Kirjoittaja Aihe: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori  (Luettu 14358 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #15 : Joulukuu 11, 2011, 20:46:35 ip »
Yksittäishyväksynnästä on selkeät pykälät.
Niitä on jopa tehty, siis hyväksyntöjä.

Yksittäiselle tavan tallaajalle vain tulee arvokkaaksi kun pitää olla monenlaista proopuskaa ja todistusta viralliselta tarkastuslaitokselta. Toistaiseksi sellaista ei ole. Meren takana kyllä on.

mm 

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #16 : Joulukuu 11, 2011, 22:04:55 ip »
Vanhan ei e-hyväksytyn pyörän moottorin, vanteiden, jousien jne. muutoskatsastaminen on kyllä mielestäni nykyään oikeesti helppoa, hankaluutta pelätään joskus turhaan ja ehkä just sen takia niin monet ajaa turhaan "laittomilla" pyörillä. Yksittäishyväksyntä koskee suomessa käytännössä vaan uusia pyöriä ja se tosiaan vaatii yleensä aika reilusti kaikenlaisia todistusksia yms. kalliita lappusia.

Tohon teutoonien rakennelmaan palatakseni, niin mitenkäs onnistuis uudemman 6-lovisen liittäminen vanhaan Lemanssin lohkoon? Esimerkisi 80-luvun alun 1000-kuutioiseen?
Tavallaanhan uudempi V11 kone ei ainakaan kaasareilla varustettuna varmaankaan tarjoa oikeestaan mitään mihin vanhempi kone rempattuna ei pystyisi. Tai voisko uudemman pytyt tai vaikka kampurankin ruuvata vanhaan lohkoon?
Mistä muuten saksalaiset hommaa guzzeihinsa pinnavanteita? Mobile.de sivuilla niitä näkee aika paljon noissa vanhemmissa rakennelluissa guzzeissa, mutta en oo ainakaan netissä nähny moisia kaupattavan.

Vähän aiheeseen liittyvästi vielä yksi lisäkysymys: Sopisko 6-lovinen mun 1100 Sporttiin? Jos vaikka vaihtais kardaanin ja perän kanssa koko paketin?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #17 : Joulukuu 12, 2011, 21:38:10 ip »
Lainaus
V11 - kaasareilla varustettuna varmaankaan tarjoa

Kuvakirjasta katsottuna: Daytona RS, V1100 Sport ja Sport 1100i ovat tällä haavaa komeimpia tehdas-Guzzeja silmääni (MGS:ää ei lasketa..).  Sama lähde antaa sekä kaasutinversiolle (V1100 Sport 1994-96) että Weber-Marelli ruiskulla varustetulle Sport 1100i:lle (1996) samat teholukemat 90hv ja siinähän se taisi pysyä (lukuisissa V11 Sport/LeMans -malleissa) kunnes nykyinen 1200 Sport tuli.  Ainoastaan öljynlauhduttimen ja kytkimen kerrottiin olevan uutta Sport 1100i -malliin.
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #18 : Joulukuu 12, 2011, 21:45:01 ip »
Wikipedia: "Lauhdutin on lämmönsiirrin, jossa virtaava höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi siirtämällä lämpöenergiaa fluidista toiseen virtaavaan aineeseen tai ympäristöön. Tavallisimpia käyttökohteita ovat voimalaitokset ja kompressorikylmäkoneet."

Epätodennäköistä, että moottoripyörässä olisi lauhdutin - öljyn lämpötila ei kohoa niin korkeaksi, että höyrystymistä tapahtuisi, ei ainakaan Guzzissa.  ;)

No, selvää vinoilua tämä... mutta...
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #19 : Joulukuu 12, 2011, 21:51:55 ip »
Kaiken varalta mainitsen että kuusivaihteisia on kahta mallia. Vanhempi tuli kauppoihin V11 myötä ja uudempi Brevan matkassa. Ainakaan ei jälkimmäinen sovi Tonti-runkoon ja voi olla sovittamista vanhemmassakin. Niin erilaisia ovat rungot.

Mutta miksi pitäisi vaihtaa uudempi ja isompi vaihdelaatikko vanhaan malliin? Sen kuutosvaihteen takia ei ainakaan. Helpompi on muuttaa kokonaisvälityssuhdetta tai vaihteiston ratastusta.

Mitenkä muuten arvelette lataussysteemin toimivan kun uuden mallin kone laitetaan Tonti-runkoon? Siellä sylinterien välissä kun ei ole tilaa laturille.

mm

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #20 : Joulukuu 12, 2011, 23:23:03 ip »
Kaiken varalta mainitsen että kuusivaihteisia on kahta mallia. Vanhempi tuli kauppoihin V11 myötä ja uudempi Brevan matkassa. Ainakaan ei jälkimmäinen sovi Tonti-runkoon ja voi olla sovittamista vanhemmassakin. Niin erilaisia ovat rungot.

Mutta miksi pitäisi vaihtaa uudempi ja isompi vaihdelaatikko vanhaan malliin? Sen kuutosvaihteen takia ei ainakaan. Helpompi on muuttaa kokonaisvälityssuhdetta tai vaihteiston ratastusta.

Mitenkä muuten arvelette lataussysteemin toimivan kun uuden mallin kone laitetaan Tonti-runkoon? Siellä sylinterien välissä kun ei ole tilaa laturille.

mm

Joo näinhän se varmasti on, enkä mä siis oo mitään tommosta projektia suunnittelemassa, pohdin ihan muuten vaan miten tommosen ekan viestin rakennelman vois toteuttaa laillisesti suomessa. Jos käyttäis orkkis runkoa ja moottoria niistä kertyis aika hyvin prosentteja, toisaalta ajattelin myös että jos halutaan käyttää nykyajan vanteita ja 180 takarengasta niin koko voimansiirto paketitin vaihtamalla vois päästä "helpolla"..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #21 : Joulukuu 13, 2011, 15:47:37 ip »
Melko leveään ratkaisuun pääsee sillä että vaihtaa 2000-luvun Californian takahaarukan ja kardaanin vanhaan runkoon. Ja 17" vanteen.

Tuosta kuvasta selviää miksi uudemmissa Californioissa on leveämmät takakumit. Tuolla nivelten väliin laitetulla akselilla viedään kardaania oikealle sen verran että on tilaa leveämmälle. Lisäksi kardaanitunnelia on "klommottu" lyttyyn lisätilan saamiseksi.

Laitan vielä esimerkin erimerkkisestä pyörästä jos haluaa paljon leveämmän niin taivuttamalla kardaaniakselia enemmän tulee enemmän tilaa. Renkaan leveys 360 mm.

mm

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #22 : Joulukuu 13, 2011, 17:47:18 ip »
Mikä siinä Tonti-rungossa on niin jumalaista, että kannattaisi V11 kone laittaa sellaiseen? Onko toi V11 runko jotenkin huonompi? En kyllä jaksa uskoa. Tuntuu, että tuo Tonti-usko onkin uskonto. Silloin ei tarvitse pystyäkään perustelemaan.
V11 Sport

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #23 : Joulukuu 13, 2011, 21:00:17 ip »
Mikä siinä Tonti-rungossa on niin jumalaista, että kannattaisi V11 kone laittaa sellaiseen? Onko toi V11 runko jotenkin huonompi? En kyllä jaksa uskoa. Tuntuu, että tuo Tonti-usko onkin uskonto. Silloin ei tarvitse pystyäkään perustelemaan.

Onhan se ihan pätevä, mutta ei nyt toki mikään ihmekapistus.

V11-mallin rungosta ei vaan saa rakennettua monen mielestä niin näyttävän näköistä "kuppilakilpuria".

Niille tehoille, minkä Guzzin 2-venttiili-koneesta saa, riittänevät kuitenkin Tonti-rungonkin ominaisuudet useimmille loistavasti.

PS. koko Guzzismi taitaa olla uskonto. Ei sitäkään pysty järjellä perustelemaan...  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #24 : Joulukuu 13, 2011, 22:25:40 ip »
Melko leveään ratkaisuun pääsee sillä että vaihtaa 2000-luvun Californian takahaarukan ja kardaanin vanhaan runkoon. Ja 17" vanteen.
Tuosta kuvasta selviää miksi uudemmissa Californioissa on leveämmät takakumit. Tuolla nivelten väliin laitetulla akselilla viedään kardaania oikealle sen verran että on tilaa leveämmälle. Lisäksi kardaanitunnelia on "klommottu" lyttyyn lisätilan saamiseksi.

mm

Minulle melko leveä on jotain muuta kuin 150 millinen kumi. Tuohon lommottuun haarukkaan ei mene normaalilla offsetilla yli 150 mm rengas. Senkin profiili alkaa olla siinä rajoilla käytettävälle vanne leveydelle.
En tiedä miten Dynotec homman hoitaa, mutta heillä on jo kohtuu moderni 180mm kumi omassa Le Mansissa. Siinä on kyllä haarukkaputki puhkaistu, mutta senkään ei yksistään pitäisi vielä riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #25 : Joulukuu 14, 2011, 08:50:23 ap »
Leveämpi kumi sopii kunhan poistaa koko kardaanitunnelin, laakeroi perävaihteen taka-akseliin tai taka-akselin haarukkaan, tekee reaktiovivun perävaihteelle ja laittaa molempiin päihin kardaania ristinivelet. Syntyy ns parallellogrammo-tuenta joita on V10:ssä ja V11-malleissa.
Jos lisää vielä kolmannen nivelen niin löytyy tilaa lisää.
Jossain oli myös kuva jossa oli laitettu kaksirivinen ketju vaihdelaatikon takaa oikealle ja siitä kardaani taakse. Menetelmiä on useita.

mm

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #26 : Joulukuu 14, 2011, 09:23:23 ap »
En tiedä miten Dynotec homman hoitaa, mutta heillä on jo kohtuu moderni 180mm kumi omassa Le Mansissa. Siinä on kyllä haarukkaputki puhkaistu, mutta senkään ei yksistään pitäisi vielä riittää.

tosta linkistä http://www.dynotec.de/2V-2005.html voi yrittää silmäillä, miten Dynotec sen on hoitanut. kunnollista kuvaa ei ole, mutta siistiltä näyttää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #27 : Joulukuu 14, 2011, 09:51:18 ap »
Juu, olen nähnyt kuvia jopa Dynotecin irtohaarukasta, mutta ei sekään kerro, miten tuo rengas on saatu mahtumaan. Haarukka on rankasti muutettu Tontin haarukasta. Kardaania ei ole siirretty mihinkään. Omassa Calissa on lommottu haarukka ja sen sisäpuolelle ei suin surminkaan mahdu 150:ä leveämpää. Kardaanin ja haarukan sisäpinnan väli on luokkaa 1,5-2mm +putken ainevahvuus. Jos tuolla perämurikan/vetolaipan sijainnilla asennetaan 180mm rengas, keskelle vannetta, ollaan reilusti kardaaniakselin sisäpuolella. Kuvien mukaan laatikon häntä ja siitä lähtevä ensimmäinen nivel, näyttäisivät olevan vakiopaikallaan.
Joten olisko takavanne offsetissa keskilinjalta? Tällöinhän keulankin pitäisi järjellä ajatellen olla?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2011, 12:34:50 ip »


oisko vaan kardaanissa 2 mutkaa?

noi pinnavanteet on törkeen komeet.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Retro-Le Mans: Tonti runko+V11 moottori
« Vastaus #29 : Joulukuu 14, 2011, 17:43:20 ip »
 
Joten olisko takavanne offsetissa keskilinjalta? Tällöinhän keulankin pitäisi järjellä ajatellen olla?

Moi.
Laittaa vaan sen takapyörän sivuun keskilinjalta. Näin on tehty ihan tehdastekoissakin
moottoripyörissä.
Olen mitannut uudesta n.20mm  sivussa olevan takapyörän. Piti oikein tarkistaa korjaamokirjasasta ja saman kertoi senkin ohjearvo. Eikä kukaan valittanut , että ajettavuudessa olisi ollut mitään vikaa.
Piti silloin oikein mitalla mitata kun tuo"offset" oli ihan optisella silmämitalla havaittavissa.

Pekka
Sohc van Helmi.