Kirjoittaja Aihe: Öljynpainekytkimet kulutusosana  (Luettu 8422 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Öljynpainekytkimet kulutusosana
« : Kesäkuu 09, 2012, 14:38:57 ip »
Pitkästä aikaa (n. 2 vuotta) Guzzista hajosi öljynpainekytkin. Korroosio on tärvellyt
kytkinelementin ja sähkö ei enää kulje. Ilmeisesti kytkimeen pääsee kosteutta löysästä
eristeen ja metallirungon saumasta. Jotkut yksilöt on olleet niin löysiä, että eristeosa
liikkuu selvästi rungon sisällä.
Tietääkö kukaan laadukkaampaa tarvikeosaa tuohon paikkaan?


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2012, 10:39:17 ap »
Pitkästä aikaa (n. 2 vuotta) Guzzista hajosi öljynpainekytkin. Korroosio on tärvellyt
kytkinelementin ja sähkö ei enää kulje. Ilmeisesti kytkimeen pääsee kosteutta löysästä
eristeen ja metallirungon saumasta. Jotkut yksilöt on olleet niin löysiä, että eristeosa
liikkuu selvästi rungon sisällä.
Tietääkö kukaan laadukkaampaa tarvikeosaa tuohon paikkaan?

Noita on mennyt parikolme  itseltäkin ja joka kerta olen miettinyt korvaavaa osaa tai ratkaisua.

Ihan perinteinen öljynpainemittari olisi tietty yksi ratkaisu, mutta ajatus punaisesta lampusta varoittamassa on houkuttava.

Mitenkäs se kosteus sinne pääsee? Tuleeko se sisältä vai ulkoa? Jos ulkoa, mitens jos siihen laittaisi hupun päälle?

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2012, 12:56:51 ip »
Kosteudenpääsymekanismi lienee se, että kun kone ja samalla kytkin kuumenevat ajossa
niin kuuma ilma puskee siitä väljästä saumasta ulos. Koneen sitten jäähtyessä sateella tai
muuten kostealla ilmalla kytkin imee sitä kosteaa ilmaa sisäänsä.
En tiedä, millä tuota voisi tiivistää.
Turpon Ducatin alkuperäinen kytkin on toiminut ilman ongelmia jo yli 150 000km. Paitsi
kerran sekin imi vettä liittimeensä kun jäi rankkasateeseen jäähtymään. Tällöin valo jäi palamaan
himmeästi, mutta kytkin toipui kuivuttuaan.

florida35

  • Viestejä: 14
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2012, 09:53:18 ap »
Moi,

Todellakin ovat nuo kytkimet kulutusosia. Vaihdan pikkulohkoon öljyt 3000 km:n välein, ja tänä kesänä on useammin saanut vaihtaa öljynpainekytkimen ??? Tänään vaihdan kolmannen tälle kesää... Viime kesänä meni pari, niin kuin edellisenäkin.

Mitään tarvikeanturia tuohon ei voi laittaa, koska se lukitsee nokka-akselin paikoilleen päittäissuunnassa :(

M

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #4 : Kesäkuu 12, 2012, 11:05:18 ap »
Sinänsä jännämäinen juttu että tuo anturinvaihtotarve ilmenee usein juuri öljynvaihdon jälkeen. Mikä sen sitten aiheuttaa, en voi kuin arvailla. Sekö että kun olio on laskettu pihalle ja uudet sisään niin tyhjät kanavat täyttyessään, ensimmäinen käynnistyksen seurauksena, aiheuttaa jonkinlaisen paine-iskun. Itse olen tottunut pitämään hyllyssä aina yhtä kutakin anturityyppiä. Varalta.

Kouvolalaisessa parkkitalossa joskus Quotalla kiihdytin luiskaa ylämäkeen niin anturista lähti sisäkalut ja öljysuihku kohti parkkitalon kattoa. Melkomoinen sotku ja öljysade. Onneksi lähistön autotarvikeliikkeestä löytyi samalla kierteellä oleva anturi tulpaksi reikään. Parkkipaikkakin vaihtui.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #5 : Kesäkuu 19, 2012, 21:15:51 ip »
Törmäsin yhtä tekniikkaforumia selatessa tällaiseen pätkään samasta teemasta:

"
Kytkimet ovat huonolaatuisia. Hiushalkeamasta eristeessä pääsee vettä sisään, joka ei enää pääse ulos. Korroosiota sisällä ja oikosulku. Siinä on aivan pieni poraus, josta vesi pääsee sisään. Kytkin on tämän porauksen kautta yhteydessä atmosfääriseen ilmanpaineeseen, joka toimii referenssinä paineenmittaukselle, reikää ei siis saa tukkia. Jos kytkin on märkä – on vaan ajettava kunnes se kuivuu, sitten se toimii taas. Hellan kytkin 6 ZL 003 259 131 sopii, saa autotarvikeliikkeistä. Sen kytkentäpaine on kuitenkin 0,6-0,8 bar kun alkuperäisen on 0,4-0,6 bar ja johtoliitäntä on erilainen (lattaliitin - tulevaan johtoon on vaihdettava liitin tai tehtävä adapteri).  BMW:n painekytkin (Bosch) käy myös. Jos öljynpainevalo alkaa vilkahdella, pitää V11 kohdalla muistaa tutkia ettei öljynsuodatin ole kiertynyt löysälle.
"
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2012, 22:35:15 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2012, 03:18:21 ap »
Kun laitoin öljynpainekytkimelle veden ulkona pitävän suojahatun, loppui jokavuotinen
uusiminen tyystin. Tuntuu toimiavan sama toimenpiden muunkin merkkisissä laitteissa.
Alapuolelta suojan täytyy olla sen verran avonainen, että vesi ei pääse kerääntymään
suojan sisälle. Riittää kun on "kattopäänpäällä".

Pekka
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #7 : Kesäkuu 25, 2012, 20:42:19 ip »
Lainaus
Guzzista hajosi öljynpainekytkin - sähkö ei enää kulje

=> Kummin päin se yleensä hajoaa: öljynpainevalo palaa aina / ei pala koskaan ?

Tässä tapauksessa "ei koskaan": kun antaa kytkimeen tulevalle johdolle maata niin varoitusvalo palaa iloisesti.

Olen niin intoa täynnä aina startatessa että en ole menetellyt manuaalin mukaisesti:

Owners Manual 08/2002 “Riding your motorcycle”
Check:
■ that there is sufficient fuel in the tank;
■ that the engine oil is on the right level;
■ the ignition key is in position ON
■ Proper operation of acoustic and visual devices
■ that the following warning lights are on:
— red warning lights: oil pressure and generator;
— green warning light: «NEUTRAL» indicator;
■ that the «CHOKE» control lever is in the starting
position (if the engine is cold)
■ that switch «B» is in position run.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2017, 20:18:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #8 : Kesäkuu 27, 2012, 21:30:30 ip »
<Tässä tapauksessa "ei koskaan": kun antaa kytkimeen tulevalle johdolle maata niin varoitusvalo palaa iloisesti.>

Noin päin se yleensä menee. Sikäli turvallinen suunta, että voi olla melko varma jos öljynpainevalo syttyy ajaessa,
tilanne on oikeasti päällä ja on syytä pysäyttää moottori.
Toisaalta tietämättömyys lisää tuskaa, jos valo ei syty kun sytytysvirta on päällä ja moottori ei käy.
Kannatta huomioida sekin, että öljynpainevalo ei aina syty heti moottorin sammumisen jälkeen.
Varsinkin kylmässä koneessa öljynpaineen laskemiseen valon syttymisrajalle menee useita sekunteja.

Pekka

Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #9 : Heinäkuu 03, 2012, 11:42:14 ap »
Lisää öljynpainekytkinkokemuksia:

Nyt on löytynyt uusi kytkinten alalaji: mekaanisesti auki juuttuvat.
Tuo ensimmäisessä viestissä kuvaamani on selvästi hapettunut ajan kanssa kosteuden ansiosta,
mutta tämä uusi kytkin hajosi 200km ajon jälkeen. Otin sen irti ja mittasin toimivaksi. Ehkä
sittenkin erehdyin? Ehkä katkos onkin johdotuksessa?
Ruuvasin kytkimen takaisin ja huolettomia kilometrejä tähän päivään asti. Nyt kytkini on taas pimeänä.
Kytkin pois ja uusi tilalle. Työpöydällä kytkin on edelleen pimeänä kunnes kopautus kylkeen
palauttaa toiminnan.
Tämän uuden kytkintyypin voi siis elvyttää kevyellä kopautuksella kytkimen kylkeen. Ei tarvinne sanoa,
että ei toimi viestin alussa kuvaamaani tyyppiin.


gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #10 : Heinäkuu 03, 2012, 12:47:55 ip »
Grisossa uusin öljynpaineanturin ensimmäisen öljyn+suodatin vaihdon yhteydessä. Antoi vikakoodia ja hätäpäissäni laitoin uuden öp-anturin. Uudella antoi aluksi myös vikakoodia, mutta riittävän monen käynnistyksen ja ajotietokoneen resetoinnin jälkeen alkoi pelata. Sama lypsäminen on ollut joka ikinen kerta, kun olen ko toimenpiteen suorittanut. Eli vaihdoinko suotta anturin? Jos olisi pyörässä perinteinen mittaristo (eikä näitä h*mmetin multimedianäyttöjä), laittaisin pyörään perinteisen öljynpainemittarin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #11 : Heinäkuu 04, 2012, 00:36:29 ap »
Isolohkossa voi tehdä haarottimen anturin tilalle ja siten saa kaksi lähtöä. Mittarille ja valolle.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #12 : Heinäkuu 23, 2012, 22:50:18 ip »
Alakas sporttikin sitten tuikuttaa öljykannunkuvaa mittaristossa. Kutsiin kun jo kerennyt vuosien mittaan tottua niin ei tuosta paljoa enää hätkähdä....
Anturi petti sillä sotkuisimmalla tavalla eli alkas vuotaa.
Pyörät nuorenee mutta viat pysyy entisellään  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #13 : Heinäkuu 23, 2012, 23:51:04 ip »
Hoi

Niin olivat anturit kulutusosaa omassa LM4:ssä kunnes tilasin Piikköstä alkuperäisen, niin sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, ainakaan viiteen vuoteen. En tiedä onko uudemmissa Guzzeissa erilainen anturisysteemi alkujaan mitä LM4:ssä ja onko nuo ongelmia aiheuttaneet alkuperäisiä, vai tarvikeosia?? LM4:ssä  ei ainakaan tarvikeanturit kestä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Öljynpainekytkimet kulutusosana
« Vastaus #14 : Heinäkuu 24, 2012, 07:52:36 ap »
Meillä kaikki hajonneet ovat olleet piikkiöläisiä. Veikkaan, että joillakin kestää
pitempään sen takia, että ehkä n. 20% kytkimistä on kunnollisia. Semmonen kun
sattuu kohdalle niin sen kanssa eletäänkin sitten vuosikaudet.