Kampiakselin etulaakeroinnin käyntivälyksen pitäisi assettua välille 0,028-0,06mm ja takalaakerin välille 0,040-0,075mm.
Jos pystyt heiluttamaan kampiakselin etupäätä käsin niin, että välys tuntuu niin turha mittailla enempää.
Mittakellolla voi kokeilla tietysti mitata niin saa pienemmänkin holkkuman selville. Holkkuma tulee tässä siitä kun kampiakselin
molempien laakereiden välys ja vipuna toimiva kampiakselin pää vaikuttaa mittaustulokseen.
Jos epäilet kampaiakselin kieroutta, mittakello staattorin liukurenkaaseen tai staattori irti ja mitaa suoraan kampiakselin päästä.
Jos mittaustulos poikkeaa paljon laakerivälyksestä, jotain on vinossa tai vääntynyt.
Jos tässä nyt ilmenee laakerivaurio, on moottori purettava täysin, että metallisilpun saa kaikki putsattua ja kuluneet/vaurioituneet
osat korjattua tai vaihdettua.
Pekka