Kirjoittaja Aihe: Uusi Guzzisti  (Luettu 7448 kertaa)

Niki

  • Viestejä: 9
Uusi Guzzisti
« : Huhtikuu 15, 2012, 02:12:40 ap »
Terve vaan kaikille! Olen uusi täällä ja kohtapuoliin pitäisi liittyä myös Gruppoon. Tuli gruppolaisen kaverin innoittamana lähdettyä näihin puuhiin. Joka vuosi on tullut MP-kuume ammuttua alas erilaisilla verukkeilla, mutta nyt MP-messut ja kaverin Californialla kurvailu pihamaastossa riitti sen verran pahan moottoripyöräkuumeen sytyttämiseen, että paluuta entiseen ei sen jälkeen enää ollut. Asiat ovatkin menneet nopeasti eteenpäin. Ajokouluun lähdin korottamaan korttiluokkaa vasta pari päivää sitten ja vaikka ajatuksissa oli katsoa ja kokeilla kortin saamisen jälkeen eri merkkisiä ja mallisia vaihtoehtoja eri hintaluokista, niin yksi asia johti toiseen ja lopputuloksena avoautoni vaihtuu nyt pyörään.

Tuli nimittäin eilen allekirjoitettua paperit ajamattomasta, mustasta 750cc Moto Guzzi Brevasta Helsingin Auto-Outletissa. Kyseessä siis ilmeisestikin Englannin tuontipyörä (Yksilössä mailimittari) ja vuosimallia 2010, mutta rekisteröimätön ja lupailivat, että tehdastakuu heidän kauttaan pelaa normaalisti jos jotain tulee. Ko. liikkeessä on myös myös todella upea Norge, mutta ensimmäiseksi pyöräksi se tuntui turhan isolta ja painavalta. Paljon en Guzzeista ennalta juurikaan tiedä, tai moottoripyöräilystä ylipäätään. 27 vuoden ikään mennessä ainoat 2-pyöräiset, jota on tullut aikaisemmin ajettua ovat olleet mopoja ja moposkoottereita. Breva vaan jotenkin "kolahti" ja päällä istuttaessa tuntui kovin luontevan kokoiselta ja näppärältä ensimmäiseksi moottoripyöräksi. Ajovermeet on myös hommattu, joten nyt vaan kelataan ajokoulussa tunnit läpi ja toivottavasti korttikin on taskussa toukokuun puoliväliin mennessä.

Italialaisiin päin olen ollut aina kallellaan ja 13 Alfa-Romeon kokemuksella vannoutunut Alfisti. Näinollen Moto-Guzzi tuntui luonnolliselta, yksilölliseltä valinnalta. Hieno, huikean hyvältä kuulostava moottori ja tyyli, jota japanilaiset "muovipyörät" eivät vaan pysty jäljittelemään.

Mitkäs näissä on huoltovälit ja onko jotain erityistä, mitä kannattaisi ottaa huomioon uuden Guzzin sisäänajossa? Onko Turun alueella Moto-Italia paras paikka hoitaa Guzzin huollot ja samalla varustehankinnat, kuten sivulaukut yms?

Norge 1200 GT 8V -17 (-15)

motoesa

  • Vieras
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2012, 07:07:03 ap »
"Mitkäs näissä on huoltovälit ja onko jotain erityistä, mitä kannattaisi ottaa huomioon uuden Guzzin sisäänajossa? Onko Turun alueella Moto-Italia paras paikka hoitaa Guzzin huollot ja samalla varustehankinnat, kuten sivulaukut yms?"

Onnea vaan laatuvalinnasta!
Eipä tossa sisäänajossa mitään suurenpia kommervenkkejä ole, rauhallista ajoa erikierroksilla, enkä nyt tarkoitta että kaasua täytyy koko ajan väännellä eri asentoon, ensihuolto on tonnin kohdalla, seuraat vaan mahdollisia vuotoja. Huoltoväli taitaa olla 5 tai 10th, mutta varmista se huoltokirjasta.
Huoltopaikkana motoitalia on ihan hyvä, mutta nykymääräysten mukaan takuu säilyy vaikka et käytä merkkiliikettä, mutta liike on oltava alan osaaja. Laukut ja laukkuraudat nyt saat melkein mistä vaan moottoripyörä tarvikeliikkeestä, ja valikoimatkin on laajemmat laukuissa.
Mittarista sen verran, minä vaihtaisin mailimittarin kilometrimittariksi, on ensinnäkin ittelle mukavempi ja myyntivaiheessa helpompi myytävä pyörä.
Huolettomia kilsoja ;D


TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2012, 08:37:14 ap »
Onnittelut hyvästä valinnasta ja tervetuloa Jalojen Moottoripyörien Maailmaan! :D

Sinulla on ainakin 150´000 km huoletonta motorismia edessä - jos ajat Guzzilla. 
Liity Gruppoon ja tule mukaan Bemböleen torstaisin ja kevätajelulle sekä muuhun mukavaan. Lisää näitä kotisivuilta.

Reima

  • Vieras
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2012, 09:23:26 ap »
Tervetuloa Gruppon ja onnittelut hienon pyörän hankinnasta.
750 Breva on hyvä ajaa ja porukassa on monia jäseniä, jotka tykkäävät siitä "kuin hullu puurosta".
Isompaan ei kokemukseni mukaan pidä olla kiirettä.

PK-seudulla Guy Wikström on tehnyt huoltoja oman toiminimensä puitteissa, mutta huhuja on kuulunut, että ottaako enää uusia asiakkaita. Guitsu on päätoimessa Espoon RM Heinolla ja siellä toimii huolloista vastaavana Guzzit hyvin tuntema Lahtisen Seija.

Motoitalia Oy:ssä olen pääsääntöisesti huollattanut ja pitänyt Guzzia myös talvisäilössä - palvelua parhaasta päästä.

Kannattaa tutustua tämän foorumin linkkeihin ja myös Facebookissa on omat sivut ja linkit myös Moto Guzzi World Clubin yhteyksiin.
Niiden kautta on mukava saada uutta infoa ja myös huomata miten innostuneita harrastajia on muuallakin kuin täällä kotoSuomessa.
Lisätarvikkeita kannattaa aina ensin kysyä ja "tinkiäkin" Motoitalia Oy:n Heipan tiskiltä ja myös italialaisilta toimittajilta kuten Agostini ja Stucchi Luigi saa tilattua jotain extraa netin kautta.

http://www.facebook.com/#!/groups/27758336392/

http://www.facebook.com/#!/groups/MotoGuzziWorldClub/

Reima

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2012, 09:28:56 ap »
Tervetuloa mukaan Niki!
Onnittelut moottripyöräilyharrastuksen löytämisestä!
Tätä jaloa lajia voi harrastaa niin monella tavalla. Kaikki tavat ovat oikein.
Toivottavasti sinä löydät sen oman tavan, joka sopii parhaiten juuri sinulle!

Toinen haluaa olla itsekseen pyöränsä kanssa, toinen hakee yhteisöllisyyttä samoin ajattelevien harrastajien parista.
Jos yhteisöllisyys kiinnostaa, niin Gruppoon liittyminen kannattaa!
Meillä on mukava porukka, jota yhdistää perinteikäs italialainen merkki.

Turvallisia kilometrejä!
t. Kimmo / Gruppon vpj ja tiedottaja
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2012, 07:18:52 ap kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2012, 17:31:54 ip »
Itsekin aloitin piiitkän tauon jälkeen juuri 750 brevalla.

Urbaani legenda nettisaiteilla kertoili silloin, että Guzzin kardaani ei tykkää matalilla kierroksilla vedättämisestä, niin pyrin pitämään kierrokset mahdollisuuksien mukaan päälle 3500-4000 pienemmälle vaihtaen. En tiedä sitten oliko todella tarpeeseen vai pelkkää hätävarjelun liioittelua. ???

  .

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2012, 19:39:46 ip »
3500 on hätävarjelun liioittelua. Päälle kolmetuhatta kun pitää, niin ei ravista liikaa eikä rasita voimansiirtoa. Jaksaahan se vääntää pienemmilläkin kierroksilla ja saundit on muhkeat, mutta ajan mittaan tulee erilaisia ongelmia esim ylimmän vaihteen rattaiden ennenaikaista kulumista. Terve tuloa Guzzistien joukkoon.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2012, 23:18:22 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #7 : Huhtikuu 16, 2012, 08:44:14 ap »
Tere tulemast Niki! PikkuBrevalla oon ajellu jo 50tkm eikä ole pyörästä puhti loppunu meikäläisen ajolla. Kepeä on Kustilla kurvailla ja sen jaksaa nostaa yksin ylöskin jos kylelleen sattuu pääsemään. On kokemusta aiheesta. Wikström on hyvä ja huokea huoltojen tekijä ja itekkin on helppo tutustua pyörän tekniikkaan. huoltomanuaaleja ja -sivuja löytyy netistä mukavasti. Tämä palsta on aivan ehotonta luksusta. Tietoa ja löytyy vähintäänkin riittävästi. Bensaksi käy 98E.

Pari linkkiä ohessa.

http://motoguzzimaintenance.wetpaint.com/

http://thisoldtractor.com/guzzi_training/

http://thisoldtractor.com/guzzi_training/

 
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motoesa

  • Vieras
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #8 : Huhtikuu 16, 2012, 09:32:57 ap »
PikkuBrevaa määkin olen ruvennut vähän kuolastaa, rupee noi raskaat pyörät jo olee hankalaa käsitellä kun tulee ikää ja vaivoja. Olen vaan hakenut Brevan painoa sekä tankin kokoa, mut eipä oo vastaan tullut, mikä se on?

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2012, 16:54:41 ip »
google haku "breva 750 weight":
http://www.bikez.com/motorcycles/moto_guzzi_breva_750_2008.php
182 kg kuivapainoa
18 litraa mahtuu tankkiin.

  .

edit: mitähän olin sekoillut, nyt tuo haku on oikein.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2012, 21:08:12 ip kirjoittanut Olli »

motoesa

  • Vieras
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2012, 21:01:43 ip »
Kiitos Olli, löysin. Mielenkiintoinen pyörä, mutta tankki saisi olla suurempi sen verran että pääsisi 4-450km >:(
Kyllä sopivan painoinen on, painaa saman verran kuin emännän 535 Virago jolla oon tään päivän matkustanut.
Se on paljon kun pyörä painaa n.100kg vähemmin kun Norge ja kaupunkissa tosi kiva käsitellä ;D

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #11 : Huhtikuu 17, 2012, 07:47:50 ap »
Kyllä 750Brevalla se 400 km justiinsa menee siistissä matka-ajossa ja kesäkelillä kantateitä pitkin. Normi tankkausväli mulla on 300 km ja tolloin tankkaan n. 13 l.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Bensatankki
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2012, 08:12:58 ap »
Eikös siinä Viagr...Viragossa ole bensatankki reippaan taskumatin kokoinen? Kuulemma Tampereelle mennessä pitää kerran tankata...

Sunnuntaina syttyi Calissa bensavalo 230km kohdalla. Kokemukseni mukaan tankkiin mahtuu nyt n. 12 litraa. Tosin ajo oli semmosta nautinnollista köröttelyä ja maisemien ja kevään katselua - tosin kaksi päällä.

Nyt taas tuo Suomen kesä näyttää pahimman puolensa: Espoossa sataa räntää...Ja just kun olin saanut Timantin tallista...huoh!  :-[ :-\ :'(

motoesa

  • Vieras
Vs: Bensatankki
« Vastaus #13 : Huhtikuu 17, 2012, 08:54:30 ap »
Eikös siinä Viagr...Viragossa ole bensatankki reippaan taskumatin kokoinen? Kuulemma Tampereelle mennessä pitää kerran tankata...

Sunnuntaina syttyi Calissa bensavalo 230km kohdalla. Kokemukseni mukaan tankkiin mahtuu nyt n. 12 litraa. Tosin ajo oli semmosta nautinnollista köröttelyä ja maisemien ja kevään katselua - tosin kaksi päällä.

Nyt taas tuo Suomen kesä näyttää pahimman puolensa: Espoossa sataa räntää...Ja just kun olin saanut Timantin tallista...huoh!  :-[ :-\ :'(
Viragossa on tosiaan jaffa pullon kokonen tankkin, 262km pääsee sillä, tuli meinaan viime kesänä koitettua >:(
En kylläkään aja sillä kun tässä mökistä näköyhteyden päässä :D
Mulla ja kalissa sytty valo 230km ja yleensä ajoin semmosen n.300km ja tankkasin, paras oli 405km ja meni 18,7 Lit. ajamalla mittarille saakka, varakannu oli kyllä matkassa mukana, eri syystä ;D

Niki

  • Viestejä: 9
Vs: Uusi Guzzisti
« Vastaus #14 : Huhtikuu 19, 2012, 01:14:11 ap »
Kiitos ja kumarrus erittäin hyvistä huoltoon ja käyttöön liittyistä vinkeistä, linkeistä ja keskustelusta tähän asti! Siinä on siis jotain perää, kun sanotaan Guzziharrastajilla olevan tavallista syvällisempi suhtautuminen omaan merkkiin. Motoesalle kiitos tuosta mittarin vaihtovinkistä. Täytyypi tiedustella mitä km-mittari tuohon kustantaa. Tuli pyörää vakuutettaessa muuten taas todistettua hintaerojen olevan yllättävän suuria eri yhtiöiden välillä. Itse vahinkovakuutusten myyntihommia tekevänä tämä ei sinäänsä ollut mikään yllätys. Kaikkia yhtiöitä en soitellut läpi, mutta pikaisen kierroksen jälkeen parhaat hinnat löytyi itselle Trygistä ja Turvasta parin kympin sisällä toisistaan vastaavilla turvatasoilla.

Oli tarkoitus lähteä huomenna hakemaan pyörä liikkeestä ja ajaa se kaverin kanssa kotiin. Kelit ei tosin tunnu nyt ajamista suosivan, joten päätettiin ottaa pyörä matkaan pakun kyydissä, ei viitsi liikkeeseenkään jättää seisomaan, vaikka korttia ei vielä olekaan. Uutta Guzzia katsoo kuitenkin mieluummin omassa tallissa kuin läppärin näytöltä, olkoon se kuvissa kuinka hieno tahansa...

Norge 1200 GT 8V -17 (-15)