>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<
Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia (tai lakien mukaisia) eli eronnut kerho (siis ry) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... 
Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.
Näinhän se on, että mistäs siinä kiistaa olisi pitänyt tulla - mutta tulipa vaan ja useita kerhoja erosi. Ei hyvä - tuhansia jäseniä meni. Luupäitä oli varmaan molemmilla puolilla, tarkemmin en tiedä, mutta lopputulos oli edunvalvonnan ja yhteistyön kannalta erittäin huono.
Oikeusjutuista SMOTOn puolelta väitettiin juuri noin: sääntöjen ja lakien mukaan toimittiin ja oli
pakko toimia, eronneet kerhot rikkoivat sääntöjä ja lakeja - mutta kuinkas kävikään oikeudessa: sääntöjen rikkoja olikin SMOTO, jolle tuli jäsenmaksujen osalta nahkapäätös ja oikeuskulut korvattavaksi. Kansanviisauden mukaan laihakin sovinto olisi parempi kuin lihava asianajaja.
Se, että SMOTOn hallitus olisi toisin menetellen joutunut korvausvastuuseen, ei perustu mihinkään lakiin, päinvastoin: jos olisi normaalissa järjestyksessä päätetty olla nostamatta juttuja, eihän siitä automaattisesti mitään seuraa ja jos tili- ja vastuuvapaus olisi myönnetty, asia olisi ollut sillä selvä. Mutta nyt kun SMOTO joutuu korvaamaan oikeuskulut, kukahan
tästä rahojen haaskaamisesta vastaa?
Vapaamatkustajien suhteen olen samaa mieltä, niitä on aivan liikaa, kaikki pitäisi saada mukaan. SMOTO on ollut jo asiassa aloitteellinen, mutta toisella puolella puidaan vieläkin nyrkkiä. Paha juttu.