Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109117 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #210 : Huhtikuu 06, 2012, 18:46:41 ip »
Mainitsit pienestä ohivuodosta taannoin. Olisko samalla puolella savutusvikaa myös?
Jos on niin lasketaan 1+1=öljyä pääsee sylinteriin/pakokanavaan.

Ratkaisuyhtälössä on useampi muuttuja jos ei oteta huomioon itse tehtyjä vikoja: Venttiilin varsi on väljä/tosi väljä ohjuriinsa, venttiilinvarsi on leikannut kiinni ohjuriin ja liikkuu samaa matkaa venttiilin kanssa kannessa. Kumpikaan vaiva ei ole korjaamaton.

Venttiilikoneiston huohotus tai öljyn paluu on tukossa ja paine painaa öljyä ohjurien kautta palotilaan (imuventtiilin ohjuri) tai pakokanavaan (pakoventtiilin ohjuri).

Sitten tietysti on sellainen asia otettava huomioon että kannessa on särö joka juoksuttaa öljyä palotilaan/pakokanavaan.

Kannen öljytilassa olevat pikkutulpat ovat löysässä tai jengat sököt. Asia suht helppo korjata mutta vaatii kannen irrotuksen. Pikkutulppien reiät voi myös tulpata tai täyttää jos osoitautuu että se tuottaa ongelmia.

Tietysti on myös kansipahvin kunto tarkistettava.

Jos öljyä menee palotilaan niin sen havaitsee mustasta tulpasta.

Muitakin häikäleitä voi olla mutta ne näkyvät puristuspainemittauksessa ja ohivirtausmittauksessa helposti.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #211 : Huhtikuu 06, 2012, 21:40:09 ip »
Selkeesti voiton puolellahan tässä ollaan. Nuo öljynpolttohommat ovat yleensä ihan fyysisten objektien ominaisuuksia; vieläpä staattisia sellaisia.

JM Motorsportin, G Wikströmin ja MotoItalia Importin jäljiltä on nyt himmeämmät seikat tsekattu kuntoon: ajoitus on OK, läppärungot ja TPS ovat iskussa ja säädöissään ja tiedetään että ECU on tajuissaan ja oikean pyörän ECU. Ja, hitto vie, ongelmiahan oli vaikka missä, vaikka mitä.

Tiedetään että ongelmia oli ainakin:
- puhkinussittu läppärungon akseli
- puhkinussittu TPS
- ECU paskana
- ja lopuksi kaikki säädöt pielessä
- ... mitähän kaikkea muuta, ei muista enää.

Mainitsit pienestä ohivuodosta taannoin. Olisko samalla puolella savutusvikaa myös?
Jos on niin lasketaan 1+1=öljyä pääsee sylinteriin/pakokanavaan.

Mainitsinpa todella. Pitää kysyä Piikkiöstä, kumpi puoli se oli.
Nyt erityisesti havaitsin että oikean puolen pakoputken liitokset pursuavat paksua savua. 2-1 putkista ei ihan tarkkaan näe.

Lainaus
Ratkaisuyhtälössä on useampi muuttuja jos ei oteta huomioon itse tehtyjä vikoja: Venttiilin varsi on väljä/tosi väljä ohjuriinsa, venttiilinvarsi on leikannut kiinni ohjuriin ja liikkuu samaa matkaa venttiilin kanssa kannessa. Kumpikaan vaiva ei ole korjaamaton.

Himppasen harmittaa irrottaa kantta: vastahan se paikalleen laitettiin venttiilien vaihdon jälkeen. Vaan eipäpä nuo itsekseen korjaannu.

En tajua kyllä; kansi purettiin atomeiksi viime kesänä ja kaikki venttiilit kulkivat ihan mukavasti, jo ennen kannen purkua.

Lainaus
Venttiilikoneiston huohotus tai öljyn paluu on tukossa ja paine painaa öljyä ohjurien kautta palotilaan (imuventtiilin ohjuri) tai pakokanavaan (pakoventtiilin ohjuri).

Humm. Havainnoin tänään kuinka oikean pakoputken tyvestä valuu öljypisaroita.

Kampikammion huohotusmekanismi toimii ainakin jotenkin: irrotin huohotusletkun (se, mikä menee ilmanputsariin. nyt ohkaisempi kuin vakio) ja sieltä tupsahteli ilmapölläyksiä  Letku menee oikean ilmanputsarin sisään.

Lainaus
Sitten tietysti on sellainen asia otettava huomioon että kannessa on särö joka juoksuttaa öljyä palotilaan/pakokanavaan.

Tämä olisi hankala. Täysin mahdollinen, toki. Kansille ei ole vielä tehty jälkikiristyksiä viime kesän purkamisen/kasaamisen jälkeen.

Pakko purkaa kansi irti, että saa jotain aavistusta siitä missä mennään. Harmi.

Lainaus
Kannen öljytilassa olevat pikkutulpat ovat löysässä tai jengat sököt. Asia suht helppo korjata mutta vaatii kannen irrotuksen. Pikkutulppien reiät voi myös tulpata tai täyttää jos osoitautuu että se tuottaa ongelmia.

Aivan, aivan.  Mieluusti tietenkin pitäisi tuplatulpat, kun ne on kerran saatu toimimaan (kaiketi :)

Voisi olla helpointa ostaa kaksi kantta vaikka reboot guzzi spares - liikkeestä, jos kansissa on halkeamia tai pikkutulpat kiukkuavat.


Lainaus
Tietysti on myös kansipahvin kunto tarkistettava.

Yea.

Lainaus
Jos öljyä menee palotilaan niin sen havaitsee mustasta tulpasta.

Toden totta. Kaivan isot tulpat irti. Siitä näkee jo jotain.

Lainaus
Muitakin häikäleitä voi olla mutta ne näkyvät puristuspainemittauksessa ja ohivirtausmittauksessa helposti.

Itse saan mitattua vain puristuspaineet.

Mutta joo. Kaivan tulpat irti, ja katson miltä ne näyttävät ja  mittaan puristukset.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #212 : Huhtikuu 06, 2012, 22:43:31 ip »
Vaikka oli mielessä niin jäi edellisestä viestistä poijes: Huohotusjärjestelmän tilanne. Toimiinko huohotusventtiili? Kulkeeko öljypitoista huohotusilmaa läppärunkojen läpi moottoriin?

Helppo tsekata. Huohotusventtiilistä 3/4" letkulla runko kiertäen yläkautta letkun pää ulkoilmaan. Katso ettei puhalla renkaalle höyryjään. Samoin ne venakopan huohotusletkut pois filttereistä.
Jos moottorin savuaminen pakoputkien kautta loppuu tähän niin häikkä on huohotusjärjestelmässä tai moottorissa on rankkaa ohipuhallusta.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #213 : Huhtikuu 06, 2012, 23:08:17 ip »
Vaikka oli mielessä niin jäi edellisestä viestistä poijes: Huohotusjärjestelmän tilanne. Toimiinko huohotusventtiili? Kulkeeko öljypitoista huohotusilmaa läppärunkojen läpi moottoriin?

Helppo tsekata. Huohotusventtiilistä 3/4" letkulla runko kiertäen yläkautta letkun pää ulkoilmaan. Katso ettei puhalla renkaalle höyryjään. Samoin ne venakopan huohotusletkut pois filttereistä.
Jos moottorin savuaminen pakoputkien kautta loppuu tähän niin häikkä on huohotusjärjestelmässä tai moottorissa on rankkaa ohipuhallusta.

Siis siis. Huohotusta tapahtuu: letku, joka runkoputkesta menee ilmanputsariin, tupsauttelee ilmapölläyksiä moottorin käynnin tahtiin.

Öljypitoista huohotusilmaa ei pitäis mennä läppärunkojen läpi moottoriin. Sen sijaan runkoputkessa jäähtynyttä huohotusilmaa (ilman öljyä?) menee oikeaan ilmanputsariin. Savutus ei vähentynyt, vaikka otin tämän letkun pois.


Venakopan huohotusletkut pois filttereistä? Ei siellä kai sellaisia ole?

Ohipuhallus on toki mahdollista.

Vaihdoin viime kesänä uudet (saatanan kalliit) männänrenkaat. Mielestäni en katkonut niitä asentaessa, mutta kerrankos sitä on tullut tämänkin kanssa sössittyä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #214 : Huhtikuu 07, 2012, 10:10:18 ap »
Avopin tarjoamissa Hennessyissä kirjoitin.
Tarkoitin että ei mikään huohotinväylä menisi ilmanputsarin koteloon vaan puhaltaisi ilmansa ja mahdollisen öljyn ulkoilmaan kokeilun aikana.

Juu, juu, saastetta tulee ilmaan öljysumun muodossa mutta koitetaan kestää se haitta kokeilun ajan.
Omasta kokemuksesta tiedän kuinka Quota savutti niin että pienemmän kokoinen kirkonkylä (Esimerkiksi Jämsä) peittyi siniseen usvaan. Johtui siitä että aamuviielässä säässä huohottimeen kertynyt öljylimaklöntti ja muuta öljymoskaa kiihdytettäessä imeytyi läppärungon läpi moottoriin ja jostain syystä aina vasemmalle puolelle.
 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #215 : Huhtikuu 07, 2012, 11:12:33 ap »
Jos tuollainen öljynkulutus johtuisi ohipuhalluksesta, tuntuisi se kyllä ajossa puhdittomuutena ala- ja keskikierroksilla. Jostakinhan se sen sinne puhaltaa, kun määrät on noin huikeita. Senhän näkee äkkiä, kun kurkkaa imukanavaan; jos kanava kannessa on öljyinen, niin se öljy on peräisin huohotuksesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #216 : Huhtikuu 07, 2012, 12:52:40 ip »
Lemans IV alkoi savuttaa ja pukata öljyä putkista kesken ajamisen hämeenlinnan motarilla. Lämpötila oli jotain +10. Syy oli  jostain kohtaa tukkoon mennyt huohotussysteemi. Pidin taukoa levähdyspaikalla eikä sen jälkeen savuttanut enää.
Forza Moto Guzzi!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #217 : Huhtikuu 07, 2012, 22:12:57 ip »
Jos tuollainen öljynkulutus johtuisi ohipuhalluksesta, tuntuisi se kyllä ajossa puhdittomuutena ala- ja keskikierroksilla. Jostakinhan se sen sinne puhaltaa, kun määrät on noin huikeita. Senhän näkee äkkiä, kun kurkkaa imukanavaan; jos kanava kannessa on öljyinen, niin se öljy on peräisin huohotuksesta.

juu siis joo. normisäännöt ei taida päteä kun on minä kyseessä.

mopoti tuntuu jotenkin oudolta: vääntö/kaasukapula/voima/nopeus - tuntumat ovat lineaarisia, eli kun vääntää kaasukapulaa, kaikki muu tapahtuu totellen namiskuukkelin kääntöä. No ei eihän se näin pitäisi olla. eh. ;)

Ei voine olla ohipuhalluksesta kyse. Puhti on olemassa, vauhtia kertyi helposti moottoritienopeuksien++ verran.

Eniveiksis, jos huomenna tjswp pääsisi katsomaan ... niin, mitä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #218 : Huhtikuu 08, 2012, 09:41:31 ap »
Avaa sen öljyävän puolen kurkku ja katsot imukanavaan. Tuolla kulutuksella pitäisi näkyä öljyä pinnoilla. Jos on niin huohotuksesta voisi vian löytää. Jos ei, niin veikkauksia kannentiivisteen suuntaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #219 : Huhtikuu 08, 2012, 10:22:48 ap »
Avaa sen öljyävän puolen kurkku ja katsot imukanavaan. Tuolla kulutuksella pitäisi näkyä öljyä pinnoilla. Jos on niin huohotuksesta voisi vian löytää. Jos ei, niin veikkauksia kannentiivisteen suuntaan?

Jos tarkoitamme huohotuksella sitä letkua, mikä tulee runkoputkesta ilmanputsariin, ja josta pössähtelee puhtaahkoa ilmaa, vika ei varmaankaan ole just nyt siinä.

siitä letkusta nimittäin pössähtelee puhtaakoa ilmaa, ei esimerkiksi öljyä jatkuvana norona. ei itse asiassa ollenkaan, sen puolen minuutin jakson aikana kun käytin pyörää mainittu letku irti.

mutta tästä voi päätellä vain sen, ettei siitä letkusta tule öljyä, eipä juuri muuta :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #220 : Huhtikuu 08, 2012, 11:21:25 ap »
Seuraan tätä nimimerkillä "opiksi ja ojennukseksi" itselleni.  Oliko niin että tuossa toisessa putkessa on "yksisuuntaventtiili" letkun välissä?
V11 - it defines you.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #221 : Huhtikuu 08, 2012, 11:28:05 ap »
Seuraan tätä nimimerkillä "opiksi ja ojennukseksi" itselleni.  Oliko niin että tuossa toisessa putkessa on "yksisuuntaventtiili" letkun välissä?


Kuvassa ei näy palloa, joka toimii venttiilinä. gravitaatio painaa pallon sulkemaan letkun ja ilman paine avaa sitä välillä.

oman jackalin tilannetta ajatellen en usko että huohotuksella on juurikaan tekoa tämänhetkisen ongelman kanssa.

mutta katsotaan...

jos tästä menisi tallille, ja videoisi käynnistystapahtuman.

tallilla irrottaisi pakoputkia sen verran että näkee, savuttavatko molemmat mukit.

sitten irrottaisi tulppia ja näkisi mitä niille kuuluu. ja niin päin pois.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #222 : Huhtikuu 08, 2012, 11:47:43 ap »
Kuvan oikeassa reunassa on mutkaputken ja letkun välissä näkyvissä tuo kuulaventtiili. Sen virtaussuunta on letkuun päin. Toiseen suuntaan se sulkee kanavan eli pyrkii näin pitämään kampikammion alipaineisena.

Piti itselleni päivittää noita huohotusreittitietoja. Tässä mallissahan ei ole noita huohotuskanavia venttiilikopista ilmanputsariin päin lainkaan.

Liitteenä kuva jossa letku nro. 12 johdattaa huohotustähteet ilmanputsarin koteloon ja kotelon pohjasta lähtevä letku nro 17 johdattaa öljyisen materiaalin takaisin kampikammioon.

Jos tuo jälkimmäinen letku on tukossa TAI huohotusventtiili tukossa tai epäkunnossa niin on selviö että johonkinhan moottori kampikammiopaineensa hukkaa. Letku nro 17:n alapää on öljypinnan alla ja voi tuupata rojua putkeen kun kampikammion paine ylittää normipaineensa.

Ainahan tuo suodattimen alla olevan ilmakotelon pohja on öljyinen johtuen huohotusilmasta.

Kannattanee tutkia letkun nro 12 virtaavuus myös.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #223 : Huhtikuu 08, 2012, 12:41:28 ip »
letkusta 12 ei tule näköjään kuin ilmaa + aavistus öljykosteutta, tyhjäkäynnillä.

erikoinen outous: kun pyörä käy tyhjäkäyntiä sivutuella vasemmalle kallellaan, savutusta ei juuri tapahdu.

kun pyörän nostaa pystyyn, savutus alkaa samantien.

Oikean pakoputken tyvestä tihkuu öljyä + oikean pakoputken saumoista samoin.

Korjaus: Aiemmin luki "Vasemman pakoputken tyvestä..." mutta oikeasta on siis kyse.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2012, 16:58:43 ip kirjoittanut MotoJussi »

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #224 : Huhtikuu 08, 2012, 13:16:11 ip »
letkusta 12 ei tule näköjään kuin ilmaa + aavistus öljykosteutta, tyhjäkäynnillä.

erikoinen outous: kun pyörä käy tyhjäkäyntiä sivutuella vasemmalle kallellaan, savutusta ei juuri tapahdu.

kun pyörän nostaa pystyyn, savutus alkaa samantien.

vasemman pakoputken tyvestä tihkuu öljyä + oikean pakoputken saumoista samoin.

äsken katsoin että yksi letkusta oli rutussa. se taitaa olla se letku josta menee öljy oikealle venttiilikoneistolle.

upsis hupsis.... onkohan se käynyt kuivana viimeiset 160 kilometriä :I

Avaanpa vent kopan tukka pystyssä.