Kirjoittaja Aihe: Guzzin epätasainen kulku.  (Luettu 32421 kertaa)

Ande749

  • Vieras
Guzzin epätasainen kulku.
« : Heinäkuu 10, 2012, 07:48:13 ap »
Arvoisat raatilaiset.
Guzzini, V11 Sport vm. -05, on alkanut kulkea kovin epätasaisesti. Ajettaessa tasakaasulla tasamaalla pyörä nykii miltei koko ajan. Erityisesti ilmiö korostuu loivan alamäen jälkeen, kun lievästä moottorijarrutuksesta siirrytään vetoon tasamaalla mutta ei sen kummempaan kiihdytykseen. Oire on helpommin havaittavissa pienemmillä vaihteilla kevyesti pintakaasulla ajettaessa, maan- ja moottoritienopeuksissa sitä ei niinkään huomaa. Tuolloinkin huomaa kyllä vedon heikentymisen ja kaasuun vastaamisen herkkyyden vähenemisen. Aiemmin pienenkin kaasukahvan käännön tunsi joko kiihtyvyytenä tai hidastuvuutena mutta nyt tuntuu, että kahvaa saa kääntää reilusti ennen kuin istumalihasdyno ilmoittelee havaittavasta kiihtyvyydestä.

Myös alavääntö tuntuu kadonneen. Ennen oireilun alkamista pyörä lähti helposti liikkeelle tyhjäkäyntikierroksilla, nyt ei puhettakaan. Etenkin kaksipäällä ajettaessa on kierroksia oltava reilusti yli kahden tuhannen ja silti saa luistatella melkoisesti, että pääsee liikkeelle. Muuten pyörä alkaa yskähdellä ja pieniltä kierroksilta tuolloin sammuu. Samanlaista yskähtelyä esiintyy myös mainitsemassani tilanteessa siirryttäessä moottorijarrutuksesta vetoon.

Yleisestikin ottaen voimaa tuntuisi olevan vähemmän enkä nyt mitenkään usko kyseen olevan siitä, että pyörän kulkuun kesän mittaan jälleen tottuu eikä kiihtyvyys tunnu samalta kuin keväällä. Aiemmin ainoastaan tiukoissa ohituksissa oli tarvetta maantiellä pienentää kuutoselta mutta nykyisin rauhallisestikin ohittaessa tuntuu, että pykälä tai pari olisi tarpeen pienentää.

Pyörä käynnistyy aivan normaalisti ja käy tyhjäkäyntiä vailla mitään häiriötä. Kiihdytettäessä veto on aivan tasaista, joskin vähäisempää kuin aiemmin. Epätasainen kulku ja yskähtely on tasakaasulla ajettaessa esiintyvää. Oireet ovat ilmaantuneet suunnilleen viimeisen 1000 kilsan aikana. Aluksi hyvin lievinä mutta nyt ei ole mitään epäselvää siitä, että jokin on nyt pielessä. Mittarissa on vajaa 20000 km. TPS:n tarkistin ja sitä saikin hiukan säätää, ruiskujen synkat vaikuttivat olevan kunnossa. Samassa yhteydessä vaihdoin tulpat, jotka kyllä olivat käytetyn mutta eivät mitenkään poikkeuksellisen näköiset. Näillä toimenpiteillä ei ollut havaittavaa vaikutusta oireisiin. Bensan kulutuksessa ei ole ollut erityisiä muutoksia.

Ilmanputsari on kymppitonnin kohdalla vaihdettu ja vaikka senkin vaihtaminen taitaa alkaa olla huolto-ohjeen mukaan ajankohtaista, en mitenkään usko, että oireet siitä johtuisivat. Sorapyörä- ja endurotouhuissa pääsee ilmanputsari pölyisenä päivänä varsin hurjan näköiseksi ilman merkillepantavia vaikutuksia kulkupuoleen. Bensansuodatin lienee alkuperäinen.

Pyörässä on PC, joka ainakin keväällä vaikutti olevan aivan kunnossa kun keväällä ihmettelin toisinaan suuria kulutuslukemia, jotka ilmeisesti johtuivat vain kylmästä kelistä. Nyt pääsee helposti kuuden litran pintaan ja ns. reippaassakin ajossa alle seiskan.

Onko raatilaisilla ideoita, mistä/miten oireiden aiheuttajaa voisi alkaa etsiä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2012, 11:59:23 ap »
Venttiilien säädöllä ja polttoainesuodattimen vaihdolla lähtisin liikkeelle. Voi kait olla mahdollista, että suuttimissa olevat suodattimetkin voivat tukkeutua -> huoltoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 10, 2012, 13:28:58 ip »
Polttoaine suodatin tuskin tukossa noilla kilsoilla,itse vaihdoi suodattimen

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2012, 13:34:32 ip »
jatkoa edelliseen. 80000 tuhannen kilsan jälkeen,ja pelitti ihan mukavasti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2012, 18:07:42 ip »
Ei tarvitse, kuin kerran tankata asemalta sotkut, niin se on tukossa. Nuo suuttimen filtterit on vielä tarkemmat. Luultavasti tuossakin sellaiset on?
Sehän muuten voisi muuten bensaletku vuotaakin tankin sisällä. Siis painepuolella. Ei sen letkun irti tarvi olla, pieni reikä vain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motoesa

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #5 : Heinäkuu 10, 2012, 19:31:23 ip »
"Ei tarvitse, kuin kerran tankata asemalta sotkut, niin se on tukossa."
Näinhän se on, kokeiltu on. Uusi suodatin oli ajettu n.3tn ja meni tukkoon, ja vielä seuravakin suodatin, vaikka olevinas putsasin tankinkin. Tankkasin kyläkaupasta kaikki paskat ja pääsin n.70km ja sit siirryttiin traktori kyytiin ;D

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2012, 23:10:43 ip »
Millä tavalla ruskurunkojen synkka vaikutti olevan kohdallaan? Totesitko alipaine mittareilla vai muuten. Oireet viittaavat epäbalanssin suuntaan syynä löystynyt säätöpyörän lukitus.
Forza Moto Guzzi!

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2012, 07:25:52 ap »
Minulla on öljytäytteiset alipainemittarit, joilla tarkistin synkat. Mitä olen sivusta seurannut 690-Kotarien ruiskusuuttimien tukkeutumisongelmia (niissä tyyppivikana on, että tankin suodattimen jälkeisestä bensapumpusta irtoaa jotain epäpuhtauksia, joka tukkii ruiskun), niin ne lakkaavat käymästä kokonaan tai pysyvät käynnissä vain hetken. Minun pyöränihän käynnistyy hyvin ja pysyy tyhjäkäynnillä ilman mitään ongelmia.

Mainitsemani yskähtely ei ole putkessa paukkumista vaan pikemminkin tuntuisi, että pyörä köhii ilmanputsariin päin.

Venttiilit tarkistin kymppitonnin kohdalla viime kesänä ja nyt alkukesästä ennen reissuun lähtöä, jolloin kilsoja oli n. 15tkm. Kummallakaan kerralla ei ollut säätötarvetta. Tarkistan nekin kyllä tässä mutta aiemman vähäisen säätötarpeen vuosi se ei vaikuta todennäköiseltä syyltä.

Kunhan taas muutaman päivän kuluttua ehdin pyörän ääreen, ihmettelen asiaa lisää...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #8 : Heinäkuu 12, 2012, 01:11:54 ap »
Lainaus
Pyörässä on PC - -  keväällä toisinaan suuria kulutuslukemia - - nyt kuuden litran pintaan

Jos 2005 käyttöönotettu, varmaankin kattipeli "V11 Sport MY 2003 Kat".  3000 rpm tienoilla pintakaasulla tapahtuvasta nykimisestä kirjoitetaan maailmalla V11 kohdalla paljon, kattimallien kohdalla varsinkin (lambdan ecu:lle kertoma "data" mutkistaa asiaa). Yksi tarina meni niin, että kun oli akku yön irti, nykiminen lakkasi kun ecu ja lambda saivat aloittaa yhteiselmänsä uudestaan. Muuten hoito juuri tässä aikaisemmin mainittua. Omalla kohdalla viime keväänä "uutena" (vm -02, ei kattia, 30 tkm) myös juuri tuo 3000 rpm pintakaasulla nykiminen oli arkipäviää. Sitten Moto-Imatra (nykyään auktorisoitu Guzzi -huoltoliike) laittoi PC:n kiinni ja penkitti/sääsi, nykimen loppui. Voisiko olla, että PC on kämähtänyt (kun kulutuskin on pudonnut), jostain syystä ne eivät kestä Guzzeissa niin hyvin ehjänä kuin monissa muissa pyörissä?

Lainaus
Yleisestikin ottaen voimaa tuntuisi olevan vähemmän

"v11sport.de" -palstan kaikkitietävät (jos muistan oikein n.1000 V11 mallia Saksassa rekisterissä) suosittelevat uudemmille malleille:

Tps -arvo, läppä täysin kiinni (kunnolla imukanavan seinämiin vapaasti kopsautettuna, läpän säätöruuvi varmasti niin ulkona että välystä läppään on) normaalit 150 mV (+/-15 mV) = läppä 0 astetta auki. Tällä arvolla tehdään ymmärtääkseni kaasunasennosta riippuvan ruiskutuskäyrän "suuntaissiirto": Kokeile säätää ylärajalle 165 mV, niin tein itse ja veto pintakaasulla ja pienillä kierroksilla on parempaa kuin koskaan aikaisemmin.

Sitten oikean läpän tyhjäkäyntiasennoksi topruuvilla säätäen 550mV (+/-5mV) = läppä 3,8 astetta auki.  Omalla kohdalla tuo oli liikaa (tyhjäkäynti kuumana 1200 vaikka ilmaruuvit täysin kiinni, vanhempiin suositus 465 mV). Sitten vasen läppä tyhjäkäyntitasapainoon tuon 3,8 asteessa olevan oikean läpän mukaan ilmaruuvit koko ajan täysin kiinni, tarkasti mittareiden kanssa (tyhjäkäynti tosin heikkoa tässä vaiheessa). Kun läpät ovat tarkasti tyhjäkäyntisynkronissa, lopuksi tyhjäkäynti ilmaruuveilla imutasapaino säilyttäen kohdalleen. Yleensä ilmaruuvit n.1/2 kierrosta auki mutta eivät aina ihan yhtä paljon, imutasapaino ratkaisee. Nyt vasta yhdystanko kiinni (kaasu- ja käsikääsu vaijerit kohdalleen, jos ovat olleet löysättyinä - kantaa ne eivät tietty saa säädön aikana kymmenesosamilliäkään) ja "ajoimutasapaino" kohdalleen 2000-3000 rpm alueella tai oikeasti ajaen (mittarit tankkilaukun päällä).  Tarvittaessa yhdystangon säätö, tyhjäkäynnillä läpät aina topruuvejaan vasten, ei yhdystangon/kaasuvaijerin varassa millään tapaa.

PS.
Guzzidiagin näytön mukaan tps:n mekaaninen säätö ei onnistu V11 mallin 15M ecun kohdalla, ecu ei kerro mV/aste -arvoja ulospäin alle 176mV ollenkaan ja muutenkin näyttöön ilmaantuvat arvot tulevat "portaittain"  - ovat siis liian "karkeita" tähän tarpeeseen.



« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2012, 03:37:22 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2012, 16:47:23 ip »
No niin...
Vika taisi paljastua. Arvelen, että tps on hajoamassa. Kun minä sitä tuossa parisen viikkoa sitten säädin sain siihen arvoksi 165 mV ja kääntelemällä sain luvun vielä paljon pienemmäksikin. Nyt siihen saa pienimmäksi arvoksi 177 mV vaikka koko mötikkä on irti läppärungosta. Ruuvarilla pyörittelemällä maksimiarvoksi saa 4.96 V mutta ei tuota mainitsemaani pienemmäksi.

Piikkiön huollon mukaan itse tps:lle ei juuri mitään voi tehdä. Uusi ei ole aivan halpa ja ovat vielä jälkitoimituksessakin... Ilmeisesti jonkinlaisella menestyksellä on korvaavana tuotteena käytetty jotakin Harrikan potikkaa. Näinköhän sitä on sellaista kokeiltava, jottei jäisi Ponutaival väliin. Vai olisiko kellään hyviä ideoita taikka toimivaa, uutta taikka käytettyä, myyntiin tarjota?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #10 : Heinäkuu 21, 2012, 00:47:09 ap »
Terveiset täältä Sagritzistä Grossglocknerin juurelta.
Olennaisia komponenttejaTPS:ssä ovat lukitusruuvi ja läpän palautusjousi. TPS:ää käännellään varovasti yleismittari kiinni ja kun 150mV saadaan näyttöön lukitaan sillä ruuvilla. Lukituksen jälkeen tarkistetaan ettei ole muuttunut. Läppä pitää olla vapaasti mutta tukevasti kiinni-asennossa palautusjousen varassa, kun TPS:n nolla-asteen jännitettä tarkistetaan +/-10% virhe sallitaan. Tarkoittaa 135-165mV. Jos osuu tuolle välille, niin OK. Käsissä pyörittelemällä saat mitä arvoja hyvänsä. Arvo varmasti muuttuu, kun kiristät lukitusruuvin. Pitää ottaa ennakkoa eikä säätää lukitusruuvi liian löysällä. Oon loppuviikosta paikalla, niin voin tsekata, jos haluat.
Forza Moto Guzzi!

Ande749

  • Vieras
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2012, 08:47:03 ap »
Kun minä sitä yritin säätää, oli pienin arvo, jonka tps:stä sai välitangot ja vaijerit ittoitettuna sekä säätöruuvit auki kierrettynä, 181 mV kun kiinnitysruuvit olivat löysällä ja tps käännettynä toiseen äärilaitaansa. Otin sen sitten kokonaan irt läppärungosta eikä lukema siitä juuri pienene. Pari-kolme mV menee varmaan mittarivirheeseen. Mekaanisesti tps vaikuttaa olevan kunnossa, talttapäisellä ruuvarilla kokeiltuna tps pyörii aivan herkästi laidasta laitaan mutta pienin arvo vain siis on se 178 mV. Maahantuojan huollosta arvelivat, että toisessa laidassa jännite pitäisi ollla kai 0mV. Ja tietenkin ainakin alle 150, että säädön voisi tehdä.

Minä sen kertaalleen sain säädettyä haluttuun arvoon ja pienen hetken pyörä pelasikin mutta nopeasti kulku alkoi huonontua ja nyt voi sanoa, että ei se ajokunnossa ole vaikka käyntiin lähtee ja moottorin voimalla vielä joten kuten liikkuu.


kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #12 : Heinäkuu 22, 2012, 01:39:37 ap »
Liittyy jotenkin tpässän mekaniikkaan. Akseli pyörii holtittomasti. Se on mahdollista korjata jos voi purkaa ja koota hallitusti. Muuten pitää ettii korvaava (tai sama) osa joita on käytetty fiateissa lancioissa ja vaikka ducateissa.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #13 : Heinäkuu 22, 2012, 02:55:06 ap »
Lainaus
fiateissa lancioissa ja vaikka ducateissa

Mitenkäs se juttu että Guzzin tps ei anna lineaaristä käyrää ulos. V11 ecun tapauksessa ensin tulee loivempaa käyrää 30 asteesen asti ja toinen käyrä siitä eteenpäin. 84 asteesta alkaen "kaasu täysin auki".  Voisi kuvitella, että autoissa on ollut sama tarve, vaan "ei voi tietää"? Haulla "TPS" tulee paljon tarinoita, esim. tuolla mainitaan yksi HD -numero: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1393.0.  Eri aunturi, eri käyrä => vaikuttaa polttoaineen lisäksi sytytyksiin (vaan muuttuuko niin paljon että sillä on merkitystä?).

Katsoin että ei myöskään Stein-Dinsellä (289,96 €) varastossa...Jos meinaa hätä tulla, tuolla voisi olla: http://www.htmoto.de/Kontakt%20uk.htm

"01530500 - MGI Drosselklappen Potentiometer" (hinta reilu pari sataa).
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 22, 2012, 04:17:58 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Guzzin epätasainen kulku.
« Vastaus #14 : Heinäkuu 22, 2012, 12:31:40 ip »
Onkos kyseessä sama palikka kuin -97 1100 sportissa? Jos on niin mulla on vanha, turhaan vaihdettu vielä tallella. Sitä saa tarvittaessa kokeilla tai vaikka lainata siihen asti kun saa uuden hommattua.