Kirjoittaja Aihe: Vuotoa Nevadan perässä!  (Luettu 9554 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« : Huhtikuu 26, 2006, 13:21:17 ip »
Terve,
Jo viime syksynä kyselin tietoa Nevadan perän öljyvuodosta. Tiputteli silloin ja tiputtelee vieläkin vanteelle öljyroiskeita. Syysajelulla ostin öljyt, mölycotet ja tiivisteet. Nyt ryhdyin avaamaan perää ja se onnistui osittain. Tarvitsen apua eteenpäin pääsyssä lisäksi pari muutakin kysymystä:

Laippa joka pyörittää vannetta (kuva 3) pitäsi saada irti rungosta. Kuvan 5 ison hammasrattaan 6 ruuvia on avattu, mutta ilmeisesti ne eivät irroita kuvan 3 laippaa irti. Käsittääkseni laippa ja kuvan 5 uloin akseli ovat yhtäpuuta. Akselin päästä irroitin lukkorenkaan, mutta miten tästä eteen päin?

Kuvan 6 kardaanitapista kun pyörittelee, liikkuu pieni hammasratas yllättävän raskaasti. Samoin laippa + iso ratas pyörivät "nihkeästi" perän runko-osiin nähden. Nihkeällä tarkoitan että ne eivät jää "pyörimään" vauhdin annon jälkeen vaan seisahtuvat saman tien. Välyksiä ei laakereissa tunnu olevan. Onko tämä nihkeys normaalia vai kertooko se laakereiden vaihdon tarpeesta?

Öljyvuoto tullee laipan runkoa myöten tulee ulos perän rungon ja laipan välistä. tämä juorunnee juuri sen puolen tiivisteen vuodosta. Kuvan 6 puoleinen uloin aksli laakeri ei vuoda joten sitä ei tarvinne vaihtaa?

Kimmo

Tässä kuva 3.
 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2006, 13:23:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 26, 2006, 13:21:55 ip »
Tässä kuva 5
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #2 : Huhtikuu 26, 2006, 13:22:38 ip »
Tässä kuva 6
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2006, 16:12:31 ip »
Olisko näistä apuja? Ekassa kuvassa on osien sijoittelu näkyvillä ja siitä voinee päätellä, mitkä irtoavat ja mitkä eivät. Toisessa kuvassa tarjotaan vetolaipalle ulosvetäjää. Sillä sen siis uskaltaa avata..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #4 : Huhtikuu 26, 2006, 16:19:25 ip »
Tässä toinen. Kuvat on napsittu pikkulohkojen korjaamokässäristä.


Eikun huom!!! Tämä ulosvedin kuva onkin liittyväinen kasaukseen, eli tuolla konstin lisättäneen esijännitystä, kun säädetään hammasvälystä. Laitan sen silti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2006, 16:41:52 ip »
Purkuohje tuon räjäytyskuvan mukaan menee lontooksi seuraavasti:

Dismantling the rear drive transmission box (fig.110)

-Undo screws <A> with washwers <B> and remove the hollow shaft withn brake disc <C>.

-Undo screws <E>, with crinkled washer <F> and take off the complete casing cover <G> gasket <H> and shim <I>.

From cover <G> take off circlip <L> from its housing on the hollow shaft <D> and remove:
   -Roller bearing <N>
   -bearing inner race <M> usin puller No.19907000
   -shim <O>
   -washer <P>
   -undo screws <R> with their flattening flaps
   crown wheel <Q>

- Take out bearing <U> from cover <G> and hollow shaft <G>. Tap this out lightly with a plastic mallet; remove seal ring <S>
-Using suitable punch take out bearing <U> from cover <G>
-Using special no. 19927500 remove outer race from roller bearing <V> from housing remove seal <A-B> and washer <A-C>


Tässä vielä kuvat ulosvetäjistä, jotka tekstissä mainitaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2006, 16:42:17 ip »
Toinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #7 : Huhtikuu 27, 2006, 15:09:49 ip »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Tässä toinen. Kuvat on napsittu pikkulohkojen korjaamokässäristä.


Eikun huom!!! Tämä ulosvedin kuva onkin liittyväinen kasaukseen, eli tuolla konstin lisättäneen esijännitystä, kun säädetään hammasvälystä. Laitan sen silti.
Kiitos avusta TunturiTT!
Näillä ohjeilla ja kuvilla sain perän auki. Tiiviste on vaihdettu (se vuotava) toisen jätin silleen, kun ei kerran vuoda ja oli kardaanin poskessa kiinni laakerin alla. (jos tämä stefa vuotaisi olisi akseli öljyinen ja silleen).
Perä on kasattu, mutta mutta!

Ihmettelen edelleen perän "jäykkää" liikerataa, Itse pähkäilen että nämä kumitiivisteet aiheuttavat sen ja se kuuluu asiaan?! Pelkkä laakeri tuntui liikkuvan suht jouheesti mutta kun tiiviste oli paikallaan alkoi heti "jäykisteleen".

Tuon esijännityksen lisäämiskuva ja hammasvälyksen säätäminen ovat suuri kysymysmerkki??? Tästä perästä (vm 2002, uudempi korimalli) ei mielestäni löytynyt mitään säätöön viittaavaa. Osat poikkesivat muutoinkin hieman noista sinun lähettämistä räjäytyskuvista. Tuntui että perää oli "yksinkertaistettu" uudemmissa malleissa?!

Osaako joku kommentoida tästä säädöstä? :O


Jos ei niin, laitan huomenissa mopon kasaan ja ajelen iloisesti vappuna!
T: Kimmo 

ps. TunturiTT on ansainnut lisää torquetta ja tarjoan oluenkin, jos jossain tavataan :)


 

 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2006, 15:12:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #8 : Huhtikuu 27, 2006, 15:23:49 ip »
Hoi

En ole purkanut ko. perää, mutta jos avauksen yhteydessä kaikki osat olivat  OK. ja et uusinut muuta kuin tiivisteet, niin ei kait perä mitään säätöä vaadikkaan?? Uskoisin että perä on aivan kunnossa. Siitä herkkyydestä en olisi kovin huolissani, ei sen kuulukkaan pyöriä "vapaalla" kun on käsin vauhtia antanut. On noita kitkatekijöitä sen verran.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #9 : Huhtikuu 27, 2006, 15:54:38 ip »
Veikkaan että säätöhommiin joudutaan siinä vaiheessa, jos on kajottu noihin välystä säätäviin shimmeihin, <O> tai pinioniakselin shimmit olisi vaihtuneet. Muutenhan siihen välykseen/hammaskosketukseen ei tässä mikään muu vaikuta.
Tolla preloadin lisäyksellä vissiin simuloidaan sitä, että perä olisi kasattuna kokonaan. Tällä tavoin vain ei ole kaikki romut edessä.

Perään vielä kuva tuon pinionin osajärjestyksestä.

A= Nut
B= Spacer
C= Pinion
D= SHIM
E= O-ring
F= Seal
G= Taper roller
H= SHIM
I= Spacer
L= Housing
M= O-Ring
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2006, 01:26:06 ap »
Tämä selventää asiaa!
Minä en koskenut/irroittanut tätä osaa ollenkaan. Eli tämän pienen hammasrattaan ja ison kruunurattaan kosketuskulma pitäisi olla samassa asennossa kuin aiemminkin.
Ei muuta kuin paketti kasaan ja sormet ristiin ettei perä vuoda enään. :cool:

Hyvää Wappua kaikille!
Kimmo

 

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2006, 01:29:42 ap »
Taannoin aukaisin perän (V50) ihan kotikonstein. Hiukan piti miettiä ja virittää tarpeellisia työkaluja ja hankkia pari ulosvetäjää, mutta aukeshan tuo kun ei hosunu. Kiinni laittaessa minulle oli vaikeinta saada iso hammasratas naputettua paikalleen. Olis varmaan pitäny panna ratas pakkaseen ja lämmittää vastakappaletta niin menis juohevammin. Vaihdoin aukaisun yhteydessä isomman stefan ja paperitiivisteet, kun öljy roiskui vanteelle koko loppukesän, ja nyt muutaman sadan kilsan jälkeen roiskumiste ei ole esiintyny elikkä noviisin remppa tuotti tulosta. Perän jäykkä liike mietitytti itteänikin, mutta saatuani kamat nippuun ja perän paikalleen takaratas tuntui yhtä nihkeältä kuin ennenkin. Tulipahan samalla jumittunu alaselkä venyteltyä kondikseen.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2006, 14:46:36 ip »
Väliaikatietoja perän öljyvuodosta!
Valitettavasti perän tiputtelu ei tyrehtynyt tiivisteiden vaihdolla, mutta syy on mitä ilmeisin! Lautaspyörän akseli olisi pitänyt koneistaa (hioa) kirkkaaksi ennen uuden tiivisteen laittoa ( sen juuressa oli jotain tummentumaa (ruostetta?), jota on älynnyt epäillä ongelman aiheuttajaksi). Ei kestänyt kauaa, kun tiputtelu jatkui.

Perä uudestaan auki, lautaspyörän koneistus ja uusi tiiviste tilalle. Todennäköisesti vasta laitettu tiiviste on mennyt pilalle samantien...
Kimmo


ps. silti on tänä keväänä tullut mittariin yli 800km, mannaa!
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #13 : Toukokuu 21, 2006, 06:33:35 ap »
Hard Rock Hallelujah!
Vaikka viikonlopun tuplat meni mönkään, jaksaa Lordin menestys lämmittää vanhan "euroviisujen vihaajaa" mieltä (sitä vihaa, jossa ei ole hyvä!). Näin hyvältä varmaan tuntuisi jos joskus voittaisimme olympiakultaa jääkiekossa... ja ihan turha höpistä Lordin voitosta, koska SUOMI voitti ;)

No asiaan, perä on auki toistamiseen ja operaatio jatkuu. Nyt kysynkin perän paperitiivisteiden liimaamisesta. Suositellaankon kahden paperitiivisteiden ja metallitiivisteen "kiinnittämisessä jotain tiivisteliimaa"? Muistan hämärästi joskus nähneeni sellaista käytettävän.

Toinen kysymys koskeen perän kiinnityspulttien momenttia. Onko kellään tiedossa minkälaista momenttia suositellaan perän kahden lohkon kiristämisessä? Kyse niistä lohkoista joiden välissä on tuo metallinen ja kaksi paperitiivistettä ovat.

Kimmo


 

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vuotoa Nevadan perässä!
« Vastaus #14 : Toukokuu 21, 2006, 11:04:29 ap »
Eihän ne tiivisteet ainakaan tiivistämismielessä liimaa tarvitse. Jos asennuksen helpottamiseksi halua ne siihen levyyn kiinnittää, laita paperin ja metallin väliin Loctiten sitä sinistä, kovettumatonta liimaa. Taikasana tässä on tuo kovettumaton. Jos tiivisteeseen lisätään toista erilailla käyttäytyvää tiivistysainetta, menettää varsinainen, kohteeseen suunniteltu tiivistin merkityksensä (konesuunnittelijan mielipide :prof:). Itse en mitään tuonne lisäisi.

Pikkulohkomanuaali ei antanut pulteille momenttia, mutta kävisikö siihen muualla kirjassa viljellyt 2,2-2,5kgm M8-pulteille ja n.4kgm M10-pulteille. Ei varmaan mene paljoa huti.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2006, 11:04:00 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.