Kirjoittaja Aihe: Lastu ja alkuperäiset putket?!  (Luettu 7030 kertaa)

dry county

  • Viestejä: 24
Lastu ja alkuperäiset putket?!
« : Toukokuu 02, 2012, 21:09:22 ip »
Pari vuotta vanhaa cali iii:sta tuli vain huollettua ja pari tankillista per kesä ajettua.Talvella kipinä iski uudelleen ja kävin saksan markkinoilla hakemassa v 11 la mans:in.
Pyörähän on upea mutta kun pitäisi mennä tuonne konttorille ensi viikolla.Elikkä pyörässä on mistralin höpäkämmät putket + power commander.
Konttorilla eivät varmasti tykkää noista jutuista niin ajattelin että kun alkuperäiset putket tulevat ensi viikolla postiin,niin muuttuvatko pakokaasut/moottorin
toiminta?.Mistraleilla löytyy päästölaput saksasta mutta eivät varmaan tykkää noista mahtavista saundeista.Olisiko kokemuksia/neuvoja;vientikilvet menivät umpeen
ja haluasi jo päästä kilometriä nielemään,muttei viitsisi mennä konttorille pottuiluja kuuntelemaan.
Please auttakaa miestä mahdollisessa mäessä?


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #1 : Toukokuu 02, 2012, 22:32:08 ip »
Olet melko varmalla pohjalla jos sulla on päästötodistus tarvikeputkista. Sen pitäisi sisältää myös melumittaustuloksen.
Homma muutoin on melko täynnä muuttujia. Pitää tietää kyseisen yksilön ensirekisteröintipäivämäärä. Todennäköisesti sinulla on se tieto Saksasta saaduissa papreissa. Se määrittää viime kädessä mitä normia pyöräsi tulee noudattaa. Lastutuksesta ei kannata mainita sanallakaan jos sitä ei ole merkitty päästömittaukseen. Ei taida auttaa tässä tapauksessa että ennen 1.1.1991 ei moottoripyörille ole ollut Suomessa minkäänlaisia päästörajoituksia. Pyöräsi rungossa on todennäköisesti tarra jossa kerrotaan melun määrä desibeleissä A-asteikolla mitattuna jollain kierrosluvulla ja missä tämä mittaus on tehty. Riippuu myös siitä onko kyseessä EURO1 vai EURO2 -normin täyttävä pyörä.

Asiaa on käsitelty monelta kantilta MMAF:n nettisivulla sekä heidän keskustelupalstallaan. Asiasta on jossain vaiheessa tulossa yhteenveto mutta tilanne on hiukan epäselvä katsastusviranomaisten puolella. Riippuu lain tulkinnasta kussakin tapauksessa ja paikassa.

Kehottaisin tutustumaan: http://www.mmaf.fi/forum/index.php
Keskustelu on siellä loppupäässä.

Jos haluat asiaasi henkilökohtaista lakiapua kannattaa liittyä ko järjestöön jäseneksi. Sekin auttaa jos olet jo Smoton jäsen.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #2 : Toukokuu 02, 2012, 23:37:46 ip »
V11 -02 tyyppikilvessä lukee 89 db (A) 3900 rpm

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2012, 10:09:11 ap »
Tervetuloa (melko vähälukuiseen) V11 -kuskien joukkoon (vaikka näin vähällä kokemuksella minulla ei ole oikeasti mandaattia lausua tällaisia).

Omalla kohdalla viime keväänä sama tilanne. V11 "rekisteröintikatsastus" (12/2002 -käyttöönotettu, ei katteja - ne ovat V11 -malleissa putkessa, ennen vaimentimia). Katit ja Euro2 -päästötaso tuli 2003 alkaen mukaan (mallimerkintä KR,KS valmistus 1991-2003 = ei katteja, mallimerkintä LM,KT valmistus 2003-2005 = katit). Katsastuksessa ei mitään ongelmaa - mutta: pakoputkia tai meluarvoja ei myöskään merkitty rekisteriotteeseen - liikennevalvonnassa voi olla ongelmaa mahdollisesti jos melu ei pysy aisoissa (pareiden mukaan pitäisi olla ok). Pakoputkisto oli nimittäin myös vaihdettu, vaimentimet E -merkityt pienehköt (ehkä vähän turhan äänekkäät omaan makuuni reilusti kiihdytettäessä, osakaasulla kerrassaan sykähdyttävästi jymisevät - eivät häiritsevät). Kun pyörä on ollut Saksassa liikenteessä (edellinen rekisteriote käytettävissä), mielestäni ei ole yleensä odotettavissa Suomessa ongelmia katsastuskonttorilla (Saksassa tuskailevat vuosittain katsastuksen kanssa meluineen ja päästöarvoineen).

Toisaalla on keskustelua melumittaukesta: laitoin itse kysymyksen Trafille, saas nähdä vastaavatko koskaan (sivuilla luvataan "3 päivää"). Halusin varmistusta onko omani Suomessa heidän mukaansa a)"tyyppihyväksytty" vai b)"1.1.1992 jälkeen käyttöönotettu". Vaikuttaa sallittuun meluun (kilpi +5 dB vai 103 dB) ja päästöihin ("mitattava direktiivissä säädetyllä tavalla" vai "CO 3,5 % ja HC 600 ppm").

PC irti ja alkuperäiset putket kiinni: pyörä on kuten se on tehtaalta lähtenyt (jos moottorinohjaukseen ei ole koskettu) meluineen, päästöineen. Ihanteellista olisi saada Mistralit merkittyä rekisteritodistukseen numeroineen, mitattuine meluineen.  
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2012, 18:47:36 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #4 : Toukokuu 03, 2012, 11:39:37 ap »
Toisaalla on keskustelua melumittaukesta: laitoin itse kysymyksen Trafille, saas nähdä vastaavatko koskaan (sivuilla luvataan "3 päivää"). Halusin varmistusta onko omani Suomessa heidän mukaansa a)"tyyppihyväksytty" vai b)"1.1.1992 jälkeen käyttöönotettu". Vaikuttaa sallittuun meluun (kilpi +5 dB vai 103 dB) ja päästöihin ("mitattava direktiivissä säädetyllä tavalla" vai "CO 3,5 % ja HC 600 ppm").

Pitäis olla aika selvä tapaus. Tyyppihyväksytty ja Euro1 eli melut kilpi +5dB ja päästöt voi mitata konttorilla. 

Mihin osoitteeseen muuten laitoit ton kysymyksen?


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2012, 18:32:31 ip »
Lainaus
Mihin osoitteeseen muuten laitoit ton kysymyksen?

Tuolla on "lomake", johon kirjoitin: http://www.trafi.fi/palvelut/ota_yhteytta/kysy_neuvoa.

Ajatukseni on, että vaimentimet saisi mieluusti merkitä rekisteriotteeseen. Kun vaan on tiedossa mitkä meluarvot ovat ne, joita sovelletaan (jos nyt edes rajoille mennään). Jos säännökset eivät voi olla taannehtivia, tätä pyörää siis koskevat ne säädökset, jotka olivat 12/2002 Suomessa voimassa, riippumatta siitä, onko tämä ajoneuvo tyyppihyväksytty vai ei.

Ensimmäinen käyttöönotto on tehty 12/2002 luullakseni juuri siksi, että 1.1.2003 se ei olisi enää ollut EU alueella mahdollista, koska pyörässä ei ole katteja. Sovellettavien suomalaisten säännösten olisi siis oltava mallia "ei tyyppihyväksytty" ja päästöt "Euro1". Tuossa on mielestäni se epäselvyys, kun rekisteriotteessa on tyyppihyväksyntänumero joka on myönnetty ensimmäisen saksalaisen rekisteriotteen mukaan 02.04.2001 instanssin "Roma Ministero dei trasporti e della navigaz." toimesta, mutta pyörä on myös samalla katiton, Euro1 -tasoa eli "muu kuin tyyppihyväksytty 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettu" (CO 3,5 %/HC 600 ppm/103 dB).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2012, 19:43:22 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

dry county

  • Viestejä: 24
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2012, 12:30:19 ip »
Terve yritin tossa loppuviikolla laittaa tähän juttua lisää mutta pitäisi varmaan joku nettikurssikin käydä kun ei muuta tapahdu kuin hermot vaan menee!
Kokeillaampa nyt uudestaan.Kävin viemässä tulli paperit + ajolupa haettu.Katselin noita saksan papereita:katsastuslapussa päästöt on,melut ei.
Fahrzeugbrieffissä mika onkaan melut on merkitty 90db + tyyppihyväksyntä.Pyörähän on vm 2003 ja toi mallimerk.KT löytyy papereista.
Mutta sehän tässä vähän vielä vaivaamaan jäi että mennäkö mistralien kanssa konttorille vai ilman?
Kiitokset jo näistä vastauksista asiantuntevalle gruppon porukalle!!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #7 : Toukokuu 06, 2012, 14:05:55 ip »
Eikös pitkällä tähtäimmellä ole viisasta mennä Mistraleilla?
Jos putket eivät mene staattisesta melutestistä läpi niin sitten tehdään ohiajomelumittaus. Jos ohiajomelumittauksen tulos on hyväksyttävä niin staattisen testin mittaustulos, oli se mitä hyvänsä merkitään rekisteröintitodistukseen.

Ohiajomelumittaus on usein armahtavampi kuin staattinen testi, varsinkin harvakäyntisille moottoreille. Koe tehdään A-asteikolla jolloin kilinät ja matalimmat jyminät leikataan pois mittaustuloksessa jo mittausvaiheessa.

Poliisit sitten tien päällä kun mittaavat niin mittaus tapahtuu staattisena testinä. Siinä myös otetaan huomioon mittareiden pienet toleranssit sekä olosuhteet. Mittaustuloksesta vähennetään ensin 3 dB oletettuja mittausvirheitä ja sen jälkeen 5 dB yleistä toleranssia. Jos saat staattisen mittauksen tuloksena papereihin vaikka 98 dB niin tienvarressa  saa pyöräsi pitää alle 106 dB:n mökää A-asteikolla.

Meluteoriaa: 3dB:n nousu melussa tarkoittaa että sen aikaansaamiseksi tarvitaan kaksinkertainen teho 3 dB:n meluun verrattuna. Ihmiskorva kuulee äänen kaksinkertaisena kun ääni on voimistunut n. 5 dB.

Toivottavasti tämä rauhoitti ja vähensi katsastuspelkoa.
Ja jos niin käy että ei kelpaa katsurille niin olet menettänyt vain rahaa. Olihan sulla alkuperäisetkin putket?

Ps. Varaa aika sellaiselta katsastusasemalta jossa tehdään ohiajomelumittauksia niin läpimeno on varmempaa ja sellaisella konttorilla tiedetään muutenkin enempi metelistä ja sen mittaamisesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2012, 16:24:59 ip »
Vahva epäilys on, että menit millä tahansa torvilla, niin katsastusasemalla ei olla niistä kiinnostuneita pätkääkään. Voit pyytää katsuria kirjaamaan piiput papereihin, niin ei tule vastakaan hankaluuksia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2012, 17:45:06 ip »
Tässä kohtaa suosittelen kaikille napapiirin eteläpuolisille guzzisteille piipahtamista Helsingin Katsastus Centerissä jos vähänkään tämä äänialue askarruttaa. Siellä on eksaktin asiantuntevaa ja oikeudenmukaista palvelua. Konttorin likatkin on hyvän näkösii ja osaavat pukeutua ja ehostautua niinkuin asiaan kuuluu. Etenkin se Viivi jäi mieleen.
Forza Moto Guzzi!

dry county

  • Viestejä: 24
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #10 : Toukokuu 06, 2012, 18:54:33 ip »
Kiitoksia taas! :)
Kyllä tää mun kone kyllä tökkii ja pahasti;ei taas millään saa viestiä sisään!
Mutta tajusin juuri että oli kysymys;ehkä enemmän henkisen tuen hakua,mutta nyt on henki vahva ja noine tiedoin kyllä konttorille menen.
Ja viivin luonahan ehkä voisi käydä.
Kesä lyhyt,elämä pitkä! ;)

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2012, 00:15:42 ap »
Ps. Varaa aika sellaiselta katsastusasemalta jossa tehdään ohiajomelumittauksia niin läpimeno on varmempaa ja sellaisella konttorilla tiedetään muutenkin enempi metelistä ja sen mittaamisesta.

Osaattekos muuten kukaan sanoa missä noita tehdään? En oo ainakaan vielä kuullu kenenkään noita mainostavan, vaikka kysyntää varmasti olis. Ois varmaan ihan hyvää bisnestä jos joku asema rupeis tekemään mittauksia jossain sopivalla alueella vaikka sitten konttorin parkkiksen ulkopuolella, mut siihen tarvittiin ainakin ennen jonkinlainen lupa trafilta.



dry county

  • Viestejä: 24
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #12 : Toukokuu 10, 2012, 19:57:18 ip »
 ;D KATSASTUS LÄPI ja mistralit merkattiin otteeseen.Mutta kyllä niitä tutkittiin netistäkin joku 1/2 tuntia ja oli kuulemma joku euronormi mennyt just umpeen
joitain päiviä aikaisemmin joten melut mitattiin ja karvan verran alle jäi.(lukemia en kysellyt).Ja sen jälkeen otti putkista fyysiset mitat jotka merkattiin
otteeseen.Mahtavat on löpinät 1/2 kaasulla isolla vaihteella pikku kiihdytyksessä.
Olin myymässä vanhaa cali III:sta.Mutta haettiin se tossa säilytyksestä ja kyllähän oli madamella taas niin mukava tupsutella,että mieli muuttui;
Ei myyräkkään,piretään!On tullut niin monta autoa myytyä kun niitä on ensin laiteltu kuntoon että olisi pelittävä vehje ja sitten antaa se puoli ilmaiseksi
pois.Mukavia nää Guzzit on vaikkei joka päivä kerkiäisi ajamaankaan! :D 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #13 : Toukokuu 10, 2012, 23:00:11 ip »
Meni sitten niin kuin suunnittelinkin ja jäi vielä takaportti käyttämättä. Eli, jos staattinen mittaus olisi mättänyt niin ohiajotesti olisi vielä voitu tehdä.

Paljonko muutoskatsastus ja mittaus maksoivat?

dry county

  • Viestejä: 24
Vs: Lastu ja alkuperäiset putket?!
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2012, 17:12:52 ip »
Maksoi 140e mutta eiköhän tämä ollut ihan vain rekisteröinti katastus?.Merkitsi vain toiset putket ja fyysiset mitat ja isomman takarenkaan.
täytyy pitää tuo rekisteröinti paperi mukana jos polliisit sattuvat kiinnostumaan vaikkei tarvitsisi olla paperia mukana ennenkuin verot on maksettu ja
suomen kilvet kiinni.Olivat kyllä ystävällistä porukkaa nuo saksalaiset!Entinen omistaja karvan päälle 50v.nainen ja miehensä pyörä v11 coppa italia
oli samassa tallissa.Lähetti alkuperäiset putket ja nahkatakkinsa postilla suomeen.Ja eilen tuli vielä postissa valokuvia jotka otettiin paikan päällä.
Hintahan se sinne ajaa + hyvät valikoimat!