Mienkäs nuo kärähtivät? Ajossa vai hävisikö toiminta talven aikana?
Guzzin säätöohjeista saattaa löytyä toimintaohjeita missä kehotetaan irrottamaan tulpan johto
käyvästä moottorista. Jos näin joku oikeasti toimii, tuhoutuu sytytyspuola takuuvarmasti.
Vika ei välttämättä tule esille heti vaan joskus myöhemmin parhaassa rankkasateessa.

Sytytysjärjestelmän korkeajännitepuolen jännite on senverran iso, että kipinä hypää jossakin
muualla kuin tulpasa, jos tulpan hattu on irrotettuna. Todennäköisesti läpilyönti tapahtuu
puolan ensiö ja toisiokäämien välillä. Silloin kipinä poltaa puolan sisälle valmiin polun mitä
se sitten joskus tulevaisuudessa käyttä. Tai kipinä lyö toisio ja ensiöliittimen välillä
puolan ulkopuolella samoin seurauksin. Tällöin salamointi on jo sellaista, että sen kuulee jopa
Guzzin normaalin käyntiäänen seasta.
Toisiopuolen jännite saattaa eksyä myös sytytysboxiin ja tuhota sen jos tulpanjohtoja irrottelee
käyvästä moottorista.
Sama ilmiö tapahtuu silloinkin kun rikkinäinen tai sopimaton tulpanjohto tai hattu aiheuttaa
toisiopuolelle kasvaneen vastuksen. Pitäisi olla tulpanjohdossa 5-10 kohmia. Jos vastus on ääretön
voi tulpan hatun tai johdon hiili"sielu" olla palanut ta murentunut.
Onhan sinulla oikenlaiset puolat? Kapasitiiviseen (tyristorisytytys,kondensaattorisytytys) tarkoitetut puolat eivät
toimi normaalissa induktivisessä (kärjet, transistorisytytys) systeemissä.
Ja onhan puolat tarkoitettu 12V järjestelmään? (6V puolia voi käytää sarjaankytkettynä 12V järjestelmässä, mutta
ei onnistu Guzzissa. Tai jaa, Lucas Ritan voisi ehkä virittää toimimaan noin.)
Pekka