Kirjoittaja Aihe: Puola ei kestä  (Luettu 4428 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Puola ei kestä
« : Huhtikuu 12, 2012, 21:26:10 ip »
Cali kakkonen on alkanut kärventää puolaa oikealta puolen. Tänään meni kaksi... Olivat kyllä (onneksi) molemmat tuommosia 10-20€ halpiaisia mutta pitäisi kai niittenkin yli 50km sentäs kestää.
Yksi orginaali marelli mulla on hyllyssä mutta en uskalla sitä laittaa ennenkun joku selitys löytyy.
Mikä puolan kimppuun voi noin käydä? Oomit oli molemmissa kärähtäneissä oikeaa luokkaa ja kärkivehkeeseen tarkoitettuja. Voiko huono konkka aiheuttaa puolan hajoamisen? Ei nekään kyllä vanhat ole.  
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2012, 07:12:42 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

JuhaV

  • Vieras
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #1 : Huhtikuu 14, 2012, 12:22:31 ip »
Tuliko puolahomma jo kuntoon ?

Kai se puolan surman ainoa sähköinen syy (poislukien siis mekaaniset tällit) voi olla vain ylijännite tai ylivirta. Ensiksi mainittu aiheuttaa läpilyönnin käämistössä ja jälkimmäinen ylikuumentaa käämin joka johtaa sitten eristeen pettämiseen.

Toimiko ne halpispuolat aikaisemmit vai kärähtivätkö heti kättelyssä kun niitä kokeilit ?

Jos toimivat aikaisemmin niin onko latausjännite kohdillaan ? Sillä selittyisi ylijännitevaurio. Jos taas jännite on kohdillaan niin onko joku asia muuttunut siten että puolat olisivat pidempään virta kytkettynä jolloin esim. kone stopissa mutta virta päällä ne tulisivat keitetyiksi. Voi olla että Cali 2 sammutettaessa aina haluaa pysähtyä siten että oikean puolan puolalle jää virta päälle ?

Jos olivat uusia puolia jotka eivät olleet ennen käytössä niin ovatko varmasti sellaisia joiden kanssa ei ole tarkoitettu käytettäväksi etuvastusta (helpottamaan kipinää startissa kun jännite putoaa starttimoottorin takia). Jos etuvastus puuttuu tuollaisista niin virta on normitilanteessa liian iso ja puola ei kestä.

- JuhaV

EDIT : Konkassa ei riittäne varausta siihen että sen sisältämä energia puolan tappaisi. Sen konkan saama energiakin kun on aina sieltä puolasta itsestään peräisin.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 14, 2012, 23:28:03 ip »
Hain motonetista puolan ja taas toimii. Kauanko toimii niin jää nähtäväksi. Pitää tutkia enempi jos tuokin pimenee pian.

Ensimmäinen kesti syksystä tosissapäivään ja seuraava kesti 50km. Molemmat pimeni ajaessa ilman ennakkovaroituksia.

En tuohon ylijännitteeseen tai ylivirtaan jaksa uskoa koska toisen puolen puolan kanssa ei ole murheita. Latausjännite on normaali.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 14, 2012, 23:33:21 ip »
Mienkäs nuo kärähtivät? Ajossa vai hävisikö toiminta talven aikana?
Guzzin säätöohjeista saattaa löytyä toimintaohjeita missä kehotetaan irrottamaan tulpan johto
käyvästä moottorista. Jos näin joku oikeasti toimii, tuhoutuu sytytyspuola takuuvarmasti.
Vika ei välttämättä tule esille heti vaan joskus myöhemmin parhaassa rankkasateessa. ;D
Sytytysjärjestelmän korkeajännitepuolen jännite on senverran iso, että kipinä hypää jossakin
muualla kuin tulpasa, jos tulpan hattu on irrotettuna. Todennäköisesti läpilyönti tapahtuu
puolan ensiö ja toisiokäämien välillä. Silloin kipinä poltaa puolan sisälle valmiin polun mitä
se sitten joskus tulevaisuudessa käyttä. Tai kipinä lyö toisio ja ensiöliittimen välillä
puolan ulkopuolella samoin seurauksin. Tällöin salamointi on jo sellaista, että sen kuulee jopa
Guzzin normaalin käyntiäänen seasta.
Toisiopuolen jännite saattaa eksyä myös sytytysboxiin ja tuhota sen jos tulpanjohtoja irrottelee
käyvästä moottorista.
Sama ilmiö tapahtuu silloinkin kun rikkinäinen tai sopimaton tulpanjohto tai hattu aiheuttaa
toisiopuolelle kasvaneen vastuksen. Pitäisi olla tulpanjohdossa 5-10 kohmia. Jos vastus on ääretön
voi tulpan hatun  tai johdon hiili"sielu" olla palanut ta murentunut.
Onhan sinulla oikenlaiset puolat? Kapasitiiviseen (tyristorisytytys,kondensaattorisytytys) tarkoitetut puolat eivät
toimi normaalissa induktivisessä (kärjet, transistorisytytys) systeemissä.
Ja onhan puolat tarkoitettu 12V järjestelmään? (6V puolia voi käytää sarjaankytkettynä 12V järjestelmässä, mutta
ei onnistu Guzzissa. Tai jaa, Lucas Ritan voisi ehkä virittää toimimaan noin.)

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2012, 13:24:51 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 15, 2012, 07:46:30 ap »
Jos tosiaan vika tulee vain toiselle puolelle ja normaalisti ajaessa niin Pekan mainitsema huono tulpanjohto/liitos on kyllä erittäin todennäköinen syy.

Jos pitää kokeilla pyttyjen toimintaa kipinä hävittämällä niin kannattaa laittaa pieni 5 cm pätkä johtoa sinne tulpanhatun sisälle siten että toinen pää on tyrkyllä hatun ulkopuolella. Silloin kipinän voi hetkeksi maadoittaa tökkäämällä johdon toisen pään runkoon (hanskat kädessä tai eristetyn työkalun avulla). Tuolloin ei tarvitse nykäistä hattua irti ja aiheuttaa hallitsematonta kipinöintiä puolassa tai muualla. Älkää kuitenkaan polttako pyöräänne tällä tavoin sytyttämällä bensat pytyn ulkopuolella.

Olikohan niin että vanhoissa puolissa oli oikein öljyä eristeenä joten pienet sisäiset läpilyönnit korjautuivat itsekseen. Kuivemmat eristeet on arempia.

- JuhaV

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 15, 2012, 13:21:31 ip »
Olikohan niin että vanhoissa puolissa oli oikein öljyä eristeenä joten pienet sisäiset läpilyönnit korjautuivat itsekseen. Kuivemmat eristeet on arempia.

- JuhaV

Silloin kun laitoin LM:n kansiin tuplatulpat, ostin tarvikekaupasta halvimmat kaksipäiset (HDseen tarkoitetut)
puolat mitä löytyi. Nuo olivat öljytäytteiset, öljyllä eristetty ja -jäähdytetty puola hölskyy kun sitä heiluttelee.
Läksin sitten koeajolle Tunisian FIM-ralliin. Havainto koeajolla oli, että toinen puola lakkasi toimimasta paikan pällä ja
tuli asiaa paikalliseen varaosakauppaan. Kaksipäistä ei löytynyt, mutta kotiin tultiin kolmetulppaisella Guzzilla,
mikä oli joidenkin mielestä hauskaa? Toinenkin puola alkoi pätkiä kotimatkalla jossain Puolassa mutta toi
kuitenkin kotiin saakka. Molemmista puolista oli tärinä irroittanut sisuskalut. En suostunut ottamaan takuuna
uusia samanlaisia. Sain vaihdettua ne ajosaappaisiin ;D
Elikkä voivathan ne puolat olla vain huonoja ja kestämättömiä?

Pekka
Sohc van Helmi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 15, 2012, 17:52:11 ip »

Elikkä voivathan ne puolat olla vain huonoja ja kestämättömiä?

Pekka

Tämä on hyvinkin mahdollista. Ja todennäköistä. Tuo uusinkin maksoi huimat 11,90e. Taunuksessa samanlainen puola kyllä kestää. Tai no, ei sillä paljoa ole ajettu mutta kuitenkin.

Kaikki puolat on/oli oomeiltaan oikeita, sitä luokkaa mitä orginaalitkin. Ja 12V. Johdoissa ja hatuissa on molemmin puolin samat vastukset.
Käyvästä moottorista en hattuja irti vetele.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 15, 2012, 22:19:42 ip »
Oma LM käy nyt nätisti Ducatin puolalla. On kulkenut noin 5 vuotta näillä. Ennen oli ongelmia moottorin matalalla kierrosalueella - ei mennyt hyvin alle 2000 ja tyhjäkäynnillä pari -kolmen vuoden aikana. Tyhjäkäyntisäätö ei oikein onnistunut millään.
Ja tulpahatut tuli vaihdettu NGK-merkkisille jo muutama vuosi ennenkuin tä "puolaongelmaaika". Ja laiton johdotkin samalla uusiin.
Nyt ei oo mitään isompia tai pienempia ongelmia - ainoastaan huono kylmä ja sateinen kevätsää Pohjanmaalla. (Kuulin tänään, että Lapissa on metri lunta vielä - jos ootte sinnepäin menossa.)


 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Puola ei kestä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2012, 21:35:57 ip »
Tuntuu halpispuola pelaavan. Taisi vika olla vaan huonossa liitoksessa puolan ja tulpanjohdon välissä.
Öljytäytteisiä nämä on ja sen verran isoja mökkylöitä että hätinä sivuposki mahtuu paikalleen.

On se vaan hieno pyörä ajella. Kun ei kiirettä pidä  :D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125