotain viksumpaa ja vilmaattisempaa patenttia.
Kasi vee ei vee kasi

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #8 : Elokuu 15, 2012, 22:58:59 ip »
.......... niin ja pyörä siis Griso 1200 10.
Kasi vee ei vee kasi

Griso 1200 09

  • Vieras
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #9 : Elokuu 15, 2012, 23:17:51 ip »
Palaan vielä lootaöljyn lämmittämiseen ajamalla. Jurvaan ajettiin letkassa Porista normaalia matkanopeutta, joten öljystä olisi pitänyt mahdolliset vesijäämät haihtua - eikö?
Rata-ajovaihe alkoi normaalisti (vasta kolmas kerta) opastajan toimesta ajolinjoihin tutustumalla. Seuraavaksi opettaja seurasi takaa muutaman kierroksen, jonka jälkeen pääsin vasta sooloajoon, jolloin moottorijarrutuksissa tapahtui tahattomia takapyörän jumittumisesta johtuvia  laajahkojakin sivuun siirtymiä, mutta kuitenkin toivottuun suuntaan  8) Eli varsinaisiin vauhdikkaampiin kierroksiin moottori oli valmiiksi lämmitetty..

Porin Akkupojilla sain hyvän palvelun tänään (ke)! Asiantuntija teki kaikki mahdolliset tarkistukset ja eri mittareilla ja lopputulema on:
                  Minulla sattuu olemaan aika kireä kaksisylinterinen 1420 kuutioinen, puristus 11:1, 10 sentin mukilla varustettu mopo, jonka käynnistys imaisee lähes koko akun kapasiteetin  ??? Suurin osa autoista muka käynnistyisi vähemmällä!
Useasta mittarilla seuratun testistartin virranimaisu oli rajoilla ja yksi kerta akun kapasiteetti ei riittänytkään käynnistämiseen!

Jätinkin spostilla myöhästyneen kysymyksen Akkupojille: Onko tehokkaampia akkuja, koska ei tämmöinen epävarmuus vetele. Pyörä on ihan jees, kun se käy ;)
Mutta ei ole minkään väärtti, jos ei käynnisty  :'(

Griso 1200 09

  • Vieras
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #10 : Elokuu 15, 2012, 23:26:16 ip »
Hupsista! Nyt se lipsahti - en muistanut millä foorumilla olin  ;D

No mopon alakerta lienee kuitenkin sama kuin Griso 1200 09 - eikö ?

https://plus.google.com/photos/102464933727710545711/albums#photos/102464933727710545711/albums/5774741613594965665

t.arska
http://www.arskashobbies.com/moottoripy%C3%B6r%C3%A4ily.htm


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2012, 00:41:09 ap »
Lainaus
Onko tehokkaampia akkuja, koska ei tämmöinen epävarmuus vetele
Taisi olla juuri kotvan aikaa sitten tarinaa että monta ehtoa pitä täyttyä ennen kuin mikään ruiskupeli tärähtää käyntiin (jännite, kierrosnopeus jne). Joihinkin malleihin ei oikein tahdo sopia kuin yksi akku, muistan myös lukeneeni. Tämän vaihtoehdon valmistajan mukaan myös mainitsemasi firma edustaa niitä.  Näitä kovasti tarjotaan "tavanomaisen kaupallisen kehumisen" puitteissa sellaisina, että antavat lyhyen ajan tämäkkää ampreerimäärää startatessa. Ja jos puristukset ovat kovat, vastuskin on kova.  Vaihdoin juuri tästä syystä tällaiseen (Odyssey), luullakseni eron kyllä havaitsen entiseen (Yasa), vaikka senkin napajännite oli vielä yön yli seisoneena 12,7V.   Mutta arvokas on halpisakkuihin nähden. Arviot tietty subjektiivisia omia näkemyksiä. Räikeä väri tosin oudoksuttaa...Tuo "phca" (pulse current) kaiketi kuvaa sitä ensimmäisten 5 sek ajan tulevaa suurta virtaa ja asianmukainen lataus onnistuu vain nykyaikaisilla latureilla (huomasin että omani ohjessa oikein mainittiin että nämä akut lataat sitten asennossa "lumihiutale", jolloin jännite on vähän suurempi - ei tosin niin suuri mitä akun valmistaja itse suosittelee).  Jotenkin vähän epäilen että jännitteen annetaan pudota melko alas että tuo virta pysyy näyttävän suurena arvona...

PS.
Pitääkö kaasua aukaista startatessa?  Sain ohjeen että kun kaasu on kiinni, on myös startilla pienempi kuorma.  Ensin n. 3 sek starttia kaasu kiinni ja sitten vasta avataan....vaan taitaa olla hyvin pyörä- ja vuosimallikohtainen juttu?
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2012, 08:59:23 ap »
Kaasun aukaisu startatessa ei pitäisi olla missään kunnossa olevassa järjestelmässä tarpeen normioloissa. Niissä moottorinohjausjärjestelmissä joissa on askelmoottori säätämässä tyhjäkäyntiä ei pidä lainkaan koskea kaasukahvaan. Käynnistyminen estyy järjestelmän omasta toimesta jos kahvaa kierretään. Useimmissa malleissa riittää kunhan starttinappia vain liipaisee. Ts. startti ei pyöri sen mukaan kuinka pitkään nappia painetaan vaan itse järjestelmä hoitaa kännistymisprosessin.
Käynnistyskuorman alentamiseksi on hyvä puristaa kytkin auki. Erityisesti kylmällä säällä.

ECU mittaa vallitsevat olosuhteet ja määrittelee rikastukset sen mukaan. Rikastuksia on useita: kun virta kytketään ruiskutetaan imukanavaan "cranking"-huikka, seuraavaksi ruisku tuuppaa ruiskutuskarttaan perustuvan polttoainemäärän ja sen lisäksi "afterstart"-lisärikastuksen jotta moottori pysyy käynnissä. Vasta moottorin lämmettyä lambda ottaa komennon ja ruiskutustoiminnot siirtyvät sen "vastuulle" varsinaiselta ruiskutuskartalta. Jos kaasukahvaa käännetään näiden käynnistystoimenpiteiden aikana menee hyvät hiukat hukkaan laimentuessaan liikaan ilmamäärään.

Samoihin aikoihin kun käynnistysnappia näpelöidään sytytys siirtyy hyvin myöhäiselle ja näin helpottaa starttimoottorin töitä. Startti saa kovan vastuksen jos käynnistettäessä oleva ylirikas seos syttyy männän päällä kovin aikaisin ennen yläkuolokohtaa jolloin paine alkaa nousemaan ennenaikaisesti ja tuottaa vastusta.

ECU määrittelee myös millaisella kaasunasennolla käynnistys tapahtuu ja virran kytkemisen kohdalla, imukanavaan päästetään "tuoretta" ilmaa lisäilmasuuttimen kautta. Periaatteessa kaasuläppä on tyhjäkäynti-asennossa käynnistyksen ajan ja askelmoottorilla ohjattu lisäilmasuutin hoitaa ilman saannin ja pitää moottorin käynnissä "kaasuttelemalla" itsekseen.

Järjestelmiä on kovin erilaisia ja nämä tiedot eivät päde kuin osittain japanialaisten moottoripyörien ruiskuihin. Ne järjestelmät ovat melko köppäsiä verrattuna tässä käsiteltävänä olevaan Magneti Marelli 5AM-moottorinohjausjärjestelmään.

Kaipa jokainen on ottanut selvää mikä moottorinohjausjärjestelmä juuri omassa pyörässä on?
Järjestelmän tyyppi vaikuttaa merkittävästi siihen millaiset toiminnot siinä ovat.

Uudemmat ruiskutyypit hakevat aktiivisesti tietoja järjestelmään ja oppivat sekä sopeutuvat kuljettajan ajotapaan, käytettyyn polttoaineeseen, ilmasto-olosuhteisiin, jne.

Viime vuosituhannelta olevat 16M ja 15M ja niihin verrattavat, kuten P8, toimivat puhtaasti oletuksen perusteella.
Ne eivät mukaudu kuin vallitsevaan ilmanpaineeseen ja ilman lämpötilaan. Eivät kykene sopeutumaan moottorin kulumiseen, polttoaineen laatuun, kuljettajan ajotapaan tai mihinkään muuhunkaan ulkoiseen tai sisäiseen muutokseen. Ovat kyllä luotettavia mutta eivät enää tätä päivää. Ja vaativat säätöä huomattavasti enemmän kuin nämä uudet "sopeutuvat" järjestelmät.

Avainsananat ovat informaatio ja adaptoituminen.

Yksi nykylaitteella ilmenevä hankala paikka on kun työntää pyörän ulos lämpimästä tallista, (+20 C) kevätaamun pikkupakkaseen. Voi jäädä käynnistymisprosessi kesken kun ECU saa ristiriitaista tietoa. Parempi käynnistää jo tallissa. Vaikka sitä ei esimerkiksi meidän taloyhtiössä saa tehdä. Moottoripyörälle. "Kun se bensa niin haisee ja sitä käryä tulee asuntoihin".

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #13 : Elokuu 16, 2012, 10:24:05 ap »
Juu, pari- kolme kesää ja pari -kolmekymmentätuhatta sitten Breva lähti tulille kun hipaisi starttinappulaa. Nytkin se lähtee kyllä sahaamaan, mutta sahaa aika kauan ennekuin syttyy. Kun kiristää kaasunaruja niin lähtee heti. Pitäisikö tuota säädättää jossain vai jatkossakin raottaa kaasua kun kylmänä starttaa? Muuten pelittää kyllä mainiosti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lootavikaa Griso 09 tai uudempi?
« Vastaus #14 : Elokuu 16, 2012, 11:46:41 ap »
Onneksi itsellä ei ole nykylaitteita. Calia saa vähän sahata -> pari sekkaa ja pikainen kierto kaasua, on käynnissä. Siinähän on tämä "kylmäkäynnistysvipu" joka aktivoi vaan kaasuläppää. Nuo nykyaikaiset askelmoottorilla toimivat tyhmäkäynnit on sitten ärsyttäviä, kun vikaantuvat. Esimerkiksi liikennevaloissa seisoessa saattaa kierrokset ryhtyä pumppailemaan omiaan. Joskus oli Opelin kanssa sitä vaivaa, juuri ja juuri käyntikierrosten ja neljän tonnin väliä humppava auto ei ole kovin mukava kaupunkiliikenteessä..
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2012, 14:34:09 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.