Kirjoittaja Aihe: Omituista kulumista  (Luettu 6393 kertaa)

kaide

• Rookie_1977
Omituista kulumista
« : Elokuu 09, 2011, 14:15:11 ip »
Metzeler Z6 160/60-17 meni tähän kuntoon 8045km jälkeen. En keksi muuta syytä ilmiöön kuin, että tiestön profiili on kupera ja vasemmalle kurvattaessa pyörä kallistuu tiehen nähden vasemmalle enemmän kaarteissa ja liikenneympyröissä kuin oikealle. Ja vasen on ehkä minulle helpompi suunta kallistaa. Samantapaista on ollut aikaisemminkin, mutta ei näin voimakkaasti. Vaihdoin tällä kertaa alle 160/70-17, joka on myös merlkitty rekisteriotteeseen. Kataloogit ja manuaalit määräävät 160/60.
Forza Moto Guzzi!

Marko

Vs: Omituista kulumista
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2011, 14:21:00 ip »
Kysytään nyt pakollinen kysymys; paljonko oli painetta renkaassa?

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2011, 14:40:43 ip »
Säännöllisin väliajoin tarkastettuna 2,6baria
Forza Moto Guzzi!

Pekka

« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2011, 00:36:49 ap »

Liian vähän ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

TK

« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2011, 01:49:57 ap »
Tänään, tai siis eilen kun hain sportin renkaat MJL-Huollosta puhuttiin samalla hetki sopivista paineista ja sekä asentajan että omistajan mielestä guzzin suosittelemat 2,2 ja 2,4 oli selkeesti liian alhaiset nykyrenkaille. Paineet tuli puheeksi koska edellinen edessä pyörinyt michelinin road 2 oli kulunut epätasaiseti ihan kuin krossikumit katuajossa, eli joka toinen "nappula" oli kulunut enemmän. MJL:n ehdotus oli että kokeilisin aluksi jotain 2,5 ja 2,7 paineita, ja mä ajan käytännössä aina yksin.
En tarkoita, enkä oikeestaan itte uskokkaan että toi toisen sivun kuluminen pelkistä paineista voi johtua, mutta ihan yleisesti renkaat on varmasti kehittyneet/muuttuneet esimerkiksi mun pyörän ohjekirjan painamisesta.

Ootko pyörittänu mopoajoilta tuttua "paskarinkiä" aina vaan vasemmalle?

TunturiTT

« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2011, 10:00:42 ap »
Onko pyörä kaatunut joskus? Ajossa tai paikallaan? Keulaputket voi olla kiertyneet kolmioissa. Ei tuo nimittäin nomaalia kulumista ole. Jossain on linjausvirhettä tai renkaassa on ollu paistovirhe. Noille tällä vuosituhannella suunnitelluille kumeille saa laittaa katuajoon kolmekin baria painetta. Radalla sitten pudottelee paineen lähtöarvoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2011, 11:44:19 ap »
Isoa paskarinkiä vain Ahvenistolla. En laskenut kierroksia (hetkeksikään). Mutkateitä oon kurvaillut tavallista enemmän ja Cattolica-Puttgarden motaripätkä on jäänyt pois ko rengasetin aikana. Rengasvalmistaja suosittaa 2,7 kakspäällä kruisailuun taakse, joten rengaspaineen vähyys ei ole syynä. Nostan 2,8 tälle seuraavalle ja 2,4 eteen. Pistän kuvan ja km-määrän tän keskusteluketjun jatkeeksi sitten aikanaan, jos muistan.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2011, 16:43:26 ip »
Moi.

Kyllähän Z6:lla voi ajaa radallakin. Omakohtaisesti olen huomannut että, jos rata-ajossa paineen pudottaa kovin alas (2-2,2bar) ei renkaan runko enää kanna kuormaa
silloin kun rengas ajetaan aivan kantille. Rengas taittuu vanteen sivulle niin että, koko vanteen sivu on mustana ja renkaan sivuun jää vanteen hankausjäljet. Tuon huomaa kaarreajossa ikävänä nuljahduksena, aivan kuin rengas luistaisi.
Z6 on rungoltaan joustava ja tarkoitettu mukavaksi renkaaksi matka-ajoon.
Ilmeisesti siksi se myös saataa kulahtaa omituisesti jos ajetaan liian pienellä paineella tai jos kuormaa on liiaksi.
 En suosittelisi alle 2,9 bar painetta matka-ajoon. 2,9 bar on paine millä se saavuttaa maksimikantavuutensa. Niin lukee renkaan sivussa olevassa tietoiskussa. Radalle sitä voi tiputtaa jonnekin 2,2-2,5bar välille. Eturenkaaseen vastaavasti 2,8bar tielle ja voi kokeilla aluksi 2,2 bar radalle.
Uskokaa huviksenne että, teistä suurin osa ajaa turhan pienillä rengaspaineilla jos on tarkoitus saavuttaa renkailla paras kilometritulos.
Toinen juttu on sitten se että, lain ja asetuksen puitteissa valmistajan suosittelemista paineista ei paljon saisi poiketa. Ainakin autoista ovat painita oikein joskus rengasratsiassa mitanneet.

Pekka

Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2011, 20:27:50 ip »
Mulla on tuossa pikkulohkossa Metukan Z6 kutistettuna 16 tuumaan. Eilisen rata-ajon jäljet näkyy alla. Rengas sai neljä kertaa täydet puolituntia vetoa. Paineet oli katottuna 2,3-2,4 välillä. Erittäin hyvät ominaisuudet radalle! Ennakoitava pito, luotettava tuntuma ja näyttäisi tuo lämpiäminen olevan hyvin kontrollissa.
Viime kesäinen Pirellin Diablo oli mielestäni heikompi esitys; hermostunut alla, paineenvaihtelu suurta lämpötilanvaihtelun vuoksi, kuluminen holtitonta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2011, 22:21:08 ip »
Tuolla z6:lla on ajettu 7-8tkm. Vahvistettu C malli. Paineet yli 3.  Ei tuosta kuvasta paljoa erota mutta samoin siinäkin on tuo vasen puoli enempi kulunut. Kuten myös etusesta. Mutta tuota kaiden renkaan kulumaa en kyllä millään pelkän paineen syyksi laittaisi. Ihme juttu.
Muuten mukava rengas mutta minä en ainakaan osaa siitä sanoa koska on oikeasti vaihtokunnossa. Kun ei siinä ole keskellä minkään sortin uraa. 11-12 tonnia oon noilla uskaltanut ajaa, sitten vaihtoon. Syksyn reisulle tekee mieli vaihdattaa alle se uusi Z8. Siinä on jonkinlaista uraa myös keskemmällä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2011, 07:16:37 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2011, 11:24:17 ap »
Tässä edellinen 10630km ajettu. Paritonnia olisi mennyt vielä samaan jamaan päätyäkseen. Kulumisprofiili on kutakuinkin sama. Muuta selvää eroa ei ole kuin, että tällä on ajettu 7000km paskarinki. Johtopäätös: mitä laajempi rinki on sitä tasaisemmin ja vähemmän rengas kuluu. Ex varapyörän takanakissa (lasertec) on samaa vasemmalle painottunutta kulumista. Kuvaa en viitsi laittaa, koska on väärää merkkiä tälle palstalle.
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #11 : Joulukuu 25, 2011, 02:41:26 ap »
Ei oikeen tuo metsin Z8 tunnu mun renkaalta.  Kestoa en kyllä moiti. Mutta ei vaan tunnu hyvältä. Vanha Z6 on mun mielestä mukavampi.
Mitenkä on tämä misukan uutuuden, pilot road3:n, suhteen kokemukset?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Temmi

« Vastaus #12 : Joulukuu 25, 2011, 12:38:37 ip »
Ei oikeen tuo metsin Z8 tunnu mun renkaalta.  Kestoa en kyllä moiti. Mutta ei vaan tunnu hyvältä. Vanha Z6 on mun mielestä mukavampi.
Mitenkä on tämä misukan uutuuden, pilot road3:n, suhteen kokemukset?

Z8 eturengas kuluu aika ihmeellisesti ja muutaman tonnin jälkeen alkaa kampeaa sisämutkaan. Ei auta, vaikka paineet koholla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2011, 19:10:54 ip kirjoittanut Temmi »

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #13 : Joulukuu 25, 2011, 16:16:28 ip »
Laita kuva tänne, niin ihmetellään yhdessä.
Forza Moto Guzzi!

Temmi

« Vastaus #14 : Joulukuu 25, 2011, 19:13:24 ip »
Ei oo kumia enää, eikä kuvia kumista.

Se eturangas alkoi kulua tähän muotoon \_/ , kokeilin kaksi sarjaa kun epäilin ensin liian alhaisia paineita. Kuulemma ihan ominaisuus tuossa Z8:ssa, myyjän mukaan.