Kirjoittaja Aihe: Jarrusatula  (Luettu 7558 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Jarrusatula
« : Heinäkuu 30, 2012, 10:39:10 ap »
Onkos kellään ( no Motomatilla tietenkin on... ) tietoo tällaiseen:
- Tarvitseeko satulan männät huoltoa? Siis pullautan ne pois ja teen - mitä?
- Saako ne männät takaisin näppärästi, vai aiheuttaa verisuonen katkeamisen päässä?
- Käykö vanhat tiivisteet vai onko ne uusittava?
- Kerääntyykö satulan kanaviin ajan kulkuessa epäpuhtauksia ( liuotinpesu? )?
- Muuta - mitä?

Jos tuota tekis tulevana talvena...

Ja huom! Kuppikauppa auki Lieksassa. Varastotilanne sellainen, että nopeat syövät hitaat...  ;)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2012, 10:50:30 ap »
Ei taida olla uusia tiivisteitä missään myynnissä? Varmista ainakin ennen kuin avaat. Toimivaa laitetta ei kannata huoltaa...

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2012, 11:20:07 ap »
Kannattaa tosiaan tarkastaa, saako tiivisteitä, ennen kuin purkaa. Jos on 60mm pulttivälillä, niin todenäköisesti saa osia.
Tiivisteet kannattaa vaihtaa, ei sitten harmita jos ryhtyvät vuotamaan huollon jälkeen.
Männissä ei sinällään ole huollettavaa, jos ovat ehjät ja siistit niin voi käyttää uudelleen, jos ei niin vaihdettava.
Vanhat tiivisteet joskus turpoavat purettuina (ihme juttu, mutta näin on muutaman kerran käynyt). Silloin ei mene oikein mitenkään männät takaisin. Tiivistehän sijaitsee siellä satulassa, mäntä on vain tyhmä mutikka. Sinne sylinteriin kertyy mustaa töhnää käytössä, näet kun purat. Kanavat tietenkin puhdiistetaan samaa kyytiä. Brake cleaner on ok, ja kaikki muutkin rasvattomat puhdistusaineet.
Kasatessa sipaisu jarrunestettä tiivisteisiin "asennusrasvaksi". Muuten tiivisterengas kiertyy, nahistaa ja mennee rikki.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2012, 12:59:44 ip »
>> Männissä ei sinällään ole huollettavaa,... <<
Niin... senhän tiesin, mutta tarkoitinkin koko mäntä - tiiviste - sylinteri -kokonaisuutta. Juuri tuon mainitsemasi mustan töhnän poistamiseksi ajattelin purkaa kaikki kolme satulaa.
Ilmeisesti siellä satulassa on vain yksi kanava välillä letkuliitin - mäntä? Eli umpiperä, joten tuota töhnää ei pysty huuhtelemaan muuten pois ns. helposti.

Vai ei tiivisteitä saa? No mitenkän sitten...? Vai onkon Brembon tarkoitus ollut myydä tehdaskunnostettuja kokonaisuuksia...
Onkos se tiiviste jotain huulimallia ( Originaaliosa ) vai O-renkaan ( Etolasta ) -tyyppinen?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #4 : Heinäkuu 30, 2012, 13:21:29 ip »
Paras lopputulos puhdistamiseen saadaan, kun osat on irrallaan ja kädessä. Valuttaa ensin suurimmat liemet pois, sitten pyyhkii nukkaamattomalla rätillä ja lopuksi "huuhtelee" cleanerilla. Kuivatus ja kasaus. Silloin saa poraukset ja kolot tyhjäksi.

Yleensä on sellainen kantikas tai puolisuunnikas leikkaukseltaan se tiiviste. Joo, noihin 40 millin reikävälillä ei kuulemma kovin helpolla saa osia. Mutta sitä tuoreempaa 60mm satulaa on käytetty kymmenissä pyörissä, joten varaosan voi ostaa Yamahan, Aprilian, Ducatin tai Guzzin tiskiltä. Melkein soitellen liikkeitä läpi kartottaisin saatavuuden..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motoesa

  • Vieras
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2012, 14:40:14 ip »
Vuotaako nuo, vai miks ne tarttis auki ottaa? Jos ei vuoda tai ole muuta vikaa, äikös pelkkä nesteen vaihto riitä?
Runsaasti uutta nestettä läpi ja puhdan on ;D ;D

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #6 : Heinäkuu 30, 2012, 15:53:46 ip »
No eivät jarrut vuoda ja toimivat hyvin. Talvella on tarkoitus muutenkin purkaa ja huoltaa / tarkistaa koko pyörä. Jarrut nyt ovat yksi sellainen asia, joiden on oltava aina kunnossa. Ja huollon tarkoitus on se, että taas tulee huolettomia kilometrejä. Nyt on Cali 2008 mittarissa rapiat 78´000 km, joten mielestäni mm. tuo jarrujuttu on paikallaan. Samoin tein irroitan emälaakerin ja pesen + voitelen sen yms.

Mitä tuo "60 mm reikäväli" tarkoittaa? Jarrupalan tappireikien väli?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #7 : Heinäkuu 30, 2012, 17:52:24 ip »
Kiinnityspulttien väli, mistä satula siis kiinni etuhaarukassa.
Kyllä se purkaminen ja puhdistaminen kannattaa. Ei ole edes harvinaista, että sylinterissä oleva hienojakoinen muhju jumittaa männät. Viimeistään silloin, kun asentaa uudet, paksut jarrupalat. Se moska ei sieltä lähde ilmaamisella ja jarrunesteen "läpiajamisella".
Hommana yksinkertainen ja suht nopea. Antaa kuitenkin mielenrauhan ropaajalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #8 : Heinäkuu 31, 2012, 08:47:12 ap »
Ennen kuin alkaa tekemään ehjälle mitään niin tiivistesarjat pitää olla kourassa. Itse en vaivautuisi jos on kunnossa. Ehjän korjaaminen on tässä tapauksessa tarpeetonta. Kyllä se sitten vikansa näyttää...
Tarvikekaupasta ei saa sellaista materiaalia jolla jarruja korjataan. Noissa ns. korjaussarjoissa tulee mukana rasvat ja asennusohjeet. Myös ne pienet O-renkaat jotka tulevat sylinterilohkojen väliin.
Kun on puhdistettu ja kokoonpantu niin päänsäryn lieventämiseksi täyttää jarrusatulan jarrunesteellä etukäteen. Sitten letkut kiinni ja ilmaamaan. Jarruneste on DOT 3-4 jos ei huolto-ohje muuta sano.

Muun Guzzi-tiedon ohella on myös hidastinnesteasiaa: http://www.motomatti.fi/p/useimmiten-kysytyt.html

Tuli mieleen muutaman vuoden takainen tapaus hyvin hikisestä honda CBR XX:n omistajasta jokat tuuppasi pyöränsä verstaalleni ja kertoi ettei saa jarruja ilmatuksi: Oli avannut ilmaruuvit ja tyhjentänyt koko integraali-ABS järjestelmän tyhjäksi paineilmalla. Saatiinpa silloisen tallikaverin kanssa hyvät naurut. Silloisen tallin pihasta näkyi honda-huollon mainostaulu. Kehoitimme varovaisuuteen koska sinne on alamäki...

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #9 : Heinäkuu 31, 2012, 12:29:01 ip »
Vähän filosofista pohdiskelua tähän liittyen...

>> Itse en vaivautuisi jos on kunnossa. <<

Kohta 80´000 ajetun pyörän ihan oikeasta kunnosta ei varmaankaan ole kaikilta osin tietoa. Olen tietenkin huoltanut ja tarkistellut koko pyörän eliniän, siitähän ei ole kysymys. Mutta - kuten tuossa tuli ilmi - esim. jarrusatulaan kertyy muhjua, joka voi sitten mannän jumittaa. No sen muhjun olemassaoloa ei voi tietää kuin kahdella tavalla; Pura-ja-huolla tai aja-kunnes-jarru-ei toimi. Viimemainittu tulee tiätyste esiin jossain Norjan vuorilla...  :'(

Huolettomien kilometrien takaamiseksi pitää pyörää huoltaa. Nimenomaan huoltaa, ettei tarvitse hinurin lavalla toimittaa korjaamolle. Tästäkin on kokemusta bensaletkun myötä.
Sekään ei ole huono, että ei tarvitse kuskata mukana varmuuden vuoksi jotain, jonka voi ennakoiden välttää. Siltikin vikoja tulee, hajoshan multa laakerit 2v vanhasta pyörästä...
Monesti  kuluma- tms.vika syntyy pikkuhiljaa ja siihen kasvaa mukaan, jolloin sitä ei tiedosta. Huollossa voi yllättäviäkin tulla esiin. Tällaisesta "sisäänkasvamisesta" on paljon esimerkkejä laivatutkista, joita työkseni ropasin.

Ja ollos muuten huoleton, ei mulla sitä paineilmaa NOIN paljon ole...  :D

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #10 : Elokuu 01, 2012, 14:17:35 ip »
23 vuotta ja nelinkertainen määrä on meidän kustilla nyt kilometrejä takana enkä ole avannut yhtään jarrusylinteriä koko aikana. Myöskään yksikään jarrusylinteri ei ole jumittanut tai vuotanut, etujarrun pääsylinteriin on kerran vaihdettu tiivisteet noin 280 000 paikkeilla. Nesteet on vaihdettu muutaman vuoden välein, välillä ei ole tarvinnut ilmata yhtään kertaa. Brembon kamat on laatutavaraa. Levyt alkaa olla loppu, nykyiset kovat palat syö valurautakiekkoja.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #11 : Elokuu 01, 2012, 16:09:28 ip »
Oma Italiasta tuotu pikkulohko on 26 vuotias ja siinä on jumittanut toinen etu- ja toinen takasylinteri. Molemmat sisäsivät mustaa hujua. Purun ja puhdistuksen jälkeen molemmat toimivat moitteitta. Etunen vieläpä jumitti vain hissukseen toista mäntää, joten vikaa ei edes heti huomannut. Korjauksen jälkeen jarruvoima parani huomattavasti.

Lisäksi tulee mieleen pari jopa hyvälläkin huollolla ollutta japanilaispyörää, joissa vikaa ilmeni. jumittele enää korjauksen jälkeen. Lienee aika sattumanvaraista, osuuko kohdalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #12 : Elokuu 17, 2012, 13:22:37 ip »
Calin jarrusatulaan - Brembo - ei saa tiivisteitä / korjaussarjaa.
Duell, Brembon maahantuoja, ei saa niitä, koska Brembolla on sopimus mp-tehtaiden kanssa, eikä toimita dealereille.
Piikkiöstäkään niiä ei saa, hekään eivät saa mistään.

Joten - jää sitten tekemättä.  :-\

On sitten aikaa muuhun väkästämiseen.


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #13 : Elokuu 17, 2012, 13:43:07 ip »
Jarrunesteet pitää vaihtaa tarpeeksi usein, jotta sekaan kertynyt vesi ja muu epäpuhtaus tulee pois. Riittävän tuore jarruneste pitää tiivisteet kunnossa. Vesi alentaa kiehumispistettä ja todennäköisesti haurastuttaa tiivisteitä.
Forza Moto Guzzi!

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Jarrusatula
« Vastaus #14 : Elokuu 17, 2012, 15:28:43 ip »
Eikös BMW K sarjan pyörissä ole samaa bremboa kun guzzeissa, mahtaako BMW:n kautta saada osia ?