Kirjoittaja Aihe: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.  (Luettu 14523 kertaa)

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #15 : Elokuu 18, 2011, 20:36:24 ip »
Kannattaa lukea läpi:

http://www.motoristisurvival.fi/index.php?sivu=ajo-hanskassa

Yksi asia mitä kannattaa tarkkailla on kahvojen puristaminen ns. täysii. Se ei ole hyvä asia ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa nivel- ja lihaskipuja kun tuntitolkulla puristaa rystyset valkoisena. Sama asia toistuu joka kevät kauden alussa muutaman ensimmäisen ajoretken aikana ennen kuin rentoutuu. Eli jos huomaat puristavasi liian tiukkaan, niin rentouta ihmeessä. Ei kuitenkaan saa päästää kahvoista irti  ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #16 : Elokuu 18, 2011, 21:53:21 ip »
Ei suinkaan, mukava vaan että seutukunnalle tulee vähän väriä pyöräkantaan. Meinaa hieman olla enemmistössä nuo kaukoidän vermeet. Omaa naista olen koittanut saada taivuteltua oikean suuntaan, mutta kun esim tuota vakavanhaa ilmajäähykilistintä ei ole puettu aikain saatossa riittävän vetäviin pukeisiin, niin ei kelpaa. Pyörä kuitenkin vaihtuu ensi kesänä, katsotaan nyt mihin..

Saako siis tuonne Joutsan ajoharjoitteluradalle mennä (pientä maksua vastaan) harjoittelemaan, kun siltä tuntuu?

TT, pelkäätkö että reviiristä tulee kiistaa?

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #17 : Elokuu 18, 2011, 21:59:06 ip »
Siis... kenen pyörä vaihtuu? Jos emännän niin kai sen pitäisi olla jollain lailla muodoiltaan sensuelli? Siis pyörän.

mm

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #18 : Elokuu 19, 2011, 08:48:54 ap »
Vai sensuelli pyörä...olen ihan samaa mieltä. ;)

Mutta onhan tuolla Pohojammaalla yhrelläkin plikalla Harri Taavetinpoika, vaikka samassa huushollissa on moottoripyöriäkin.  :P  :D

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #19 : Elokuu 19, 2011, 09:03:12 ap »
Ajo hanskassa teosta olen mielenkiinnolla lukenut ja sieltä ottanut "läksyjä" harjoiteltaviksi. Ekalla sadalla kilometrillä huomasin vasta kotona kuinka kipeät olivat sormet. Ja selkä on jännittämisestä kipeä vieläkin. Kun tulee rutiineja mukaan ja lakkaa pelkkä ajaminen jännittämistä niin tilanne ehkä paranee.

Joutsan harjoitteluradalle pääsee vähällä rahalla luppoaikoina ajamaan osakkeenomistajat, eli kuntalaiset ja kunnan mökkiläiset. Muut kai joutuvat jotain paksumpaa pulittamaan ja varaamaan oikein ajan. Kannatta kerätä joku kimppa. Asiasta voi tarkemmin kysellä toimitusjohtajalta.

http://www.joutsa.fi/ratakeskus/

Meillä tämä moottoripyöräily ei saanut vaimon suostumusta. Kun varovasti ehdotin pyörän hankintaa tuli ehdoton ei. Sen jälkeen, sotilastermein, tiedustelukosketus poikki. Kun sitten jääräpäisyyttäni tein kaupat ja ajoin pyörän pihaan tapahtui jotain outoa. Suu kääntyi hymyyn ja tiedusteluyhteys palautui. Luulen, että sen Nevadan kauneus sulatti jään. ;)
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #20 : Elokuu 19, 2011, 21:51:45 ip »
Emännän pyörä. Ei kelpaa meitin naiselle mikään pinkki tai muuten akkain pyörä. HD:t ei säväytä. Naisessa itsessään ei kyllä ole mitään miehekästä; jos kuntosali-voimaharjoittelua ei lasketa..

Mun pyörä saa olla mun pyörä, siihen en kysele keneltäkään mielipiteitä.

Siis... kenen pyörä vaihtuu? Jos emännän niin kai sen pitäisi olla jollain lailla muodoiltaan sensuelli? Siis pyörän.

mm

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #21 : Lokakuu 20, 2011, 20:43:27 ip »
Tämän ajokauden katsoin viisaammaksi lopettaa tähän. Melkein 4000 km tuli ajettua. Vasta elokuussahan se alkoi, joten tuli sellainen tynkäkausi.

Luin kunnioituksella Ajo-Hanskassa pdf oppikirjaa ja tein sen harjoitukset. Toisinaan tuntui aika turhauttavalta, kun ei meinannut oppia millään. Oppiminen on sellaista asteittaista, joten vähitellen se kaikki alkoi sen verran sujua, että alkoi olla jyvällä siitä oikeasta suoritustavasta ja siitä mihin pitäisi pyrkiä. Monena iltana oli ukkovarpaan kynnet veressä ja kaksinkerroin kun opettelin pysäytystä viivalle. Aina pyrki jalka menemään maahan ottamaan vastaan sitä pysäytysvoimaa ennen kun jarru on pysäyttänyt koko liikkeen.

Muutenkin tuntui olevan vaikeinta oppia pyörän peruskäsittely neulansilmäkäännöksissä ja muutenkin hitaassa liikkeessä.

Kerran kaadoin pyörän vasemmalle kyljelle juuri käännöksessä. Se tapahtui tavallaan pysähtyneellä pyörällä paikaltaan. Olin tekemässä (laitonta) u-käännöstä ja jo kallistanut pyörän, kun ääreisnäkö havaitsi auton kuitenkin tulevan takaa, joten survaisin jarrut kiinni - kallistetusta pyörästä. Nahkalukku mossahti katuun ja vasen sarvi. Tietenkin kytkimen kampi katkesi siitä kavennuksestaan, josta sen kai kuuluukin katketa. Itse en edes kaatunut vaan pelkkä pyörä. Tuli sekin testattua, että jaksan yksin työntää Nevadan pystyyn. Se on kai eräs mitta sille, että pyörän ja kuskin on muodostettava sovitettu pari.

Siitä syntyi käännöspelko, jota piti sitten uudelleen opetella pois lentokoneparkissa. Ensin käännökseen meni kolmen asfalttikoneen verran. Siitä se vähitellen pieneni kahteen ja lopulta kiersin pientä vesilätäkköä ympäri niin, että ohjaus napsahteli rajoittimeen.

Maantiellä ajo sujuu jo kohtuullisesti ja alkaa olla jo aivan rentoa ja nautittavaa. Äkkijarrutuksia harjoittelin kymmeniä kertoja linja-autopysäkeille. Jarrutus kaikin voimin ja väistöliike levennykselle. Väistöliikkeitä muutenkin teen ajaessa pienelläkin tekosyyllä asfaltin rosoista ja oravanraadoista.

Ajaminen muistuttaa aika paljon tanssia. Kuitenkin niin, että pyörä ja kuski eivät ole partnerit, vaan yksi soolotanssija, jolla pyörä on voima ja kuski sen mieli ja moraali.

Sitten, ennen ajokauden päättämistä, tein vielä rajun päätöksen. Viettelin vaimon kauppaan ja ostin sille kunnon ajokamppeet. Arvaatte varmaan kuinka jännitti kun vaimo nousi takapenkille ja lähdettiin opettelemaan kaksin ajoa. Yksi retki tehtiin hiljaista ja hyvää tietä ja kokeiltiin kuinka se sujuu. Se sujui oikein hyvin ja antaa toivoa, että ensi ajokaudella voimme opetella taas kaiken alusta, mutta duettona. Oikein mukava ajokauden päätösajo.

Tänään laitoin bensiinin säilöntäaineen tankkiin ja tankkasin täyteen. Tyhjentäähän se tankki pitäisi, mutta järkeilen, että silloin kondensoituu tankkiin vettä ja se ruostuu, ellei korkki ole auki, jolloin taas koko liiteri haisee bensiinille. Paikka kyllä on lämmin ja kuiva ja myös vartioitu. Akun meinaan tuoda kotiin ja lataan sen kuukauden välein täyteen. Mittasin juuri lepojännitteen, se on 12,85 V. Hyvin on Guzzi ladannut. Myöskään renkaita en saa nostetuksi ylös lattiasta, mutta käyn talvella muutaman kerran pukkaamassa renkaita eri kohtaan, etteivät painu rikki. Pyttyihin meinaan laittaa lirauksen Anticorol pyssyöljyä, koska se ei kuivu pois.

Ajellessa olen miettinyt, että olisikohan mitään mieltä asentaa se pieni tuulilasi, joka Nevadaankin on saatavana? Ja matkustajaa ajatellen, vaikka Nevada ei mikään matkailuvaunu olekaan, voisi olla hyvä se selkänojallinen tarakkajuttu. Ja mitenkähän hyödyllinen olisi kaatumakaari pari? Toisi ehkä kiiltävää ulkonäköä. Ne ovat sitten ensi kevään juttu.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motoesa

  • Vieras
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #22 : Lokakuu 20, 2011, 21:54:58 ip »

Tänään laitoin bensiinin säilöntäaineen tankkiin ja tankkasin täyteen. Tyhjentäähän se tankki pitäisi, mutta järkeilen, että silloin kondensoituu tankkiin vettä ja se ruostuu, ellei korkki ole auki, jolloin taas koko liiteri haisee bensiinille. Paikka kyllä on lämmin ja kuiva ja myös vartioitu. Akun meinaan tuoda kotiin ja lataan sen kuukauden välein täyteen. Mittasin juuri lepojännitteen, se on 12,85 V. Hyvin on Guzzi ladannut. Myöskään renkaita en saa nostetuksi ylös lattiasta, mutta käyn talvella muutaman kerran pukkaamassa renkaita eri kohtaan, etteivät painu rikki. Pyttyihin meinaan laittaa lirauksen Anticorol pyssyöljyä, koska se ei kuivu pois.
Ajellessa olen miettinyt, että olisikohan mitään mieltä asentaa se pieni tuulilasi, joka Nevadaankin on saatavana? Ja matkustajaa ajatellen, vaikka Nevada ei mikään matkailuvaunu olekaan, voisi olla hyvä se selkänojallinen tarakkajuttu. Ja mitenkähän hyödyllinen olisi kaatumakaari pari? Toisi ehkä kiiltävää ulkonäköä. Ne ovat sitten ensi kevään juttu.

Tohon bensahommaan sen verran, mää olen syksyisin jättänyt tankin pohjalle 98 tipan, ja keväällä heti samaa tankki täyteen ja ajoon, ei koskaan ollut mitään hankaluuksia.
Pyttyihin en oo koskaan mitään öljyä laittanut, ei vaikeuksia ole ollut.
Pyörät (2 moottoripyörää) on talvet samassa asennossa, toinen keskituella ja toinen sivutuella, enpä oo renkaissa mitään ihmeellistä huomannu.
Akun olen ladannut pari kertaa talven aikana, ja hyvin nuo on pelittänyt.
"Tuulilasia" olen käyttänyt melkein kaikissa pyörissä, ja mielestä on hyvä homma, heittää veten ja tuulen sivulle sekä yli.
Matkustajan selkänoja on mukavuutta lisäävä homma, ja kannattaa mielestäni hankkia.
Kaatumakaari on halvempi hankkia ja helpompi laittaa kuin sylinteriputket ja kannet.
Jonkun mielestä toimin väärin pyörän säilytyksessä, mutta ainakin mun kohdalla on toiminut n.40v ajan.

Eikun uutta ajokautta odottelee hyvällä mielellä, ja nyt kun sait emännänkin jo taakse niin ensikesänä vaihdatkin nevan suurenpaan kustiin:-))

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #23 : Lokakuu 20, 2011, 22:27:52 ip »
Tuosta öljyn laitosta sylinteriin  ei ole haittaakaan. Se on varmasti peräsin siltä ajalta kun oli valurautaiset sylinteriputket. Ne olivat herkkiä ruostumaan pitkän seisonnan aikana mm kondenssiveden vaikutuksesta.

Guzzeissa ei ole vuosikymmeniin ollut rautaista sylinteriputkea tai yleensäkään ruostuvaa/syöpyvää materiaalia. Ainoa korroosiolle altis materiaali löytyy männänrenkaista.
Valurautapytyissä ne saattoivat ruostua niin että kone meni totaalisesti jumiin.

Yhden sellaisen taannoin elvyttelin käyntiin ruosteenirrottimen ja puupalikan avulla vasaroimalla. Hoonaus ei enää auttanut vaan sylinterin puolessa matkaa on osa kehästä syöpynyt loville. Uusilla männänrenkailla kone niputettiin mutta todennäköistä on että moottoriöljyä tulee kulumaan. Lovet jakulumat eivät olleet varsinaisella painealueella työtahdin osalta joten ohipuhallus ei ole kovin voimakasta. Mitä ylempänä sylinterissä naarmu tai syöpymä on, sitä kovempi ohipuhallus. Käynnistyminen heikkenee ja huipputeho putoaa.

Harrastamissani vanhoissa Benelleissä on valurautaiset sylinteriputket ja valurautaiset männänrenkaat. Niiden koneita kun purkaa niin yli puolet moottoreista ovat kärsineet jossain vaiheessa ruostevauriosta. Säilytys kosteissa olosuhteissa on todennäköinen syy.
Ruostuvat, pahukset, myös alumiinisen sylinteriryhmän ja sylinteriputken välistä. Isoiksi poratuissa seinämä on niin ohut että se voi pullistua ruosteen ansiosta ja aiheuttaa männänhelman kiinnileikkautumisen.

mm


Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #24 : Lokakuu 21, 2011, 12:49:34 ip »
Kiitos neuvoista;) Sehän sitten riittääkin kun injektioruiskulla tulpanreijästä pruuttaan anticorolia pyttyyn sen verran, että männärenkaiden uriin kapilloituu joka paikkaan.

Laitoin kuvan esittämään kuormitusta. Jouset löysäsin yksinajoa varten aivan pisimmilleen. Muuten potkii takamuksille niin terhakkaasti. Kun matkustajan sain, kiristin silti vain 6 mm ala-asennosta, eikä mitenkään löysältä tunnu. Meistä kahdesta italialaisen mannekiinin kokoisesta tulee yhteensä 140 kg talvikamppeissa. Neva kantaa 180 kg enintään ohjekirjan mukaan. Ei tuo ajokaan ollut mitenkään horjakkaa. Miltähän tuo kuva näyttää painopisteen suhteen kokeneella silmällä? Mielelläni ajaisin Neva Annia katkeraan loppuun saakka. Olen alkanut pitää siitä, vaikka enhän tietysti paremmasta mitään tiedäkään ;)) Niinhän sitä sanotaan: Mitä pää ei tiedä, sitä sydän ei sure.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #25 : Lokakuu 21, 2011, 13:27:23 ip »
Hyvältähän tuo näyttää. Auttaa paljon jos kyytiläinen on ajan tasalla noin kevyessä pyörässä. Ei siis kampea kaarteissa pyörää vastaan tms. Hyvin se varmaan kaksistaankin menee.
Itse painan ajotamineissa varmaan lähemmäksi 120 kiloa, siis yksistään. Silti on tullut kokeiltua monen moista pyörää myös kaksi päällä. Jopa moposkootteria vaimon kanssa :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motoesa

  • Vieras
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #26 : Lokakuu 21, 2011, 22:10:29 ip »
Kattelin tota kuvaa, aivan on sopu suhteessa, jalat kunnolla maassa ja hyvä ajoasentokin varmaan. Emännälle vielä "selkänoja" ja kuskille "tuulilasi" niin avot jo matka maistaa ja kusti kehrää. Silloin kun mulla oli neva, oli matkustajien yhteispaino 150kg ja tavarat päälle, oli mielestäni niillä painoilla vähän kevyt/hepponen pyörä ajaa, uusi neva on varmaan vähän tukevampi, luulisin ainakin. Mun emäntä ajaa nykyään itse ja olen vähän huntsinut itekin tota nevaa taas, ei sitä tiedä vaikka olisi paaluu entiseen edessä ;D

Summu

  • Viestejä: 348
Öljy kuin öljy
« Vastaus #27 : Lokakuu 21, 2011, 22:59:16 ip »
Sana anti-corrol aiheutti flashbackin...

Anno dazumal varusmiespalveluksessa, varsinkin alokasaikana rynnäkkökiväärit piti öljytä jokaisen ulkona käynnin jälkeen. Sitä oli sitten mukavaa poistaa tarkoitukseen täysin sopimattomalla sillaksi* kutsutulla tussukkeilla. Fiksut toivat patterille trasselia ja oikein fiksut veivät aseet autohallin white spirit -tynnyrille, jos oli kavereita hallilla. Aseöljynä oli tuolloin Anti-Corrol ja kulutus valtavaa. Siksi meillekin piti säännöllisesti hakea kanisterilla täydennystä asevarastolta.

Olisiko tapahtunut jonkinlainen viestinnän epäonnistuminen tai jotain, mikä ei ikinä selviä, mutta eräänä kertana pu huomasi, että öljy kanisterissa ei ole oikean väristä vaan paljon tummenpaa kuin Anti-Corrol. Tutkimuksissa selvisi, että koko patteri oli sitten käyttänyt viikkotolkulla saappaiden nahkapohjiin tarkoitettua anturaöljyä rynnäkkökiväärien piippujen öljyämiseen. Mitään eroa öljyillä ei noin vaikutuksen perusteella ollut rynnäkkökivääriin ja puhdistaminen oli aivan yhtä tylsää. Että öljy kuin öljy. Paitsi jos laittaa tykinputkeen ohjeiden vastaisesti kesäkauden öljyä talvella. Putkiinsa intohimoisesti suhtautuva vanhempi toimiupseeri vaihtaa muuten naamansa väriä aika nopeasti.




*Silla on selluloosasta tehtyä muuntokuitua, jonka ainoa toimiva käyttö on kaminan sytykkeenä, mihin se sopii ruudinsukuisena oikein hyvin.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #28 : Lokakuu 21, 2011, 23:09:35 ip »
Pula-aikana käytettiin sillasta tehtyjä alusvaatteita ja muitakin pukimia. Kertoi joskus 35 vuotta sitten nyttemmin edesmennyt vuonna -00 syntynyt isänäiti. Muisti Tsaarinkin, Suomen Suuriruhtinaan, vielä hyvin. Oli tyttösenä Viipurissa ja Pietarissa opiskelemassa.

mm

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Uusi pyörä on tilauksessa ja uusi harrastus alkamassa.
« Vastaus #29 : Lokakuu 22, 2011, 11:24:19 ap »
Talvisodassa tuli suuria tappioita siitä, kun konekiväärien lukot jumittuivat pakkasessa öljyn jähmettymisen takia. Suomalainen kemisti (joku ehkä muistaa nimenkin) kehitti öljyn, joka ei jähmety pakkasessa, palaa jäljettömiin kuumassa piipussa, muodostaa pinnalleen hyytelömäisen kalvon, joka estää kuivumisen varastoiduissa aseissa ja kapilloituu nöyrästi ahtaimpiinkin koloihin. Näiden ominaisuuksien takia se on saanut suosion muussakin käytössä juuri varastoöljynä. Se on pistämätön auton ovien lukoissa talvella, vain kerran syksyllä tarvitsee öljytä.

Pelkkä hajukin saa aina kyseenalaisia muistikuvia mieleen. Silti on tullut sitä käytettyä tämänkaltaisiin tarkoituksiin jo yli 40 vuotta. Saantikin on helpottunut, kun sitä saa asealan liikkeistä kanisterissa tai spraypullossa. Itsellä on vielä tähteenä litran verran siltä ajalta kun omaa virka-asetta piti hoitaa.
Sentire la forza!
Terv: Timo