Kirjoittaja Aihe: California 1400  (Luettu 170076 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California 1400
« Vastaus #180 : Marraskuu 16, 2012, 12:54:58 ip »
Vastasit, Aapo, itse kysymykseesi. Sana -laaja- käsitteenä tekee rungosta riittävän jäykän. On myös huomioitava että takahaarukka on laakeroitu runkoon eikä voimansiirtoon/moottoriin kuten on parissa muussa kumipuslaratkaisussa.
Tässä ratkaisussa ei pelata kuitenkaan kovin suurilla tehoilla että runkoon kohdistuisi siitä johtuen merkittäviä kuormia. Suurimmat kuormitukset tulevat tien epätasaisuuksista tai ajotavasta. Varmaan tälläkin pystyy ajamaan siten kuin esim kumiripusteisilla FLH-Harrikoilla: vältetään sellaisia tilanteita jossa rungon käsiteltävyys käy hankalaksi. Ajetaan siis hiljaa ja arvokkaasti nauttien moottorin käyntiäänestä ja sykkeestä ihailevien katseiden alla.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: California 1400
« Vastaus #181 : Marraskuu 16, 2012, 14:12:36 ip »
Tonti-rungollisissa moottorin kiinnitykset jäykistävät rungon alaosan erittäin jäykäksi laataksi, mutta rungon yläosaan ei ole haettu jäykkyyttä moottorista. Jos vertaa sitä tuohon uuteen runkoon niin uudemman rungon yläosa on kahdella isolla putkella toteutetuna melkoisen jäykkä kapistus Tonti-runkoon verrattuna. Varsinkin jos öljypohjan alapuolella on runkoputkien välillä vinositeitä, levy tai jotain muuta ristiin jäykistävää elementtiä, niin uusi runko on vanhaa jäykempi. Tuo Tonti-runko on ainakin Millessä aika joustava, kaikki nopeus päälle 150:n on hiukan hetkuttelua.  Brevassa on moottori selkeästi osa runkoa ja sen kyllä tuntee kun istahtaa puikkoihin, ennemmin loppuu koneesta paukut kun kuskilta ajamisen ilo. Ilmeisesti on kuitenkin niin, että pyörän rungolle on eduksi jos se ei ole ihan umpikivi -jäykkä.

Nykyaikana, kun lujuus- ja jäykkyyslaskelmat voidaan tehdä FEM:llä hyvin tarkasti, on rungon suunnittelu ihan uudella dekaadilla vanhoihin hyviin aikoihin verrattuna. En vähääkään epäile, etteikö Rooman imperiumin jälkeläiset hallitse tuota puolta suunnittelussa. Jenkkimarkkinaa silmälläpitäen kumityynykiinnitteinen moottori saattaa olla hyvinkin tärkeä pointti.

  
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2012, 12:25:02 ip kirjoittanut egon »

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: California 1400
« Vastaus #182 : Marraskuu 17, 2012, 08:44:36 ap »
Moro,
Ilmeisesti keskiseisontatuki puuttuu!?
Toivottavasti sellaisen saa, edes lisävarusteena?

Sivulaukkujen kapasitettii on ilmeisesti vain 35 litraa.
Ei siis järin paljon, varsinkin kun ylhäältä täyttö on hieman epäkäytännöllinen.
Onko Vintagessa samankokoiset sivulaukut?
Kuvissa uuden Calin laukut näyttävät hieman paksummilta!

Mahtavan kokoiset takalaukut (60 tai 50 lit) korvaavat toki sivulaukkujen "epäkäytännöllisyyttä".
Vielä en ole nähnyt yhtään kuvaa, jossa olisivat paikoillaan.
Toivottavasti sopivat hyvin tyyliin ja sivulaukkujen eteen/ylöspäin avautuvat kannet aukeavat ongelmitta!
t. Kimmo
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2012, 10:56:08 ap kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: California 1400
« Vastaus #183 : Marraskuu 17, 2012, 09:37:54 ap »
Tuo Youtubelinkki Eicmasta oli hyvä! Kun tulee (toivottavasti vielä jonkun aikaa) ikää lisää, pitänee jollakin aikavälillä alkaa katselemaan pleksin läpi, eikä vain ylitse. Eläkepyöräksi tuli nyt uusi ykköstavoite. Pyörä on hieno.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California 1400
« Vastaus #184 : Marraskuu 18, 2012, 17:42:08 ip »
Osittain keskitukea voi omassa tallissa korvata Harrikoihin tarkoitettu hydraulinen nostin koska runkoputket alla ovat suorat ja vaakasuorassa.
Niin kuin tämän tyyppinen: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Moottoripyoran-nosturi-680-kg-82414/

Nostimessa on hyvä puoli se että pyörän voi ajaa tallista ulos ja sisään koska nostimella voi pyörän kääntää tulosuuntaansa. Toinen hyvä puoli nostimessa on että se nostaa yli 600 kg että lastattu Californiakin sillä nousee lattiasta.

Guzzr

  • Viestejä: 671

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: California 1400
« Vastaus #186 : Marraskuu 19, 2012, 07:56:40 ap »
Nostimessa on hyvä puoli se että pyörän voi ajaa tallista ulos ja sisään koska nostimella voi pyörän kääntää tulosuuntaansa. Toinen hyvä puoli nostimessa on että se nostaa yli 600 kg että lastattu Californiakin sillä nousee lattiasta.

Tarvii vaan kohtuullisen reilusti lattiapinta-alaa, että mahtuu pyörähtämään ympäri.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: California 1400
« Vastaus #187 : Marraskuu 19, 2012, 11:48:28 ap »
60-luvulla rakennetun kerrostalon autotallissa on ainakin tarpeeksi tilaa vaikka auton peilit joutuu kääntään kyljen suuntaisiksi. Testattu Brevalla ja California kolmosella tuon mainitsemani nostimen avulla. Isompia pyöriä kun taloudessa ei ole. Myös lykkimällä eestaas saa ko tallissa kääntymään mutta esim Centauron kääntämiseen menee aika kauan kun sen etupyörä ei paljon käänny. Vekslaamalla T3 ja Benelli Sei kääntyy parhaiten, Cali3 jollain lailla kuten Brevakin. Mutta pyörällisellä nostimella on nopeempaa.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: California 1400
« Vastaus #188 : Marraskuu 19, 2012, 13:06:35 ip »
Kimppatallissa käyttökelpoinen härveli. Välttyy ylenmääräiseltä sahaamiselta ja nosteluilta. Säästää selkää eikä tuu kolhuja niin helpolla.
Forza Moto Guzzi!

MPR3soft

  • Vieras
Vs: California 1400
« Vastaus #189 : Marraskuu 19, 2012, 13:23:56 ip »
Olen useasti kääntänyt Grison, Norgen ja BB1:sen paikallaan myötäpäivään tarvittavan 180 astetta tallissa tai ulkona, jos olen pysäköinyt epähuomiossa etupyörä seinään tai jotain estettä päin. Vie enemmän aikaa ja tilaa suuren kääntösäteen takia, jos joutuu vekslailemaan mopoa sen  tarvittavan puoli kierrosta, jotta saa perän seinää päin ja täten vaivattoman lähdön kun lähtee taas liikenteeseen.  

Onnistuu tietysti parhaiten asfaltilla tai muuten riittävän kovalla alustalla. Nurmikolla tai hiekalla sivuseisontatuen porautuminen maahan estää manööverin.. ja mopo saattaa karata käsistä  :'(

Eli pyörä kallistetaan sivuseisontatuen varaan, vasen käsi ohjaustangolla ja oikealla hyvä ote jostain peräpäästä ja pyörä tuetaan lonkkaa vasten ja sitten vain käännetään pyörää puoli kierrosta oikealle! Tämä ei ole voimalaji  8) Kannattaa ensin kokeilla muutaman kerran kallistamista lonkkaan tukien löytääkseen oikean kallistuksen, jolla saa etu- ja takapyörän kitkan riittävän pieneksi kääntämisen onnistumiseksi  ;D

Toimii näissä nuorisomopoissa. Calin sivuseisontatuesta tai sen tukevuudesta minulla ei ole mitään kokemusta, mutta teoriassa tasapainon löytyminen taitaa olla ratkaisevampaa kuin pyörän paino  ???

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: California 1400
« Vastaus #190 : Marraskuu 19, 2012, 15:08:46 ip »
Ei taida guzzien sivutuet olla tukevimmasta päästä ylipäätään. Calissa on hd-tyyppinen, pitkä ja kauas ulottuva sivutuki. Keskituki on tukevampi ja sen varassa kääntö sujuu.
Centaurossa on niin heppoinen sivutuki, ettei sitä voi hyödyntää kääntelyyn ollenkaan. Käyttäminenkin vaati satulasta nousemista joka kerralla. Keskitukea ei vakiona ole.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California 1400
« Vastaus #191 : Marraskuu 19, 2012, 16:10:58 ip »
>>...pyörä kallistetaan sivuseisontatuen varaan, vasen käsi ohjaustangolla ja oikealla hyvä ote jostain peräpäästä ja pyörä tuetaan lonkkaa vasten ja sitten vain käännetään pyörää puoli kierrosta oikealle! <<

Joo...olin joku vuosi takaperin ajokoulutuksessa, jossa opettajalla oli kevyt 650cc enduro. Hän näytti tuon tempun ja käski kokeilemaan. Talutin ko. herran Calin viereen ja pyysin näyttämään miten tuo tehdään. Jäi tekemättä. Minulla on ihan oikea mielenkiinto olla paikalla näkemässä miten Cali otetaan syliin ja käännetään. Soitelkaa, kun lupaatte näytää...  ;)

Sama mies opetti miten pyörä käännetään pienessä tilassa. Teki sitten eriön keiloilla ja näytti ko. pyörällä miten homma sujuu. No näytin sitten Calilla, mitä tarkoittaa ison pyörän kääntösäde. Ei nimittäin mahtunut kääntymään ko. tilassa vaikka oli "kaikki oikealle".

Mutta muuten menee mukavasti.

                                                Ja - - - mukeja on vielä jokunen! Ostamaan - hopi, hopi!





Kaijus

  • Viestejä: 793
Vs: California 1400
« Vastaus #192 : Marraskuu 19, 2012, 16:15:07 ip »
Kimmohan kaipaili keskiseisontatukea ...

Ei ole ainakaan tehtaan lisävarustelistoissa, mutta tällainen maininta löytyy ainakin siitä Vierailijan antamasta linkistä (http://www.motorcycledaily.com/2012/11/2013-moto-guzzi-california-1400-touring-and-custom-new-flagships-for-legendary-italian-marque/ ):

"Garage stand.

This accessory is very useful for periods when the bike is not being used. It supports the vehicle in the correct position during small upkeep and maintenance jobs."

Eli semmonen täytyy sitten pakata tarakalle mukaan, jos reissussa haluaa pyörälle pientä "upkeeppiä" tehdä  ;D

Pyörä näyttää aina vaan komeammalta, mitä enemmän noita kuvia katselee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: California 1400
« Vastaus #193 : Marraskuu 19, 2012, 18:00:06 ip »
Oma talli on n.130 neliötä, eikä siellä mahdu kääntämään pyörää ympäri. Yhtäkään niistä n.. kymmenestä kaksipyöräisestä itse asiassa. Työkalujen määräkin saattaa tuota hieman häiritä.

Mutta asiaan, itselläni on sen verran kait treenattu selkä ja näppivoimat, että kyllä nostamaan Calin painoisen pyörän siten, että voin sitä kiertää etupyörän varassa. Olen kylläkin harkinnut isomman pyöränosturin hankkimista. Tuo nykyinen Bilteman malli on kyllä kätevä ja ketterä myös mopon siirtelyyn. Kun pyörän sitoo tasoon kiinni voi sitä pyöritellä turvallisesti ympäri tallia.

Onko nuo 1400:n alarunkoputket oikeat runkoputket, vai pelkät astinlautojen "ripustimet"? Ei ihan selviä kuvista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: California 1400
« Vastaus #194 : Marraskuu 19, 2012, 18:14:48 ip »

Huhua ??

Messuilla Milanossa oli henkilö istunut  Gruppo Moto Guzzi Finladian paidassa  MG1400 :n satulassa...
JA irti ei lähtenyt sarvista kuin isoin voimin ;D
Vai  onko joku mennyt MYYMÄÄN paitansa  ???

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää