Kirjoittaja Aihe: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa  (Luettu 44609 kertaa)

Kustimies

Vs: Läppäri ja vähän piuhaa ja softaa
« Vastaus #15 : Huhtikuu 21, 2012, 11:32:12 ap »
Esim. Grisossa TPS potikka on kiinteä ja sitä ei voi mekaanisesti säätää niinkuin joissain muissa malleissa.
Se nimenomaan nollataan sähköisesti 4,6 asteeseen ruiskuläppien mekaanisen balansoinnin jälkeen.
Sen voi tehdä DUCATIDIAG ohjelmalla, Guzzidiag ohjelmaa en ole kokeillut. Ducatidiag näyttää suoraan asteina
TPS:n arvon kun kaasukahvaa kiertää.

Camn

« Vastaus #16 : Huhtikuu 21, 2012, 19:05:59 ip »
Tässä tulee väliaikatietoja Hollannista:

Hollannin Guzziclubin Webmaster Paul sai noin vuosi sitten idean, että olisi hyödyllistä, jos keskiverto Guzzisti näkisi mitä hänen pyöränsä Ecu “puuhailee”.  Hän alkoi etsiskellä kohtuuhintaista vaihtoehtoa ja laittoi kyselyn Saksan ”punaiselle foorumille” (Gruppon Foorumia vastaava paikallinen foorumi).  Yksi foorumilaisista oli tehnyt vastaavan ohjelman autolleen ja piti ideaa hyvänä ja tarjoutui aloittamaan ohjelmoinnin.  Näin syntyi saksankielinen (ei muita kieliversioita olemassa) Guzzidiag.  Se tukee tällä hetkellä P8/16M ja 15M Ecuja (ei uusien pyörien 5AM Ecua).

Ranskalainen Ducatidiag tehtiin ensin 5AM Eculle mutta nykyisin on olemassa eri versio myös vanhemmille Ecuille.  Myös englanninkielisenä.

Nämä kaikki ohjelmat ovat ainoastaan diagnostisia, niillä voi lukea tietoja, resetoida häiriöilmoituksia, nollata huoltoilmoituksen ja tehdä TPS –resetin.

Sitten Ducatidiag –mies kehitti ohjelmiston, jolla voi lukea 5AM Ecun kartan ja ohjelman, jolla voi ladata kartan takaisin Ecuun.  Joku toinen teki ohjelman, jolla voi editoida karttoja ja ”disabloida” lambdan.

Ducatidiag on kehittyneempi kuin Guzzidiag, molemmat ovat ilmaisia ja tarvitsevat samat kaapelit, VAG409 kaapelin ja Fiat –adapterin.  Ducatidiag –sivustolla on englantilainen osa kysymyksiä varten.

Yhteenvetoa:

Guzzidiag – vain saksankielinen – vain P8/16M ja 15M Ecut - vain luku/reset toiminnot.
Ducatidiag – 5AM Eculle englanti ja monikielisyys (käännettävissä), vanhemmat Ecut vain englanti- kehittyneempi.

Paulin omat sivut:

http://www.fastguzzi.nl/

Paulin sivut Guzzidiag:ista:

http://www.mgcn.nl/index.php/diagnose-software

Ducatidiag ohelma:

http://jpl250rs.perso.sfr.fr/download.php

Ducatidiag englanninkielinen sivusto:

http://ducatidiag.xooit.com/

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2012, 10:57:47 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

« Vastaus #17 : Huhtikuu 22, 2012, 20:42:23 ip »

Nämä kaikki ohjelmat ovat ainoastaan diagnostisia, niillä voi lukea tietoja, resetoida häiriöilmoituksia, nollata huoltoilmoituksen ja tehdä TPS –resetin.

Sitten Ducatidiag –mies kehitti ohjelmiston, jolla voi lukea 5AM Ecun kartan ja ohjelman, jolla voi ladata kartan takaisin Ecuun.  Joku toinen teki ohjelman, jolla voi editoida karttoja ja ”disabloida” lambdan.
...
Ducatidiag on kehittyneempi kuin Guzzidiag, molemmat ovat ilmaisia ja tarvitsevat samat kaapelit, VAG409 kaapelin ja Fiat –adapterin.  Ducatidiag –sivustolla on englantilainen osa kysymyksiä varten.
...
Guzzidiag – vain saksankielinen – vain P8/16M ja 15M Ecut - vain luku/reset toiminnot.
Ducatidiag – 5AM Eculle englanti ja monikielisyys (käännettävissä), vanhemmat Ecut vain englanti- kehittyneempi.

Kiitos selvennyksestä.

Eli guzzidiag on vain lukua.

ja ducatidiag on lukua PLUS myös kirjoitusta, mutta vain uudemmille ecuille.

Näyttää siltä ettei vieläkään ole softaa jolla 15M voisi lukea ja kirjoittaa?

Camn

« Vastaus #18 : Huhtikuu 22, 2012, 21:45:26 ip »
Lainaus
Guzzidiag on vain lukua, Ducatidiag on lukua PLUS myös kirjoitusta, mutta vain uudemmille ecuille.

=> Näin olen ymmärtänyt (minun on vähän hankalaa pysyä kärryillä kun ei ole rittävästi osaamista). Ducatidiag –ohjelma sopii kaikkiin Guzzeihin. Vanha versio Ducatidiag => vanhat Guzzit, tekee saman kuin saksankielinen Guzzidiag mutta englanniksi.  Uusi versio Ducatidiag käy kaikille Carc –Guzzeille, Guzzidiag ei käy näille ollenkaan.

Lainaus
Ducatidiag on lukua PLUS myös kirjoitusta.

=> Karttojen muutos mahdollista (vain Carc –Guzzit), mutta tätä ei tee Ducatidiag itse, vaan erillinen softa "ECM"

Lainaus
Ettei vieläkään ole softaa jolla 15M voisi lukea ja kirjoittaa.

=> Saksalaiset viripajat tähän pystyvät (Dynotec, Däs, HTM-Moto, Lamparth) mutta softa ei sitten ole saatavissa eikä ainakaan freewarea.

Ducatidiag olisi siis mahdollista ehkä saada käännetteyä myös suomenkielelle, mutta sehän on jo englanninkielinen.  Pitäisikö tähän ryhtyä (nimihän on Ducatidiag ettätuota...) ?

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2012, 23:23:34 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

« Vastaus #19 : Huhtikuu 23, 2012, 07:29:02 ap »

=> Näin olen ymmärtänyt (minun on vähän hankalaa pysyä kärryillä kun ei ole rittävästi osaamista). Ducatidiag –ohjelma sopii kaikkiin Guzzeihin. Vanha versio Ducatidiag => vanhat Guzzit, tekee saman kuin saksankielinen Guzzidiag mutta englanniksi.  Uusi versio Ducatidiag käy kaikille Carc –Guzzeille, Guzzidiag ei käy näille ollenkaan.

Kysyin:

Lainaus
Hello.
I have MG California Jackal from year 2000 with Marelli 15M.
Should ECM tool be able to read the ECU? Rewrite?

My bike used to have a supercharger, so plenty of stuff has been changed: compression ratio, dual plugs, open exhaust, large exh valves etc etc so it would be really great to be able to change the parameters. Now I'm running with standard ECU, and the bike runs ok. I just know it could be much better...
The supercharger broke down and I took it away.

I have cables and have GuzziDiag up and running in w7 laptop, but I'd like to edit the maps as well.

sain vastauksen:

Lainaus
ecm is a map editor, it cannot upload or download your ecu.
my tools can't do it too  on 15m ecu

motomatti

« Vastaus #20 : Huhtikuu 23, 2012, 10:20:32 ap »
Onkos siitä apua että kun mulla on 16M Ecuun soveltuva softa jolla voi säätää kyseistä rasiaa mutta siinä ei ole varsinaista käyttöliittymää vaan sen käyttö perustuu koodin muokkaamiseen jollain konekielellä josta mulla ei ole hajuakaan? Muutamat tuttavani ovat saaneet sillä säädettyä Ducatinsa toimimaan hyvin nykybensoilla. Guzziin sitä ei ole kekään kokeillut mutta kyse on joka tapauksessa samasta hardwaresta mutta tietenkin hieman eri painotuksilla.

Asian sivusta: Mulla kävi viime kesänä sillai että kesken reissun omasta pyörästäni katosi softa (Guzzi 850/TunerStudio/Linux/Megasquirt) kesken taipaleen mutta kaverilla oli läppäri jossa oli talletettuna Ducati 600/MegaTune/Windows/Megasquirt -softa jolla ajelin kotiin varsin kivuttomasti. Kyseessä kun olivat suunnilleen samantehoiset pyörät.

Camn

« Vastaus #21 : Huhtikuu 24, 2012, 23:22:08 ip »
Karttaeditori ECM on siis eri tyypin tekemä kuin Ducatidiag.

Ohjeet neuvotaan lukemaan Ducatidiag forumilta.
http://ducatidiag.xooit.com

ECM -ohjelma:
http://ecmtool.free.fr
V11 - it defines you.

MotoJussi

« Vastaus #22 : Huhtikuu 27, 2012, 07:39:42 ap »
Onkos siitä apua että kun mulla on 16M Ecuun soveltuva softa jolla voi säätää kyseistä rasiaa ...

Hmm. Saisikohan Jackaliin vaihdettua sellaisen lootan, jota voisi ohjelmoida vaikkapa tuolla ECM-softalla.

Nääs, samoja asioitahan ne lootat tekevät? Piuhat joutuisi tietty tekemään uusiksi ainakin liitinten osalta.

Toisaalta, sitten olisi kyllä tuo MyECU houkuttavampi ratkaisu.

motomatti

« Vastaus #23 : Huhtikuu 27, 2012, 10:53:02 ap »
Eikös, Jussi, sulla ole jossain hyllyn perukoilla Megasquirt?
Siihen löytyisi valmista softaa muistitikkukaupalla sekä bensiinille ja etanolille. (Etanolia varten tarvitset ahtimen.) Alkuperäinen ECU jäisi hoitamaan sytytystä ja toimisi omilla anturitiedoillaan. Olemassa olevien lämpö- ja ilmanlämpöantureiden käyrät pitäisi vain syöttää ensin MS:lle. Tai asentaa valmiiksi speksatut anturit alkuperäisten rinnalle.

Taidan aloittaa ajokauden etanolilla. Se on nykyisin edullismpaa käyttää kuin bensiini. Isommasta kulutuksesta huolimatta. Maksaa edelleenkin alle Euron litralta.

MotoJussi

« Vastaus #24 : Huhtikuu 27, 2012, 11:14:01 ap »
Eikös, Jussi, sulla ole jossain hyllyn perukoilla Megasquirt?

Oishan tuo tuolla. En vaan ole koskaan saanut sitä juttelemaan järkeviä.

Taitaisi olla parasta että joku muu kuin minä laittaisi sen paikalleen, jos siihen päädyn.

MS olisi kyllä ihan viksu juttu.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #25 : Toukokuu 11, 2012, 17:37:14 ip »
Piuhat tuli tänään ja molemmat, guzzidiag ja ducatidiag on koneessa. Laitoin piuhat kiinni mutta eipä tapahu mittään :P  Pitääkö tuossa jotain kikkailla että tietokone löytää guzzin? Vai onko vikana taas windows 7?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

« Vastaus #26 : Toukokuu 11, 2012, 22:41:11 ip »
Eiköhän seiskakin pysty toimittamaan tietoa.

Minkäslaiset piuhat ne on? Sarjaportissa vai USB -lävessä?

Mulla oli hieman samanlaisia ongelmia sytytyksen säädössä: ohjelma ei päässyt laitteeseen.

Kysytään nyt kumminkin perusasia: oliko pyörässä virta päällä kun kokeilit? Virratonta laitetta ei tietokone löydä.

Katso koneelta ettei jokin muu ohjelma varaa tietoliikenneportteja. Asiaan voi myös auttaa porttien poistaminen, sammutus, käynnistys, porttien lataus uudelleen ja sammutus sekä uudelleen käynnistys.

Korjasin samanlaisen vaivan tänään. Tosin vanhemmassa Windowsissa. www.motomatti.fi

TunturiTT

« Vastaus #27 : Toukokuu 11, 2012, 23:32:29 ip »
Ihan tyhmä juttu, mutta onko johto kunnolla pohjassa? Asensin tuossa alkuviikosta powercommanderiin karttaa, ja ei säätöläppäri ei löytänyt boksia millään ilveellä. Luovuin jo kerran toivosta ja lähdin tupaan. Myöhemmin sitten näppäilin tallilla ihan muita, mutta kokeilin sitten olisko mahdollista, ettei johto ole pohjassa. Aika kovaa sai painaa, että mini-usb meni perille asti. Johan löytyi boksia ja karttaa yms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #28 : Toukokuu 12, 2012, 00:31:52 ap »
Tätä aihetta on nyt monessa kohtaa palstalla. Ohjaimien pitää antaa asentua ensin. Asensi ensin kaapeleitten mukana tulleelta levyltä VAG-ohjelman ja ilmeisesti siihen sopivat ohjaimet. Tätä ei ehkä olis kannattanu tehdä, koska guzzidiag ei lähtenyt jutskaamaan ecun kanssa. En ole läppäriekspertti, joten palautin järjestelmän VAG-ohjelman asennusta edeltävään tilaan. VAG-ohjelmaa en saanut hallitusti poistettua muuten. Tämän jälkeen annoin koneen hakea ohjaimet automaattisesti jostain tietokannasta ei levykkeeltä. Niitä asentui kaksi serial USB ja joku toinen. Tän jälkeen käynnistin Guzzidiagin ja ECU tuli linjoille. Koneen pitää olla tulilla, jotta kaikki parametrit näkyvät. En viitsinyt käyttää niin kauaa, että oisin nähnyt ja kokeillut kaikkia ominaisuuksia. Neljää eri valittavaa asiaa pystyy seuraamaan saman aikaisesti. Pulsseista ym hienouksista en vielä tiedä. Ducati-ohjelma on kokeilematta. Ei ainakaan heti alkanut vorkkia.
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #29 : Toukokuu 12, 2012, 20:22:42 ip »
Vahva epäilys että mulla ei mennyt ihan putkeen piuhan ohjaimen asennus. Kait mä oon vähän nolo näitten tietokoneitten kanssa... Varsinkin tämä win7 tuntuu tekevän välillä ihan mitä sitä itteään huvittaa. Jos rehellisiä ollaan niin mun mielestä moottoripyörää ja tietokonetta ei olisi koskaan saanu sekottaa keskenään millään lailla....

Hain kaverilta XP läppärin lainalle. Kokeilen sillä jokupäivä kun taas kiinnoistaa. Ducatin ohjelma muuten vaatii jonkinsortin lisenssin (ilmaisen?) ennenkun toimii kunnolla, näin olen ymmärtänyt.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125