Kirjoittaja Aihe: Integraalijarrut puoltavat?  (Luettu 40020 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #30 : Lokakuu 06, 2011, 10:51:17 ap »
Ja ei vieläkään aukea kaikille? Tehtailkaapa ko. keula vaikka klemmareista ja siihen nuo kuvan kaltaiset tukipisteet. Ei kääntyile jos "etupyörä" on keskellä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #31 : Lokakuu 06, 2011, 10:54:22 ap »
Noista eripuolenkierteistä saataisiin varmaan oma keskustelu. Kommentoin oman arvioni tähän. Esimerkiksi auton vanteessa kiinni oleva pultti ei aukene oli kiertosuunta mikä hyvänsä. Mutta. jos pultti on jäänyt löysälle esimerkiksi vanteesta johtuvan vian vuoksi se klonksuessaan reiässään pyrkii kiertymään. Parempi kuin kiertyy kiinni päin.

Tuolla tykkiosastolla voipi olla sellaisia kiihtyvyyksiä jotka voivat löystyttää pultteja. Todennäköisesti siinä mukana on myös iskuvoimia jotka saattavat viedä pulttia sen rakenteellista myötörajaa lähelle jolloin se joustaa, syntyy äärimmäisen lyhyt tilanne jolloin pultti onkin löysällä. Myös pultin ympäristö voi antaa periksi. Vrt. prätkän pakoputkenmutteri. Aukeavat itsestään lämpölaajenemisen/supistumisen vaikutuksesta.

Tuossa kun henkilöille korjailen toisinaan pyöriä kuulee omituisia teorioita: ruuvilukitteen vaikutus kierteen vetolujuuteen? Näin on insinöörimies vakuuttanut. Ilman liimaa kierre saattaa "propata" mutta kun siinä on ruuvilukite niin kierre kestää eikä ruuvi löysty.
Itse olen tähän asti laittanut liimaa siksi että ruuvi ei kierry auki. Mutta kai se on insinööriä uskottava.

Tavallinen Bostik on hyvää ruuveissa jotka pyrkivät kiertymään tärinästä auki. Ei välttämättä estä löystymistä mutta säilyttää osat pidempään siellä missä niistä on eniten hyötyä.

Meni taas pahasti ot. Aihehan oli jarrun puoltaminen...
Jos pitää pelätä että kierre ei kestä ilman liimaa niin on tullut mitoitusvirhe.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #32 : Lokakuu 06, 2011, 11:06:19 ap »
Etupyörän kosketuspiste tiehen pitää olla samalla linjalla kuin emäputken kautta maahan vedetty suora linja. Silloin jarrutuksesta ei synny mitään voimaa joka kampeaisi ohjaustankoa suuntaan tai toiseen. Se kai olisi sitten ihan oikeaa puoltamista.

Toisessa etuteleskoopissa oleva jarru tekee ainostaan ainoastaan sen, että vipuvaikutus tulee emäputkeen u-mutkan kautta. U:n toinen sakara on tiessä, etupyörän ja tien kosketuspisteessä, sieltä u:n koukku tulee eteleskooppiin ja toinen sakara on ylhäällä emäputkessa.

Etupyörän akseli siirtää osan momentista toiselle etuteleskoopille, mutta se telari, jossa jarrusatula on kiinni, taipuu jarruttaessa enenmmän taaksepäin kuin vapaa teleskooppi. Siksi se yrittää vetää kolmiosysteemiä vinoneliölle.

Jos joku haluaa kokeilla miten homma toimii käytännössä, voi löysätä etuakselin kiristyspultteja ja kolmioitten kiristyspantoja ja vaikka autotalliisa tyrkkiä eteenpäin ja tehdä siinä jarrutuksia. Vikuroinnin voi erottaa jopa paljaalla silmällä.  
 

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #33 : Lokakuu 06, 2011, 11:55:26 ap »
Tästä näkee keulaputken taipumisen yksipuolisella jarrulla.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2014, 11:39:42 ap kirjoittanut Urpo ja Turpo »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #34 : Lokakuu 06, 2011, 11:56:43 ap »
Sama ylhäältäpäin nähtynä. Tästä on TunturiTT:n hyvä jatkaa sillä 3D-mallilla.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2014, 11:40:10 ap kirjoittanut Urpo ja Turpo »

JuhaV

  • Vieras
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #35 : Lokakuu 06, 2011, 12:42:42 ip »
Urpo, sää oot ihan sankari !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #36 : Lokakuu 06, 2011, 12:44:36 ip »
Tuohon minulla ei ole mitään vastaan. Totta kai letkukeulalla noin käy. Mutta edelleenkään keulassa ei ole etupyörän ja tienpinnan keskipisteen/kohtauspisteen ympäri pyörittävää voimaa. Tuossa tapauksessa kääntyminen johtuu rakenteen pettämisestä ja sen aikaan saamasta geometriamuutoksesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #37 : Lokakuu 06, 2011, 12:57:46 ip »
TunturiTT, koko ajanhan tuossa aikaisemmin on sanottu että jos rakenteet ovat ideaalisen jäykkiä niin mitään kiertymistä / puoltamista ei yksipuolisellakaan tapahdu !

Mutta jos on niin että rakenteet pääsevät joustamaan, niinkuin todellisissa keulissa aina jossain määrin pääsevät, niin silloin hommat menevät "vinoon" ja puoltamista voi siten ilmetä. Puoltamisen määrä riiippuu sitten tapauksesta välillä huomaamaton-huomattavissa oleva.

Tuon keulan vinouman voi ajatella vaikka siirtävään pikkuriikkisen tuota eturengasta pois keskilinjalta kun keulakolmio "kiertyy" vinoon. Onko näin helpompi ajetella kuin sitä että eturengasta "käännetään". Silloin, vaikka se sinun jarrutusvoimasi suuntautuu suoraan taaksepäin, niin sepä ei enää olekaan pyörän rungon keskilinjalla.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #38 : Lokakuu 06, 2011, 13:05:15 ip »
Kuten jo vastauksessa kymmenen asian ilmaisin?

Mutta kyse ei ole jarrujen aiheuttamasta kääntyilystä, vaan jo alun alkaen liian joustavasta rakenteesta ja geometriavirheistä.. Niin pehmeä keula, joka kääntyy tuolla tavalla jarruttaessa, muuttaa suuntaansa normaalissa ajotilanteissakin. Sellaista (ehjänä näin käyttäytyvää) ei ole tullut vastaan. Ja kohtuu kattavan liudan olen erilaisia pyöriä kokeillut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #39 : Lokakuu 06, 2011, 13:35:03 ip »
Perääntyminen aloitettu?

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #40 : Lokakuu 06, 2011, 13:55:38 ip »
On se hyvä että näitäkin joku miettii oikein tosissaan.

Me tyhmemmät vaan ajetaan... :)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #41 : Lokakuu 06, 2011, 13:56:48 ip »
Hei TT, mun mielestä ei puolla koska voima tulee etuhaarukka systeemiin keskeltä sisään (ohjauspuetken laakereista) ja vastavoima on renkaasta tiehen myös keskellä. Siinä "päävoimaparissa" ei ole epäkeskeisyyttä. Mutta en osaa selittää mihin haarukan sisäisessä voimasysteemissä häviää vain toseen putkeen tuleva voima. Mikä on sen vastavoima. Pitäisi tehdä semmonen mikä se nyt oli vapaakappalekuvio kun teknksessä koulussa 70/80 luvun vaihteessa mutta ei oikeen irtoo enään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #42 : Lokakuu 06, 2011, 14:14:08 ip »


Lainaus käyttäjältä: Aapo
Perääntyminen aloitettu?

Kenen toimesta? Itse pysyn kannassani siihen asti, että esittämäni kanta kumotaan ja toisin todistetaan.


Lainaus käyttäjältä: millegt
. Pitäisi tehdä semmonen mikä se nyt oli vapaakappalekuvio kun teknksessä koulussa 70/80 luvun vaihteessa mutta ei oikeen irtoo enään.

Älä välitä, itsellä on reilusti vähemmän aikaa siitä, että noita piirtelin. Sen äkkiä tuosta älyilin, että kuvia pitää tehdä kaksi, voimien suunnat olisi tarkasteltava kolmiuloitteisesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #43 : Lokakuu 06, 2011, 14:40:09 ip »
Kohta pitää jarrulevy tuoda kettingillä ohjausakselin viereen. Vai olisko kardaani parempi?

mm

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Integraalijarrut puoltavat?
« Vastaus #44 : Lokakuu 06, 2011, 14:47:36 ip »
"Mutta kyse ei ole jarrujen aiheuttamasta kääntyilystä, vaan jo alun alkaen liian joustavasta rakenteesta ja geometriavirheistä.. Niin pehmeä keula, joka kääntyy tuolla tavalla jarruttaessa, muuttaa suuntaansa normaalissa ajotilanteissakin. Sellaista (ehjänä näin käyttäytyvää) ei ole tullut vastaan. Ja kohtuu kattavan liudan olen erilaisia pyöriä kokeillut."


TunturiTT. Kukaan muu ei ole täällä muuta väittänytkään, kuin tuota minkä tuossa yllä myönnät. Paitsi, että siinä ei ole muuta "geometriavirhettä" kuin se, että ei ole kuin yksi jarrulevy. Kyse on siis jarrutuksen välillisesti aiheuttamasta ilmiöstä, eikä suinkaan itse ohjausgeometriaan liittyvästä ilmiöstä.
Ja kyllä, sellaisia pyöriä on paljon joissa ilmiön myös käytännössä huomaa.