Tuo kampiakselin trappi juttu on senverran tärkeä homma, että rohkenen jankuttaa siitä vielä pari sanaa. Tilanteen pystyy tarkistamaan moottoria purkamatta, mutta öljypohja pitää käyttää irti ja olikohan siellä joku öljyputkikin vielä edessä ennenkuin kiertokankien pultit saa auki.
Pyörän edelliset omistajat eivät ihan välttämättä ole hiffanneet koko juttua vaikka olisivat muuten pitäneet tekniikasta hyvää huolta.
Kun kierokangen kaula on paljaana, voi vaikkapa L-muotoon taivutetulla kuparilangan pätkällä pilkkiä voitelureijän kautta ontelon sisään. Keskipakovoima linkoaa ja sintraa hitulat luonnoillisesti alapuolelle, joten jos onkiminen paljastaa, että trapissa on moskaa niin että se alkaa kohta yltää voitelureijän tasolle, on korkea aika tehdä puhdistus. Muutoin moska tulppaa ennemiin tai myöhemmin reijät, josta seuraa laakerivaurio ja pahimmasa tapauksessa kiertokangen kiinnileikkaaminen kaameinen seurauksineen.
Haynesin ohjekirjan mukaan se ei onnitu muutoin kuin päästämällä koko akseli käteen ja sitten trapin tulppa auki päädystä ja moskat pois. Itte en uskonut tuota neuvoa vaan käytin hommaan tippakannua ja bensiiniä + L-muotoon taivutettua kuparilankaa. Monta tuntia sitä sai liottaa ja raaputtaa, mutta kyllä sen vaan silläkin opilla tyhjäksi sai.
Jos käytät kannet irti niin tarkista venttiilinostajien kuppien kunto samalla. Jos päätypinta on jossakin kovasti ruvella niin kannattaa vaihtaa uusi tilalle.
Lykka till