Kirjoittaja Aihe: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa  (Luettu 44608 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« : Huhtikuu 20, 2012, 08:04:43 ap »
Läppäri jossa joku windows-versio, ainakin seiska kelpaa.

Läppärin persiiseen USB-OBD piuha ja sen jatkoksi OBD-Guzzi - piuha.

Läppärin sisään ajuri joka juttelee tuon piuhan kanssa ja GuzziDiag.exe ohjelma.

Näin saa luettua ja nollattua ruisku-guzzin vikakoodin ja selvitettyä, ovatko anturit tolkuissaan ja herra tietää mitä kaikkea muuta, riippuu vieläpä guzzin versiosta.a



Lainaus käyttäjältä: Camn
Linkkejä:

Softa: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Kaapeli 1: http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagnoseinterfacefertiggert-p-151.html
Kaapeli 2: http://www.ebay.de/itm/Adapter-Stecker-Fiat-Lancia-Alfa-Romeo-OBD-OBD2-II-plug-/220656283825?pt=Elektroger


Eikös nuo kaapelit saa myös Suomesta?
Esim.
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_123&products_id=857
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=159&products_id=1148

Lainaus käyttäjältä: Kustimies

Ohessa ebay mestat mistä tilasin kaapelit:
16PIN OBD2 TO 3PIN OBD1 DIAGNOSTIC ADAPTOR CABLE F FIAT
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220808692750&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123

USB VAG-COM 409.1 OBD 2 II CABLE LEAD AUDI VW VAG COM
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220518250615&ssPageName=ADME:L:OC:GB:1123

Omaa kontribuuttia sen verran että tuolta Kustimiehen linkeistä tilasin kaapelit. Tän USB-OBD - kaapelin mukana tuli CD-levy, jossa "VAG COM" ajurit ja kai joku softakin. Softaa en ole (vielä) kokeillut, enkä tiedä sillä tehdään, mutta ajurit tipahtivat ihan kivasti windows-seiskaan. Softalle on manuaali, jonka eka sivulla lukee "Diagnostic Software for VW/Audi/SEAT/Skoda" mutta siitä en osaa sanoa sen enempää,

Elikkäs; nyt pystyn lukemaan (nollaamaan?) vikakoodit ja anturien arvot ilmeisesti kaikista (?) guzzeista joissa on ruisku ja kolmekarvainen diagnostiikkaliitäntä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2012, 08:54:02 ap »
No vot !

Hyvä että nyt on Suomessakin Guzzidiag käytössä.

Kaapeli siis on kuin onkin 3 -napainen, muistelen että aikaisemmin oli puheta että 2-napainen (ei ole omaa pyörää nyt käsillä että voisi tarkistaa) ?  Kun on tuo VAG-COMM -kaapeli jo ennestään niin pitää koettaa hommata tuo jatkojohto ja kokeilla sitten kesällä.  Onhan se tosi mukavaa kun voi itse lukea vikakoodit eikä tarvitse maksaa 50-100 € siitä että pelkästään koodit luetaan.  Sitten sen kun vaihtaa puutaheinää puhuvia antureita ja nykimisest yms. ovat tiessään.  Ja eikös sen TPS:n perusasennon ynnä läppien asentojen säätö (puhumattakaan tyhjäkäynnin kierrosluvusta) ole lasten leikkiä: kaikki numerot nököttävät kiltisti pc:n näytöllä.  Mitäs jos otetaankin projektiksi tuon ohjelman kääntäminen suomen kielelle...taidan laittaa kyselyä menemään...
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2012, 11:28:24 ap »
Läppien keskinäisen asennon muuttaminen vaatii fyysistä työtä ja alipainemittausta. Ei onnistu pelkällä PC:llä niinku ajan henki nykyään on, että pitäis.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 20, 2012, 11:38:37 ap »
No vot !

Hyvä että nyt on Suomessakin Guzzidiag käytössä.

Kaapeli siis on kuin onkin 3 -napainen, muistelen että aikaisemmin oli puheta että 2-napainen (ei ole omaa pyörää nyt käsillä että voisi tarkistaa) ?  

Pyörässä on kolmenapainen uros tai naaras, kaapelissa on vastaava naaras tai uros, ja lisäksi kaksi alligaattoria. Toinen on täpätty mustaksi, toinen punaiseksi.

Ohjeita ei mukana tullut, mutta ihan itse rohkaistuin ja kytkin punaisen akun plus- ja mustan akun miinusnapaan.

Lainaus
Onhan se tosi mukavaa kun voi itse lukea vikakoodit eikä tarvitse maksaa 50-100 € siitä että pelkästään koodit luetaan.  Sitten sen kun vaihtaa puutaheinää puhuvia antureita ja nykimisest yms. ovat tiessään.    


Vaan jos mulla olisi ollut tämä softa ja nämä piuhat näpissä kolme vuotta sitten niin maailma olisi nykyään ihan erilainen paikka. Prkl.

Minähän en businesta tee, mutta jos joku haluaa antaa minulle lahjan siitä hyvästä että, niin en varmaan kehtaa kieltäyäkään.

Lainaus
Mitäs jos otetaankin projektiksi tuon ohjelman kääntäminen suomen kielelle...taidan laittaa kyselyä menemään...

Tai edes lontooksi. Kunhan ois jotain muuta kuin saksaa/ranskaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2012, 12:11:39 ip »
Kiinnostaa...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #5 : Huhtikuu 20, 2012, 17:57:33 ip »
Lainaus
asennon muuttaminen vaatii fyysistä työtä
=> Arvelin että niiden läppien asennon tarkka näyttö (tps) asteissa tai miten se näkyykään, helpottaisi asiaa (itse en osaa).

Lainaus
Kiinnostaa...
=> Pyydys on ulkona ja suosituksia on saatu.  Vastauksia odotellaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2012, 20:26:30 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2012, 18:49:40 ip »
Kait munkin on noi piuhat hommattava. En ainakaan muuta keinoa sportin TPS:n nollaamiseen keksi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2012, 19:30:50 ip »
Näyttääkös tuo TPS:n reaaliajassa? Voiko käyttää käynnissä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2012, 20:01:48 ip »
Kait munkin on noi piuhat hommattava. En ainakaan muuta keinoa sportin TPS:n nollaamiseen keksi.

En tiedä mitä tarkoitat TPS:n nollaamisella.

Tuo näyttää asteet joita TPS sille kertoo. Ja näin on hyvä.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2012, 20:02:37 ip »
Näyttääkös tuo TPS:n reaaliajassa? Voiko käyttää käynnissä?

Näyttää. Kyllä.

Samoin kierrokset ja lämpötilat ja syttyennakon ja herratietää mitä kaikkea muuta mukavata.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2012, 20:21:32 ip »
Henkilökohtainen kiinnostuksen siemen kylvetty..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2012, 20:23:36 ip »
Meneekös se niin, että vanhemmissa pyörissä TPS säädetään pelkästään koko kapistusta kääntämällä ja uudemmissa sille kerrotaan "reset, nyt olet nollakohdassa" ?  Tällaisen kuvan olen saanut?  Että esim. Griso, Sport, Norge nollaten ja edellisen sukupolven vehkeet käsin kääntäen (Cali, V11) mutta tässäkin tapauksessa on näpsää lukea PC:n näytöltä tasan ne millivoltit, mitä ecu tps:ltä saa ja sitten myöhemmin tasan ne asteet, minkä verran ecu:n mukaan läpät ovat auki.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2012, 01:00:44 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2012, 21:03:54 ip »
Meneekös se niin, että vanhemmissa pyörissä TPS säädetään pelkästään koko kapistusta kääntämällä ja uudemmissa sille kerrotaan "reset, nyt olet nollakohdassa" ?  Tällaisen kuvan olen saanut?  Että esim. Griso, Sport, Norge nollaten ja edellisen sukupolven vehkeet käsin kääntäen (Cali, V11) mutta tässäkin tapauksessa on näpsää lukea PC:n näytöltä tasan ne millivoltit, mitä ecu tps:ltä saa ja sitten myöhemmin tasan ne asteet, minkä verran ecu:n mukaan läpät ovat auki.

Ilmeisesti näin. Mulla ainakin tuo anturi on valettu ruiskurunkoon niin että eipä sitä pahemmin käännellä.
Kyllä kaasarikoneen kanssa pääseekin helpolla... :P

Vikakoodit saa sentäs luettua ajotietokoneen kautta nätisti ilman ylimääräisiä piuhoja.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2012, 22:23:53 ip »

Ilmeisesti näin. Mulla ainakin tuo anturi on valettu ruiskurunkoon niin että eipä sitä pahemmin käännellä.
Kyllä kaasarikoneen kanssa pääseekin helpolla... :P

 

miten se voi olla valettu ruiskurunkoon? pakkohan se on olla vaihdettavissa ja ... kalibroitavissa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #14 : Huhtikuu 20, 2012, 23:41:38 ip »
miten se voi olla valettu ruiskurunkoon? pakkohan se on olla vaihdettavissa ja ... kalibroitavissa.

En tiiä miten se siinä on. Mutta ei ainakaan ruuvattuna...
Kai siinä vaihdetaan koko ruuttasysteemi jos tarvii. Ja "kalibrointi" tietokoneella...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125