Tervetuloa (melko vähälukuiseen) V11 -kuskien joukkoon (vaikka näin vähällä kokemuksella minulla ei ole oikeasti mandaattia lausua tällaisia).
Omalla kohdalla viime keväänä sama tilanne. V11 "rekisteröintikatsastus" (12/2002 -käyttöönotettu, ei katteja - ne ovat V11 -malleissa putkessa, ennen vaimentimia). Katit ja Euro2 -päästötaso tuli 2003 alkaen mukaan (mallimerkintä KR,KS valmistus 1991-2003 = ei katteja, mallimerkintä LM,KT valmistus 2003-2005 = katit). Katsastuksessa ei mitään ongelmaa - mutta: pakoputkia tai meluarvoja ei myöskään merkitty rekisteriotteeseen - liikennevalvonnassa voi olla ongelmaa mahdollisesti jos melu ei pysy aisoissa (pareiden mukaan pitäisi olla ok). Pakoputkisto oli nimittäin myös vaihdettu, vaimentimet E -merkityt pienehköt (ehkä vähän turhan äänekkäät omaan makuuni reilusti kiihdytettäessä, osakaasulla kerrassaan sykähdyttävästi jymisevät - eivät häiritsevät). Kun pyörä on ollut Saksassa liikenteessä (edellinen rekisteriote käytettävissä), mielestäni ei ole yleensä odotettavissa Suomessa ongelmia katsastuskonttorilla (Saksassa tuskailevat vuosittain katsastuksen kanssa meluineen ja päästöarvoineen).
Toisaalla on keskustelua melumittaukesta: laitoin itse kysymyksen Trafille, saas nähdä vastaavatko koskaan (sivuilla luvataan "3 päivää"). Halusin varmistusta onko omani Suomessa heidän mukaansa a)"tyyppihyväksytty" vai b)"1.1.1992 jälkeen käyttöönotettu". Vaikuttaa sallittuun meluun (kilpi +5 dB vai 103 dB) ja päästöihin ("mitattava direktiivissä säädetyllä tavalla" vai "CO 3,5 % ja HC 600 ppm").
PC irti ja alkuperäiset putket kiinni: pyörä on kuten se on tehtaalta lähtenyt (jos moottorinohjaukseen ei ole koskettu) meluineen, päästöineen. Ihanteellista olisi saada Mistralit merkittyä rekisteritodistukseen numeroineen, mitattuine meluineen.