Kirjoittaja Aihe: Venttiilien säätö & co.  (Luettu 7207 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Venttiilien säätö & co.
« : Tammikuu 15, 2012, 16:23:39 ip »
Venttiilit pitäisi säätää n. 10´000 km välein. Kun olette säätäneet niitä, niin onko välys ollut paljonkin "pielessä"? Vai onkos niitä tosiasiallisesti säädetty turhaan?
Jospa muuttaisi säätövälin vaikkapa 15´000:iin? Tai vaikka vielä pidemmäksi...20´000km ?
Laatikkoöljy pitäisi vaihtaa myös 10´000 km välein. Onkos tuo mp-llatikko niin paljon erilainen kuin vaikkapa autossa, jossa ei periaatteessa tarvi noita vaihtaa koskaan?
Vai onko mp:n laatikkoöljy niin paljon heikompaa?
Miten keulaputkien öljy? Eikös se ole pelkästään voitelua varten eikä sinänsä vaikuta joustoon tai vaimennukseen?

Tulppia olen lakannut vaihtelemasta kirjan mukaan...Ajovalo H4 kestää n. 25´000 km pyörässä. Ilmeisesti tärinää ja iskuja on paljon enemmän kuin autossa - ymmärrettävää.

n 80 aamua enää!!!!!!!!!!!!!!!!!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2012, 16:34:00 ip kirjoittanut TimoEv »

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #1 : Tammikuu 15, 2012, 18:35:24 ip »
Calivieterissä ei välys ole juurikaan 10K välein muuttunut. Laatikon öljyt taas vaihdan mieluummin ajoissa, roiskevoitelu vitosen ratasparille ulottuu aika huonosti ja on laatikkorempassa kumminkin sen verran urakkaa. Kyllä nesteen määrä ja tiheys keulaputkissa vaikuttaa vaimennukseen, ellei öljyjä vaihda, se neste ajan mittaan alkaa olla vettä ja sitten ainakin ruostuu. Mittarissa on yli 50K, enkä muista yhtään lamppua vaihtaneeni. Tulpat olen vaihtanut kerran keväässä, ehkä hyvinkin turhaan, mutta vaihtanut.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2012, 21:22:19 ip »
Tohon vaihteistoöljyasiaan en ota muuta kantaa kuin että siellä pitää olla öljyä ja mitä tuoreempaa sen parempi.

Vanhemmissa Guzzeissa ja muunkin merkkisissä moottoripyörissä oli joissain malleissa käytössä erilliset vaimenninpatruunat ja silloin keulassa on on tilkka öljyä vain voitelun vuoksi.

Nykyisissä Guzzeissa on melko normaalit keulat joissa haarukkaöljy suorittaa sekä vaimennuksen että voitelun.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2012, 21:30:33 ip »
Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä; jos venttiilin välykset eivät ole välysalueella, ne säädetään. Ei niihin muuten tarvi koskea.
Ja mitä laatikkoöljyyn tulee, ei niiden vaihto ole niin kallista tai vaikeaa, ettei niitä vaihtaisi. Lootassa voi käyttää autolle tarkoitettua öljyä tai ihan mitä vaan uskonto antaa myöten. Öljyistä on sen verran palstoilla löpisty ja jotkut jopa tapelleet, että se olkoot jokaisen oma asia. Piste.
Keulaöljy kannattaisi jokaisen joskus ihan henk koht vaihtaa ja katsoa miten hurjaa lientä sieltä putkista lorisee. Mitä enemmän öljyssä on likaa ja muuta ylimääräistä sitä enemmän se kuluu. Lisäksi normaalin keulan vaimennusominaisuuksia hallitaan öljyllä, sen määrällä ja laadulla. Jos keula pitää sisällään vuosia vanhaa kuraa, ei se myöskään toimi suunnitellulla tavalla.

Sanoin tuossa yllä, että tavallisessa keulassa. Joissain Guzzeissahan käytetään erillistä vaimenninpatruunaa. Niissä öljy on vain voitelua varten. Sekin pitää vaihtaa tasaisin välein. Pienestä öljjymäärästä johtuen sen kunto on tavallista keulaakin kriittisempi.

Pelkkä keulaöljyjen vaihto ei riitä. Väliajoin kannattaa ihan oikeasti huoltaa etupää. Eli keulaputket irti ja osiksi. Sitten jokainen osa tarkastetaan ja puhdistetaan huolellisesti. Tarvittaessa kuluvat osat (liukuholkit, tiivisteet yms..) vaihdetaan. Uskomatonta, miten äkkiä etupää öljynsä mustaksi vatkaa. Ja eihän se moska sieltä mihinkään itsestään poistu. Ei edes vanhat öljyt valuttamallakaan. Sakkaa jää piippuihin suhta paljon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Tiedättekös
« Vastaus #4 : Tammikuu 16, 2012, 16:22:39 ip »
Tiedättekös minkä takia se kaupan uusi koeajopyörä tuntuu niin hienolta, mukavalta, herkältä ja tukevalta ajaa?
Verrattuna siihen omaan vanhaan enemmän ajettuun?

Sen uuden huoltoja ei ole VIELÄ jätetty tekemättä. ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2012, 16:40:52 ip »
Tuo laatikkoöljy...ei sen vaihto juurikaan työstä käy, eikä kukkaron päälle sitäkään. Mutta purki ihmetykseen, kun autossa lootaöljyä ei vaihdeta juurikaan.
Onko mp:n laatikko niin paljon öljyn kannalta erilainen ja / tai öljy erilaista, että öljy "kuluu" loppuun noinkin pian?

Ja nuo venttiilit vielä...Kysymykseni oli lähinnä se, että onko 10´000 välein TODELLA tarpeellista säätää? Ts. jospa teetänkin säädön15´000 välein? Kaikkihan voi rikkoutua, huolletaan tai ei, mutta muuttuuko välys niin paljon, että tuo 10:n raja on hyväksi havaittu eli "pakollinen"?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2012, 17:35:27 ip »
Venttiilien välysten tarkastus on sen verran kevyt homma että sen tekee muutamassa minuutissa. Säätökään ei vaikea ole. Ne joilla on "Valvole Idraulico"-malli vain hymyilevät tälle asialle.
Neliventtiilimalleissa hommaa on helpotettu sillä että niissä ei ole paperitiivistettä venttiilikopan ja kannen välissä vaan tiivistys on toteutettu O-renkailla.

Venttiilivälysten säännöllisellä tarkastuksella saa suuntaa siitä onko kulumaa sillä alueella odotettavissa. Jos huoltaja raportoi joka kymppitonnin välein että piti säätää välystä isommalle on venttiilivikaa odotettavissa. Jos venttiilivälystä pitää säätää pienemmälle kovin usein on kysymys siitä että nokka-akselista alkaen on syytä epäillä kulumista.
Kuluminen voi alkaa hyvinkin nopeasti ja venttiilien säätötarvetta seuraamalla voi ehkäistä kalliin vian. Eipä kai kukaan halua että kuluneesta venttiilinnostimesta irronnut metallipuru kiertää voitelujärjestelmässä ja sen voitelemissa laakereissa.

Venttiilivälysten tarkastaminen ja välysten säätö ovat kaksi eri asiaa.
Kai te tiedätte mihin suuntaan pyöränne venttiilivälys muuttuu ja kuinka paljon huoltovälin aikana? 

Vaihteistoöljy vaihdetaan siksi että sen mukana tulee korroosiota aiheuttava kosteus myös pois ja sen lisäksi mahdolliset epäpuhtaudet öljyssä. Vaihdelaatikon toimintaperiaate on sama mp:ssä ja autossa mutta rakenne ja käyttötapa poikkeaa. Esimerkiksi vaihteen kytkentä tapahtuu mp:n laatikossa ilman välivaiheita verrattuna autoon jossa akselien kierrosluku tasataan ennen kytkemistä. Jos mp:ssä olisi auton vaihteet niin vaihtamisnopeus olisi todennäköisesti huomattavasti hitaampi ja ilman kytkintä vaihtamisen voi unohtaa.

Keulaöljyjen suhteen on sikäli helppoa että niissä keuloissa joissa öljynä on ATF on todennäköisesti kyseessä patruunakeula.

Noita vaimenninpatruunoita on useaa sorttia: sporttimalleihin löytyy säädettäviä patruunoita, perusmallisessa ei ole kuin ulospäinvaimennus eikä yhtään säätöä. Siitä väliltä voi sitten valita itselleen sopivan.

Paineilmakeulat ovat oma lukunsa. Niihin ei kannata rengaspainemittarilla koittaa suhauttaa ilmaa: menee vain kumipalje halki. Pyörän omistajan ohjekirjassa on säätöohjeet.
Paineilmalla säädetään sisäänmenovaimennusta ja/tai progressiota.

Keulan nesteiden vaihto ei ole yleisesti määräaikaishuoltohjelmassa. Huoltoon viedessä sen tekeminen pitää pyytää erikseen ja siitä myös laskutetaan erikseen.

Niissä keuloissa joissa on tyhjennysproppu saa nesteet ulos helpoimmin sitä kautta. Mutta suurin osa törystä jää silti keulan sisään.

Paras tapa on laittaa teleskoopit palasiksi muutaman vuoden välein ja pestä sisältä. Samalla kannattaa vaihtaa huulitiivisteet ja pölyhuuli. Myös liukurenkaiden kunto tulee tällöin tarkistetuksi. Jos liukurenkaasta näkyy metallipinta niin se on merkki kuluneisuudesta.

Jousen pituuden mittaaminen ja jousivakion selvittäminen voi kertoa paljonkin siitä miksi ajo-ominaisuudet eivät ole enää tyydyttävät.

Jos keulassa on erilaisia säätönupikoita niin niiden toimintaan on syytä perehtyä. Jos niiden kääntely ei vaikuta mitenkään on vikaa vähintäänkin öljyssä tai sen määrässä.
Monissa Guzzin keuloissa on vähintäänkin jousen esijännityksen säätö ja usein sen lisäksi myös ulos päin liikkeen säätö. Parhaissa myös sisään päin liikkeen säätö.

Paljon muitakin asioita voi tehdä keulan suhteen mutta tässä on tärkeimmät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #7 : Tammikuu 18, 2012, 08:18:20 ap »
Kyllä noihin voi ilmaa laittaa ihan millä kompuralla tahansa, kunhan säätää ulos tulevan ilman paineen maksimin riittävän alas. Ainakaan oma pikkukeula ei ole hajonnut. Olenkin miettinyt ilmasäiliön lisäämistä pamppujen yläpäähän. Rauhoittaisi jonkin verran säätöä ja tasoittaisi mittausepätarkkuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #8 : Tammikuu 18, 2012, 10:14:07 ap »
Mulla oli joskus miniatyyri-ilmapumppu keulapaineiden säätöön. Joku lainasi sitä ja sille tielle se jäi. Tuli joskus S&W-nimisten paineilmatakaiskarien mukana tuo pumppu.

Paineilmakeulasta voi myös rakentaa tällaisen: http://www.motomatti.fi/2011/12/anti-dive-jalkiasennuksena.html

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #9 : Tammikuu 18, 2012, 13:25:23 ip »
Kyllä noihin voi ilmaa laittaa ihan millä kompuralla tahansa, kunhan säätää ulos tulevan ilman paineen maksimin riittävän alas. Ainakaan oma pikkukeula ei ole hajonnut. Olenkin miettinyt ilmasäiliön lisäämistä pamppujen yläpäähän. Rauhoittaisi jonkin verran säätöä ja tasoittaisi mittausepätarkkuutta.

Ilmatilavuus on siellä niin pieni että kun ottaa normikompuran irti niin letkun sisällön määrä riittää sotkemaan paineen. Mun käsittääkseni pitäisi olla semmonen pistooli mikä pannaan kierteeseen kiinni ja sitten ruuvataan sielu auki, säädetään paine ja ruuvataan sielu sielu taas kiinni ja sitten irti.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #10 : Tammikuu 18, 2012, 16:32:32 ip »
Minä reippaanan nevadan omistajana joskus yritin epätoivoisesti ilmahommaa etupään putkiin. P***kat siitä mitään tullu! :-\
Ajattelin ensin rakentaa semmosen venttiilijutun, jossa olisi ollut sulku ja sen eteen T-haara, jossa painemittari ja pumpun liitos. Sillä olisi sitten pumpannuit ja mitannut ja säätänyt pumpun mittausta ja venttiilin avausta suhteessa pumpatun paineen ja ööööööööö :P
No se jäi, kun tuli parempaa tekemistä...

Lopuksi vaihdoin Stoneen...

AriK

  • Viestejä: 2
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #11 : Huhtikuu 10, 2012, 20:48:04 ip »
Niin löytyivät ne omistajan käsikirja ja korjaamokäsikirja netistä englanninkielisinä, mistään ei suomenkielisinä.Kiitoksia niille jotka antoivat apua etsimisessä.
 Pääsi kokeilemaan tuota talvella ostamaani California EV:tä nyt pääsiäisenä ensi kerran. Mukava kokemus. Vasemman sylinterin juuresta tihkui öljyä menomatkalla joka oli n. 50 kilometriä, mutta ei enää palatessa?

Niin minulla kun ei tuo englanti nyt mikään aivan loistava ole, kysyisin seuraavaa. Siellä oli jotain sellaista että sylinterin pultit pitäisi kiristää ennen venttiilien säätöä. Eikö tämä liene tarkoita jotain sisäänajon jälkeistä kiristystä, ei kai niitä joka kerta kiristellä? Lienee turha ja tyhmä kysymys, mutta varmuuden vuoksi. t Ari

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Venttiilien säätö & co.
« Vastaus #12 : Huhtikuu 10, 2012, 23:10:56 ip »
Eipä niitä kannenpultteja tarvitse jälkikiristyksen jälkeen yleensä kiristellä. Sun tapauksessasi tarkistaisin kireyden kuitenkin. Laita momenttiavaimeen asetukseksi ensiksi alin annettu lopullisen momentin arvo. Jos tapahtuu kiertymistä niin kiristä annetussa järjestyksessä pultit siihen momenttiin. Ja halutessasi maksimiarvoon. Kaikkien muttereiden ei välttämättä tarvitse pyörähtää mutta jos yksikin kiristyy lisää niin homma voi olla jo voiton puolella.
Jos ei ekalla arvolla pyörähdä niin koita maksimiarvolla. Jos pyörähtää niin hyvä. Jos ei niin voi koittaa hieman löysätä ja siirtyä homman alkuun. Tässä on kuitenkin mahdollisuus että vuoto pahenee. Tosin sylinterin alapään ja kannentiivisteen vaihto ei ole rakettitiedettä.