Kirjoittaja Aihe: EBC-jarrulevyt  (Luettu 18302 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #15 : Syyskuu 28, 2014, 17:56:41 ip »
Se lienee varmaa että a) nykyisin jarrulevyissä käytetään pääsääntöisesti materiaalina ruostumatonta terästä sen osan kohdalla, johon jarrupalat ottavat kiinni, b) yksityiskohtaisemmin tuon ruostumattoman teräksen laaduissa voinee olettaa olevan eroja, koska hinnoissakin on merkittäviä eroja. Ja tämän arvelen olevan sidoksissa siihen, mikä jarrupala mihinkin jarrulevyyn sopii. Se lienee se vaikeasti omin voimin selvitettävä asia, semminkin kun valmistajilla on tarjolla yleensä n.4 eri vaihtoehtoa...

Mieluusti käyttäisi sellaisia paljoja joilla jarrutusteho olisi mahdollisimman hyvä yleiskäytössä. Kahdesta Brembon Serie Oro 320 mm levystä (eri moottoripyörät) on kokemusta tältä kesältä. Toisessa Brembon punaiset SA -palat: aluksi tuntui kovin metalliselta (ikään kuin kitkamateriaali olisi kulunut pois ja olisi ollut metalli metallia vasten). Muutaman tonnin jälkeen vähän tasoittui mutta sama epämiellyttävä tunne jäi yleiskäyttöä ajatellen. Jarrulevyn pinta on hieman "naarmuinen" (poikkeaa siitä mitä Carbon Ceramic palat jättävät jälkeensä). On siis kokeiltava pehmeämpiä paloja.  Toisessa taas oli Brembon mustat ”peruspalat” (Carbon Ceramic 077BB19.35) jotka ovat aina olleet ”tavallisen hyvät”, voimakkaissa jarrutuksissa arvatakseni tasoa ”Guzzin hyvät jarrut”.  Mutta ei lähelläkään sporttipyörän hyviä jarruja (toki niissä on Guzzeja jykevämmät osatkin).

Jarrulevyjen paino tuntuu olevan asia, joka myös korreloi hinnan kanssa. Alla kuvat Brembo Serie Oro ja Braking WK073. Molemmat sopivat lukuisiin moottoripyöriin, esim. monet Guzzit ja Apriliat käsittäen monia lajityyppejä Customeista ratakelpoisiin sportteihin. Brembosta lienee useilla omakohtaisia kokemuksia, Brakingista voinevat lausua esim. Ikkala ja Makestain kokemuksistaan.
Kauppias kehui: "Braking on merkittävästi parempi kuin Brembo, niin kuin se toimitetaan, se on käytössä myös SSP600WM, SBK-WM ja Moto2 sarjoissa".
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2014, 00:33:18 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #16 : Syyskuu 28, 2014, 18:03:47 ip »
Tuttu konsti todeta ruostumaton vai ei magneetilla, ei taidakaan toimia noissa jarrulevyissä, kun ruostumattomia on niin eri laatuja. Minulle tutummat RST (AISI 304) ja HST (AISI 316) teräkset ovat austeniittisiä ja antimagneettisia, mutta jarrulevyissä käytetäänkin martensiittistä (AISI 420) terästä, johon magneetti ottaa kiinni. On myös "erikoisluja" Metal Matrix Composite (MMC) jarrulevyt (engl.rotor) kovemmalle kulutukselle ja pidemmälle käyttöiälle metallikiteisille jarrupaloille.
   eBayn osto ohje (linkki) neuvoo, että orgaaniset palat ovat hyvät normaalikäyttöön, eivätkä kuluta jarrulevyä. Sintratut sopivat urheilu/kisa-käyttöön ja kuluttavat jarrulevyä. Keraamiset palat ovat aina tehokkaat, eivätkä kuluta jarrulevyä niin paljon, kuin halvat sintratut. Carbon-kevlar palat ovat tehokkaat, pitkäikäiset, eivätkä kuluta jarrulevyä.
   BrakeTech.com ei suosittele käyttämään sintrattuja paloja lainkaan.
Niiden metallikiteiden koostumusta on vaikea tietää. Ne ovat kaikkein halvimmat, mutta voivat tulla hyvin kalliiksi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2014, 19:12:45 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #17 : Syyskuu 28, 2014, 20:25:41 ip »
Lainaus
metallikiteiden koostumusta on vaikea tietää. Ne ovat kaikkein halvimmat, mutta voivat tulla hyvin kalliiksi
Näyttäisi siltä että "sinter" palat eivät ole yleensä ne halvimmat, tässä tuo aikaisempi EBC esimerkki (linkin sivun hinnoin, pari):
17,02£ - FA244 (organic, daily streetbike)
23,98£ - FA244HH (sintered, heavier and faster sportbikes in spirited street use)
42,00£ - EPFA244 (sintered, flagship street and track day use)
54,00£ - GPFAX244HH (sintered road race pads)

Se samainen Braking myyjä sanoi että ensimmäisiksi paloiksi niin kauan kun levyt ovat uudet Braking/sinter palat mutta sen jälkeen jos sielu halajaa, niin Brembon SA (punainen/sintered/road) tai SC (sininen/carbon ceramic/road) paloja voi käyttää.  Ikään kuin olisi tosiaan olemassa ihanteellinen kombinaatio levy/pala.  Mikä sitten lienee mustien ja sinisten Brembon carbon ceramic palojen ero, kai se kitkakerroin...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 22:47:23 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #18 : Syyskuu 28, 2014, 20:39:07 ip »
Joskus mulle kettuiltiin Guzzin yön aikana ruostuneista valurautalevyistä. Viikonloppuna oli pe. iltana sadetta ja olin silloin kokoontumisajossa. Aamusella katselin että Brevassa olevat EBC-levyt olivat yön jäljiltä ruosteessa. Katselin sitten muitakin pyöriä. Useimmissa japanilaisissa urheilullisissa pyörissä oli myös rosterilevyt ruostuneet ruskeiksi. Customeissa taas ei niinkään ollut korroosio levyissä käynyt. Ruostumisella ei sinänsä ole jarrujen toimivuuteen tai kulumiseen merkitystä. Asia on enemmän kosmeettinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #19 : Syyskuu 28, 2014, 21:46:30 ip »
Lainaus
metallikiteiden koostumusta on vaikea tietää. Ne ovat kaikkein halvimmat, mutta voivat tulla hyvin kalliiksi
Näyttäisi siltä että "sinter" palat eivät ole yleensä ne halvimmat, tässä tuo aikaisempi EBC esimerkki (linkin sivun hinnoin, pari):
17,02£ - FA244 (organic, daily streetbike)
23,98£ - FA244HH (sintered, heavier and faster sportbikes in spirited street use)
42,00£ - EPFA244 (sintered, flagship street and track day use)
54,00£ - GPFAX244HH (sintered road race pads)

Jos joku kerkeää kokeilemaan noita kehuttuja FA244HH paloja niin kommenttia tänne...

Se samainen Braking myyjä sanoi että ensimmäisiksi paloiksi niin kauan kun levyt ovat uudet Braking/sinter palat mutta sen jälkeen jos sielu halajaa, niin Brembon SA (punainen/sintered/road) tai SC (sininen/carbon ceramic/road) paloja voi käyttää.  Ikään kuin olisi tosiaan olemassa ihanteellinen kombinaatio levy/pala.  Mikä sitten lienee mustien ja sinisten Brembon carbon ceramic palojen ero, kai se kitkakerroin...


Nuo on varmaan valmistajan suosituksesta sisäänajopaloina, että saadaan lämpösykliä levyille. Passaantuvat paremmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #20 : Syyskuu 29, 2014, 09:20:04 ap »
Mulla on omassa ketjuvetoisessa ollut useamman kesän noi EBC:n HH-palat. (EBC FA322/4HH)

On hyvät, sekä kadulla että radalla. Olen käyttänyt niitä alkuperäisillä ruostumattomilla levyillä (samat, joita löytyy brevasta, stelviosta..) sekä valurautaisilla täyskelluvilla levyillä. niille levyille ei internetin maailmassa suositella sintrattuja paloja, mutta on toimineet. Ainoa ero on jarrutuksen alkutuntumassa, joka on hieman erilainen, eli tuntuu, että ei heti ota kiinni. Varmaan lämpenee ensin hieman. ja tämä hetki on siis luokkaa millisekunteja.. mutta eron kuitenkin huomaa levyjen välillä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #21 : Syyskuu 29, 2014, 22:57:16 ip »
Tuttu konsti todeta ruostumaton vai ei magneetilla, ei taidakaan toimia noissa jarrulevyissä, kun ruostumattomia on niin eri laatuja. Minulle tutummat RST (AISI 304) ja HST (AISI 316) teräkset ovat austeniittisiä ja antimagneettisia, mutta jarrulevyissä käytetäänkin martensiittistä (AISI 420) terästä, johon magneetti ottaa kiinni. On myös "erikoisluja" Metal Matrix Composite (MMC) jarrulevyt (engl.rotor) kovemmalle kulutukselle ja pidemmälle käyttöiälle metallikiteisille jarrupaloille.

AISI 420 ominaisuustaulukoissa sanottiin että, ei suositella käyttöä yli 400C lämpötiloissa.
On vähä alhainen tuo lämpötila. Liitteen kuvassa todennäköisesti em. materiaalista valmistettu jarrulaikka
ratasession jälkeen. Uuteen verrattuna soikeutta ilmenee n.5mm. Tässä vaiheessa laikka otti jäähdyttyään jarrusatulaan kiinni eikä mahtunut enää pyörimään. Tuolloin laikan väri oli täysin musta.

Pekka
Sohc van Helmi.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #22 : Syyskuu 30, 2014, 01:19:34 ap »
Normaalit katukäyttöön tarkoitetut jarrulaikat eivät taida oikein hyvin kestää aktiivista rata-ajoa.
420 teräs menee mustaksi (n. 440 - 490 C). (http://www.terasrenki.com/teras/420_lampo_kasittely.htm)
"Ei normaalisti käytetä lämpötiloissa, jotka ylittävät 800F (427C) sen nopean pehmenemisen ja korroosiovastuksen menetyksen takia."
(http://www.aksteel.com/pdf/markets_products/stainless/martensitic/420_data_sheet.pdf)
Radalle tarvii kisa palat, -putket, -renkaat, jne  ja  jarrulevytkin erikoisterästä.
Japan Institute of Material tutkimus aiheesta: (linkki). ( AISI 420 = SUS420J1 )
p.s.Tuolla aiemmassa kommentissa viittaamani BrakeTech.com ei suositellut sintrattuja paloja juuri siksi, että niillä liikutaan kovemmassa ajossa lämpöjen puolesta hyvin lähellä kalliiksi käyvää levyjen pehmenemistä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #23 : Syyskuu 30, 2014, 06:50:45 ap »
Ei tarvi erikoislevyjä radalla. Brembon peruslätyt toimivat oikein hyvin. Enemmän kannattaa satsata oikeaan ajotyyliin ja levyille sopiviin jarrupaloihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #24 : Syyskuu 30, 2014, 11:35:42 ap »
Brembon peruslätyt toimivat ...
Brembo on todellinen high-performance specialist, joka ei taida valmistaa "peruslättyjä".
( http://dailynewsdig.com/what-are-brembo-brakes-learn-about-the-top-brake-manufacturer/ )
"Thanks to its high technological standards the company became the leading manufacturer of braking systems for racing cars starting in the 1970’s; among others it supported Ferrari in Formula 1. In 1972 Brembo started to supply brakes for motorcycles and quickly became the best-known supplier of brake systems for two-wheelers. With its innovative developments and high-performance braking systems the specialist company was able to convince premium manufacturers like Porsche, Mercedes and BMW."  (teccom.de)  
Juuri Guzzeista se lähti v. 1972.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #25 : Syyskuu 30, 2014, 12:28:46 ip »
No siinä mielessä Brembon kiekko on peruslätty, että valmistajan kultakeskiölevy voi löytyä käytännössä moposta superbikeen. Ja hinta on tavallisen kuluttajan tavoitettavissa. Ei mikään eksoottinen lätkä, mutta tarpeeksi hyvä.
Erikoislevy on sitten täyskelluva komposiitti, (nykyisin) valurauta jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #26 : Syyskuu 30, 2014, 13:04:19 ip »
Valurauta on hyvä materiaali jarrulevyksi. Ei herkästi vetele.

Aikanaan sanottiin että paras jarrulaikka syntyy Huberin katukaivon kannesta josta on jo karhennukset kuluneet pois. Ei kuulemma vääntyile ja on riittävästi vanhuuskarjennut pysyäkseen lasittumatta.
Mutta ei ole sitten mun syy jos katukaivojen kannet alkavat hävitä....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #27 : Syyskuu 30, 2014, 18:58:30 ip »
Lainaus
Brembon kiekko on peruslätty
On tosiaan yllättävää jos käytetään esimerkkiä Cali EV -96 / Aprilia RSV Factory -07 että Brembon sivut tarjoavat samaa Serie Oro -jarrulevyä. Pyörien käyttötarkoitus, -tapa ja teho ovat aivan erilaisia. Ja yllättävän painava se on (kuva aikaisemmin 1,6 kg). Olen siinä käsityksessä että kaikki ovat uutena 5 mm paksuja. Vastaavat Braking ja toinen hyväksi kehuttu, Grimeca, ovat 0,3 kg ja 0,35 kg kevyempiä. Painolla ja hyrrävoimilla (paljonko metallia pyöri siellä ulkokehällä) on yllättävän suuri merkitys juuri etupään kohdalla (kuva on "Pauldaytona:n").
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2015, 22:48:59 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #28 : Lokakuu 01, 2014, 10:55:48 ap »
No siinä mielessä Brembon kiekko on peruslätty, että valmistajan kultakeskiölevy voi löytyä käytännössä moposta superbikeen. Ja hinta on tavallisen kuluttajan tavoitettavissa.
Bremboa on uutena oem asennettuna tosiaan monessa moottoripyörässä Guzzin lisäksi.
(mm. Aprilia, Bimota, BMW, Ducati, Harley-Davidson, Husqvarna, IMZ-Ural, KTM, MV Agusta, Triumph, Victory ja Voxan)
Huipputuotteenkin hinta saadaan sillä tavalla suurilla valmistusmäärillä laskettua kohtuulliseksi.
Tarvikelevyjä näytetään kaupattavan nykyisin enemmän niiden ulkonäöllä, kuin korkealla teknisellä laadulla.
p.s. "Mikään ei voita kokeilemista" oli viiltäjä Jackin henkilöyttä selvittäneen dna-tutkijan Jari Louhelaisen motto TV:ssä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: EBC-jarrulevyt
« Vastaus #29 : Lokakuu 01, 2014, 12:42:03 ip »
Jos aiemmista sepustuksistani ei tullut selville niin EBC piparilevy on aivan pätevä mutta ei niin hyvä kuin alkuperäinen Brembo. Hankintasyynä hinta: noin puolet halvemmat kuin Brembot.
Vaihdosta on aikaa jo reilut pari vuotta. Mitään omituista ei ole ilmennyt.

Myyjäliikkeen mainos: http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2004/ebc-x-jarrulevy-s-drive-piparkakku-45/
Myös edullisempi perusmalli: http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-1100/2004/ebc-x-jarrulevy-s-drive-45/

Lisää aiheesta: http://www.motomatti.fi/2012/07/jarrulevyt-brevaan.html
Jutun lopussa on linkki ohjeeseen levyjen vaihtamisesta ja yleisestä jarruhuollosta.