Kirjoittaja Aihe: Guest  (Luettu 18707 kertaa)

Kari

• Vieras
Guest
« : Lokakuu 23, 2005, 15:10:37 ip »
Kertoikaapas hyvät ihmiset minulle kuudennen vuosikymmenen loppupuoliskolla olevalle motoristille kymmenen (vähempikin käy ) hyvää syytä hankkia Breva tai Nevada 750 ? Ajelen nykyisin Jammun Diversionilla ja  olen  ollut jo vuosia sitä mieltä että Guzzi pitää saada.

MotoJussi

Guest
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2005, 15:14:51 ip »
Koeajo kertoo enemmän kuin pitkä lista järkisyitä :)

Eivaan oikeesti, ei kaikkeen ole järkisyitä. Jos vehje tuntuu lupaavalta, vaikkei heti tuntuisikaan "omalta" niin sitten siihen on syytä perehtyä, jos mahdollista.

MotoJussi & Kalifornia Kompressor

TimoStone

• Vieras
Guest
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2005, 01:21:52 ap »
No niin - toistoksihan tämä menee:
- Mitään lastentauteja ei ole
- Varaosapalvelu ilmeisesti Pohjoismaiden paras
- Yksinkertainen ja konstailematon konstruktio
- Helppo huoltaa itsekin
- Gruppo Moto Guzzi Finlandia
- Tehtaalla voi käväistä kesäloma-ajelulla
- Erittäin pitkäikäinen tekniikka
- Hyvät ajo-ominaisuudet ja - mielestäni - hyvä ajoasento. Pitkällä vedolla lepuutustapit olisivat paikallaan

Tässä muutama. Yleensä kaikki Guzzistit ovat olleet ylen tyytyväisiä  koneeseensa, mutta onhan niitäkin, jotka ovat vaihtaneet  sporttiGuzzista jopa H*****n. Ja sai muuten heiniä eteen käydessään  kuolaamassa Guzzeja tuossa taannoin.

EHu

• Vieras
Guest
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2005, 05:24:04 ap »
Diversionilla ei ole kyllä juuri mitään yhteistä guzzin kanssa. Paitti että ihan hyvä pyöriä molemmat. Pyöräostos on  mitä suurimmassa määrin henkilökohtaisiin intohimoihin perustuva juttu, ei siinä muiden kommenteista ole paljon apuja.

Saattaa pikkulohko tuntua divarin jälkeen hiukka säyseeltä, mutta V11 voi tuntua tai isolohko Breva sitten ihan toisenlaiselta. Kunnollinen koeajo kertoo jotakin.

Juha T.

• Vieras
Guest
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2005, 09:59:36 ap »
Ethän sinä tarvitse kuin yhden syyn ja se sinulla on jo.
"ja  olen  ollut jo vuosia sitä mieltä että Guzzi pitää saada. " Enää ei tarvitse kuin panna toimeksi.

Minulla on ollut Guzzi vasta hieman yli vuoden. Kun aika kuluu, aina vaan paremmalta tuntuu.

Lightfoot

Guest
« Vastaus #5 : Lokakuu 27, 2005, 06:16:03 ap »
Lainaus käyttäjältä: Kari
Kertoikaapas hyvät ihmiset minulle kuudennen vuosikymmenen loppupuoliskolla olevalle motoristille kymmenen (vähempikin käy ) hyvää syytä hankkia Breva tai Nevada 750 ? Ajelen nykyisin Jammun Diversionilla ja  olen  ollut jo vuosia sitä mieltä että Guzzi pitää saada.
Olin hankkimassa monen monen vuoden tauon jälkeen pyörää, juuri Diversionia kun oli asevelihintaan. Tuli mutkia matkaan ja kauppa kariutui. Nyt hankin viime kesänä vanhan GT 850:n ja tuskin voisi paremmalta tuntua. Siinä on todellista tuntua verrattuna japsipyöriin. Ei ole mielestäni yhtä helppo ajaa kuin japanilaiset (muista en tiedä), kytkimen käyttö on oma lukunsa, luistattaminen on vaikeaa eli lähtö ainakin ensi kerroilla oli töksähtelevää. Liikkeelle lähtö on muutenkin "erikoinen", Guzzi kun oikein "potkii" eikä lähde liikkeelle pehmeästi. Mahtava vääntö, mäessä saattaa joutua vääntämään kaasua, mutta vaihteisiin ei tarvitse puuttua. Mahtavat soundit! Moni muu on jo maininnut varaosista jne joten en niihin puutu. On varmaan monta hemmoa jotka eivät kahta kertaa pyörääni vilkaisisi, mutta minulle se sopii. Alan olla papparainen, täytän seuraavaksi 50 ja minulle sopii kiva köröttely noin 80-90km/h mutkaisilla teillä. Tämä nyt ei varmaan sinua auta koska olet hankkimassa äksympää vehjettä. Halusin nyt vain tuoda julki oman mielihyväni.

JukkaS

Guest
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2005, 13:31:31 ip »
Nevada vai Breva. Lienee lähes kosmeetinen kysymys.
Moottorit ovat samanlaiset. Ajo-ominaisuudet myös
lähellä toisiaan. Nevada on "moottoripyörän" näkoinen
moottoripyörä ja Breva taas ... eli ulkonäkö ratkaisee
valinnan.
t:JukkaS

EHu

• Vieras
Guest
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2005, 03:20:51 ap »
Juu, to Lighfootin juttu pukkasi nostalgiaa suoniin. Kyllä kasipuolikas on miehekäs pyörä jees. Mutta tuo kytkimen toiminta on ittellä jäänyt muistiin hieman pehmeämpänä.

Kerran kun karisi mutteri vaihteensiirtovivusta tielle ja matkaa piti jatkaa kakspäällä täysien pakaasien kanssa, rassasin kolmosen silmään ja siitä vaan sievästi luistattamalla liikkeelle. Ihan hyvin onnistui ja kotiin asti tultiin sinä iltana sillä konstilla. Meidän GT.ssä kytkin toimi kyllä pehmästi ja hyvin.

Sitten huomio B: Hissukseen lirputtelu on kyllä joskus mukavaa nakupyörällä hyvässä säässä, mutta Guzzilla sitä ei kannata tehdä viitosvaihteella. Alkaa viitonen mouruamaan kun hampipyöristä irtoaa metallia. Viitonen on paremmin matkavaihde eli kotonaan vasta yli 90...100 vauhdissa.  

Huomio C: Ota selvää edellisiltä omistajilta milloin kapiakseli trappi on edellisen kerran siivottu.

GT:ssä ei ole öljynsuodatinta lainkaan ja trappiin kertyy moskaa sen verran, että se kannattaisi putsata runsaan viidenkympin välein. Saataa pahimmassa tapauksessa muuten tulla kiertokanki moottrin kyljestä läpi katsomaan, että minkälainen ukko siellä kaasua vääntää kun ei viitti huoltaa konetta välillä ollenkaan.

Huomio D: Tarkkaile laturin kiinnitystä. Jos se pääsee löystymään niin tärinä syö laturin petin väljäksi ja lohkosta kiinnitysruuvien jengat.

Häppy raidings sitten vaan

Olli

Guest
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2005, 03:49:26 ap »
Lainaus käyttäjältä: JukkaS
 ... eli ulkonäkö ratkaisee
valinnan.
t:JukkaS
Juuri näin. Nevadaa menin katsomaan Motormanille elokuussa, mutta kun siellä liikkeessä Nevada ja Breva olivat vierekkäin, niin loppujen lopuksi yhden yön miettimisen jälkeen Breva oli se joka tarttui mukaani.

Olli

Lightfoot

Guest
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2005, 09:46:38 ap »
Lainaus käyttäjältä: EHu
Juu, to Lighfootin ........itystä. Jos se pääsee löystymään niin tärinä syö laturin petin väljäksi ja lohkosta kiinnitysruuvien jengat.

Häppy raidings sitten vaan

Kiitos vinkeistä EHu, annan kovasti arvoa!
GT 850 on koeajettu -72 sekä Tuulilasin, että Tekniikan Maailman toimesta. Jommassa kummassa, jollei molemmissa, moitittiin nimenomaan kytkintä samoin kuin minä. Kaikki yksilöt eivät ole varmaan samanlaisia, hyvä jos sinulla on paremmat kokemukset. Minä joudun olemaan kieli keskellä suuta lähdössä erityisesti jos jompi kumpi lapsistani on kyydissä. Pikku juttu kuitenkin - mahtava pyörä minulle.

Muuten tuo "Mana" -> "Torkue", voisiko olla "Torque"?

Kiitos,

Jukka

Lightfoot

Guest
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2005, 10:40:44 ap »
Kerran kun karisi mutteri vaihteensiirtovivusta tielle ja matkaa piti jatkaa kakspäällä täysien pakaasien kanssa, rassasin kolmosen silmään ja siitä vaan sievästi luistattamalla liikkeelle.
Lainaus
Värinä taitaa olla Guzzissa jonkinlainen "ongelma". Minulta irtosi akkukotelon kansi nyt syksyllä. Se oli kiinnitetty alkuperäistä pienemmällä ruuvilla/pultilla ja se yksinkertaisesti katkesi kesken ajon.
Lainaus
Sitten huomio B: Hissukseen lirputtelu on kyllä joskus mukavaa nakupyörällä hyvässä säässä, mutta Guzzilla sitä ei kannata tehdä viitosvaihteella. Alkaa viitonen mouruamaan kun hampipyöristä irtoaa metallia. Viitonen on paremmin matkavaihde eli kotonaan vasta yli 90...100 vauhdissa.  
Lainaus
Juu, en tarkoittanutkaan, että kuitenkaan kovin tarvitsee vedättää, mutta vauhdissa pyörä ei hyydy vastamäessäkään.
Jos vitosta käyttäisin vain yli 90-100 vauhdissa, se olisi käytössä pari kertaa kesässä
:)
Lainaus
Huomio C: Ota selvää edellisiltä omistajilta milloin kapiakseli trappi on edellisen kerran siivottu.
Lainaus
Olen pyörän kahdestoista omistaja joten huoltohistorian selvittäminen voi olla vaikeaa. Edellinen omistaja on kuitenkin rempannut pyörää hyvin. Sekä vaihdelaatikko, että kytkin on laitettu uusiksi. Nyt laitan talven aikana pyörää museointikuntoon. Peltiosat on jo irti, moottoria en aio avata. Kannen tiivisteet vaihdan, hion venttiilit jos on tarpeen, uudet öljyt joka paikkaan.

EHu

• Vieras
Guest
« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2005, 01:47:35 ap »
Tuo kampiakselin trappi juttu on senverran tärkeä homma, että rohkenen jankuttaa siitä vielä pari sanaa. Tilanteen pystyy tarkistamaan moottoria purkamatta, mutta öljypohja pitää käyttää irti ja olikohan siellä joku öljyputkikin vielä edessä ennenkuin kiertokankien pultit saa auki.

Pyörän edelliset omistajat eivät ihan välttämättä ole hiffanneet koko juttua vaikka olisivat muuten pitäneet  tekniikasta hyvää huolta.

Kun kierokangen kaula on paljaana, voi vaikkapa  L-muotoon taivutetulla kuparilangan pätkällä pilkkiä voitelureijän kautta ontelon sisään.  Keskipakovoima linkoaa ja sintraa hitulat luonnoillisesti alapuolelle, joten jos onkiminen paljastaa, että trapissa on moskaa niin että se alkaa kohta yltää voitelureijän tasolle, on korkea aika tehdä puhdistus. Muutoin moska tulppaa ennemiin tai myöhemmin reijät, josta seuraa laakerivaurio ja pahimmasa tapauksessa kiertokangen kiinnileikkaaminen kaameinen seurauksineen.  

Haynesin ohjekirjan mukaan se ei onnitu muutoin kuin päästämällä koko akseli käteen ja sitten trapin tulppa auki päädystä ja moskat pois. Itte en uskonut tuota neuvoa vaan käytin hommaan tippakannua ja bensiiniä + L-muotoon taivutettua kuparilankaa.  Monta tuntia sitä sai liottaa ja raaputtaa, mutta kyllä sen vaan silläkin opilla tyhjäksi sai.

Jos käytät kannet irti niin tarkista venttiilinostajien kuppien kunto samalla. Jos päätypinta on jossakin kovasti ruvella niin kannattaa vaihtaa uusi tilalle.

Lykka till

Lightfoot

Guest
« Vastaus #12 : Lokakuu 31, 2005, 07:21:36 ap »
Tuo kampiakselin trappi juttu on senverran tärkeä homma, että rohkenen jankuttaa siitä vielä ......................
Moi!

Ei suinkaan jankuttamista vaan arvokasta tietoa - kiitos! Onneksi pyörä lepää osaavan kaverini luona ja tämä asia tullaan varmaankin tsekkaamaan.

Kala

• Vieras
Guest
« Vastaus #13 : Lokakuu 31, 2005, 12:37:36 ip »
Olen samaa mieltä muista positiivisista puolista, mutta ajo-ominaisuudet sopivat vain köröttelyyn. Calin vaihteisto on antiikkisen kömpelö ja kone tärisee kovemmilla kierroksilla. Nevadasta en tiedä. Käy kokeilemassa, mutta kokeile muitakin, jotta voit verrata. Itse vaihdoin Ho...aan juuri parempien ajo-ominaisuuksien ja tehon vuoksi. Toivottavasti Grisosta alkaa uusi aikakausi.

Vierailija

Guest
« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2005, 08:55:33 ap »
Vai että köröttelyä?
Että elämä alkaa 200 km/h:sta - mutta voi loppua aika äkkiä.
Kyllä Guzzit ovat ajo-ominaisuuksillaan pärjänneet kaikissa testeissä.
Verrattuna vanhaan Cali kolmoseen nykyiset Calit tärisevät erittäin vähän - ja twinit tärisevät aina.
Vaihdelaatikkokin on aikojen saatossa parantunut melko lailla.
Emeritus-guzzisti