Kirjoittaja Aihe: Moottorin lämpö.  (Luettu 8094 kertaa)

motoesa

  • Vieras
Moottorin lämpö.
« : Joulukuu 23, 2011, 15:00:57 ip »
Kaveri kävi katilla varustetulla moottoripyörällä moikkaa ja kerto että moottori nykii, ja homma johtuu kaiketi siitä että moottori ei lämpene tarpeeksi. Miten voiko ottaa lampatunnisten johdon auki, entä onko siitä apua nykimiseen?
Tekeekö johdon irroitaminen moottorille mitään vahinkoa?
Miten moottorinlämpötilan saisi korkeammaksi?
Onko ainoa vaihtoehto laittaa tietokoneella seos rikkaammaksi?

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2011, 16:26:18 ip »
Kristallipallo on vähän sumea mutta:
Jos lamdan johdon ottaa irti, moottorin ECU tunnistaa sen viaksi, sytyttää merkkilampun ja ryhtyy
varmaankin käyttämään jotain oletusarvoa, ei hyvä.
Jos moottori käy kylmänä ECUn pitäisi pitää seosta rikkaalla muutenkin. Seurauksena
katti voi olla vaarassa rikkoutua tai mennä tukkoon. Ei hyvä.
Toisaalta jos ECU on oppivaa mallia, täytyisi mopolla päästä ajamaan nykyisissä olosuhteissa
ECUn kartan oppimisalueella. Tosin se ei ehkä ole mahdollista, ei ainakaan jos moottorin
lämpöjä ei saa pysymään normaalina riittävän pitkään.
Arvaus oppimisalueen sijainnista: Moottorin kierrosalueen keskivaiheilla, 50% kuormaa,
jäähdysnesteen ja öljynlämmöt vihreällä 20-30min ajan. Jos on tehokas peli tarvii ajaa aika reippasti ;D
Sen jälkeen ECU osaa laskea korjauskertoimet ajotilanteisiin mitkä ovat lamdan ohjaaman alueen ulkopuolella.
Lamda ei ohjaa polttoaineen syöttöä kaikilla moottorin toimita-alueilla. Silloin
tarvitaan korjauskertoimia.

Pakokaasun ja moottorin lämpö pitäisi saada normaaliksi jos se on alhaalla.
Onko jäähdyttimen kierrossa termostaattia ja onko se kunnossa?

Perinteiset konstit: Öljynjäähdyttimeen ja syylariin teippiä pienentämään jäähdytyspinta-alaa, vaatii
lämpömittarin aktiivista seuraamista.

Tai pienempää tietä ja kovempaa ajoa?


Pekka
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2011, 12:55:08 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #2 : Joulukuu 23, 2011, 16:33:08 ip »
Lambdan pois ottamalla voi saada joko järjestelmän sekaisin tai ainakin tuhottua katalysaattorin.

Onkos hänen pyöränsä ilma-, ilma-öljy, vai vesijäähdytteinen?
Öljy ja vesijäähdytteisissä voi käyntilämpötilaa säätää termostaatin vaihtamalla.

Ilmeisesti kyseessä on ruiskutuspyörä koska siinä on katalysaattori ja todennäköisesti kapeakaistainen lambda-anturi. Ruiskutusta voi säätää huollossa rikkaammalle hallitusti. Yleensä on kyllä niin päin että rikas seos jäähdyttää moottoria. Vain siinä tapauksessa ilmenee nykimistä laihalla jos moottori on kylmä ja kylmäkäyntirikastus on poissa päältä tai ohjelmoitu liian vähäiseksi.  

Jos kaverisi haluaa tutkia asiaa omin päin niin tässä on toimiva ratkaisu ja voidaan kytkeä siten että erillisestä mittarista näkee todellisen seoksen laadun ja mittarilta viedään simuloitu kapeakaistatieto ruiskulle. Köyhentää lompakkoa noin 200 Eurolla.

http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php

Itsellä on ollut tuo ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen sijoitukseeni. Helppo kytkeä järjestelmään. Myös anturi käy samaan reikään alkuperäisen tilalle.

Se ei sinänsä seokseen vaikuta millään lailla mutta siitä näkee kyllä tosi tarkkaan että onko seos rikas vai laiha ja milloin esimerkiksi moottorin eri toimintatiloissa.

Ensi keväänä olisi tarkoitus optimoida Breva 1100:sen ruisku tuon järjestelmän avulla. Viime kesänä optimoin sen avulla Californian ja kaveri Yamahansa ja yksi H-D:kin pitäisi optimoida. Tällä tietoa. Centauronkin seokset aion sen avulla optimoida.

California tulee uudelleen säädettäväksi kunhan saan ahtimen paikoilleen.  

Edit: Pekka kerkesi ensin ja perusteellisemmin selittämään mutta mulla oli sentään mainos.

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #3 : Joulukuu 23, 2011, 18:07:20 ip »
Honda XL1000V Varadero vm.2009 on pyörä. Homma tuli paremmaksi kun "jäähdytin" osaksi peitettiin. Meinaan mennä huomenna koeajolle kuinka pelittää.

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #4 : Joulukuu 24, 2011, 15:44:35 ip »
Kyllä Honda pelitti hienosti, tiedä sit onko siitä kiinne että ilma on paljon lämpimämpi kuin eilen, vai "jäähdyttäjän" peittämisestä. Sitten kun kattelin mopoa tuli pieni epäilys onko siinä kattia ???
Mun mielestä antura joka on pakoputkessa on joku lämpötunnistin pelkästään, mut tiedä sit häntä, olen tommosten kanssa niin vähän pelanut.
Ainoa asia mitä taas oppisin, kyllä Moto Guzzi sentään on Moottoripyörä japsilaiseen verrattuna, siitä ei pääse yli eikä ympäri :)
Mut ei siltin, japanilainen riisiviina on hyvää ;D ;D
mut moottoripyörien tekeminen heijän kannattaa jättää ;D ;D

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #5 : Joulukuu 24, 2011, 15:56:42 ip »
<snip>
Mut ei siltin, japanilainen riisiviina on hyvää ;D ;D
mut moottoripyörien tekeminen heijän kannattaa jättää ;D ;D

Oot vissiin koeajanut kaikki japsipyörät. ??? On niin varma mielipide.
Emeritus-guzzisti

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #6 : Joulukuu 24, 2011, 17:30:22 ip »
<snip>
Mut ei siltin, japanilainen riisiviina on hyvää ;D ;D
mut moottoripyörien tekeminen heijän kannattaa jättää ;D ;D

Oot vissiin koeajanut kaikki japsipyörät. ??? On niin varma mielipide.
" kyllä Moto Guzzi sentään on Moottoripyörä japsilaiseen verrattuna"

Edellä mainitussa lauseessa tarkoitin nimeenomaan tätä kyseistä Hondaa.

Ilmeisesti lukemisen ymmärtäminen hämärtyy kinkun syönnin yhteydessä, ja voi kyllä sanoa, aika monta japanin pyörää on ollut persusten alla, mutta kustiin olen tykästynyt.

"Mut ei siltin, japanilainen riisiviina on hyvää
mut moottoripyörien tekeminen heijän kannattaa jättää"

Yllä olevaa kommentin taas tarkoitin huumoriksi, mutta sille en voi mitään jos kaikki sitä ei ymmärtänyt, mutta toivottavasti joku ainakin sen huumorina otti.
Mutta Hauskaa Joulua kumminkin, ja toivottavasti en taas pahoittanut jonkun mieltä :-\
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2011, 18:45:15 ip kirjoittanut motoesa »

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #7 : Joulukuu 25, 2011, 00:43:41 ap »
Tekee ne japanialaiset muutakin hyvää kun riisiviinaa...
Tulipa vaan mieleen kun kerran kuuntelin sivusta vannoutuneen hondamiehen kehua hondan moottoreitten ylivoimaisuudesta vanhan liiton harrikkakuskille. Aikansa ukko tuota paatosta kuunteli ja lopuksi kehui: " on ne hondan  aggregaatit kuulemma ihan hyviä"

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #8 : Joulukuu 25, 2011, 00:47:33 ap »
Tekee ne japanialaiset muutakin hyvää kun riisiviinaa  (juu ei tarvi vetää herneitä nessuun ;D)


Noh pakko nyt toi on myöntää ;)
Mut riisiviina on hyvää kumminkin ;D
Oookona saanu joululahjaks?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #9 : Joulukuu 25, 2011, 01:01:59 ap »
Tekee ne japanialaiset muutakin hyvää kun riisiviinaa  (juu ei tarvi vetää herneitä nessuun ;D)


Noh pakko nyt toi on myöntää ;)
Mut riisiviina on hyvää kumminkin ;D
Oookona saanu joululahjaks?

En saanu riisiviinaa vaan NORTON merkkistä punkkua. On muuten ihan hyvää. Sillä tuo hiirisormi vissiin lipsuu ja kerkesit vastaalla mun keskenerääseen viestiin.
Argenttiinalaasta oli muuten tämä norttoni.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #10 : Joulukuu 25, 2011, 01:11:00 ap »
Japanissa kaksi kertaa käyneenä on riisiviinasta kokemuksia   ;D
Titaniumin kuski

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #11 : Joulukuu 25, 2011, 01:18:43 ap »
Japanissa kaksi kertaa käyneenä on riisiviinasta kokemuksia   ;D
Riisiviina on hyvää, ainoa huono puoli siinä on kun rukee oikee päälohko särkee, ainakin viimeistään aamulla :-\

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #12 : Joulukuu 25, 2011, 01:24:46 ap »
Riippuu määrästä kuinka paljon sitä lipittää, ja lämmintä vai kylmää  ???
Titaniumin kuski

motoesa

  • Vieras
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2011, 01:26:48 ap »
Riippuu määrästä kuinka paljon sitä lipittää, ja lammintä vai kylmää  ???

Saattaa olla ;D ;D

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Moottorin lämpö.
« Vastaus #14 : Joulukuu 25, 2011, 10:59:46 ap »
Noh pakko nyt toi on myöntää ;)
Mut riisiviina on hyvää kumminkin ;D
Oookona saanu joululahjaks?

No onko se sake nyt mitään viinaa - vahvuus 15–17 %.  ;)
Siis: moottoripyöriä osaavat tehdä, mutta viinan suhteen asettaisin kyseenalaiseksi - tosin onhan sitä japanilaista "viskiäkin".
Emeritus-guzzisti