Koitin tuossa etsiä tarkkaa lainkohtaa tuosta polttoainejärjestelmän muutoksesta. Siitä määrätään useammassakin laissa. Osa on moottoripyöriä käsittelevän lain rakenteellisessa osiossa. Osa löytyy ympäristölaeista ja osa katsastusta käsittelevistä laeista.
Kuten Ikkala totesikin, periaatteessa polttoainejärjestelmän säätö/muokkaus/osavaihto pitäisi hyväksyttää katsastuksessa. Sitä varten pitää olla päästömittaus tehtynä. Tällä hetkellä vaatimustaso on Euro 3.
Uusimmat Guzzit alkavat täyttää jo Euro 4-tason vaikka ei sitä vielä moottoripyöriltä vaaditakaan.
Ja kuten tuolla alussa mainitsin: toistaiseksi asiaa ei valvo kukaan.
Kun vuosikatsastus tulee moottoripyörille niin juuri ympäristöystävällisyys on se asia jota painotetaan.
Moottoripyörien turvallisuuspuolellahan ei ole pystytty osoittamaan katsastuksen tarpeellisuutta.
Tuolla etujärjestöpuolella näitä asioita hierotaan ja tuotetaan lausuntoja sekä tutkimuksia katsastuksen tulemisen ajankohdasta ja millaisia asioita katsastus tulee sisältämään. Kehotan tutustumaan aineistoon.
http://www.fema-online.eu/Suomen moottoripyöräharrastajapiireillä perinteisesti ollut merkittävä rooli FEMAn hallinnossa. Itsekin siellä istuneena (jo femaa edeltävässä femissä) kokouksissa tiedän että lainsäädäntöön vaikuttaminen on aikaa vievää hommaa ja pitää osata huomioida useita lakialoitteita yhtäaikaisesti, niin kuin edellä tuli sille, että samasta asiasta voidaan säätää useassa eri direktiivissä. Sen jälkeen kun nämä direktiivit tulevat säädettäviksi paikallisiksi laeiksi jäsenmaissa pitää järjestöjen olla ajan tasalla missä mennään ja saada aikaiseksi mahdollisimman edullinen ja yksinkertainen laki.
Aina se ei onnistu kuten varmasti olette autoverolain suhteen huomanneet. Edelleenkin se on ristiriidassa EU-lainsäädännön kanssa.
mm