Kirjoittaja Aihe: Norgen startti uupuu...  (Luettu 21846 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Norgen startti uupuu...
« : Heinäkuu 23, 2012, 09:58:52 ap »
Vanhuus ei tule yksin vaan starttivian kanssa. Juuri kun olin eilen ajellessani mielessäni kiitellyt Norjalaista niin eikös jättänyt sitten käynnistymättä. Kilometrejä takana vasta 96800. Vanha konsti käyttöön eli kolautus startin sopivalla erikoistyökalulla, joka tässä tapauksessa oli paksusta harjateräksestä tehty piikki, kylkeen kunhan ensin poistin muovisen suojan ettei tärveltyisi. Lähti. Työkalun jätin kyytiin ja sen jälkeen on toiminut. Mutta uutta kaipaa ja mistä ja mihin hintaan. Wendelillä 375€. Mitähän maksaa käyttää autosähkökorjaamossa tai vastaavassa?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 23, 2012, 13:57:49 ip »
Kyllä sen autosähkökorjaamo korjaa. Veikkaisin että noin satasen nurkilla on työ ja osat päälle.
Korjaan kyllä minäkin mutta hintaa en vielä tiedä kun ei ole viasta tarkkaa tietoa.

Tuo Wendel vaikuttaa melko kalliilta paikalta.
Eikös tuo Norgen startti ole Valeota paksumpaa mallia ja merkiltään Bosch?

http://www.motomatti.fi/search?q=guzzin+startit

Muistaakseni Valeo sopii helposti myös Norgeen ja jaksaa kyllä pyöräyttää 1200 cc konetta. Esimerkiksi Breva 1100 suhteen ei ole ongelmaa. Tosin itsellä on nyt Brevassa Bosch mutta siitä syystä että Valeo siirtyi T3:seen kun myin siitä alkuperäisen ja omaan käyttöön liian matalakierroksisen Boschin pois.

Valeon hinta pyörii jossain reilun kahdensadan tietämillä. Sen kopio on edullisempi.

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Motor/Starter-and-supplies/Starter-Aviamo-as-of-76::1775.html

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #2 : Heinäkuu 23, 2012, 16:13:39 ip »
Wendelin laite on alkuperäinen. Ja Boschihan se taisi olla kun sitä silmäilin. Syyskuun alkuun asti meinaan Norgea käyttää ja sitten joudan asiaa tutkimaan. Siihen saakka pitää kuljettaa jotakin erikoistyökalua mukana vaivan uusiutumisen varolta. Mutta pitää tutkia asiaa. Ebayssa Valeo 1100 Brevaan vajaa 230€.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #3 : Heinäkuu 31, 2012, 22:23:50 ip »
Vika uusiutui tänään ja piti jo lykätä käymään kun ei naputtelu auttanut. Solenoidivika taitaa olla kun sen ohittamalla startti itsessään pyöri ihan ok. Kotipihassa toimi taas ihan normaalisti. Vaan kun on vasta ensi viikolla aikaa paneutua asiaa niin nyt pitää vaan toivoa onnea ja riskejä pukkaajia kun keski-Suomen kautta EP:lle matkattava viikonlopun aikaan.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #4 : Elokuu 01, 2012, 06:48:07 ap »
Miten tuommonen Norjalainen lähtee työntämällä käyntiin? Omat kokemukset on aika heikot ruiskupyörien työntökäynnistelystä. Ovat aika huonoja lähtemään. Tosin kokeilujen syy on yleensä ollut heikko starttausvirta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2012, 08:03:25 ap »
Startti on helppo irroittaa ja itsekin huoltaa. Sehän on kiinni parilla pultilla ja johdot lisäksi.
Vikakohteita:
- Hiilet jumissa / kantavat / kuluneet. Puhdistus / vaihto. Hiiliä yleisesti myynnissä autosähkökorjaamoilla / -liikkeissä.
- Hiilien pidikelevy ( iso pyöreä, musta ) murtunut ja pätkii. Vaihto. Saatavana em korjaamoilta.
- Solenoidi jumittaa. Yleensä syynä kostea hiilipöly. Puhdistus ja voitelu ohuelti.
- Siirtomekanismi jumissa hiilipölyn takia. Puhdistus.

Vehjes on helppo avata, kunhan muistaa, että tuon mekanismin niveltappi on kiinni pyhällä hengellä, joten yleensä se putoaa lattiakaivoon tms. riemukasta...
Monelle on tullut yllätyksenä startin avauksen yhteydessä sisällä ollut vesi. Käsille kannattaa varata rasvatonta puhdistussprayta ( EI CRC tms. ) ja / tai paineilmaa. Sprayvaseliini on erinomainen tämän voitelussa.
Itse olen käyttänyt PRF-kontaktisprayta ja em. vaseliinia. Mitään erikoistyökaluja tai -kikkoja ei tarvita.

Sitten on tietenkin tärkeä tarkistaa starttiin vievä johdotus.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #6 : Elokuu 01, 2012, 10:43:54 ap »
Kyllä se lähtee kun kaksi ripeätä kaveria pukkaa reippaasti ja kakkosvaihde päällä. Eilen oli pihassa asfalttia vain alle 10 metrin matka ja se riitti. Kolmosella ei lähtenyt. K-sarjan Bemareita olen lykkinyt aikanaan monet kerrat käymään eikä tosiaan lähtenyt niin kuin kaasarikoneinen, joille tuntuu riittävän se että hieman pyörähtää. Ruiskut tuntuu tarvitsevan ainakin sen pari "rytkäystä".
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #7 : Elokuu 01, 2012, 11:41:32 ap »
Juuri näin itsekin olen ymmärtänyt. Kaverin Aprilia Milleä ei joskus saatu työntämällä käyntiin. Ei vissiin pyörinyt riittävän tasaisesti, että olisi saanut luettua kierroslukuanturia tms.
Ja eihän Ekun rata-Lemanskaan (vaikkakin kaasareilla) lähtenyt käyntiin rullaamalla; kärjetön sytty ei herännyt takarenkaasta kiertämällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #8 : Elokuu 01, 2012, 20:08:09 ip »
Merkittävin käyntiinlähdön este ruiskupyörässä on se että järjestelmä on mietitty toimimaan siten että heräte käynnistymiseen annetaan napilla jolloin käynnistysprosessi lähtee käyntiin ja se tarvitsee riittävän suuren kierrosnopeuden että sytytys ja ruisku saisivat kunnollisia signaaleja riittävän määrän peräkkäin , yleensä kahden - kolmen kampiakselin kierroksen verran. Kaksisylinterisessä nelitahtikoneessa se merkitsee huonoimmillaan vasta yhtä puristusta jonka pitäisi kyetä antamaan riittävä paine männän päälle jossa olisi seos ja siihen tulisi vielä kipinäkin. Harvoinpa se lahteen noin vähällä vaikka olisi kunnossakin.
Lykkääminen muutenkin antaa järjestelmälle virhetietoa koska starttimoottori ei ole pyörinyt niin virheblogiin kertyy luettavaa ja kolmio huutomerkkeineen ja punainen valo tillittävät mittaristossa. Siksi lykätessä on samalla painettava starttinappia juuri samalla sekunnilla kun kytkintä nostetaan ja p**se putoaa penkkiin.

Jos akkujännite on alle 11 V on varsin turha koettaa käynnistää edes lykkäämällä. Järjestelmä on päättänyt olla käynnistämättä konetta. Todellinen raja on kuitenkin 9,5 V mutta silloin käynnistämiseen tarvitaan syvällisempää tietoa ja starttinapin ja sen ohjaaman järjestelmän ohittaminen. Akkujännitteenhän näkee CARC-Guzzeissa ajotietokoneelta. Jos ei edes sitä nää niin vika on jo isompi.

Muutenkin tuo lykkääminen on arvelluttava keino katalysaattoripyörässä. Ruisku voi ruittailla omia aikojaa lykkäysyrityksen aikana polttoainetta joka ei kuitenkaan saa kipinää ja bensa on valmiiksi katalysaattorissa odottamassa isoa paukkua. Ei hyvä.

Akku kannattaa ladata ensin täyteen. Jos ei ole laturia niin voi mahdollisesti lainata toisesta pyörästä akkua mutta siitä ei ole yleensä pitkäkestoista iloa.

Parhaaseen tulokseen pääsee starttikaapeleilla: Virtaa antava laite, esim auto käy korotettua tyhjäkäyntiä ja plussa kaapeli kytketään virrattomaan akkuun ja miinuskaapeli vaikka vaihdelaatikon kylkeen. Tällöin ei pyörässä saa olla virta päällä. Tässä välissä voi pitää kahvitauon ja antaa akun latautua. Kaapelit irrotetaan, ensin musta sitten punainen sekä pyörästä että autosta. Virrat päälle ja käyntiin pitäisi lähteä. Käynnistystä ei siis yritetä kun starttikaapelit on kytketty vaan vasta niiden irrotuksen jälkeen. Sitä on turha starttailla jos akku on vielä latautumaton niin osa hyvästä sähköstä jää matkalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #9 : Elokuu 01, 2012, 21:45:17 ip »
Joo, rouvan Triumph (pyörä, ei alusvaate ) oli jäädä Kuvan mopopalvelun pihaan, kun geeliakku lopetti toimintansa. Onneksi Simolla oli akkubuusteri jolla sai riittävästi mehua patteriin. Meni jännite niin alas ettei työntämällä inahtanut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2012, 20:28:19 ip »
Irroitin startin ja vein sen täkäläiseen Bosch Serviceen ja epäilivät heti hiiliä, koska solenoidikin maadoittuu hiilien kautta. Tilataan kuitenkin uusi solenoidi ja sovittiin notta hiilet katsotaan myös. Huomenna tai ylihuomenna pitäisi olla valmis ja kuulee lopullisen vian.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2012, 23:19:31 ip »
Jo pomppas... Solenoidia ei saatu varaosana, hinta olisi ollut 65. Uusi Bosch startti olisi hinnaston mukaan 270e mutta sitäkään ei myydä. Liekö yksinoikeus myyntiin jollakin.

Sitten synnintunnustus. Olin kai kolauttanut starttia liian kovalla kouralla kun oli magneetti, vai mikä se nyt oli, murtunut ja sirpaleita oli sisuksissa. Puhallettiin pois. Hiilet oli ok eikä muutakaan murhetta ollut sisuskaluissa. Vikakohteeksi mainittiin vielä mahdollinen herätevirran liittimen löysyys. Pitää tarkistaa.

Mutta... Startti menee kai uusiksi kun vikaa ei ole paikallistettu, rikkomani osan lisäksi. Ja kun tuohon ei saa osia. Jollakin tosin on varmasti tuohonkin olemassa kiertotie. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #12 : Elokuu 16, 2012, 09:17:44 ap »
Älä sitten heitä tätä viallista starttia romukoppaan. Sille löytynee tarve...

Ne mainitsemasi magneetit ovat haurasta jollain sintrausmenetelmällä jauheesta muotoon puristettua massaa. Särkyvät kopistelusta kyllä.

1200 kone lähtee kyllä käyntiin hiukan pienemmälläkin startilla eikä tule niin kalliiksi: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Electrical-Ignition/Starter:::1_39_185.html

Hinnat alkaen 150€.

Epäilen että ei Bosch tee erikseen juuri Guzzille starttia. Tässä on taas vanha markkinamiesten juju. Laitetaan mp-osalle eri varosanumero kuin auto-osalle ja tietokonemaailmassa homma hoituu sillä.
Kyllä joku tonkii vielä selville mitkä osat käy.

Esimerkiksi tuolla linkissä mainittu Valeon "Brush revision set" hiilisarja maksoi pari vuotta sitten Startax-autotarviketukussa 15€. Ostin useamman pussillisen. Pitänee käydä tsekkaamassa mikä hinta on nyt ja hamstrata taas.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #13 : Elokuu 17, 2012, 01:44:55 ap »
Ikinä en heitä mitään hukkaan mutta jos 20 vuoteen ei ole tarvittu niin mieli jo tekisi. Startti on kuitenkin nyt paikallaan ja ainakin nyt perjantain noin kymmenen käynnistystä toimi kuten pitääkin. Jopa mökille uskalsin sammuttaa kun siellä poikkesin trimmerin hakemassa. Mökiltä olisi ainoastaan liukas nousu pois. Pitää nyt seurata tilannetta ja tiedä vaikka luotto siihen palaa enkä ostakaan uutta...

Sata tonnia lähestyy... nyt 98.3 tkm. Sunnuntaina kohti Norjaa ja veikkaisin notta keskiviikkona 22.8.2012 paukkuu satanen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2012, 11:34:29 ap kirjoittanut NorgeGTL »
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen startti uupuu...
« Vastaus #14 : Elokuu 28, 2012, 14:33:23 ip »
Startti pelasi koko reisun vaivoitta ja ny on mittarissa miltei 103 tkm. Onneksi olkoon.

Sitten... Service-teksti pomppailee satunnaisesti mutta usein mittariston näyttöön haitaten mm. matkamittarin ja ajotietokoneen käyttöä ja lukemista. Deletoiminen miitariston kautta ei auta. Työkalun kuva ei ole myöskään ilmestynyt miitaristoon, mikä on ennnen ollut helppo deletoida. Vika vai ominaisuus, johon en ole vaan ennen törmännyt.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99