Kirjoittaja Aihe: EBC-jarrulevyt  (Luettu 18300 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
EBC-jarrulevyt
« : Heinäkuu 07, 2012, 12:54:26 ip »
Nuukuudessani (Lue: kustannusrajoitteisuudessani) ostin halpisjarrulevyt Stormilta.

Onko kellään kokemuksia näistä? Laittelen loppukuusta etunapaan korvaamaan ohueksi kuluneita alkuperäisiä. Eivät vain ole yhtä tyylikkään näköiset kuten alkuperäiset Brembot.

Kuvassa alkuperäinen keskellä.

Kokemuksia myöhemmin näihin liittyen: http://www.motomatti.fi/2012/07/jarrulevyt-brevaan.html

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2012, 13:47:27 ip »
Eikös nuo EBC:t ole ihan kivan näköiset. Paljonko kustantaa tuollaiset? Näyttää, että Norgen levyt alkaa olla myös vaihtokunnossa. Wendelillä alkuperäiset maksaa 265€/kpl.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2012, 14:11:34 ip »
Mikäs se Wendel on?
Nuo on Stormilta. Yrittivät myydä vain yhtä kappaletta koska tietokone väitti että Brevassa on vain yksi levy. Olivat katsoneet vissiin 750 Brevan kuvaa. Noiden lähtöhinta on kahdensadanviidenkympin tietämillä/kpl. http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/aprilia/1000-tuono-fighter/2003/ebc-x-jarrulevy-s-drive-piparkakku-42/

Tuossa saman pajan Apriliassa on kokolailla samanlaiset levyt. Stormin hinnasto ei tunne Guzzin kohdalla jarrulevyjä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #3 : Heinäkuu 08, 2012, 17:14:40 ip »
www.wendelmotorraeder.de on Berliinissä oleva Guzzi ja Aprilia myyjä. Tuolta olen hommannut kaikkea pientä alkuperäistä osaa mitä en tavan kioskeista ole löytänyt.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2014, 12:01:43 ip »
Mitäs Matti on nykyään mieltä näistä EBC:n levyistä? Vieläkö semmoset ostaisit vai kallistuuko alkuperäiseen bremboon?


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2014, 14:28:07 ip »
..vastasin tonne botniaring-ketjuun jarrulevyistä.. sitten vasta huomasin tämän threadin.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #6 : Heinäkuu 26, 2014, 07:45:01 ap »
Levythän näyttää ihan hyvältä.
Paloista tehnyt mieli kysyä aiemminkin, sopinee tähän ja kiinostanee muitakin.
Sintrattuja paloja saa kaikkia kokoja, mutta eikö ole parempi kuluttaa pehmeitä paloja kun syövät vähemmän levyjä?
Palat ei paljon kustanna, mutta levyt ei ole halpoja oli sitten kenen hyvänsä valmistamia.
Rata-ajot en osaa sanoa mitä kaikkea muuttuu, mutta ihan peruskäytössä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2014, 12:08:57 ip »
Pehmeillä ei-metallisilla paloilla levyn kulutus on vähäisempää. Silti palat kestävät varsin pitkään. Brevaan laittamani jarrulevyt paloineen ovat toimineet varsin moitteitta alun pieniä ongelmia lukuun ottamatta. Eivät ole kuitenkaan ihan yhtä hyvät kuin alkuperäiset mutta sanoisin, muihin ajamiini pyöriin verrattuna, hyvää keskitasoa. Jos sattuisin seuraavalla levynvaihtokerralla olla varoissani niin laittaisi uudet Brembot. Nämä kyllä hoitaa asiansa siihen asti: kulutuspintaa on levyissä vielä useita kymmenesosamillejä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #8 : Elokuu 07, 2014, 22:33:00 ip »
Hintaeroa on kalliisiin Brembroihin.
Itse taipuisin siihen että maksaa mieluummin pehmeistä jarrupaloista kun levyistä.
En osaa sanoa vähän jarruttelevana miten kuluu käytännössä mutta sintratut palat tulee kalliiksi mieltä.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #9 : Elokuu 07, 2014, 23:21:40 ip »
Hintaeroa on kalliisiin Brembroihin.
Itse taipuisin siihen että maksaa mieluummin pehmeistä jarrupaloista kun levyistä.
En osaa sanoa vähän jarruttelevana miten kuluu käytännössä mutta sintratut palat tulee kalliiksi mieltä.

Loppuviimmein Brembon levyt olikin kaikista halvimmat ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #10 : Elokuu 07, 2014, 23:58:21 ip »
Tässä mainitun saksalaisen pikkufirman tekstiä, joka on erikoistunut vain jarruosien myymiseen:
"
Jarrut liittyvät olennaisesti turvallisuuteen – tee huoltotoimia itse vain jos taitosi ovat riittävät !
Jarrulevyjä valmistetaan enää erittäin harvoissa tapauksissa alumiinista, valuraudasta tai teräksestä. Alumiiniajat ovat ohi, valurauta oli 90 luvun puoliväliin suosittua. Tämän päivän tekniikkaa on korkealaatuinen ruostumaton teräs. Yhdessä sintermetallipalojen kanssa saavutetaan parhaat hidastusarvot. Wave –levy on optimaalinen kompromissi painon, kitkapinta-alan ja jäähdytyksen kesken.

Orgaaniset Jarrupalat koostuvat 30 eri materiaalista kuten metalleista, täyteaineista, vahvistuskuiduista, sidonta-aineista ja liima-aineista. Ne sopivat nykyisin melkeinpä ainoastaan vain vanhempiin ja edullisempiin pyöriin, joiden jarrujärjestelmät ovat myös alun perin näille suunniteltu. Nykyisin suositellaan orgaanisia jarrupaloja enää valurautalevyille. Sintermetallipalat koostuvat erilaisista metalleista ja vahvistuskuiduista. Tarkkaa koostumusta ei kerro yksikään valmistaja. Korkeampi kitka-arvo, hyvät ominaisuudet sekä märkänä että kylmänä yhdistettynä pieneen kahvan käsivoimaan ovat näiden etuja. Jo lyhyen sisäänajon jälkeen voidaan kuormittaa täysin. Nykypäivän jarrupalat.
 
Yhteenveto: 1) Jarrulevy ruostumatonta terästä. 2) Palat sintermetallia. 3) Wave –muoto. 4) Puoliuiva laakerointi. 5) Vakiohalkaisija.

"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 24, 2014, 21:43:47 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #11 : Elokuu 24, 2014, 23:56:43 ip »
http://www.braking.com/   Tuon tekemät hyvinkin kevyet wave-levyt ja sinteripalat on nyt sportissa. On muuten aiva tajuttoman mahtavat jarrut!
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2014, 13:10:04 ip »
Mikähän siinä on kun ainakin Grisoghettossa on ollut pääsääntöisesti erittäin positiivista juttua näistä EBC:n HH (Sinter) paloista vakiolevyihin. Sopii V11, Cali (myös 1400), 1200Sport, Norge, Griso, Stelvio, Nevada, Breva, V7.

http://ebcbrakesdirect.com/Store/Motorcycle?vt=2&pn=FA244HH

Nämä "Sintered" -nimen alla myytävät palat voivat siis olla hyvin erilaisia valmistajasta riippuen. Mutta vahvasti tuntuu että maailma on kääntynyt sellaiselle hollille että parhaat palat yleiskäyttöön (myös satunnaiset ratapäivät) löytyvät nykyisin otsikon "Sintered" -alta. Tässä tapauksessa näyttäisi olevan tarjolla 4 laatua ja tämä mainittu on "toisiksi alin": FA244 (organic, daily streetbike), FA244HH (sintered, heavier and faster sportbikes in spirited street use), EPFA244 (sintered, flagship street and track day use), GPFAX244HH (sintered road race pads). Olisiko ehkä karkeasti jotain vastaavaa kun Brembon "sininen" (ei punainen, eikä musta)?

Tässä siteerauksia Grisoghettosta:
"
EBC FA244HH pads at the front are a very worthwhile improvement over the standard FF's. These pads for the front are my choice.  Different material, basically a softer compound I believe. More bite and greater feel. (P.Roper)

I just ranted and raved about putting on EBC 244HH in the front of my GRiSO and it was AWESOME. Do it.

I like EBC HH pads on my other bikes so much so I bought the EBC FA244HH before I took delivery of the GRiSO.

Brembo performance Series pads p/n 07BB19.SC. Good pad but they require being very aggressive with them, they shed heat quickly, good for the track not really good on the street.

I would never mount any ebc pad other than organic, on a Brembo or Grimeca rotor ever.  Their HH pads totally fucking destroy these rotors, as they do Suzuki oem rotors. FF pads are linear and easy to modulate, the organics are a good choice (or carbon pads). If you want to improve the braking system pads are not going to do much, a new master cyl to improve the ratio would be good.

"
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2015, 00:09:55 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #13 : Syyskuu 27, 2014, 18:17:18 ip »
Sen voi kokeilla niin, että jos magneetti tarttuu jarrulevyyn, niin orgaaniset palat ja jos ei, niin silloin sintratut.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2014, 16:02:40 ip »
Onko se jotain haponkestävää laatua kun magneetti ei tartu? Mulla on Brakingin levyt ja ajattelisin että ne on rosteriset - tosin emmä tiiä onko - magneetti pysyy kuin tatti niissä, mutta ruostetta ei näy vaikka viikon on vesisateessa. Sen sijaan uudehkon saksalaisen auton levyt on jo suunnilleen yhden yön jälkeen pintaruosteessa.
Kasi vee ei vee kasi