Se bensa-anturi ei ole kytkin. Eli se ei kytke tyyliin on-off. Se on lämpötilariippuvainen vastus, joka johtaa sähköä sen lämpötilan mukaan. Mitä ylemmäs bensataso ylettyy, niin se vähemmän se johtaa, eli sen vähemmän merkkivalo hehkuu. Sehän antaa "maita" merkkivalolle.
Tällä tiedolla ei käytännössä ole merkitystä kuin siinä tapauksessa, että haluaa korvata tuon anturin ja mittauksen mallilla, johon käy mittari. Periaatteessa tuohonkin voisi asentaa viisarimittarin, mutta se näyttää ( ilmeisesti ) täyttä, kunnes pinta laskee riittävän alas. Sitten se näyttää jotain. Mittariksi käy ihan tavallinen volttimittari, jonka asteikko on piirretty näyttämään "oikein".
Kalibrointihan on helppo: Mitataan jännite kun tyhjään tankkin ryhdytään kaatamaan bensaa litra kerrallaan.
Anturivastuksen voisi tietenkin vaihtaa toisenlaiseen, joka olisi riittävän pitkä pohja-yläosa ja sen kalibroida mittariin. Tällöin saisi kunnollisen täyden näyttämän mittarin.
Pitkän anturin asennus tankkiin saattaa olla ns. mukava puhdetyö...
Hifistit tekevät tähän vielä pienen näppärän transistorikytkimem, joka sytyttää kirkkaan ledin bensamäärän ollessa esim. 3 litraa... Ihan Kalervon pala eli Peace of Gace
Tähän tietenkin sähköisesti sopii minkä tahansa mp:n mittari-anturi -paketti, kunhan se ei ole integroitu "ajotietokoneeseen".
Ja en! En ryhdy...
