Kirjoittaja Aihe: Lepuutustapit Californiaan  (Luettu 13770 kertaa)

mozzilla

Vs: Lepuutustapit Californiaan
« Vastaus #15 : Syyskuu 16, 2011, 14:55:54 ip »
Eikös nuo ole semmoset gynekologin jalkatuet..?

... ei, ne on kololoogin POTILAAN jalkatuet   :D

t . mozzilla

TunturiTT

« Vastaus #16 : Syyskuu 17, 2011, 10:27:17 ap »
Mulla on tuo terminologia vähän hukassa, kun en itse ko. puoskarin palveluja tarvitse.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #17 : Syyskuu 17, 2011, 10:47:55 ap »
Onhan se hyvä tietää mitä ei ainakaan suunnittele.

mm

motomatti

« Vastaus #18 : Syyskuu 19, 2011, 19:08:52 ip »
Koneistusosastolta tuli tuollainen härpäke.
Kyseessä lepuutusjalkatappi Californiaan. Näissä kuvissa versio California 2.
Lyhyempi versio syntyy niihin malleihin jossa on ohkasempi kaatumarauta.
Periaatteessa samanlaiset.

Jalkatapit olen suunnitellut siten että ne vetäytyvät sisään jos ulompaan päähän kohdistuu jokin voima. Lukittuvat yläasentoon ja ovat "piilossa" pakoputken ja rungon välissä. Tapit voi myös palauttaa ala-asennosta yläasentoon kevyesti saappaan kärjellä kopauttamalla tapin ulompaan päähän. Alas ottaminen on tehtävä käsin ja pysähdyksissä.

Ei tarkoitettu seisomiseen tappien varassa!
Kesti kyllä mun painon paikoillaan mutta ajossa tulee enemmän kuormitusta. Tosin asentokin voi olla hankala.

Seuraavassa viestissä lisää kuvia yksityiskohdista.

mm

motomatti

« Vastaus #19 : Syyskuu 19, 2011, 19:19:29 ip »
Viimeisessä kuvassa olen nostamassa kädellä tappia yläasentoon.

Kyse on prototyypistä. Vipusuhteita voi vielä miettiä uudelleen ja nivelien laakeroinnit voi tehdä tukevammat ja alumiiniosat holkittaa messingillä tai teräksellä ja käyttää 8 mm:n akseleita.
Rakenne on 28 mm:n alumiinitankoa. Apuvivusto on rosteria. Samoin pultit ja mutterit.

Saa kommentoida ja ehdottaa parannuksia.

mm

motomatti

« Vastaus #20 : Syyskuu 19, 2011, 19:21:48 ip »
Tässä vielä yksi photo.

mm

TunturiTT

« Vastaus #21 : Syyskuu 19, 2011, 20:10:02 ip »
a. Mistä välistä jalan pitäisi tuohon tapille osua?
b. Miksi rakenne on noin monimutkainen? Hinta muodostuu esteeksi myyntimenestykselle.

motomatti

« Vastaus #22 : Syyskuu 19, 2011, 20:34:56 ip »
Perusteina rakenteelle on ettei runkoon tule rasituksia jos lepuutustappi koskettaa tien pintaa.
Toiseksi se pitää saada käännetyksi pois.

Ala-asennossaan se toimii aivan kuin mikä tahansa muukin lepuutustappi. Yhdessä kuvassa näkyy työkenkäni tapilla. On hieman edempänä kuin pokarautaan kiinnitettävä tarviketappi ja suunta on käännetty ergonomisesti oikein mutta nostettaessa tappi yläasentoon se kääntyy siististi pokaraudan etupuolelle ja pakoputkenmutkan taa. Itse tappi on vielä muotoilematta. Ei sitä yhdessä iltapäivässä kaikkea kerkiä.

Kaksi niveltä varsinaisessa tapissa ja kaksi apuniveltä taittomekanismissa. Proton nivelet M6 -kokoa mutta taidan vaihtaa ne M8 -kokoisiksi. Sitten kestää vaikka hyppiä tapin varassa.
Runkoa vasten tuleva kiinnitysosa on jatkossa varmaan terästä ja tehty taivuttamalla ja hitsaamalla. Alumiinitangot kevennän vielä jyrsimällä ne ontoiksi.

Onhan se monimutkainen ja siinä on erilaisia säätöjä korkeuden ja jatkossa myös etäisyydenkin suhteen. Yläasentoon lukitus toimii jousikuormitteisella salpatapilla.
Mietin vielä miten saisin tapin taittumaan kokonaan kaksinkerroin jolloin se menisi lähes näkymättömiin pakoputken taa.
Ja vasemmalle puolelle peilikuvana.

Kaupallisuus ei nyt ollut ihan ensimmäinen asia jota mietin. Toisaalta Biltema on niitä varten joille riittää tavallinen...

mm

TunturiTT

« Vastaus #23 : Syyskuu 19, 2011, 20:42:25 ip »
Viittaus myyntimenestykseen oli siksi, että olin käsityksessä, ettet ole itsellesi tekemässä tappeja(?). Voipi olla tuonkin parin myynti hankalahkoa, jotta saa työstään edes voidetta menetetyn ajan parantamiseen.
En edelleenkään ymmärrä lepuutustappien tarvetta ja sijoittelua jo liiankin matalaan Californiaan. Ehkä ne sitten ajavat sijaansa "takarenkaan_kantikkaaksi_ajajille"..

motomatti

« Vastaus #24 : Syyskuu 19, 2011, 21:09:04 ip »
Itse en ole juurikaan lepuutustappeja pyöriini asennellut mutta nyt kun tuo oikea takajalka kärsii hermovauriosta niin on monasti tullut mieleen että tuommoinen tappi tarvittais. Niitä vähiäkään kallisteluvaroja kun en tavan tapeilla halua eliminoida niin tuommoinen idea tuli mieleen. Pitihän se sitten toteuttaa.

Yksinkertaisempia ratkaisuja on puolen tusinaa päässä ja niistä voisi jalostaa jotain. Pari monimutkaisempaakin ideaa on mutta tarvitsisi olla enemmän päiviä kalenterissa. Ja enemmän teräviä rouhintateriä jyrsimessä.

mm

motomatti

« Vastaus #25 : Syyskuu 21, 2011, 18:56:23 ip »
Tässä yksi yksinkertainen jalkatappiratkaisu.
Taittuva tappi joka kääntyy pois kannattimensa päälle. Haluttaessa se voi myös taittua runkoputken suuntaiseksi pystyyn jolloin kiinnitysosasta tulee saman tapainen kuin tuossa edellisessä versiossa mutta ilman erillisiä vipuja. Kannatinosan sisässä on lukitusmekanismi joka lukitsee tapin taitettuun asentoon ja/tai pystyasentoon.
Keskeneräistä ei pitäisi esitellä mutta sen verran kuitenkin että idea tulee selväksi. Mekanismit ovat hyvin yksinkertaisia valmistaa. Koekappale on sorvattu ja jyrsitty umpialumiinista mutta muukin tanko- tai putkimainen materiaali tulee kyseeseen jos tarvitsee tehdä useampi kappale. Kyseessä vasemman puoleinen tappi. Oikea on peilikuva tästä.

mm

TunturiTT

« Vastaus #26 : Syyskuu 21, 2011, 20:31:35 ip »
Eli toimii samalla tavalla, kuin HD:n tarvike kiksi. Sellainen putkimainen, mikä menee varren päälle.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #27 : Syyskuu 22, 2011, 08:56:56 ap »
Tuo yksinkertainen tappijuttu vaikuttaa pätevältä. Ei tuo eka versiokaan ole huono, päinvastoin: Se on hieno, jolla voi tylyttää meetingeissä tarviketappien asentajia.

Menny viikolla kyselin messuilla sorvausmiehiltä minkälainen homma on sorvata RST-tanko, d=25mm, l=200mm, jossa toisessa päässä M12X30mm ulkokierre ja toisessa päässä on M8X25mm sisäkierre. Sanoivat sen olevan ihan pikku juttu. Jos tekee "sarjassa", niin työ maksaa muutaman euron / kpl. Jos voi tehdä muusta kuin RST:a, niin vielä helpompaa...
Jos asiakas tuo materiaalin, niin eipä siinä kuulemma parta ehdi paksuuntua, kun on homma valmis.

Nuo kierteet...ulkokierre runkoreikään ja sisäkierteeseen tarviketappi.

Saa sitten nähdä, minkälainen tulee olemaan MM-tapin tuotantoversio ja millähän euromäärällä niitä saisi Pirkanmaan MM-Koneistamolta...  ;).
Voisin vaikka yhden tuollaisen HI-FI -malliparin lunastaa... :P

motomatti

« Vastaus #28 : Syyskuu 22, 2011, 10:34:21 ap »
Koita, TimoEV, pysyä pöksyissäsi.
Nuo oli vasta harjoitelmia ja idean esittelyä. Sitä paitsi tuosta jälkimmäsestäkin on tulollaan mekanismiltaan Hi-Tec-versio. Siinä koko mekanismi piiloutuu tappien sisäpuolelle ja kokonaisuus taittuu runkoputken etupuolelle pystyyn "piiloon".
Kuten kuvasta voi päätellä niin saranakohdan koneistuskulmasta riippuen saa tappiin ergonomisen kulman jolloin jalka ei lipeä tapilta mutta silti tappi taittuu kaksinkerroin samansuuntaisesti. Idea ei ole kummoinen mutta sen miettiminen miten ja missä järjestyksessä koneistus on tehtävä että nivelet ylipäätään toimivat ja ovat miellyttäviä tehdä ilman työstökoneiden tai terien jatkuvaa vaihtamista. Materiaalihan ei ole tässä se joka maksaa vaan työmenetelmän helppous/vaikeus ja tietenkin IDEA joka johti suunnitteluun.

Itse olen sen verran laiska että en tiedä viitsinkö näitä kovin montaa sorvailla manuaalivehkeillä mutta jos jollakulla on työstökonekeskus käytössään niin voipi tuosta apinoida idean jos kokee näiden tekemisen bisnekseksi.

Kun katsoo Bilteman tms tarviketappia ja sen hintaa niin en sillä rahalla, vaikka olisi kuinka hyvää tahtoa, saa samanlaista kiiltokromattua himmeliä aikaiseksi. Nälkä tulee ja jää pajan vuokra maksamatta...

Yrittäjällä sellaista sanotaan konkurssiksi.
Mutta kun en ole ja emäntä käy töissä...

mm

Espoon jätkä

Lepuutustapit Californiaan
« Vastaus #29 : Syyskuu 28, 2011, 16:52:39 ip »

Kiitos jalkatappitiedoista ja -kuvista.
Lähden pyörittämään praktiikkaa.
Katsotaan mitä syntyy...

Myös minä olen erittäin kiinnostunut saamaan / ostamaan lepuutustapit mun caliin.
Vaikkapa sellaiset, joissa olisi kapea peltireunus kannan alla pitämään jalkaa sen varassa.