Kirjoittaja Aihe: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat  (Luettu 14628 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« : Lokakuu 22, 2011, 18:38:34 ip »
Kysymys kuuluu: onko nykyisiin Guzzin moottoriohjauksiin kukaan/ketkään ryhtyneet tekemään vastaavaa hommaa kuin tässä erääseen muuhun merkkiin: http://www.ecueditor.com/

Laitonta toki mutta toisaalta kukaan ei asiaa valvo.

mm

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #1 : Lokakuu 22, 2011, 18:53:14 ip »
Ei ole kokemusta ainakaan vielä, mutta tämä lienee sellainen.

http://www.ecmspy.com/

Tuossahan juttu meni jotenkin siten että, porukalla tehtiin tomiva
systeemi. Alkuun kaikki oli ilmaista. Sitten alullepanijat pistivät
homman poikki ja tuotteistivat ohjelmiston.
Kannattaa tutustua aiheeseen vaikka ei liitykkään Guzziin tämäkään.

Pekka
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #2 : Lokakuu 22, 2011, 18:55:11 ip »
<snip>
Laitonta toki mutta toisaalta kukaan ei asiaa valvo.

mm

Mitäs laitonta ohjelman tekemisessä on?
Ei kai moottoripyörässä oleva tietokone ole eri asemassa kuin muu tietokone?
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #3 : Lokakuu 22, 2011, 20:13:30 ip »
Ei ohjelman teossa mitään laitonta ole mutta sen käyttäminen liikenteessä on.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #4 : Lokakuu 22, 2011, 21:33:08 ip »
Tuo laillisuusaspekti ei ole mitenkään ongelma. sitten ehkä, kun katsastus ja OBD mittaus tulee pakolliseksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2011, 10:32:25 ap »
Ei ohjelman teossa mitään laitonta ole mutta sen käyttäminen liikenteessä on.

mm

Ja mitä laitonta ohjelman käyttämisessä liikenteessä on? Vaihdetaanhan niitä lastujakin.
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #6 : Lokakuu 23, 2011, 11:23:29 ap »
Ei ohjelman teossa mitään laitonta ole mutta sen käyttäminen liikenteessä on.

mm

Ja mitä laitonta ohjelman käyttämisessä liikenteessä on? Vaihdetaanhan niitä lastujakin.

Pitäis kait nekin muutoskatsastaa jos oikein pykälien mukaan mennään.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #7 : Lokakuu 23, 2011, 12:57:47 ip »
Koitin tuossa etsiä tarkkaa lainkohtaa tuosta polttoainejärjestelmän muutoksesta. Siitä määrätään useammassakin laissa. Osa on moottoripyöriä käsittelevän lain rakenteellisessa osiossa. Osa löytyy ympäristölaeista ja osa katsastusta käsittelevistä laeista.

Kuten Ikkala totesikin, periaatteessa polttoainejärjestelmän säätö/muokkaus/osavaihto pitäisi hyväksyttää katsastuksessa. Sitä varten pitää olla päästömittaus tehtynä. Tällä hetkellä vaatimustaso on Euro 3.
Uusimmat Guzzit alkavat täyttää jo Euro 4-tason vaikka ei sitä vielä moottoripyöriltä vaaditakaan.

Ja kuten tuolla alussa mainitsin: toistaiseksi asiaa ei valvo kukaan.

Kun vuosikatsastus tulee moottoripyörille niin juuri ympäristöystävällisyys on se asia jota painotetaan.
Moottoripyörien turvallisuuspuolellahan ei ole pystytty osoittamaan katsastuksen tarpeellisuutta.

Tuolla etujärjestöpuolella näitä asioita hierotaan ja tuotetaan lausuntoja sekä tutkimuksia katsastuksen tulemisen ajankohdasta ja millaisia asioita katsastus tulee sisältämään. Kehotan tutustumaan aineistoon.

http://www.fema-online.eu/

Suomen moottoripyöräharrastajapiireillä perinteisesti ollut merkittävä rooli FEMAn hallinnossa. Itsekin siellä istuneena (jo femaa edeltävässä femissä) kokouksissa tiedän että lainsäädäntöön vaikuttaminen on aikaa vievää hommaa ja pitää osata huomioida useita lakialoitteita yhtäaikaisesti, niin kuin edellä tuli sille, että samasta asiasta voidaan säätää useassa eri direktiivissä. Sen jälkeen kun nämä direktiivit tulevat säädettäviksi paikallisiksi laeiksi jäsenmaissa pitää järjestöjen olla ajan tasalla missä mennään ja saada aikaiseksi mahdollisimman edullinen ja yksinkertainen laki.
Aina se ei onnistu kuten varmasti olette autoverolain suhteen huomanneet. Edelleenkin se on ristiriidassa EU-lainsäädännön kanssa.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #8 : Lokakuu 23, 2011, 16:38:23 ip »
Jos katsastus tulee Suomeen, niin EURO# normia sovelletaan luultavimmin jostain vuosimallista eteenpäin. Esim bensiinikäyttöisillä henkilöautoilla tammikuusta 1997 lähtien. Tästä oli puhetta katsastusinsinöörin kanssa v10 änkkäreiden muutoskatsastuksen yhteydessä. Nykylainsäädännön puitteissa päästönormi on niin väljä ettei ole syytä huoleen vaikka vähän rikkaalla kävisikin.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #9 : Lokakuu 23, 2011, 17:07:01 ip »
Palataanpa takaisin aiheeseen: Niin että onko jossain jollakulla kehitteillä tai valmiina kyseisenlainen tietomurto Guzzin ohjausjärjestelmään? Joko sellainen jolla pystyy muuttamaan ruiskutuskarttaa ja sytytyskäyrää tai jopa täydellisempi jolla pääsee muokkaamaan koko järjestelmää. 

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #10 : Lokakuu 23, 2011, 20:24:23 ip »
Ei kai noita eurooppalaisia ole juuri puukotettu. Ducatiin esimerkiksi valmis ohjelmoitava ei niin paljoa maksa, että sitä vakiota kannattaisi paljoa räpätä. Triumphillahan on oman boksin säätöön työkalu, jolla voidaan jonkin verran säätää karttoja. Ainakin joku ameriikkalainen on tuosta jatkokehittänyt täysin säädettävän version. En kuollaksenikaan muista mistä se vastaan tuli.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #11 : Lokakuu 24, 2011, 01:11:34 ap »
Ymmärrän niin, että lienee ranska-hollanti-saksa –versiot ohjelmasta ”Guzzidiag” olemassa. Saksalaisen version puuhaajat ovat "punaisen forumin" -miehiä (guzzi-forum.de). Tämä taitaa vaan näyttää asioita, ei pääse ruiskutuskarttaa yms. muuttamaan?  Mutta jos virheilmoitukset pääsee lukemaan niin sepäs olisi kerrassaan mainiota. Jotenkinhan ne sen tekee, kun kerran tätä "ecu-optimointi" -palvelua Euroopassa tarjotaan ilman että väliin sotketaan mitään palikoita (muistan jonkun maininneen että esim. Brevassa Power Commander olisi liian hidas). Sen verran sain lisävalaistusta niistä kilkkeistä millä pääsee muuttamaan sekä ruiskutusta että sytytystä, että eri ecut vaativat eri softaa, joka puolestaan vaatii ehkä tiettyä käyttöjärjestelmää.  Ei siis tiedossa yhtä "yleissoftaa".

Linkkejä:

Softa: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Kaapeli 1: http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagnoseinterfacefertiggert-p-151.html
Kaapeli 2: http://www.ebay.de/itm/Adapter-Stecker-Fiat-Lancia-Alfa-Romeo-OBD-OBD2-II-plug-/220656283825?pt=Elektroger


Eikös nuo kaapelit saa myös Suomesta?
Esim.
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_123&products_id=857
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=159&products_id=1148


Nimimerkki, josta olen saanut käsityksen, että hän on virallinen merkkihuoltaja kirjoittaa:


Kaikki perustuu tähän ranskalaiseen Ducati -softaan:
http://jpl250rs.perso.sfr.fr/

Hollantilainen Guzzisivusto asiasta:
http://www.mgcn.nl/dameijer/Diagnose-Software/


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2012, 18:16:32 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #12 : Huhtikuu 12, 2012, 15:16:11 ip »

Linkkejä:

Softa: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Kaapeli 1: http://www.obd2-shop.eu/obdusbkkldiagno ... p-151.html
Kaapeli 2: http://cgi.ebay.de/Adapter-Stecker-Fiat ... Elektroger


Eikös nuo kaapelit saa myös Suomesta?
Esim.
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=149_123&products_id=857
http://www.elekma.com/index.php?main_page=product_info&cPath=159&products_id=1148


Tuotanoin. Linkit "Kaapeli 1, 2" ovat rikki, eivätkä vie minnekään.

Sitten noista elekma-linkeistä: Ei kai guzzissa ole OBD-liitintä? Muistelen että on vain pari karvaa joissa joku liitin päässä, ei tuollaista auto-kokoista massiivista diagnostiikkaliitintä.

Aihe sinänsä kiinnostaa: Minulla on nyt vakio-ECU ohjaamassa ruiskua ja kipunaa, vaikka kone sisältää enemmän muutettuja kuin alkuperäisiä tai niiden kaltaisia osia. Olisi kiva päästä säätämään.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #13 : Huhtikuu 12, 2012, 17:48:37 ip »
Ihmettelin samaa. Pitää olla adapteri tai häntäkaapeli guzzin kaksnapaisesta ODB:hen.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Ilmaiset moottorinohjausohjelmat
« Vastaus #14 : Huhtikuu 12, 2012, 18:22:45 ip »
Aikanaan nämä linkit periytyvät kai Hollanti-Saksa ("punainen forum")-Saksa (v11.de formum) kautta.  Kaivoin nuo toimimattomat linkit uudestaan ja päivitin.  Nyt pitäisi toimia.  Kuvittelin että toinen piuha käy pc:hen (USB) ja siihen tulee puolestaan tuo "Fiat" -jatko, joka käy Guzziin.  Jos pistokkeessa on liikaa napoja... huono juttu.

Eikös tässä ole kohin samat kaapelit:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3199.0
V11 - it defines you.