Kirjoittaja Aihe: Sähköä  (Luettu 9564 kertaa)

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Sähköä
« Vastaus #15 : Tammikuu 02, 2012, 11:46:28 ap »
Kiitos vinkistä,

täytyy tsekata nuo omastakin. Lienevät nämä kaksi marjaa tehty aikalailla
peräkkäin  ::) Tähän asti on sähköjen osalta toiminut moitteettomasti.
Kerran tosin pimeni mittariston lcd-näyttö, mutta palasi kun katkaisin virrat ja
käynnistin uudelleen.


Kannattaa näistä uudemmistakin näköjään tuota johtosarjaa vähän silmäillä. Tuommosia tuli vastaan sportin tankin alta. Yhden liittimen jo kerkesin vaihtaa ennen kuvaussessiota, oli päässy vesi sisälle ja teki ylimääräistä kontaktia.


MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Sähköä
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2012, 16:38:32 ip »
Kertokaas nyt viisaat, mikä on oikea tapa liittää kaksi johtoa toisiinsa.

Itsellä kun on nuo koulut jääneet käymättä.

Sen tiedän että oikea tapa  ei ole:

  • kuoria kaksi senttiä paljaaksi molempia, kieputtaa toistensa ympäri, taittaa kiepute toisen johdon suuntaan ja paketoida maalarinteippiin tai edistysnauhaan
  • kuoria viisi milliä ja laittaa vääränkokoisen sokeripalan sisuksiin

Vaan mikä olisi The Oikea Tapa?

Ajankohtaisimpana ongelmana on Chevrolet Chevy Van G20:n sulanut sulakerasia: johdon varrella oleva sulakerasia muuttui jauhoksi ja sinnehän ne pitkät valot sitten jäivät. Mieli tekee napsia huonoksi mennyt rasia pois ja laittaa tilalle ihan tuore yhden sulakkeen rasia.

Muistelen että tina hapertuu pakkasessa, eikä siksi oikein sovi autoihin.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Sähköä
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2012, 19:33:08 ip »
Ei se tina jauhoonnu pakkasessa jos siinä tinalankakelan päällä lukee:

S+Sn62Pb36Ap2 ja lisäksi 2,5% Flux (=juoksute)

Nyt olisi tietysti hyvä olla kuva, mutta koitan selittää tuhannella sanalla, niin silloinhan se vastaa kuvaa.

Kaksi johtimen päätä liitetään yhteen seuraavasti:

Kuoritaan puukolla vuolemalla pituussuuntaan, ei kietämällä ympäri, tai mieluiten kuorimapihdeillä, huom: oikealla välyksellä. Tämä siksi ettei tule kupariin sitä katkaisukaulaa. Kuoritaan niin vähän kuin mahdollista, esim: sentti kumpaakin. Johtimien päät kierretään tiukoiksi irrallaan ja ne tinataan. Tina ei saa kapilloitua eristeen sisäiseen osaan, vain kuorittu osa tinataan. Kumpikin tinattu paljas osa taivutetaan pyöröpihdeillä koukuksi, siis kaksin kerroin niin, että ne molemmat sopivat toistensa "sormikoukkuun" ja pystyvät myös irtautumaan siitä, siis ei puristeta lukkoon. Tämä siksi, että joskus se liitos on voitava siististi purkaa. Sitten työnnetään toiseen, pitempään johdonpuoleen, kutistemuoviletkun pätkä. Paras on sellainen, jossa on liima sisällä, liimatuppi, ne ovat yleensä pätkätavaraa, parin sentin pätkiä. Niillä tulee myös vesitiivis suoja. Jos liitoksia tehdään samaan nippuun useita, työnnetään kaikki johtimet sulkeva, tarpeeksi väljä ja iso liimatuppi, tai vähintään kutisteletkun pätkä ensimmäisenä. Sitten juottimella ja tarpeeksi runsaalla tinalla juotetaan ne johtimet sormikoukkuunsa kiinni. Kun juotin otetaan "tinavellistä" irti se liitos ei saa vähääkään tärähtää jähmettyessään, eikä siihen puhalleta. Jos se liikahtaa, sulatetaan juote uudelleen ja tehdään uusi yritys. Tämä on yleisin virhemahdollisuus, joka kostautuu seuraavana keväänä. Tietenkin tinan täytyy kunnolla juosta juotokseen, ja juottimen siis on oltava tarpeeksi kuuma. Liimatupet ja kutistesukat kutistetaan viimeisenä kuumailmapuhaltimella, jolla saa tietysti kaikki muovieristeet kärvennettyä myös pilalle.

Tarvikkeet ja aineet ovat sen verran halpoja, että tekniikka kannattaa ihan opetella ennen kuin menee kallista pyöräänsä tunaroimaan.

Näin on tehty ikuisista ajoista asti silloin kun on mahdotonta löytää liitintä vanhoihin vehkeisiin ja juuri silloin kun kaikki liittimet aina alkavat pätkiä. Erityisesti merielektroniikka on tyypillinen asiakas.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sähköä
« Vastaus #18 : Tammikuu 09, 2012, 20:54:27 ip »
Kiitos vinkistä,

täytyy tsekata nuo omastakin. Lienevät nämä kaksi marjaa tehty aikalailla
peräkkäin  ::) Tähän asti on sähköjen osalta toiminut moitteettomasti.
Kerran tosin pimeni mittariston lcd-näyttö, mutta palasi kun katkaisin virrat ja
käynnistin uudelleen.


Lähes kaksosiahan nämä on ;D Muistan edelleen ne viimmeset numerot....

Ei sieltä piuhoista muuta ikävää löytynyt kun noi em. liittimet, ne majailee sielä laturin lähellä. Jos haluat tarkistaa niin tankki vaan pois ja jo näkyy. Olikohan siinä mittaristolle menevää piuhaa, joku moottorin kierrosnopeusanturi vissiin oli se mistä kuori oli puhki ja joku muu, varmana joku valojuttu, en ole tutkinu.

Vähän uutta reititystä tein muuallakin mutta tuskin maksoi vaivaa.

Jäi se lcd-näyttö mullakin kerran pari pimeäksi, varmaan liian hätäisen starttauksen jäljiltä eli painoin nappia ennenkun tarkistus oli loppu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2012, 00:07:52 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125