Kristallipallo on vähän sumea mutta:
Jos lamdan johdon ottaa irti, moottorin ECU tunnistaa sen viaksi, sytyttää merkkilampun ja ryhtyy
varmaankin käyttämään jotain oletusarvoa, ei hyvä.
Jos moottori käy kylmänä ECUn pitäisi pitää seosta rikkaalla muutenkin. Seurauksena
katti voi olla vaarassa rikkoutua tai mennä tukkoon. Ei hyvä.
Toisaalta jos ECU on oppivaa mallia, täytyisi mopolla päästä ajamaan nykyisissä olosuhteissa
ECUn kartan oppimisalueella. Tosin se ei ehkä ole mahdollista, ei ainakaan jos moottorin
lämpöjä ei saa pysymään normaalina riittävän pitkään.
Arvaus oppimisalueen sijainnista: Moottorin kierrosalueen keskivaiheilla, 50% kuormaa,
jäähdysnesteen ja öljynlämmöt vihreällä 20-30min ajan. Jos on tehokas peli tarvii ajaa aika reippasti

Sen jälkeen ECU osaa laskea korjauskertoimet ajotilanteisiin mitkä ovat lamdan ohjaaman alueen ulkopuolella.
Lamda ei ohjaa polttoaineen syöttöä kaikilla moottorin toimita-alueilla. Silloin
tarvitaan korjauskertoimia.
Pakokaasun ja moottorin lämpö pitäisi saada normaaliksi jos se on alhaalla.
Onko jäähdyttimen kierrossa termostaattia ja onko se kunnossa?
Perinteiset konstit: Öljynjäähdyttimeen ja syylariin teippiä pienentämään jäähdytyspinta-alaa, vaatii
lämpömittarin aktiivista seuraamista.
Tai pienempää tietä ja kovempaa ajoa?
Pekka