>> Calissa on jo ihan luonnostaan kanttausta ja muita ajotilanteita hankaloittavia osia. <<
No tuota, kun minä en ainakaan koskaan ole Calilla vielä niin syvään taittanut, että jokin olisi maahan raapinut.
Syvään kantatessa, eli kyljellään kyntäessä tuo tappijuttu voi todellakin aiheuttaa vammoja rungolle. Toisaalta...riittävästi kyljellään kyntäessä on muitakin viallisia osia pyörässä kiinni.
Ajatus lähti liikkeelle joskus Nevadan aikoina, kun ajoin Tampereelta Lieksaan iltahämyssä. Se vielä jalostui Norjan ja Lapin reissuilla. Tietenkin olisi saatavana tehdastekoisia etujuttuja, mutta kun se hinta ja toisaalta en halua vaihtaa kokonaan etuhärpäkkeisiin.
Täytyypi tänään, jos kerkiää, istuksia satulassa ja pyytää takapenkin kaunistusta jollain puukepillä mallaamaan ja mittailemaan Aasian haaroja. Kyllä se tästä...
Ajattelin ihan ensin tehdä nopeat, halvat ja yksinkertaiset tapit kierretangosta. Eteen tuli kestävyys, eli riittävän kestävä on liian paksua valmiiden irtotappien kierteisiin.
Toinen mahdollisuus olisi runkoputkessa olevan pultin vaihtaminen sorvattuun riittävän pitkään tappiin. Ja kun sovituksen tekee siten, että tappi menee kaatumaraudan alakiinnitysholkin läpi, niin vahvuus olisi riittävä. Sorvaukseksi menee joka tapauksessa.
Sitten kävi mielessä erilaiset latikka / putki / yms.viritykset, mutta kun ei viitsi kuunnella sitä piruilua...
