Kirjoittaja Aihe: Elämme mielenkiintoisia aikoja  (Luettu 14274 kertaa)

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #15 : Lokakuu 13, 2012, 16:55:19 ip »
Sepä se bisnes, jota taas tehtäisiin "turvallisuuden ja yleisen edun sekä päästöjen vähentämisen " nimissä, termillä vuosikatsastus. Euroopan tasolla kyse miljardien eurojen siirrosta motoristeilta katsastusfirmoille, eikä Suomenkaan osuus vähäinen ropo ole.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #16 : Lokakuu 13, 2012, 19:30:03 ip »
Simca 1000 kuski lisäsi nopeuden tappiin estääkseen Tuuttia tai ysikawaa ohittamasta, mukulat takapenkillä nenä lasissa, emäntä ja kuski etupenkillä kuin pääsiäissaaren patsaat, kuskin jalka konehuoneen puolella .



Simca 1000  moottori on auton takaosassa, jolloin jalan tunkeminen konehuoneen puolelle kuljettajan paikalta on melko lailla mahdotonta... ;D ;D


Pahoittelen.
Tämäkin vielä! ! !

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #17 : Lokakuu 13, 2012, 19:37:35 ip »
Se tuo hupiliikenne-nimitys jotenkin sieppaa syvämmestä. En nyt kiellä, ettenkö olis hupiakin ajanu, ihan varmasti. Mutta toisaalta tulee huhti-lokakuun aikana ajettua kaikki mahdolliset työmatka-ajot pyörällä, vanhan mersuni sijasta. Samoin kaikki muukin mahdollinen liikkuminen ao. aikana. Hirvimetällä tosin harvemmin - mutta sehän oliskin jo sitä hupia. Miten tämänkin sitten saa selitettyä ministeriön viisaille. Joka tapauksessa päästöjen puolesta maailma pelastuu guzzilla, jos 98-cdimersuun vertaa...

KL

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #18 : Lokakuu 13, 2012, 20:42:30 ip »
<snip>
Mielenkiintoista nähdä Saksan lausunto direktiivistä. Siellähän on katsastettu kaksipyöräisiä jo jonkin aikaa.

Samoin Ison Britannian kanta tulee olemaan kiinnostava, katsastusta on sielläkin ollut iät ja ajat.

Mutta ehdotus ei ole pelkkä katsastusdirektiivi, vaan siinä on muitakin, muka liikenneturvallisuutta parantavia asioita. Mm. moottorin tehoon tai päästöihin vaikuttavia asioita ei saisi muuttaa ja lisä- tai varaosien tulisi olla tyyppihyväksyttyjä kuten koko moottoripyöräkin jo on. Saksassahan TÜV-hyväksyntä lienee jo pakollinen ja Englannin moottoripyöräilijät vastustavat tällaista henkeen & vereen. Saas nähdä, mitä tästä tulee... Suomen painoarvo ei liene kovin korkea.
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #19 : Lokakuu 14, 2012, 17:04:33 ip »
Jos rahastuksest puhutaan niin nyt muuttuu mp ajokortit 2013 tammikuun puolessa välissa. Tulee A1, A2 ja A jotka saa 16, 18 ja 20 vuotiaana jos alottaa piikistä. Mutta uusi A2 ja A ei tule enään noin vaan. Pitää käydä autokoulussa kaksi opptuntia ja 5 ajokertaa molemmissa väleissä, trafin sivuilta ei selviä onko siinä sitten vielä 2x ajokoe ja/tai käsittelykoe. A2 teho nousee 35kw:n, mutta enää ei saa kuristaa kun puolet eli kaikki kuussataset noin suurinpiirtein on poissa laskuista, PC23 cebarit (vm 90 asti) nousee arvoon arvaamattomaan kun oli 68 kW alunperin.  Yli 18 mutta alle 24 vuotiaana pitää ensin ajaa A2 ja sillä kaksi vuotta ja sitten autokouluun jotta saa A:n. Onneksi meidän jälkikasvuilla on jo A kortit. Tulee aika kiire valmisajille hommaa alle 70 kW vehkeitä kuristettavasksi jos tää on vielä joku euroopa laajunen.

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #20 : Lokakuu 15, 2012, 12:02:18 ip »
Niin onhii tonninen takatuuppari, mutta käytin sitä ajatusta ohjaavana metaforana, kun en kehdannu tuota iänikuista Ladaa käyttää ja toiseks Lada on jo klassikko.

Lisätään tonniseen sata, niin tulee mosa etupäähän

Terv P ja hauskaa syssyä vaan

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #21 : Joulukuu 10, 2012, 21:56:03 ip »
Katsastushomma menee tällä hetkellä näin: http://www.fema-online.eu/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=338&cntnt01returnid=15

Samaa suomeksi: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1920.msg9617#msg9617

EU:n Parlamentti tuli samaan tulokseen kuin motoristitkin: Katsastuspakko moottoripyörille on kallista ja turhaa.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #22 : Joulukuu 11, 2012, 09:07:10 ap »
Katsastus kaatui sitten jämäkkään edunvalvontaan ja ns. lobbaukseen. Tuo työ maksaa jokaiselle Gruppon jäsenelle vähemmän kuin tupakkiaski tai iso vaahtojuoma paikallisessa.
Mukana vapaamatkustajana kulkee sitten ne kerhot, jotka erosivat Smotosta "korkeiden ja vastikkeettomien" jäsenmaksujen takia.

Pidin tästä asiasta ns. palopuheen Sieravuoren vuosikokouksessa ja olen edellenkin sitä mieltä, että liittymispäätös oli oikea.

Hienoa työtä SMOTO ja FEMA!!!

Ai niin.. olinpa unohtaa...kuppeja olis vielä muutama!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #23 : Joulukuu 11, 2012, 10:32:16 ap »
Katsastus kaatui sitten jämäkkään edunvalvontaan ja ns. lobbaukseen. Tuo työ maksaa jokaiselle Gruppon jäsenelle vähemmän kuin tupakkiaski tai iso vaahtojuoma paikallisessa.
Mukana vapaamatkustajana kulkee sitten ne kerhot, jotka erosivat Smotosta "korkeiden ja vastikkeettomien" jäsenmaksujen takia.
<snip>

No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.  ;D

Olen (vielä) Touring Finlandian jäsen ja seurannut keskustelua sillä puolella, kyllä valtava epäluulo on vieläkin - ja edunvalvonta vaatisi kaikkien voimien yhdistämistä.
SMOTOn tämänhetkisestä jäsenmäärästä on epämääräinen tieto, että se olisi noin 18.000 (jos enää sitäkään) - Ruotsissa sikäläisessä järjestössä 65.000 jäsentä eikä Ruotsi niin paljon isompi maa ole. Niin että kaikki kerhot pitäisi saada mukaan.

Ja katsastusasiankin hoitamisessa olisi parannettavaa ollut, esimerkiksi siitä mielenosoituksesta olisi voinut kertoa kerhoille etukäteen. Olen myös SMOTOoon kuuluvan kerhon hallituksessa ja sain kuulla asiasta vasta jälkeen päin. Sähköpostit olisivat kyllä kulkeneet etukäteen...  >:(

Ja asia ei ole vielä loppuunkäsitelty, komissiolta tulee vielä uusi ehdotus.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2012, 18:37:06 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #24 : Joulukuu 11, 2012, 10:36:26 ap »
Sepä se bisnes, jota taas tehtäisiin "turvallisuuden ja yleisen edun sekä päästöjen vähentämisen " nimissä, termillä vuosikatsastus. Euroopan tasolla kyse miljardien eurojen siirrosta motoristeilta katsastusfirmoille, eikä Suomenkaan osuus vähäinen ropo ole.

Englantilaisten arvion mukaan kyseessä olisi noin 80 miljardin euron tulonsiirto motoristeilta katsastusfirmoille.
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #25 : Joulukuu 11, 2012, 11:17:37 ap »
Lainaus
Ja asia ei ole vielä loppuunkäsitelty, komissiolta tulee vielä uusi ehdotus.

Niin, järjestelmä on itseään ruokkiva: eri jäsenvaltioden kansalaisia edustava Parlamentti on antanut Komissiolle tehtävän järjestää moottoripyörille, mopoille ja kevytperävaunuille katsastuksen joka olisi samankaltainen kaikissa EU-maissa. Komissio esitti, Parlamentti ei tällä kertaa hyväksynyt koska jäsenvaltioiden lausuntojen perusteet olivat vastaan. Nyt Komissio miettii asian uudestaan ja esittää uuden direktiiviehdotuksen johon jäsenmaiden hallinnot jälleen ottavat kantaa ja lähettävät lausuntonsa asiasta Parlamentille, jne, jne, jne.

Tuota kun puretaan:

Jäsenvaltioilla on halu saada katsastus moottoripyörille, mopoille ja kevytperävaunuille. Tieto on viety EU:n toimielimille jotkat tekivät kykyjensä mukaisen esityksen. Jäsenmaista kuului kuitenkin vastakkaisia ja osin ristiriitaisia tietoja sen muodosta ja tarpeellisuudesta. Pallo on siis jälleen EU:n virkamieskunnalla joka sovittaa näkökohtia yhteen. Voipi olla että seuraavassa esityksessä esim. perävaunut on pudotettu pois direktiivistä ja pelkkä kaksipyöräisten katsastus voisi mennä ketterämmin läpi kansallisesta lausuntokierroksesta.

Tai katsastusdirektiiviesitys sidotaankin johonkin sellaiseen asiaan jonka läpimeno on varma kuten oikeus kansallisten päästöjen sääntelymekanismien laajentamisesta teollisuus/liikenne. Sellaisessa moottoripyörät on vain hyttysen jälki ja esimerkiksi tynkä-Smotolla ei ole silloin edes oikeutta lausunnonantajaksi. AKT olisi silloin lähin yhteistyökumppani jolla olisi edes himpun sananvaltaa...

Tuo oli siis spekulaatiota mutta näin on toimittu ennenkin.


TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #26 : Joulukuu 11, 2012, 20:09:06 ip »
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia ( tai lakien mukaisia ) eli eronnut kerho ( siis ry ) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... :P

Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.

 

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #27 : Joulukuu 11, 2012, 20:50:10 ip »
Motomatin kannanottoon on (paha kyllä) pakko liittyä, koska noinhan se systeemi menee. Ja koska komissiossa (= ko. virkamiehillä) on (suuri) näyttämisen halu, niin taitaa olla hyvinkin todennäköistä, että asia pulpahtaa uudelleen esille jossain määrin muutettuna ja koplattuna.

t. Seppo

P.S. Seuranneena työn puolesta joidenkin asioiden etenemistä ja lopputulemaa

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #28 : Joulukuu 11, 2012, 21:37:24 ip »
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
Ymmärsin myös, että ne oikeusjutut olivat ihan sääntöjen mukaisia (tai lakien mukaisia) eli eronnut kerho (siis ry) menetteli lainvastaisesti. Eikä Smoto ry:llä ollut muuta tehtävissä kuin lähteä peräämään oikeutettuja saataviaan. Muussa tapauksessa Smoton hallitus olisi joutunut korvausvastuuseen tuottamuksellisesta rahojen haaskaamisesta".
En ole seurannut asia tarkemmin, tietäväiset oikaissevat tietojani... :P

Niin...ja kukapas sen Touring Finlandinkin etuja ajaa kansallisella tasolla ja EU:ssa? No Smoto ja FEMA. Nyt vaan se ei maksa Touringille mitään, joten ovat vapaamatkustajia.


Näinhän se on, että mistäs siinä kiistaa olisi pitänyt tulla - mutta tulipa vaan ja useita kerhoja erosi. Ei hyvä - tuhansia jäseniä meni. Luupäitä oli varmaan molemmilla puolilla, tarkemmin en tiedä, mutta lopputulos oli edunvalvonnan ja yhteistyön kannalta erittäin huono.

Oikeusjutuista SMOTOn puolelta väitettiin juuri noin: sääntöjen ja lakien mukaan toimittiin ja oli pakko toimia, eronneet kerhot rikkoivat sääntöjä ja lakeja - mutta kuinkas kävikään oikeudessa: sääntöjen rikkoja olikin SMOTO, jolle tuli jäsenmaksujen osalta nahkapäätös ja oikeuskulut korvattavaksi. Kansanviisauden mukaan laihakin sovinto olisi parempi kuin lihava asianajaja.

Se, että SMOTOn hallitus olisi toisin menetellen joutunut korvausvastuuseen, ei perustu mihinkään lakiin, päinvastoin: jos olisi normaalissa järjestyksessä päätetty olla nostamatta juttuja, eihän siitä automaattisesti mitään seuraa ja jos tili- ja vastuuvapaus olisi myönnetty, asia olisi ollut sillä selvä. Mutta nyt kun SMOTO joutuu korvaamaan oikeuskulut, kukahan tästä rahojen haaskaamisesta vastaa?

Vapaamatkustajien suhteen olen samaa mieltä, niitä on aivan liikaa, kaikki pitäisi saada mukaan. SMOTO on ollut jo asiassa aloitteellinen, mutta toisella puolella puidaan vieläkin nyrkkiä. Paha juttu.
Emeritus-guzzisti

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Elämme mielenkiintoisia aikoja
« Vastaus #29 : Joulukuu 12, 2012, 10:32:40 ap »
>> No ei se nyt ihan fiksua ollut SMOTOn puolelta karkoittaa isot kerhot muualle jäsenmaksukiistan avulla. Ja vielä tyhmempää oli käynnistää oikeusjuttuja.<<

Minä olen käsittänyt niin, että se maksu on ihan sama per jäsen joka kerhossa. Joten mistäs siinä nyt kiistaa pitäisi tulla? Jos on paljon jäseniä, niin menee tietenkin monta jäsenmaksua, mutta se on ihan tasapuolista ja samaa kaikille.
 

Mie muistelen pointin olleen siinä, että ääniä ei ollut sitten siinä suhteessa, vaan äänimäärää leikattiin, mutta ei tuota maksua. Voin olla väärässäkin, kun en sitä silleen seurannut.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler