Kirjoittaja Aihe: Quota 1100  (Luettu 4718 kertaa)

NorgeGTL

Quota 1100
« : Heinäkuu 08, 2012, 14:18:01 ip »
Matkaendurointikärpänen on tukevoittanut otettaan sen verran, että piti saada kaksinajettava matkakone. Vaihtoehtojan oli kolme: vaihtaa Norge Stelvioon, Pegaso 800-kuutioiseen Bemariin tai ostaa yksi pyörä lisää. Quota tuli vastaan ja se oli sitte siinä. Käytännöllinen ja tyylikäös Norge sai lisäaikaa eikä hyvin palvelevaa Pegasoakaan raaskinut hävittää. Kokemuksia itsellä ei ole laitteesta entuudesta ja kun taitaa olla suht harvinainen niin kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia, jos niitä nyt kellä on.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

Vs: Quota 1100
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2012, 17:26:38 ip »
Mulla on edeltävästä mallista, tonnisesta Quotasta, aika kattavasti kokemusta. Sen jälkeen se oli mun kaverilla jolla oli aiemmin Suzuki GXR 1100. Ihmetteli miksi Quota on nopeampi matkakäytössä.

Erona 1100 Quotaan on että 1000:ssa on pidempi jousitus ja pienempi laihaseosmoottori.

Tämän päivän mittapuun mukaan pyörä on kankeahko käännellä mutta sitä oppii kyllä käskemään. Jopa maastossa, kunhan ei aja pehmeälle.

Huippunopeus on yllättävän suuri. Ainakin tonnisella 200km/h meni rikki kohtuullisen helposti.

Pakoputkisto on herkkä kohta. Klemmareita ei saa laittaa kovin kireälle ettei rosteriin tule murtumia kun lämpötilamuutokset rasittavat putkistoa.

Vehkeen paino on sen verran suuri että kannataa unohtaa sutivat lähdöt tai keulitukset asfaltilla. Itse rikoin pari kardaanin ristiniveltä. Myös kytkin repeytyi jossain vaiheessa ja vaihteiston kytkinakselin kaksirivinen urakuulalaakeri särkyi. Jos tekee kytkinremonttia jossain vaiheessa niin kannattaa vaihtaa järeämmät kytkinlevyt.

Niin sanotussa nimismiehenkiharassa ei takatuenta pysty välittämään tehoa tiehen oikein hyvin vaan kampeaa sivulle.

Tonnisessa ruiskutus toimi oikein hyvin ja meno oli tasaista. Joissain 1100:ssa on ilmennyt alakierroksilla nykimistä. Uskoisin sen korjautuvan säätämällä moottorinohjausta. Jos ei ole jo säädetty.

30/70-renkailla soratieominaisuudet eivät hurmaa mutta kun alle laittaa desert-tyyppiset nappularenkaat alkaa soratietkin maistua. 1100:sta en tiedä mutta tonnisella korkean hypyn jälkeen öljypohja osui tiehen alastullessa. Jousto ylti "miinuspuolelle". Rakensin teräksisen pohjapanssarin.

Hyvä pyörä viedä kyydissä isompaakin kuormaa. Kantavuutta riittää.

Etujarrut häipyvät kovissa peräkkäisissä jarrutuksissa. Tulee ilmi vain rata-ajossa. Tarvittaisiin isommat levyt eteen. Siviiliajossa riittää kyllä jarrutehoa.

Alkuperäiset valot olivat todella aneemiset.

Entinen pyöräni on edelleen ajossa. Kilometreistä en tiedä.

tramp

• Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2012, 22:44:24 ip »
Onne pyörän valinnasta ja tervetuloa harvinaiseen Quota-tiimiin  ;)
Jos saan udella,hankitko sen mustan joka oli pohjamaalla ( Nettimoto) myynnissä, jos niin sait varmaan hyvän yksilön.
Mulla on samanlainen. Aikoinaan hain BMW GS:ää, mutta en löytänyt ja sitten törmäsin Quotaa josta en ollut aiemmin edes kuullut. Saman tyylinen ja kokoluokkaa kuin GS:ssä. Tyytyväinen olen ollut. Tosi mukava allround-tarkoitukseen, mutta kuten Matti totesi liian raskas oikeisiin kurapyöräajoihin, mutta hiekkatiellä ja asulla se kääntyilee ja kulkee mukavasti.

Vähän olen omaani modannut:

Satulan madallus jotta voin käyttää airhawkia ( ilmatyyny perseelle)
Pakari siinä jo oli vaidettukin ( oli ollut Power Commander ohjausyksikkö)
Tästä syystä söi bensaa aika reippaasti, mutta Matin kanssa säädettiin TPS- arvo alueelle ja itse hain sille vielä optimi arvon. Nyt ei nypi ja kuluttaa n. 6l
Polvipleksit värkkäsin kuten myös etupleksin.
Vähän lisävaloja mittareita ym. sälää kun aikaa ja mielenkiintoa on tuollaisiin kokeiluihin.
Taakse puolikarkea nappula ( Heidenau Scoutt)
Nyt vuotaa pikkaisen kanpiakselin stefa, joten odotettavissa on sen vaihto ( kytkin) jossakin vaiheessa. Siihen pyörään oli kytkin jo vaihdettu ( joka oli myynnissä) vaikka oli ajettu muistaakseni rapiat 50 tkm ( mulla yli 80 tkm)
"Möhköt" alu-laukut myin tarpeettomana ja pärjäilen kevyeillä kangaslaukuilla kun tuo mailmankiertäminen ei ole nyt ajankohtaista.

Ihan mukava olis turista naamakkainkin Quotasta. Satavarma en ole ehdinkö Lieksaan elokuussa, mutta onhan noita "kokkareita" muulloinkin.

Jokin kuvakin taitaa olla siellä kerholaisten pyörät-osiossa. Pistä yv:tä jos haluat jotain kuvia tai tietoja.

NorgeGTL

« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2012, 15:55:29 ip »
Sehän se sieltä Pohjanmaalta. Oli niin sievä, että oli vaikeuksia pitää pokka hintaneuvottelussa.  Ensi lauantaina haen pois kun sinne päin taas ajelen. Tilasin pyörään Heidenau K60 Scout renkaat kun alla olevat Tourancet ovat onneksi lopussa. TKC 80 olisi ollut mielestäni liian karkea ja tuo Tourance liian sileä. Sarvet pitää vaihtaa heti suorempiin ja plexi virittää paremmin omaan käyttöön käypäiseksi, MRA? Sartulalle pitää tehdä jotakin... ebay.de:ssä olisi yksi malli mutta ei selviää onko se 1000 vai 1100:sen. Ainakin alkuperisissä on joku ero kun tilausnumerot on eri. Laukkuiksi viritän Traxit, joita on tallissa yksi pari kumpaakin kokoa. Vasemmanpuolen laukkuteline vaatii säätöä, jotta tulee symmetrinen ja näin telinen ja rungon -väliseen tilaan ajattelin tehdä lisätankin. Mittariston seudulle tekee mieli tehdä myös jotakin mutta tyylillä kun alkuperäiset mittaritkin ovat valkopohjaiset.

Ajettelin ottaa vasta syyskuulla tuotanto käyttöön kun siihen mennessä saan Norgen mittariin vähintään 103 tkm, joka olsii uusi ennätykseni samalla pyörällä. Nykyinen voimassa oleva on vuosina 1990-96 ajettu 102 tkm K 75:llä. Mitenköhän nuo ajovalot riittää ja riittääkö silkka releistäminen  ja polttimoiden optimointi. Laturi ei ollut muistaakseni mikään tehohirviö joten tarkkana pitää olla lisävalojen kanssa.   

motoesa

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2012, 16:07:54 ip »
Eipä oo sulla Norge seissyt tyhjänpanttina tallissa, mikä vuotinen on? ootko joutunu isoja remontteja tekee? Mulla ja tuolla turka on, ja ajettu vasta 30th ja vuosimallia 08. Tänä kesänä on kaikista enempi tullu, nyt n.10th.  

Henkka

« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2012, 21:18:11 ip »
Noi Heidenaun Scoutit vaikuttaa tosi hyviltä renkailta, parhaat mitä mulla on Quotassa ollut. Omaan pyörään ostin MRA:n plexin ja vielä tein siihen lisälipan ilmavirtaa ohjaamaan, on paljon parempi kuin orginaali (tiätty tää riippuu kuljettajan pituudesta). Alulaukut vaihdoin kun kyllästyin muovilaukkujen uudelleen pakkaamiseen joka avauksen jälkeen ja on noi alupöntöt tosi aerodynaamiset ;D... Tonnisen ja tonnisatasen satulat ei varmaan ole vaihto kelpoisia keskenään kun takarunkokin on eri. Ensi talven projektia varten tilasin Lamersilta käytetyn satulan, josta värkkään uuden jakkaran käyttäen Brevan satulaa elimenluovuttajana.

NorgeGTL

« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2012, 22:06:11 ip »
Norge on ´07. Syksyllä ´07, 18 tkm, ecu purki akkua ja vaihdettiin takuuseen. ´08 syksyllä, n. 35 tkm, kummitteli öljynpainehälytys mutta ei löytyny vikaa. Varmuudeksi vaihdettiin öljypumppu ja öljynpaineventtiili sekä uusi ohjelma. Ei ole toistunut. Eikä sitte muuta kuin kuluvia osia lisäksi. Kolme kertaa etupyöränlaakerit. Napaan pääse vesi suoraan ja surutta ja ikäänkuin koukkaa takakautta laakereille eikä suoja pidä niin sillai ne kuluu. Etujarrulevyt on jo aikas kuluneet.

Kaikki laukut ovat vaihtuneet asianmukaisiin. Sivulaukkuina on Traxin 45:set ja perälaukkuna Givin 55 eli tilaa noissa 145 litraa ynnä sivulaukkujen päälilaukut 2x15 litraa niin alkaa olla ok kahdenkin rojuille...

Olen aatellu palkita Norgen uusilla jarrulevyillä ja Öhlinsin takaiskarilla hyvästä palveluksesta. Ebay.it löytyy Öhlinsiä.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2012, 00:21:04 ap »
Entinen pyöräni on edelleen ajossa. Kilometreistä en tiedä.

Se oli Matti lähellä ettei 2-3 vuotta sitten tuo sun vanha quota kulkeutunut mun talliin. Eikös se se kokokeltainen yksilö ole? Maailmaa nähnyt peli mutta silloin ainakin kaikinpuolin tekniikaltaan kunnossa. Kokeilemassakin kävin.
Tuo oli sitä aikaa kun mun piti siitä bemarista päästä eroon. Quotaan mun olis kyllä pitänyt saada välirahaa ja suurinpiirtein päikseen halusin kauppaa tehdä.  Sitten tuli Kärkkäinen ja teki cali kakkosesta semmosen tarjouksen ettei paljoa tarvinnu miettiä. Ja tuommosta kakkoskalia minä olin aina halunnu.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

panttiroiko

« Vastaus #8 : Heinäkuu 12, 2012, 00:40:49 ap »
Tervetuloa Quota-kerhoon, itsekin sellaisen hankin keväällä, vuosimallia -93 eli tonninen ja tietenkin punainen. Jokunen tonni on kesän aikana tullut rullattua, valitettavan vähän näin perheellistyneenä, mutta ehkä laatu korvaa määrän... Quotaan olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen ja paremmalta tuntuu koko ajan. Perusteellinen huolto keväällä teki tehtävänsä, tähän asti kilometrit olleet kohtuullisen huolettomia, mitä nyt välillä kipinä katoaa jonnekin italialaisen johtohässäkän sekaan. Ei ole jättänyt välille.

Valot täyttänevät lain kirjaimen, mutta ei ne mihinkään näy tai näytä. Syssymmällä tutkitaan, voisko niille jotain tehdä. Heidenaun Scoutit alla, erittäin hyvät sekarenkaat, menee soralla ja hiekallakin niinku juna raiteillaan. Pehmeään maastoon on sitten eri pyörä. Kuskin tuuletusta yritin säädellä Laminar Lipin hankinnalla, mutta ei ole vielä sopiva korkeus löytynyt, joten ajelen ilman lippaa. Sivumuovit kuulemma auttavat myös, tyyliin Gustafsson Plastic. Tosin olen sitä koulukuntaa, että mukavinta ajaminen on, kun ajoviima tulee suoraan päin kuskia ilman turhaa pyörteilyä, eli pitäisköhän sitä alkuperäistäkin pleksiä hieman madaltaa...?

Alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että jossain vaiheessa voi tulla reissuilla Quota vastaan, näitähän on jo melkein joka lääniin. Hyvä niin, morjenstellaan.

NorgeGTL

« Vastaus #9 : Heinäkuu 16, 2012, 10:46:04 ap »
No nyt on ensimmäiset reilu 150 km ajettu... Jahka saa uudet gummit alle niin sitte voi puhu jotakin ajettavuudesta nyt kun tuntuu urat nakkelevan aika lailla. Täytyy pohtia noiden aiemmin mainitsemieni yksityiskohtien muuttelemista ettei tule hätiköityä. Muu varustelukin pitää tehdä ajatuksen kanssa ja varoa peruuttamattomia muutoksia. Pilalle rakennettuja häkkyröitä on jo muutenkin tarpeeksi.

Kone toimii todella hienosti ja siistimmin kuin Norgessa. Normaalit tutinat on kuitenkin tallessa. 

NorgeGTL

« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2012, 20:34:41 ip »
Nyt on Heidenaut alla mutta en ole ehtinyt vielä kokeilemaan.