Kirjoittaja Aihe: Nopeita Guzzeja?  (Luettu 23509 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #30 : Helmikuu 07, 2012, 09:50:07 ap »
Kyllä joo. Mutta pitempään vedätettäessä tulee rauta kurkkimaan tuostakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #31 : Helmikuu 07, 2012, 15:34:38 ip »
Veikkanpa, että ne Jussin Guzzin huiput on ajettu Chimayn katuradalla. Siellä on sen verran pitkä suora, että kerkiää huippunopeutta tavoitella pidemmälläkin välityksellä.

Siellä muuten myös hajosi todella monta pyörää ja ei vain ilmajäähdytteisiä 2-tahtisia. Kärkipään pyöristä hajosi monta Bsa:ta ja Triumphia ja ne on yleensä kestäneet hyvin.

Hieno kisa muuten käydä paikanpäällä katsomassa, jos sattuu ajankohta sopimaan vaikkapa jonkin muun matkasuunnitelman yhteyteen.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #32 : Helmikuu 07, 2012, 20:55:10 ip »
Minkähänlaisiin vauhteihin MGS-01 pystyis? Esim. tässäkin artikkelissa: http://www.motorcyclistonline.com/firstrides/moto_guzzi_mgs_01_corsa/index.html
mainitaan mm. mäntien öljyruiskut ja kai tommonen muutenkin on rakennettu ainakin periaatteessa kestämään myös parin kolmen kilsan kaasu pohjassa ajo.

SMR

  • Viestejä: 1
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #33 : Helmikuu 23, 2012, 15:19:44 ip »
Morjens!

Vähän haluaisin selventää näitä harhakuvia mitä täällä on pyörien huippunopeuksista ollut. Ensiksikin Suomessa lentokentällä ei ajeta enää pidempää matkaa kuin seisovaa mailia, jossa kiihdytetään 1,6km ja mitataan loppunopeus. Siinä ei absoluuttista huippunopeutta saada tehokkaalla vakiopyörällä selville(mikäli välitys ei lopu kesken), aika lähelle kyllä päästään.

170mph ei todellakaan tarvitse todellisena huippunopeutena kovinkaan suurta tehomäärää, mikäli pyörässä on hyvä aerodynamiikka/suojaava kate. Ja kuskilla asialliset ajovarusteet sekä tekniikka.

Itse ajoin -01:llä 750 GSX-R:llä kyseisellä mailin matkalla 275km/h tutkatun nopeuden kesällä 2011 Hallissa. Pyörä vakio(madallettu kiihdytyksen helpottamiseksi+ välitys optimoitu tuohon mailin matkalle). Tehoa n.130hp takarenkaalla. Todellinen huippunopeus +280km/h. Ja olin 180cm/90kg tuolloin, eli pienempi kaveri voisi päästä paremminkin aerodynaamiseen ajoasentoon, ja kovempiin nopeuksiin. Uskoisin tuon pyörämallin olevan teholuokassaan parhaita kulkupuolen suhteen, esimerkiksi uudemmilla huomattavasti tehokkaamilla(+150rwhp) r1:llä ja CBR1000rr:llä tuo 270km/h seisova maili on arkipäivää, jos kuski ei ole erityisen pienikokoinen. Koska esim. em. pyörissä ei ole juurikaan suojaavaa katetta.


Gen1 Hayabusalla ei seisovalla maililla vakiona 300km/h helposti ylity, mutta huippunopeutena aivan varmasti.

Nopeimmat vakiopyörät ovat selkeästi lentokenttäajojenkin perusteella Gen2 Hayabusa ja  BMW S1000rr, mikäli välitystä on jatkettu(+nopeudenrajoitin poistettu). Molemmat menevät vakiovälityksellä kierrostenrajoittimeen jo n. kilometrin kiihdytyksen jälkeen. Gen2 Busassa tämä tapahtuu 308-310km/h kohdalla, ja S1000rr:ssä 303-304km/h. Vakiobusalla(rajoitin pois) ja korkeammalla takarenkaalla(hieman pidempi välitys) ajoi eräs herra viime kesänä Joensuussa 315km/h tutkaan maililla, ja vieläkin oli ehtinyt rajoittimeen ennen tutkapistettä. S1000rr pidemmällä välityksellä joku ajoi Hallissa 317km/h mailin matkalle.

Vakioksi katson sellaiset moottoripyörät, joiden mahdolliset muutokset eivät nosta moottorin huipputehoa merkittävästi. Tai ole rankemmin muutettu aerodynamiikkaa. Varmasti gen2 Hayabusa menee yli 200mph todellista huippunopeuta rajoitin poistettuna, mikäli välitystä on jatkettu riittävästi. Samoin BMW s1000rr. Aerodynamiikka- ja välitysmuutoksillahan vakio (putkiviritteinen) gen2 Busalla on vedetty 327km/h seisovan mailin nopeus täällä Suomessa.

Moottoripyörällä kovaa ajaminen on vaan pitkälti taitolaji, kuskin ajoasennon merkitys pyörän aerodynamiikkaan on valtava. Jotkut ei vanhalla Hayabusallakaan tahdo päästä lentokentällä yli 270km/h.


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #34 : Kesäkuu 08, 2014, 01:03:45 ap »
7.6. (Lpr ilmailupäivä) taulukossa alempana ovat hitaimmat, ensin sekunnit 0-400 m ja nopeus 1602 metrin kohdalla. Nopein oli ahdettu Busa 387 km/h (nopein rekisterissä oleva 329 km/h). Esimerkkejä rekisterissä olevista muista pyöristä: BMW S 1000 RR 307 km/h, Suzuki GSX R 1000 295 km/h, Kawasaki ZZR 1400 290 km/h, Yamaha R1 275 km/h, KTM Duke 260 km/h, Aprilia RSV Mille R 256 km/h.

V11 Workshop Manual: ”Suurin nopeus ilman lisävarusteita, vain kuljettaja, 220 km/h (EU-Norm)”. Kun kokonaisvälitys moottori-takarengas on 1:417 ja takarengas 180/55-17, antaa yksi löytämäni Excel suurimman tehon kierrosluvulla 7800 rpm juurikin 222 km/h.  Ajamani 202 km/h vastaa saman taulukon mukaan kierroksia 7100 rpm. Matkaa oli kyllä, siinä sen kun odotteli liputusta...


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2018, 22:18:07 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #35 : Syyskuu 23, 2014, 23:16:28 ip »
"1973 Moto Guzzi V7 Sport Vintage Racebike Current Bonneville Landspeed Records. The World's Fastest V7 Sport - 156.233@Bonneville" (251 km/h)

http://www.ebay.com/itm/121439613560

Kun klikkaa kuvaa pääsee selaamaan niitä suurempina.
V11 - it defines you.

Topi K

  • Viestejä: 45
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #36 : Syyskuu 24, 2014, 12:56:40 ip »
Törmäsin tänään työaikaa väärinkäyttäessäni tämmösille sivuille: http://www.cityhistory.us/cookedgoose/2001photos.htm

Ihan noin sivuhuomautuksena: tuon kokokatteisen musta-punaisen Le Mansin tankin kyljessä on myös minun nimeni.

Homma lähti liikkeelle silloisella Ameriikan Moto Guzzi -postituslistalla ja rahoitus koottiin myymällä T-paitoja yms krässää ja lahjoituksia. Ostin pari T-paitaa ja lahjoitin jonkin summan kyhnyä hankkeeseen; tuosta sain iloksi T-paidan, jonka hihansuussa lukee "Team Sponsor", ja vielä siis nimen pyörän tankkiin.

Ja koska tämä on Internet, eli "Pics or it didn't happen" eikä ensimmäisen viestin kuvien reso riitä nimien lukemiseen tankista:







Tällä porukalla  oli sitten aiempikin nopeusveto Bonnevillessä, vuonna 1999; silloin tuli (erään toisen omistamani T-paidan mukaan) enkka parissa luokassa.

Näin asian muistelisin olevan, mutta kun tuo porukka teki useampia Bonnevillen-reissuja, en ole enää täysin varma vuosista. Ehkä olinkin sponsorina 1999, ehkä se oli 2001. Onhan tuosta jo aikaa. Mutta vaikka "not been there, ain't done that" niin "got the T-shirt".

Erään kerran kuitenkin sfnetin aikana muudan keskustelija siellä (sfnet.harrastus.moottoripyörät tai jotain) näki nimeni jossakin Ameriikan lehdessä tuon Le Mansin tankin kyljessä ja kysyi, onko tämä sama henkilö joka sfnettiinkin kirjoitteli.

-Topi

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #37 : Toukokuu 27, 2018, 22:29:25 ip »
Lainaus
V11 Workshop Manual: ”Suurin nopeus ilman lisävarusteita, vain kuljettaja, 220 km/h (EU-Norm)”. Kun kokonaisvälitys moottori-takarengas on 1:417 ja takarengas 180/55-17, on nopeus suurimman tehon kierrosluvulla 7800 rpm juurikin 222 km/h

Tänään pääsi suoraan lähtöviivalle (Lpr, kevään ilmailupäivä) - taisi tulla kävijäennätys, arvelivat. Nyt 204 km/h, siihen kierroslukumittari tyssäsi 7200 kohdille, sitä köröteltiin sitten "puoli kenttää" (tuntui), vaikka kuinka koetti paketissa olla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2018, 00:10:43 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #38 : Toukokuu 28, 2018, 15:44:11 ip »
Lainaus
...siihen se kierroslukumittari tyssäsi 7200 kohdille...

Kaikki ei ole kohillaan, eiköhän V11:kin pitäisi kiertää vakionakin enemmän kuin 7200, mikäli kierroslukua ei ole tähän rajoitettu.

Mutuna V11:sta, mutta LM1 kiertää hienosti 8000:een ja vetoja jatkuisi vieläkin ylemmäs ja 1200 Sportikin alkoi uupua vasta 8500:n jälkeen.

T,
Jukka

Ps. LM1:ssä ei ole vakio nokka. Guzzin tehtaan kisanokka 70-luvulta - otaksun ;)

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #39 : Toukokuu 29, 2018, 10:30:39 ap »
Ei ole kovin selkeää muistikuvaa tästäkään asiasta, mutta hämärien muistikuvien pohjalta jostain moottoritieltä sanoisin, että Musta Sorsa (Nero Corsa) jää samoille kierroksille mitä Camnin Scura.
Paikallaan tehtaan Titanium sarja, eli boxi ja putket.

Toisaalta ihan sama mitä se kulkee. Jos vauhtia haluaa, niin sitten pitää ostaa joku Sukisuki tai Jamamoto. Ei Guzzia.  ;D
Tuo pari hunttia riittää hyvin. Tärkeintä on se, että myös ajo-ominaisuuksia riittä sinne asti. Ja aivan kevyesti. Menee kuin sukkasillaan kulkeva juna.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #40 : Toukokuu 29, 2018, 11:40:33 ap »
Kyllä mulle ainakin riittää Titaniumin 195 km / h, mitattu Hallin sotilaslentokentällä 2009    8)
Titaniumin kuski

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #41 : Toukokuu 29, 2018, 22:09:44 ip »
Tänään Siuron lenkillä (~500km) kiihdytyksissä V11 loittoni selvästi LM1:stä kun lähdettiin neljästä tuhanesta liikkeelle, mutta kun LM1 alkoi kuuden tonnin jälkeen heräillä, niin pitikin jo hellittää.

Oudolta tuntuu, ettei V11 kierrä. Siurossa ollut V11 LM on saavuttanut mittariin 250 - todellista 226 ja menohaluja olisi kuulemma vieläkin riittänyt.

Titaniumin 195 vrt. Scura 204?

Lainaus
Toisaalta ihan sama mitä se kulkee. Jos vauhtia haluaa, niin sitten pitää ostaa joku Sukisuki tai Jamamoto. Ei Guzzia.  ;D
Tuo pari hunttia riittää hyvin. Tärkeintä on se, että myös ajo-ominaisuuksia riittä sinne asti.
Näinhän se tietenkin on ;)


T,
Jukka


LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #42 : Toukokuu 30, 2018, 10:20:33 ap »
Voipihan se olla, että mullakin heruisi vielä jotain kilsoja ja kierroksia lisää jos olisi kenttää missä laskisi menemään. Nykyiset kokemukset ovat aamuiselta moottoritieltä. Siellähän se on kuusikymppisen ukon hyvä harrastella ja testailla.   :P

Ei ole tullut käytyä noissa lentokenttähommissa. Joku invamopo sielläkin takuulla nokkisi minut.
Olikohan joskus jotain juttua jossain, että missälie lehdessä oli testi missä vanha vapaastihengittävä Lemppari pesi EU-normitukkoisen V11 laitteen kiihdytyshommissa? No, näitä löytyy. Huhuja.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #43 : Toukokuu 30, 2018, 12:37:30 ip »
Lainaus
...siihen se kierroslukumittari tyssäsi 7200 kohdille...

Kaikki ei ole kohillaan, eiköhän V11:kin pitäisi kiertää vakionakin enemmän kuin 7200, mikäli kierroslukua ei ole tähän rajoitettu.

Mutuna V11:sta, mutta LM1 kiertää hienosti 8000:een ja vetoja jatkuisi vieläkin ylemmäs ja 1200 Sportikin alkoi uupua vasta 8500:n jälkeen.

T,
Jukka

Ps. LM1:ssä ei ole vakio nokka. Guzzin tehtaan kisanokka 70-luvulta - otaksun ;)


Mun aikalailla vastaava Sport 1100i on käyny parikin kertaa Viaberin dynossa ja molemmilla kerroilla suurin teho, vajaa 80hv takapyörältä, on tullu aika tarkkaan 7000:n kierroksen kohdalla. Huippunopeutta en ole koskaan kokeillut mutta ehkä näissä vaan loppuu potku parissa markassa kun tehokäyrä alkaa jo kääntyä alaspäin.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Nopeita Guzzeja?
« Vastaus #44 : Toukokuu 30, 2018, 15:43:26 ip »
Ennen ;)




T,
Jukka