Kirjoittaja Aihe: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori  (Luettu 14374 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« : Joulukuu 08, 2011, 22:11:32 ip »
“Punainen kuin synti…se sanoo sinulle miten mennään, miten se haluaa sinut. Kaulanikamat naksuvat… kuuluukin vähän sattua. Jos tämä Guzzi olisi nainen, se ei koskaan silittäisi paitojasi. Inferno purkautuu valloilleen kun startti lähettää molemmat 92 –männät työhönsä. Retro-Le Mans ravistelee itseään, talojen julkisivut kumisevat…”

”Mestari Lino Tonti on luonnostellut teräksisen rungon, joka oli palveluksessa legendaarisesta V7 Sport –mallista alkaen eri Guzzeissa. Tämä nimenomainen pulverimaalattu runko periytyy alun perin vuoden 1978 Le Mans I:stä.”

-   206 kg, kuten Le Mans I, V11 –moottori: 86 hv/92Nm takapyörällä
-   pakoputkisto mustaksi maalattua ruostumatonta terästä, 45 mm alkukäyrät, 1100 Sportin tankki
-   Dell'Ortot vakiona, lisävarusteena saa mm. Keihin luistikaasuttimet

c/Motorrad 21/2011
"Valmistaja" Stefan Bronold http://www.guzziladen.de/
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #1 : Joulukuu 08, 2011, 22:26:50 ip »
Sakemannit osaa tuon homman. Pahus kun jo pelkkä ilmansuodattimien asennus pilaa
tuollaisen pelin ulkonäön.

Pekka
Sohc van Helmi.

DB2

  • Viestejä: 62
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2011, 23:40:09 ip »
Jeees,
-Tuossa on jotain perusteelista ideaa!
-Tykkäänn!
t.Seppo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2011, 07:21:09 ap »
Mieluummin tämä, samalta kaverilta:
Kasiventtiilikone, 200 takakumi, radiaalijarrut..

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2011, 08:46:47 ap »

Urpo ottaisi mieluummin tuon punaisen. Jälkimmäisessä on vähän lipsunut
estetiikkasäännöistä pakoputkistoa tehtäessä:
-alkukäyrissä on liian pitkä suora osuus
-äänenvaimennin nyrjähtää jalkatappien kohdalta

Täytyy myöntää, että pakoputkiston estetiikkasäännöt ovat osin ristiriidassa
tehokkuuden kanssa. Esimerkiksi se, että pakokäyrän alku ei saa nousta
vaakatason yläpuolelle. Virtausten kannalta olisi epäilemättä parempi, jos
noin voisi tehdä.


Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2011, 09:03:11 ap »
Hienojahan nuo on molemmat.

8-venttiiliseen näyttää laitetun kaasuttimet. Onkohan syynä ollut ulkonäköasiat vai onko rakentaja mennyt siitä, missä aita on matalin?

Leveä takarengas ehkä näyttää hienolta, mutta voi pilata ajo-ominaisuuksia ainakin perinteisessä Tonti-rungossa.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #6 : Joulukuu 10, 2011, 10:08:34 ap »
Olisiko kuvaa miten cardano on laitettu ohittamaan leveä takarengas. Läheltä menee varmasti.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2011, 11:07:26 ap »
Hienon näköisiä pyöriä. Lieneekö tehty alkuperäisen rungon papereilla koska päästömääräyksiä nuo eivät todennäköisesti täytä. Tai sitten on tehty ns. yksittäishyväksyntä jolloin kyseessä on omavalmiste.
Meillä taasen lainsäädäntö prosenttitaulukoineen ja ensimmäisen käyttöönottopäivämäärän mukainen vaatimustason täyttämisen takia nämä pyörät olisivat vain koristeita. Eivät tieliikenteeseen hyväksyttyjä.
Suomen käytäntö tässä asiassa on vastoin EU:n direktiiviä tavaran vapaan liikkumisen suhteen.

mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #8 : Joulukuu 10, 2011, 12:46:30 ip »
Eikös se nykyään mene niin että jos on jossain EU-maassa liikenteessä ja rekisteröity, pitäisi onnistua myös Suomessa.
Ei välttämättä helposti...
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #9 : Joulukuu 10, 2011, 13:25:26 ip »
TUV on niin tiukka mankeli liikenneturvallisuuden suhteen, että pitäisi mennä heittämällä läpi täällä pelkällä katsastus- ja vaatimuksenmukaisuustodistuksella. Autoveron määrittäminen taitaa kuitenkin olla prioriteetissä ykkösenä. Ettei vain kansalaisten yhdenvertaisuus vaarantuisi. Se ei tietenkään haittaa ketään muuta kuin asianosaista, jos ylimääräistä tai perusteetonta veroa joutuu maksamaan.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #10 : Joulukuu 10, 2011, 16:50:26 ip »
Samaisessa artikkelissa todetaan että TÜV –hyväksyttynä, valmiina rekisteröitäväksi (V11 vanteet, Marzocchi etujousitus, Wilbers takajousitus, Dellorto kaasuttimet). Koeajetussa versiossa oli lisävarustuksena PVM -vanteet, edessä alumiini takana magnesium, Öhlins jousitus ja Keihin kaasuttimet.

Tässä joitakin kohtia (vähän oikoen) toimittajan hehkutuksesta, liene sopivaa laittaa pätkiä tähän kun Guzziforumilla ollaan:


Kyllä, tämä moottoripyörä on äänekäs, vanhanaikaisen äänekäs.  Mutta tuo matala kumu molemmista ylösnostetuista Megafon –vaimentimista kertoo myös toisesta aikakaudesta. Kaasuttimien avoimet imuputket korisevat kumeasti, koko komeus kolisee ja tutisee. Lyhyesti sanottuna: tämä moottoripyörä elää! Koko runko värähtelee, se sytyttää. Italofanit ja moottoreista kiinnostuneet kääntävät päänsä kohti vilpittömän liikuttuneina.  Viattomiin jalankulkijoihin tarttuu epäusko...  Ja kuski itse?  Olet vakuuttunut.  Iloitset, miten ytimiltään terveeltä tämä sarjavalmisteinen V11 –mallin moottori tuntuu, miten herkkä kaasutuntuma on. Ihmettelet, miten lujasti tähän italialaiseen on tartuttava. Ihan itsestään sen kanssa ei käy aluksi yhtään mikään. Esim. kaikkien viiden vaihteen välissä odottelee salakavala välivapaa, täysi keskittyminen vaihtaessa…  

Toisaalta tämä Retro-Le Mans ottaa yksi yhteen käyttöön sen, mitä kuski haluaa. Jumalaista! 43:set Öhlins upside-down etuvaimentimet ovat peräisin Ducati 998R:stä. Ne seuraavat ajoradan kohokuvia tarkasti. Myös takajousissa on kultaiset tasauskammiot, kireät mutta lämminhenkiset. Raaka elämys, siloittamattomana ja autenttisena. Kultaiset Brembo P4 –jarrut, radiaalimännät. Nykyisissä sporttipyörissä on tuplasti enemmän tehoa.  Niin ?  Sitä vastaan neiti Rossa lipuu ja jyrähtelee ajokorttiystävällisesti tarjoten huippuelämyksen jo 120 km/h vauhdissa. Tämä himokas Guzzi ”henkevöittää” kuskinsa täydellisesti.
"
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #11 : Joulukuu 10, 2011, 19:38:30 ip »
Erästä hyvin vastaavaa laitetta katseltiin autoinsinööri Virran kanssa kun omistajansa sitä ylpeänä esitteli.
Ins. Virta siihen totesi että Suomessa tämä pyörä olisi tuomittu varaosiksi koska se ei täytä Suomen Saksaa tiukempia lakeja ajoneuvon rakenteesta.

Tähän jo kilometrejä nähneeseen pyörään oli vaihdettu moottori, kaasuttimet, ilmanpuhdistin, vaihteisto, jarrut, takajousitus, hallintalaitteet, ajovalo, satula, lokasuojat, pakoputkisto ja alkuperäinen runko oli vahvistettu. Pyörä on muutoskatsastettu Saksassa. Varmasti liikenneturvallinen. Liikaa muutoksia että kelpaisi tänne.

Laitanpa tähän yhteyteen kuvan laitteesta.

mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #12 : Joulukuu 10, 2011, 23:59:26 ip »
Voipi olla, joo... kokemusta ei ole.
Mutta Moottori-lehdestä muistan lukeneeni Caterham-nimisen auton esittelyn yhteydessä, että aikaisemmin sitä ei olisi Suomen kilpiin saanut, mutta nyt oli saatu. Ja ko. peli ei varmasti täytä Suomen turvamääräyksiä.
Ajat muuttuvat, ehkä jotain järkeä tulee viranomaisiinkin.
Noiden älyttömien prosenttilaskujen tehtävänähän on estää veronkierto, verollisena maahan tuotavan ajopelin suhteen saattaisi olla edellytyksiä järjen käytölle.
Emeritus-guzzisti

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #13 : Joulukuu 11, 2011, 13:38:23 ip »
Caterhamien yms. rakennussarja autojen rekisteröinti onnistuu nykyään itseasiassa melko helposti jos käytööottopäivä on vuonna 91 tai aikaisemmin. Yhden 90 tai 91 mallisen tunnen tarkemmin ja siihen tartti vaan lisätä sivuvilkut. Trafin pykäläkielessä oleellisena kohtana on lause "euroopan markkinoille tarkoitettu" jollaiseksi katsotaan mm. nämä yleensä briteistä peräisin olevat lotus seven replicat.

Nykyisen moottoripyörien prosenttitaulukon https://lomake.fi/a/ec/index.cgi/download?s=QE2brhK68Yq759o&id=3943%2FE4A8B8C9B59F4DA82772EA19551D4168&type=statics mukaan toi Motomatin linkin bemari näyttäis ihan mahdolliselta täällä härmässäkin, vuosimallista riippuen tietysti mutta eihän toi kovin uudelta näytä. Melumittaus ja mahdollisesti päästömittaus tarvittais mutta ei niiden läpäisyn pitäis olla kovinkaan hankalaa. Ongelmia tulee tietysti jos esim. koneenkokoa on kasvatettu yli 25%..

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #14 : Joulukuu 11, 2011, 18:37:27 ip »
Ei se ole ihan niin helppoa tuo muutoskatsastamine, kuin sitä voisi järjellä ajatella...

Suurin osa erikoisemmista rakennetuista pyöristä Euroopassa on saatu liikenteeseen ns. "yksittäishyväksymis-menetelmällä" ja eivät siis täytä Eu:n asentamia normeja kaikilta osin.

Se että pyörä on ollut rekisterissä jossain toisessa Eu-maassa ei tee siitä automaattisesti rekisteröintikelpoista täällä.

Tämmöinen yksittäis-hyväksyntä on ilmeisesti Suomessakin mahdollista, jos vaan joku tietäisi miten.